03_22_040 Společně za vzděláváním (1)
KLUB
Vážení tazatelé,
před položením dotazu prosím zkontrolujte historii již zodpovězených dotazů v tomto klubu, lze využít i vyhledávání podle klíčových slov. Je pravděpodobné, že stejný nebo obdobný dotaz už byl zodpovězen.
Upozorňujeme, že tento klub slouží pouze k pokládání dotazů týkajících se projektů z výzvy č. 40 v rámci OPZ+.
Pro řešení technických problémů v IS KP21+ (základní správa projektu, depeše, zprávy o realizaci, žádosti o platbu, žádosti o změnu ad.) nebo IS ESF (zadávání podpořených osob, indikátory, plánování aktivit ad.) je určena HOTLINE.
Vyhledávání v klubu
Vážení tazatelé,
před položením dotazu prosím zkontrolujte historii již zodpovězených dotazů v tomto klubu, lze využít i vyhledávání podle klíčových slov. Je pravděpodobné, že stejný nebo obdobný dotaz už byl zodpovězen.
Upozorňujeme, že tento klub slouží pouze k pokládání dotazů týkajících se projektů z výzvy č. 40 v rámci OPZ+.
Pro řešení technických problémů v IS KP21+ (základní správa projektu, depeše, zprávy o realizaci, žádosti o platbu, žádosti o změnu ad.) nebo IS ESF (zadávání podpořených osob, indikátory, plánování aktivit ad.) je určena HOTLINE.
Otázka: 2023/415 Dotaz k výzvě 40
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, zda je možné podat projektovou žádost na vzdělávání zaměstnanců sociálních služeb v rámci povinného vzdělávání 24 hod ročně v souladu s § 111 a § 116 zákona 108/206 Sb.
Děkuji za odpověď.
Komentáře k otázce
1 Odpověď
Dobrý den,
ano, je to možné, ale dejte si pozor na úskalí spočívající ve formách dalšího vzdělávání. Narážím tím na to, že v § 111 zákona č. 108/2006 Sb. jsou v odst. č. 2 vyjmenované formy dalšího vzdělávání, z nichž některé jsou ve výzvě č. 40 nepodporované. Nepodporované formy vzdělávání jsou popsané v příručce Specifická část pravidel pro žadatele a příjemce v rámci OPZ+ pro projekty s jednotkovými náklady zaměřené na další profesní vzdělávání, kap. 4.1.1.
Doplnění odpovědi na základě další konzultace v rámci ŘO OPZ+:
Upozorňuji, že je možné podpořit pouze sociální pracovníky či pracovníky v sociálních službách, jejichž mzda (příp. plat) není vůbec financována v režimu tzv. vyrovnávací platby dle Rozhodnutí č. 2012/21/EU. Vzdělávání těchto osob totiž spadá pod režim vyrovnávací platby, který však není v této výzvě umožněn.
S pozdravem
Jakub Hajný
Komentáře k odpovědi
Dobrý den,
původně bylo řečeno, že tyto pracovníky můžeme vzdělávat a nyní tomu tak není. Můžete mě tedy odkázat na konkrétní kapitolu výzvy, popř. specifickou část pravidel pro žadatele a příjemce, kde je toto uvedeno?
Děkuji.
Dobrý den,
původně bylo řečeno, že tyto pracovníky můžeme vzdělávat a nyní tomu tak není. Můžete mě tedy odkázat na konkrétní kapitolu výzvy, popř. specifickou část pravidel pro žadatele a příjemce, kde je toto uvedeno?
Děkuji.
Vážení tazatelé,
před položením dotazu prosím zkontrolujte historii již zodpovězených dotazů v tomto klubu, lze využít i vyhledávání podle klíčových slov. Je pravděpodobné, že stejný nebo obdobný dotaz už byl zodpovězen.
Upozorňujeme, že tento klub slouží pouze k pokládání dotazů týkajících se projektů z výzvy č. 40 v rámci OPZ+.
Pro řešení technických problémů v IS ISKP21+ (základní správa projektu, depeše, zprávy o realizaci, žádosti o platbu, žádosti o změnu ad.) nebo IS ESF (zadávání podpořených osob, indikátory, plánování aktivit ad.) je určena HOTLINE.
Dobrý den,
podporovaný režim veřejné podpory/podpory de minimis je uvedený v části 3.8 textu výzvy. Ve výzvě č. 40 je povolený pouze režim podpory de minimis.
Na základě doplnění odpovědi bylo upřesněno, že v rámci výzvy č. 40 není možné vzdělávat sociální pracovníky a pracovníky v sociálních službách, kteří jsou přímo zapojeni do realizace (registrované) sociální služby, na kterou čerpá poskytovatel sociální služby (zaměstnavatel uvedených zaměstnanců) podporu v režimu tzv. vyrovnávací platby. Pro vzdělávání těchto zaměstnanců je však možné využít jiné výzvy z OPZ+, které podporu v tomto režimu umožňují.
Připomínám, že financování sociálních služeb se ve většině případů řídí Rozhodnutím Evropské komise ze dne 20. prosince 2011, č. 2012/21/EU, o použití čl. 106 odst. 2 Smlouvy o fungování Evropské unie na státní podporu ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby udělené určitým podnikům pověřeným poskytováním služeb obecného hospodářského zájmu (dále jen „SOHZ“). Rozhodnutí EK č. 2012/21/EU v článku 5 uvádí, že do výpočtu vyrovnávací platby vstupují všechny výdaje a všechny příjmy vzniklé při poskytování dané SOHZ, tj. také výdaje na vzdělávání zaměstnanců zapojených do zajištění sociální služby. Tím je tedy určen režim veřejné podpory pro financování sociální služby a není možné z výdajů SOHZ účelově vyjímat dílčí výdaje, resp. část výdajů, které by byly financovány v jiném režimu (de minimis dle nařízení Komise (EU) č. 1407/2013). V opačném případě by došlo k porušení pravidel EU pro veřejnou podporu v režimu vyrovnávací platby.
Stejně postupuje MPSV v případě dotačního řízení (pro kraje i přímo pro poskytovatele sociálních služeb), viz např.: „Finanční podpora na sociální služby z dotace poskytnuté kraji musí být poskytnuta v souladu s rozhodnutím Evropské komise ze dne 20. prosince 2011, č. 2012/21/EU, o použití čl. 106 odst. 2 Smlouvy o fungování Evropské unie na státní podporu ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby udělené určitým podnikům pověřeným poskytováním služeb obecného hospodářského zájmu.“ (část I bod 6 Metodiky Ministerstva práce a sociálních věcí pro poskytování dotací ze státního rozpočtu krajům a hlavnímu městu Praze pro rok 2023, dostupné >> zde <<).
S pozdravem
Jakub Hajný