Výše poplatků rodičů v dětských skupinách financovaných z OPZ+
Tímto upozorňujeme žadatele a příjemce v OPZ+ na nezbytnost dodržování pravidel ve vztahu k maximální výši poplatku rodiče na úhradu nákladů za službu péče o dítě v dětské skupině.
Úhradou nákladů je myšleno uhrazení jakýchkoli poplatků, které rodič dítěte poskytne provozovateli dětské skupiny, pokud je jimi podmíněno poskytování vlastní služby, a to včetně plateb, které nejsou přímo uvedeny ve smlouvě o poskytování služby péče o dítě. Jedná se např. o zálohové platby poskytnuté rodičem dítěte provozovateli dětské skupiny, které nebudou vyúčtovány do doby předložení závěrečné žádosti o platbu, dále také o členské příspěvky, příplatky (např. za spaní, aj.), případné darovací smlouvy a jiné obsahově podobné závazky.
Dodržení stanovených limitů je nezbytné z těchto důvodů:
- Způsobilost prokazovaných jednotek – v případě překročení limitu pro maximální výši příspěvku hrazeného rodiči nebo jinými zákonnými zástupci nejsou jednotky v aktivitě „Provoz dětské skupiny“ způsobilé.
Pokud příjemce nedopatřením získá od rodičů či zákonných zástupců tolik finančních prostředků, že v jejich součtu dojde k překročení limitu, má stále možnost finanční prostředky obdržené nad rámec daného limitu (dále jen „nadměrné příspěvky“) vrátit zpět rodičům nebo zákonným zástupcům, a to nejpozději do doby schválení zprávy o realizaci projektu, ve které jsou dotčené jednotky nárokovány, přičemž je povinen doložit poskytovateli dotace průkazným způsobem vrácení nadměrného příspěvku rodičům nebo zákonným zástupcům, a to včetně upravených smluv/dodatků ke smlouvám s rodiči. Při splnění těchto podmínek nebude k nadměrným příspěvkům přihlédnuto, jednotky budou způsobilé a bude možné je schválit.
- Dodržení podmínek veřejné podpory – Jedna z podmínek pro vyloučení veřejné podpory/podpory de minimis na projektu je, že musí být kontinuálně zajištěno převažující veřejné financování provozu dětské skupiny z veřejných zdrojů oproti zdrojům soukromým (platby od rodičů). Při zjištění převažujícího soukromého financování může být identifikována nezákonná veřejná podpora, což je okolnost, který by vedla k odvodu ve výši celkové částky poskytnuté dotace z OPZ+.
Do částky veřejného financování za projekt budou při kontrole započteny prokázané výdaje odpovídající veřejným zdrojům (jednotky „Obsazené místo v dětské skupině za půlden pro mladší děti“ a „Obsazené místo v dětské skupině za půlden pro starší děti“) včetně krácených nezpůsobilých jednotek, ke kterým ŘO zaslal příjemci výzvy k vrácení dotace nebo její části v souladu s § 14f rozpočtových pravidel. Do částky soukromého financování budou započteny také všechny úhrady od rodičů (viz výše).
Pokud příjemce případné nadměrné příspěvky vrátí zpět rodičům do doby předložení závěrečné zprávy o realizaci projektu a tuto skutečnost doloží průkazným způsobem poskytovateli dotace, nebudou tyto nadměrné příspěvky posouzeny jako nezákonná veřejná podpora.
Aktuálně platná maximální výše úhrady nákladů za službu (bez stravného), tj. konečná cena služby, je uvedena ve Specifické části pravidel pro žadatele a příjemce v rámci OPZ+ pro projekty s jednotkovými náklady zaměřené na podporu dětských skupin (kap. 5.2.1), která je k dispozici na https://www.esfcr.cz/pravidla-pro-zadatele-a-prijemce-opz-plus/-/dokument/19011837.