Dětské skupiny
KLUB
Vážení žadatelé, vážené žadatelky,
rádi bychom Vás informovali, že dnes došlo ke schválení aktualizace harmonogramu pro plánovanou výzvu OPZ+ č. 049 - Vybudování dětských skupin (1). Nový plánovaný termín pro vyhlášení výzvy je 27. 2. 2023.
Tato aktualita byla uveřejněna rovněž v klubu fóra s názvem Dětské skupiny OPZ+ https://www.esfcr.cz/klub-vyzev-na-detske-skupiny-opz-plus, který doporučujeme sledovat a kam dále směřujte veškeré dotazy, týkající se výzev Operačního programu Zaměstnanost plus (OPZ+).
Tým DS OPZ/OPZ+
Vážení příjemci a Vážené příjemkyně,
V souvislosti s nepříznivou situací způsobenou ozbrojeným konfliktem na Ukrajině a s tím související rozsáhlou migrací ukrajinských uprchlíků, především pak rodin s dětmi, vyhlásilo Ministerstvo práce a sociálních věcí dne 30. 12. 2022 ve spolupráci s organizací UNICEF mimořádný dotační titul pro neziskové organizace, obce a jejich příspěvkové organizace, kraje a jejich příspěvkové organizace k realizaci dočasných aktivit na podporu rodin
z Ukrajiny s dětmi, a to na podporu adaptace a integrace těchto rodin v České republice.
Jednou z podporovaných aktivit je i podpora personálních kapacit v dětských skupinách v případě, kdy do dětské skupiny dochází min. 1 dítě, které má či mělo status cizince s dočasnou ochranou, status uprchlíka; či do dětské skupiny dochází min. 1 dítě se zvýšenou potřebou péče z důvodu specifických potřeb.
Dovolujeme si Vás upozornit, že vzhledem k tomu, že již čerpáte dotaci z OPZ, nelze tuto konkrétní podporu z mimořádné dotace použít na úhradu aktivit, souvisejících s provozem dětské skupiny. Pro projekty s jednotkovými náklady zaměřené na podporu zařízení péče o děti předškolního věku platí zákaz dvojího financování projektu. To znamená, že příjemce není oprávněn čerpat na aktivity projektu prostředky
z jiných finančních nástrojů EU, národních programů či programů územních samospráv, s výjimkou těch prostředků, které přímo souvisejí se spolufinancováním projektu a jako takové jsou zahrnuty do přehledu zdrojů financování v právním aktu o poskytnutí podpory z OPZ.
Zjednodušené vykazování výdajů dotace OPZ předpokládá zajištění veškerých souvisejících nákladů s provozem dětské skupiny, nezakládá povinnost oddělovat údaje v účetnictví a není tedy slučitelné s jakoukoliv jinou dotací z veřejných prostředků.
U dalších mimořádnou dotací podporovaných aktivit doporučujeme zvážit, zda se při jejich realizaci rovněž nedostanete do rizika dvojího financování.
Za případné porušení zákazu dvojího financování hrozí sankce dle Rozhodnutí o poskytnutí dotace, Části V, bodu 3.6 ve výši 5 % z celkové částky dotace. V případě dotazů se prosím obraťte na své projektové manažery.
Řídící orgán OPZ
Vážení příjemci, Vážené příjemkyně výzev 141 a 142,
Dovolujeme si Vás upozornit na povinnost včasného podávání zpráv o realizaci a žádostí o platbu. Pro ověření správného termínu pro podání zprávy o realizaci a žádosti o platbu se můžete řídit Přílohou č. 1 Vašeho Rozhodnutí o přidělení dotace, kdy v kapitole 3. Aktivity (fáze realizace) naleznete tabulku s přehledem jednotlivých fází projektu. Každá z fází představuje monitorovací období. V rámci projektu předkládáte celkem tři zprávy o realizaci a spolu s nimi žádosti o platbu. Podle části III, kap. 2.2. Rozhodnutí o poskytnutí dotace, pokud monitorovací období končí v poslední den kalendářního měsíce, je příjemce povinen předložit průběžnou zprávu o realizaci projektu vždy do konce prvního měsíce následujícího po ukončení příslušného monitorovacího období a závěrečnou zprávu o realizaci projektu do konce druhého měsíce následujícího po ukončení posledního monitorovacího období. Pokud monitorovací období skončí v jiný než poslední den kalendářního měsíce, pak je příjemce povinen předložit příslušnou zprávu o realizaci ve lhůtě 30 dní, resp. 60 dní v případě závěrečné zprávy o realizaci ode dne skončení daného monitorovacího období.
Příklad:
1. fáze končí 30. 9. 2022 – ZOR/ŽoP je nutné doložit nejpozději 31. 10. 2022.
2. fáze končí 31. 3. 2023 – ZOR/ŽoP je nutné doložit nejpozději 30. 4. 2023.
3. fáze končí 30. 9. 2023 – ZoR/ŽoP je nutné doložit nejpozději 30. 11. 2023.
V případě technických nebo administrativních problémů je možné požádat o prodloužení termínu podání.
V takovém případě je ještě před uplynutím termínu nutné zaslat žádost depeší Vašemu projektovému manažerovi, ve které uvedete důvod žádosti o prodloužení a nový termín podání.
V případě nedodržení termínu (s výjimkou situací, kdy je příjemci povoleno prodloužení termínu podání) bude příjemci na základě Rozhodnutí o poskytnutí dotace, části V, kap. 3.3., vyměřena sankce ve výši 0,5 % z celkové částky dotace.
Řídící orgán OPZ
Vážení žadatelé a příjemci,
Rádi bychom Vás informovali, že Řídicí orgán OPZ+ vyhlásil dne 2.11.2022 uzavřenou výzvu 03_22_034 na podporu provozu dětských skupin ve veřejné správě dle zákona č. 247/2014 Sb. pro mimopražské regiony a pro území hl. m. Prahy https://www.esfcr.cz/vyzva-034-opz-plus.
Výzvy jsou určeny na podporu podnikových dětských skupin. Žádat mohou pouze organizační složky státu (OSS) a příspěvkové organizace organizačních složek státu (PO OSS) až do 28.2.2023. Cílem výzvy je podpora stability již existujících dětských skupin v rámci OSS a PO OSS, které nemohou čerpat příspěvek státního financování dle novely zákona č. 247/2014 Sb.
Pro dotazy k této výzvě bylo vytvořeno fórum s názvem Dětské skupiny OPZ+ https://www.esfcr.cz/klub-vyzev-na-detske-skupiny-opz-plus
Výzva je otevřena pro příjem žádostí, nicméně pokud plánujete nastavit počátek realizace projektu až od roku 2023, doporučujeme žádost podat až poté, co budou známy jednotkové sazby pro rok 2023. Předpokládáme, že se tak stane v průběhu ledna (v návaznosti na normativy MŠMT).
Řídicí orgán OPZ+
Vážené příjemkyně a Vážení příjemci,
pokud jste právě ve fázi budování a nakupujete vybavení pro svou dětskou skupinu, dovolujeme si Vás upozornit na požadavky hygienických vyhlášek pro správný vývoj dětí:
Pro zdravý vývoj dítěte je nezbytné, aby nábytek odpovídal velikosti dítěte. Zejména se jedná o vhodnou velikost židlí a stolu. Při sezení musí dítě mít pevnou oporu nohou, plocha sedáku nezasahuje do podkolenní jamky dítěte, židle umožňuje opření zad. Výška stolu odpovídá velikosti sedícího dítěte, tj. výšce loktů volně spuštěných paží. V případě věkově (a/nebo velikostně) heterogenní skupiny dětí je třeba mít více velikostí, zpravidla židle velikosti 0, 1 a 2. Pro batolata jsou výhodné židle s postranními područkami, z důvodu bezpečnosti jsou vhodnější dřevěné než kovové. Pro představu o správné velikosti židle je možné vycházet z doporučení Státního zdravotního ústavu, které je sice připraveno pro školní věk, avšak zásady zdravého sezení jsou stejné i pro předškolní děti: http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/edice/sedime_nahled.pdf
Vyhláška č. 350/2021 Sb. pro dětské skupiny s kapacitou do 12 dětí konstatuje, že vybavení nábytkem odpovídá věku, potřebám a počtu dětí. Vyhláška č. 410/2005 Sb. pro dětské skupiny 12-24 dětí stanovuje podmínky v ust. § 11 a příloze č. 2. Odkazuje rovněž na normu ČSN-EN 1729-1, která stanoví výšku židle vůči výšce dítěte:
0 21 cm od 80 do 95 cm
1 26 cm od 93 do 116 cm
2 31 cm od 108 do 121 cm
Řídící orgán OPZ
Vážené příjemkyně a Vážení příjemci,
věnujte prosím zvýšenou pozornost níže uvedeným informacím:
Základní informace pro žadatele - oblast požární ochrany a kategorizace staveb
V § 16 novelizovaného zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů je uvedeno, že povinnou přílohou žádosti o udělení oprávnění k poskytování služby péče
o dítě v dětské skupině je doklad prokazující splnění požadavků požární ochrany. Podrobněji je problematika této přílohy rozebrána v dokumentu „Podmínky požární bezpečnost dětských skupin“, která je uvedena na webových stránkách MPSV (viz: https://www.mpsv.cz/web/cz/zadost-o-udeleni-opravneni). V tomto dokumentu je podrobně uvedeno, jakou má mít tento doklad formu, a to požárně bezpečnostní řešení nebo obdobný dokument vypracovaný v souladu s ustanovením § 41 odst. 2 vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci), ve znění pozdějších předpisů. Dále je uvedeno, že je zásadní provedení zhodnocení konkrétních podmínek dané dětské skupiny a souvisejících prostor ve stavbě, ve které je dětská skupina umístěna a prokázání, že stav stavby a prostor dětské skupiny splňuje podmínky požární ochrany v době podání žádosti o zápis do evidence.
Nemusí se zpracovávat požárně bezpečnostní řešení jakožto součást dokumentace podle stavebního zákona – JDE O ZHODNOCENÍ STAVU. I v tomto případě je předpokládáno, že bude dokument mít strukturu požárně bezpečnostního řešení a je předpokládáno, že bude posouzení zpracováno prostřednictvím autorizovaného inženýra nebo autorizovaného technika pro obor požární bezpečnost staveb.
Nelze zaměňovat systém kategorizace stavby podle vyhlášky č. 460/2021 Sb., o kategorizaci staveb z hlediska požární bezpečnosti a ochrany obyvatelstva, se změnou staveb podle ČSN 73 0834. MV – GŘ HZS ČR vydalo dokument Kategorizace staveb z hlediska požární bezpečnosti a ochrany obyvatelstva – Právní aspekty a postup stanovení kategorie stavby. V uvedeném dokumentu naleznete odpovědi na otázky týkající se stanovení kategorie stavby a požadavků na zpracování požárně bezpečnostního řešení podle příslušné kategorie stavby. Tento dokument, spolu s dalšími dokumenty týkajícími se problematiky kategorizace staveb z hlediska požární bezpečnosti a ochrany obyvatelstva, naleznete na níže uvedených internetových stránkách Hasičského záchranného sboru České republiky. https://www.hzscr.cz/clanek/kategorizace-staveb-z-hlediska-pozarni-bezpecnosti-a-ochrany-obyvatelstva.aspx
U staveb, které podle vyhlášky č. 460/2021 Sb. spadají do kategorie II a III, se splnění požadavků požární ochrany prokazuje zároveň také závazným stanoviskem místně příslušného hasičského záchranného sboru kraje, jako dotčeného orgánu na úseku požární ochrany (§31 odst. 1 písm. b) a c) zákona o požární ochraně). U staveb kategorie II nebo kategorie III je tedy nutné požárně bezpečnostní řešení a posuzovanou dokumentaci předložit na místně příslušný hasičský záchranný sbor kraje a požádat jej o „závazné stanovisko“. Až vydáním souhlasného závazného stanoviska je potvrzena správnost posouzení a návrhu požární bezpečnosti dětské skupiny.
Podrobnosti naleznete na uvedených odkazech a doplňující dokumenty jsou ke stažení v záložce Dokumenty tohoto fóra.
Řídící orgán OPZ
Vážení příjemci, Vážené příjemkyně výzev 141 a 142
Dovolujeme si Vás pozvat na online seminář k výzvám 141 a 142, který se bude konat prostřednictvím aplikace Teams dne 6. září 2022 v čase od 13.00 do 15.30.
Přihlašovat se můžete v aplikaci na tomto odkazu: https://www.esfcr.cz/akce-ridiciho-organu-opz/-/asset_publisher/0vxsQYRpZsom/content/online-seminar-pro-prijemce-k-vyzvam-141-a-142-opz?inheritRedirect=false
K přihlášení je nutné být registrovaným uživatelem portálu ESF. Vzhledem k omezené kapacitě prosíme, aby se za každého příjemce přihlásila pouze jedna osoba.
V současné chvíli zpracováváme velké množství zálohových plateb Vašich projektů, berte proto prosím na vědomí, že kapacitně není v našich silách Vám momentálně obratem zodpovídat všechny Vaše případné dotazy k provozu.
Dotazy týkající se provozu a obecně realizace projektu si můžete připravit na seminář, kde Vám je rádi zodpovíme.
V případě změny termínu konání semináře budete informováni.
Řídící orgán OPZ
Vážení příjemci,
dovolujeme si Vás upozornit na zásadní rozdíl mezi realizací provozu dětské skupiny podle pravidel OPZ oproti provozu dětských skupin, financovaných příspěvkem ze státního rozpočtu z hlediska dokládání obsazenosti zařízení.
Rozhodli jste se realizovat projekt prostřednictvím dotace z OPZ, a proto se Vás týká nutnost dodržet Specifickou část pravidel pro žadatele a příjemce v rámci OPZ pro projekty s jednotkovými náklady zaměřené na podporu zařízení péče o děti předškolního věku. Zásadní je mj. dokládání docházky dětí a pečujících osob za každé šestiměsíční období provozu. Povinností provozovatele zařízení péče
o děti je vést řádné záznamy o přesné docházce dětí i pečujících osob v konkrétní dny v elektronickém docházkovém systému, který využívá docházkové čtečky. Obsazenost zařízení péče o děti se dokládá údaji z tohoto elektronického docházkového systému ve formě souhrnného záznamu o docházce ve formátu XLS/XLSX.
Dále je příjemce dotace z OPZ povinen vést a uchovávat evidenci dětí docházejících do zařízení
a na vyzvání dokládat prohlášení o docházce dětí potvrzené rodičem.
Další podrobnosti k dokladování docházky dětí a další podmínky naleznete ve Specifických pravidlech pro žadatele a příjemce, které jsou ke stažení na https://www.esfcr.cz/pravidla-pro-zadatele-a-prijemce-opz. Informace budou prezentovány i na semináři pro příjemce, který pro Vás chystáme na začátek září. Rezervujte si již nyní termín 6. 9. 2022. Pozvánku s přihlašovacími údaji Vám zašleme v nejbližší době. (V případě změny termínu budete informováni).
S přáním bezproblémové realizace projektu,
Řídící orgán OPZ
Vážení žadatelé a příjemci,
Dovolujeme si Vás upozornit na další zdroje informací, které Vám mohou usnadnit realizaci projektů dětských skupin. V textu aktuality naleznete jednotlivé odkazy.
Metodická podpora je poskytována především prostřednictvím metodických materiálů. Ucelené informace podstatné pro proces vzniku a provozu poskytuje Metodika pro poskytovatele dětských skupin, která je průběžně aktualizována. Další metodické materiály, analýzy, vzorové dokumenty a edukační videa naleznete na odkaze Podpora implementace dětských skupin - Informační materiály (dsmpsv.cz).
Základní informace k zákonným povinnostem jsou dostupné na stránce Dětské skupiny (mpsv.cz), odpovědi na nejčastější otázky naleznete pod odkazem Odpovědi na nejčastější dotazy (mpsv.cz) a základní metodické materiály pro poskytovatele na rozcestníku Metodické materiály (mpsv.cz).
Pokud nenajdete odpovědi na své otázky ani v těchto podrobně popsaných materiálech, můžete se také dle typu dotazu obracet na pracovnice a pracovníky z projektu Podpora implementace dětských skupin - Kontakty (dsmpsv.cz).
K dispozici je také vzdělávací portál, kde si zdarma můžete nastudovat informace, které aktuálně potřebujete: https://dsmpsv.netventic.net/. Do portálu je třeba se registrovat.
Řídící orgán OPZ
Vážení příjemci,
podle pravidel výzvy musí být proveden zápis vybudované dětské skupiny do Evidence dětských skupin nejpozději 31.10.2022. Upozorňujeme, že na zápis do EDS je správní lhůta 30 dnů, žádost s kompletními podklady byste tak měli předložit včas. Pokud nedoložíte požadované dokumenty do 30 dní tak, aby mohl správní orgán rozhodnout o zápisu, může být správní řízení prodlouženo tím, že bude přerušeno.
Doporučujeme řádně se na zápis připravit. Veškeré informace k EDS naleznete na https://www.mpsv.cz/web/cz/zadost-o-udeleni-opravneni.
Níže jsme ve spolupráci s kolegy z EDS (http://www.dsmpsv.cz/cs/kontakty) sepsali nejčastější nedostatky v podaných žádostech o zápis. Dbejte na to, aby požadované dokumenty obsahovaly tyto náležitosti:
1) Nájemní smlouva musí obsahovat účel “provozování dětské skupiny; nejméně 3měsíční výpovědní lhůta (pozor, akceptování nájemní smlouvy u projektu OPZ negarantuje její správnost pro zápis do EDS),
2)Doklad požární ochrany zpracovaný autorizovanou osobou, s kulatým razítkem
3)Bude akceptováno pouze Závazné stanovisko KHS o splnění hygienických požadavků na stravování, prostory a provoz, v nichž bude poskytována služba péče o dítě v dětské skupině. (Pozor, i KHS má úřední lhůtu pro vystavení stanoviska!)
4)Pojistná smlouva musí obsahovat odpovědnost za újmu, explicitní uvedení, že je pojištěná dětská skupina dle zákona 247/2014 Sb.,
5)Výpis z rejstříku trestů nesmí být starší 3 měsíců.
6)U příspěvkové organizace dodejte souhlas zřizovatele s žádostí o udělení oprávnění.
7)originály/autorizované konverze – ne kopie dokladů,
8)platnost a účinnost smluv v době zaslání na MPSV,
9)dodejte i přílohy, které jsou jako nedílné součásti smluv,
podpis žádosti.
Doporučujeme si pozorně přečíst podrobný popis uvedený v materiálu, který naleznete v přílohách klubu na ESF fóru (Dokumenty k žádosti o zápis do evidence poskytovatelů DS), a https://www.mpsv.cz/web/cz/odpovedi-a-nejcastejsi-dotazy.
Přejeme Vám, aby se zřízení dětské skupiny i její zápis podařil včas.
Řídicí orgán OPZ
Vážení žadatelé,
Dovolujeme si Vás informovat o prodloužení termínu ukončení podávání žádostí do 30. 6. 2022 do 12:00 hodin u výzev 141 a 142. Z technických důvodů úpravy termínu budou výzvy krátkodobě pozastaveny. Žadatelé nebudou moci dočasně editovat žádosti v IS KP14+. Výpadek bude trvat v rozmezí několika minut a je plánován mimo běžnou pracovní dobu (večerní nebo brzké ranní hodiny). Děkujeme za pochopení.
Vážení žadatelé,
dovolujeme si Vás upozornit, že v kap. 7.1 textů výzev č. 141 a 142 došlo administrativním nedopatřením k uvedení nadbytečné informace ohledně překládání čestného prohlášení k identifikaci skutečných majitelů. Čestné prohlášení k identifikaci skutečných majitelů se již na základě změny zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech nedokládá.
Žadatelé nově předkládají údaje o svém skutečném majiteli, a to ve formě úplného výpisu platných údajů
a údajů, které byly vymazány bez náhrady nebo s nahrazením novými údaji. Tento výpis nesmí být starší než 3 měsíce před datem předložení žádosti o podporu.
V případě, že je žadatel zahraniční právnickou osobou, doloží údaje o svém skutečném majiteli buď výpisem ze zahraniční evidence obdobné evidenci skutečných majitelů, nebo pokud taková zahraniční evidence neexistuje, sdělí identifikační údaje všech osob, které jsou skutečným majitelem zahraniční právnické osoby, a předloží doklady, z nichž vyplývá vztah všech osob k zahraniční právnické osobě, zejména výpis ze zahraniční evidence obdobné obchodnímu rejstříku, seznam akcionářů, rozhodnutí statutárního orgánu o vyplacení podílu na zisku, společenská smlouva, zakladatelská listina nebo stanovy.
Tento úplný výpis nepředkládají pouze subjekty bez skutečného majitele. Dle § 7 zákona č. 37/2021 Sb.,
o evidenci skutečných majitelů nemají skutečného majitele tyto subjekty:
a) stát a územní samosprávný celek,
b) dobrovolný svazek obcí,
c) státní příspěvková organizace a příspěvková organizace územního samosprávného celku,
d) školská právnická osoba zřízená státem, územním samosprávným celkem nebo dobrovolným svazkem obcí,
e) veřejná výzkumná instituce,
f) právnická osoba zřízená zákonem nebo mezinárodní smlouvou,
g) státní podnik a národní podnik,
h) okresní a regionální komora nebo začleněné společenstvo podle jiného zákona,
i) evropské seskupení pro územní spolupráci,
j) politická strana a politické hnutí,
k) církev a náboženská společnost a ostatní právnické osoby podle zákona upravujícího církve a náboženské společnosti,
l) odborová organizace a organizace zaměstnavatelů,
m) honební společenstvo,
n) společenství vlastníků jednotek,
o) právnická osoba, ve které má přímo nebo nepřímo veškeré podíly na prospěchu a hlasovacích právech Česká republika, kraj nebo obec, a
p) obecně prospěšná společnost a ústav, jejichž zakladatelem je Česká republika, kraj nebo obec.
Žadatelé, kteří již předložili čestné prohlášení a nepředložili výpis z evidence skutečných majitelů (a tato povinnost se jich týká), budou k doložení výpisu vyzváni v rámci hodnocení přijatelnosti a formálních náležitostí, případně v rámci podmínek před vydáním právního aktu.
Vážení žadatelé a příjemci,
dle harmonogramu výzev OPZ dnes řídicí orgán vyhlásil další výzvy na podporu budování dětských skupin (popř. transformace zařízení péče o děti z obecných předpisů na dětskou skupinu) dle zákona č. 247/2014 Sb. pro mimopražské regiony https://www.esfcr.cz/vyzva-141-opz a pro území hl. m. Prahy https://www.esfcr.cz/vyzva-142-opz.
Výzvy jsou určeny na podporu veřejných dětských skupin. Žádat mohou obce nebo po dohodě s obcí i další subjekty (příspěvkové organizace, NNO ad.) až do 8. června 2022.
V pondělí 2. 5. 2022 se uskuteční online seminář, na který je možné se přihlásit pod následujícím odkazem https://www.esfcr.cz/akce-ridiciho-organu-opz/-/asset_publisher/0vxsQYRpZsom/content/online-seminar-pro-zadatele-k-vyzvam-141-a-142-opz.
Přejeme Vám úspěšnou realizaci
Řídicí orgán OPZ
Vážení příjemci,
ŘO OPZ upozorňuje na zveřejnění informace pro příjemce "Výjimka pro dětské skupiny - Lex Ukrajina", která obsahuje výjimku upravující pravidla realizace aktivit a způsobilosti výdajů v návaznosti na zákon č. 66/2022 Sb. (tzv. „lex UKRAJINA“).
Informace pokrývá tyto oblasti:
- Možnost přijmout do DS dítě rodiče, který není zaměstnancem příjemce nebo partnera v případě podnikové DS.
- Možnost vykonávat činnost pečující osoby (PO) pro cizince s dočasnou ochranou.
- Možnost doložit svěření dítěte do péče rodičem.
Informace pro příjemce je k dispozici na portálu OPZ, viz https://www.esfcr.cz/pravidla-pro-zadatele-a-prijemce-opz/-/dokument/18063760.
ŘO OPZ
Vážení příjemci,
rádi bychom Vás informovali, že v návaznosti na zákon č. 66/2022 Sb. (tzv. „lex UKRAJINA“) připravuje ŘO OPZ vydání výjimky tak, aby bylo možné tuto legislativu promítnout i v projektech DS podpořených z OPZ (pouze jednotkové náklady). Přijmout ukrajinské děti do DS je však možné již nyní (při splnění podmínek OPZ). Více informací naleznete zde: http://www.dsmpsv.cz/cs/pro-poskytovatele/lex-ukrajina-a-detske-skupiny.
Výjimka bude vydána v nejbližší době a bude zahrnovat následující body:
- Možnost přijmout do DS dítě rodiče, který není zaměstnancem příjemce nebo partnera v případě podnikové DS.
- Možnost vykonávat činnost pečující osoby (PO) pro cizince s dočasnou ochranou.
- Možnost doložit svěření dítěte do péče rodičem.
Přejeme Vám klidné dny,
Tým MPSV
Vážení příjemci,
vzhledem ke zhoršené epidemiologické situaci způsobené onemocněním COVID-19 Řídicí orgán OPZ upozorňuje na zveřejnění informace pro příjemce, která obsahuje výjimku č. III upravující pravidla realizace aktivit a způsobilosti výdajů s účinností od 1. 11. 2021.
Pro přehlednost níže uvádíme období platnosti jednotlivých výjimek.
Období platnosti výjimky č. I od 11.3.2020 do 30.6.2020 (odkaz: https://www.esfcr.cz/pravidla-pro-zadatele-a-prijemce-opz/-/dokument/13514181)
Období bez platnosti výjimek včetně období od 1.7.2020 do 17.9.2020 (odkaz: https://www.esfcr.cz/pravidla-pro-zadatele-a-prijemce-opz/-/dokument/797867)
Období platnosti výjimky č. II od 18.9.2020 do 30.6.2021 (odkaz: https://www.esfcr.cz/pravidla-pro-zadatele-a-prijemce-opz/-/dokument/14729069)
Období bez platnosti výjimek včetně období od 1.7.2021 do 31.10.2021 (odkaz: https://www.esfcr.cz/pravidla-pro-zadatele-a-prijemce-opz/-/dokument/797867)
Období platnosti výjimky č. III od 1.11.2021 do 30.6.2022
(odkaz: https://www.esfcr.cz/pravidla-pro-zadatele-a-prijemce-opz/-/dokument/17542856)
Informace pro příjemce je k dispozici na portálu OPZ, viz https://www.esfcr.cz/pravidla-pro-zadatele-a-prijemce-opz.
ŘO OPZ
Vážení příjemci,
vzhledem ke zvýšenému nárůstu respiračních onemocnění a zhoršující se epidemiologické situaci v ČR v souvislosti s onemocnění COVID-19 připravuje Řídicí orgán OPZ vydání Výjimky č. III upravující pravidla realizace aktivit a způsobilosti výdajů s účinností zřejmě od 1.11.2021. Věříme, že výjimku vydáme ještě do konce listopadu. Informace o jejím uveřejnění bude zaslána formou depeše příjemcům a současně vyvěšena jako aktualita zde na fóru v klubu k dětským skupinám.
Tým MPSV
Vážení příjemci, Vážené příjemkyně,
dovolujeme si Vás upozornit, že není nutné měnit název projektu, podpořeného z OPZ, v souvislosti s povinností užívat v názvu služby „dětská skupina“ ukotvenou v novele zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině.
Poskytovatel má na základě novely povinnost užívat v názvu služby „dětská skupina“ s účinností pro nově evidované poskytovatele ihned a s účinností pro stávající poskytovatele zapsané v Evidenci dětských skupin až od 1. 10. 2024. Pokud změníte název dětské skupiny dříve, než skončí harmonogram projektu OPZ, není nutné měnit název projektu OPZ v IS KP14+. Pokud z nějakého důvodu přece jen budete chtít název projektu změnit, můžete tak učinit formou Žádosti o změnu, přičemž půjde o změnu nepodstatnou.
Tým MPSV
Vážení příjemci, Vážené příjemkyně,
od 1. 10. 2021 vstoupí v platnost novela zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině. Dne 28. 7. 2021 byla novela zákona schválena Poslaneckou sněmovnou a 18. 8. 2021 byla schválena i v Senátu. Zásadní skutečností je nastavení jasného a předvídatelného financování provozu dětských skupin ze státního rozpočtu, které naváže na postupně ukončované projekty OPZ. Přehled změn, které novela přináší, naleznete i v našem Průvodci možnostmi financování zařízení péče o děti na odkazu FINANCOVÁNÍ PÉČE O DĚTI - www.esfcr.cz
Poskytovatelé a poskytovatelky služby péče o děti v DS i zájemci a zájemkyně o založení DS se v souvislosti s novelou zákona mohou obracet na krajské metodiky a metodičky projektu Podpora implementace dětských skupin - Podpora implementace dětských skupin - Novela zákona /od 1.10.2021/ (dsmpsv.cz)
Těší nás, že dětské skupiny, které jsme v OPZ pomohli vybudovat, budou moci i nadále pokračovat v péči o děti zaměstnaných rodičů. Přejeme všem provozovatelům a provozovatelkám dětských skupin mnoho úspěchů v další práci a spokojenost ze strany dětí a rodičů.
Tým OPZ
Vážení příjemci, Vážené příjemkyně,
dovolujeme si Vás informovat, že Mimořádné dotační řízení pro poskytovatele služby péče o dítě v dětské skupině pro rok 2021, které MPSV vyhlásilo k 3. 5. 2021, bylo aktualizováno. Termín pro podávání žádostí o poskytnutí dotace byl prodloužen do 20. 8. 2021 a žadatelům, kterým by dotace zakládala veřejnou podporu (podnikové dětské skupiny), je nově umožněno požádat kromě režimu de minimis také v režimu Dočasného rámce, který stanovuje vyšší limit pro veřejnou podporu. Bližší informace naleznete v aktualizovaném znění textu dotační výzvy, který je umístěn na webu dětských skupin nebo v aktualitě z 29. 7. 2021 na stránkách MPSV (www.mpsv.cz) .
Řídicí orgán OPZ
Vážení žadatelé a příjemci,
zajímá vás, co bude s dětskými skupinami a mikrojeslemi po skončení financování projektů z OPZ? Říkáte si, jaké možnosti financování v příštím programovacím období budete moci využít? Plánujete zřídit novou dětskou skupinu, nebo provozujete mikrojesle? Připravili jsme pro Vás průvodce situacemi, ve kterém najdete všechny informace na jednom místě.
Průvodce možnostmi financování zařízení péče o děti naleznete pod následujícím odkazem https://www.esfcr.cz/financovani-pece-o-deti.
Průvodce bude průběžně aktualizován, o čemž Vás budeme informovat zde v klubu dětských skupin.
Aktuálně platí, že plánovaná novela zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, kterou by mělo být zavedeno financování provozu dětských skupin ze státního rozpočtu, dosud nebyla schválena a její finální podoba ještě není známa. Podrobnější informace k novele a s ní souvisejícímu financování ze státního rozpočtu zde proto budou uveřejněny až po jejím schválení.
Upozorňujeme, že veškeré dotazy, týkající se plánované novely zákona, nebudou do doby jejího schválení zodpovídány. Děkujeme za pochopení.
Tým MPSV
Vážení příjemci,
do dokumentů na ESF fóru byl vložen nový soubor „Přehled mimořádných opatření pro dětské skupiny v 2021“, který slouží jako pomůcka pro provozovatele dětských skupin.
Tým MPSV
Vážení příjemci,
ŘO OPZ upozorňuje, že byla zveřejněna výjimka pro změny rozpočtu určená pro projekty s jednotkovými náklady zaměřené na podporu dětských skupin s různým počtem jednotek v jednotlivých fázích provozu, účinná od 29. 4. 2021 do 31. 12. 2023. (odkaz: https://www.esfcr.cz/pravidla-pro-zadatele-a-prijemce-opz/-/dokument/16250924).
Výjimkou se příjemcům umožňuje upravit počty jednotek u zvolené aktivity pro plánované fáze provozu dle potřeb projektu, a to vždy jen do výše maximálního počtu jednotek odvíjejícího se od kapacity zařízení při plné obsazenosti v jednotlivých fázích provozu a bez navýšení celkového rozpočtu projektu. V případě, kdy příjemce v dílčí fázi provozu neprokáže dosažení maximálního počtu plánovaných jednotek, má na základě vydané výjimky možnost tyto nedočerpané prostředky využít v následujících fázích provozu.
Jedná se o projekty, na kterých si příjemce nastavil různý počet dosažených jednotek v jednotlivých fázích provozu. Např. projekt s provozem na 4. fáze provozu s kapacitou 12 může mít max. 900 jednotek v jedné fázi provozu, ale v projektu má nastaveno čerpání následovně:
- pololetí - Obsazenost zařízení péče o děti – počet jednotek v aktivitě 900
- pololetí - Obsazenost zařízení péče o děti – počet jednotek v aktivitě 900
- pololetí - Obsazenost zařízení péče o děti – počet jednotek v aktivitě 450
- pololetí - Obsazenost zařízení péče o děti – počet jednotek v aktivitě 450
Pokud příjemce např. v 2. fázi provozu vyčerpal pouze 700 jednotek, pak lze na základě výjimky zbylých 200 jednotek přesunout do další fáze provozu. Příjemce tak učiní formou podání žádosti o změnu projektu. Na záložce Aktivity ZP v příslušném pololetí, ve kterém nebylo dosaženo plánovaného počtu jednotek, příjemce počet jednotek v aktivitě sníží na skutečně dosažený počet jednotek (např. ve 2. pololetí bylo skutečně dosaženo 700 jednotek). Dále příjemce v pololetí, ve kterém plánuje nevyčerpaný počet jednotek dosáhnout o tento počet jednotky v aktivitě navýší (např. ve 3. pololetí plánuje vyčerpat 650 jednotek). Přesunem však nemůže dosáhnout více než max. 900 jednotek v jedné fázi provozu. Celkový počet jednotek u aktivity Obsazenost zařízení péče o děti zůstane nezměněn, tj. celkem 2700 (900 + 900 + 450 + 450 = 900 + 700 + 650 + 450).
Příjemce si následně bude ve Zprávě o realizaci žádat o tolik jednotek, kolik obsazenosti skutečně dosáhne, přičemž i nadále platí, že nemůže žádat o víc, než bude mít v rozpočtu na danou fázi po provedení změny.
Doporučujeme žádost o změnu předložit před předložením zprávy o realizaci a žádosti o platbu dotčeného monitorovacího období.
Tým MPSV
Vážení příjemci,
ráda bych Vás informovala o nově připravované mimořádné dotaci pro dětské skupiny, kterou dnes schválila Vláda ČR, více viz:
https://www.mpsv.cz/documents/20142/2061970/12_04_2021_TZ_mimoradne_dotace_pro_detske_skupiny.pdf/
Tyto mimořádné dotace nebudou poskytovány z ESF, sledujte prosím www.mpsv.cz, resp. http://www.dsmpsv.cz/.
Tým MPSV
Vážení příjemci,
rádi bychom Vás ujistili, že můžete - v případě Vašeho zájmu - čerpat příspěvek na samotestování ve firmách, poskytovaný zdravotní pojišťovnou; tento není považován za nedovolené dvojí financování.
Tým MPSV
Vážení příjemci,
dovolujeme si Vás informovat o stanovisku Řídicího orgánu (dále jen ŘO) k zákonu, který zavádí příspěvek ve výši 370 Kč pro zaměstnance v době karantény viz https://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?O=8&CT=1171&CT1=0. Závěrem ŘO je, že příjemci dotace v režimu jednotkových nákladů na projektech dětských skupin mohou čerpat příspěvek 370 Kč, aniž by to mělo dopad na čerpání dotace z OPZ. O dvojí financování se tedy nejedná.
Tým MPSV
Vážení příjemc,
do dokumentů na ESF fóru byl vložen nový dokument „Vyjádření k provádění vstupních, periodických a dalších pracovnělékařských prohlídek ve vztahu ke krizovým opatřením vlády č. 1049, č. 1291, č. 54 a č. 137 od 15. února 2021“, kterým si Vás dovolujeme upozornit na povinnost předložení posouzení zdravotní způsobilosti pečující osoby vydané lékařem tam, kde byl tento dokument nahrazen čestným prohlášením, přičemž jeho platnost je stanovena nejdéle do uplynutí 90 dnů ode dne následujícího po dni ukončení nouzového stavu.
Předpokládané ukončení nouzového stavu je tedy dne 28. února 2021. V této souvislosti (v případě vyhlášení ukončení nouzového stavu) ode dne 1. března 2021 se započne počítat lhůta 30 a 90 dnů pro provedení vstupních a periodických pracovnělékařských prohlídek („PLP“) a lhůty pro vydání zdravotních průkazů (ZP), jak uvádí výše zmíněný dokument.
Tým MPSV
Vážení příjemci, vážené příjemkyně,
zaznamenali jsme zvýšený zájem o aktuální informace týkající se novely zákona o dětských skupinách. Rozumíme určité nervozitě plynoucí z nejasnosti podmínek budoucího provozu dětských skupin, rádi bychom však upozornili, že se podmínky finální verze novely zákona stále vyjednávají a mohou se tedy ještě výrazně změnit. Můžeme Vás ujistit, že pokračování provozu dětských skupin je v našem oboustranném zájmu a usilujeme o nastavení co možná nejlepších podmínek. Za řídicí orgán OPZ připravujeme komplexní informační materiál, který zde zveřejníme hned, jak bude podoba novely zákona schválená a tedy definitivní. Vaši projektoví manažeři a manažerky Vám též rádi zdarma budou zodpovídat veškeré Vaše dotazy.
Předem děkujeme za pochopení
Tým MPSV
Vážení příjemci,
dovolujeme si Vás informovat, že došlo k prodloužení možnosti poskytování podpory v režimu Dočasného rámce do 30. 6. 2021. Jedná se o předpis pro udělování podpor podnikům v období, kdy se ekonomiky členských států potýkají s dopady koronavirové nákazy způsobující onemocnění COVID-19. Dočasný rámec obsahuje řadu možností, jakým způsobem mohou členské státy pomoci podnikům tak, aby tato pomoc byla v souladu s pravidly veřejné podpory. V OPZ je možné žádat o poskytnutí této podpory za splnění definovaných podmínek, informace byly zapracovány i do Obecné části pravidel pro žadatele a příjemce (kap. 21.8): https://www.esfcr.cz/documents/21802/797760/Obecn%C3%A1+%C4%8D%C3%A1st+pravidel+pro+%C5%BEadatele+a+p%C5%99%C3%ADjemce+%28verze+13%29/ce136a35-dd8a-4131-b517-36309f2da511?t=1601038292613
Stále platí, že jej lze aplikovat pouze u nově přidělovaných podpor. U již poskytnutých podpor není změna možná, tj. nelze přejít z režimu podpory de minimis, na režim Dočasného rámce.
Bližší informace se všemi odkazy na relevantní dokumenty najdete na: https://www.esfcr.cz/aktuality-opz/-/asset_publisher/0vxsQYRpZsom/content/prodlouzeni-poskytovani-podpory-v-rezimu-docasneho-ramce?inheritRedirect=false
Řídicí orgán OPZ
Vážení příjemci,
do dokumentů na ESF fóru byl vložen nový soubor „Přehled dokladování k uplatnění Výjimky pro výpočet obsazenosti v DS včetně pokynů k Souhrnnému záznamu o docházce“, který slouží jako pomůcka při administraci Vašeho projektu.
Tým MPSV
Vážení žadatelé a příjemci ve výzvách číslo 101 a 103,
rádi bychom Vás informovali o tom, že dne 5. 10. 2020 byla schválena změna textu výzev č. 101 a 103. Změna se týká následujících bodů:
3.3 Vymezení oprávněných žadatelů – rozšíření okruhu oprávněných žadatelů a změna podmínek předkládání navazujících projektů
3.8 Informace o podmínkách veřejné podpory - doplnění podpory dle Dočasného rámce pro opatření státní podpory na podporu hospodářství při stávajícím šíření koronavirové nákazy COVID-19 (tato možnost je pouze pro nově uzavírané právní akty či pro nově vstoupivší partnery do stávajících projektů)
4.1 Popis podporovaných aktivit – pouze ve výzvě č. 101 (doplnění k navazujícím projektům z výzvy č. 111)
7.2 Informace o způsobu podání žádosti o podporu – zjednodušení předepsaného textu v systému IS KP14+ (anotace projektu na záložce Projekt)
Na stránkách výzev č. 101 a 103 jsou nově ke stažení aktuální texty výzev a jejich příloh č. 2 Specifikace režimů zařízení péče o děti a č. 3 Odůvodnění zacílení výzvy.
Tým MPSV
Vážení příjemci,
do dokumentů na ESF fóru byly vloženy nejčastější dotazy v souvislosti s epidemiologickou situací způsobenou onemocněním COVID-19 (platnost od 18. 9. 2020 do 30.6.2021).
Pro přehlednost je období platnosti jednotlivých výjimek znázorněno graficky na stránkách výzev č. 101 (https://www.esfcr.cz/vyzva-101-opz) a č. 103 (https://www.esfcr.cz/vyzva-103-opz).
Tým MPSV
Vážení příjemci,
vzhledem k současné situaci v ČR a přijetí mimořádných opatření za účelem ochrany veřejného zdraví a prevence nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 Řídicí orgán OPZ upozorňuje na zveřejnění informace pro příjemce, která obsahuje výjimku č. II upravující pravidla realizace aktivit a způsobilosti výdajů s účinností od 18. 9. 2020.
Pro přehlednost níže uvádíme období platnosti jednotlivých výjimek.
Období platnosti výjimky č. I od 11.3.2020 do 30.6.2020 (odkaz: https://www.esfcr.cz/pravidla-pro-zadatele-a-prijemce-opz/-/dokument/13514181)
Období bez platnosti výjimek včetně období od 1.7.2020 do 17.9.2020 (odkaz: https://www.esfcr.cz/pravidla-pro-zadatele-a-prijemce-opz/-/dokument/797867)
Období platnosti výjimky č. II od 18.9.2020 do 30.6.2021 (odkaz: https://www.esfcr.cz/pravidla-pro-zadatele-a-prijemce-opz/-/dokument/14729069)
Informace pro příjemce je k dispozici na portálu OPZ, viz https://www.esfcr.cz/pravidla-pro-zadatele-a-prijemce-opz.
ŘO OPZ
Vážení příjemci, vážené příjemkyně,
v posledních týdnech bylo při administrativních kontrolách ZoR a ŽoP zjištěno poměrně časté porušení zákazu dvojího financování v projektech financovaných OPZ. Upozorňujeme Vás, že riziku dvojího financování se vystavujete kromě jiného i přijetím podpory z jakéhokoli podpůrného programu v souvislosti s pandemií způsobenou covidem-19 a současným nárokováním stejného výdaje v projektech OPZ. Jako nejvíce problematické se ukazuje zapojení do programu Antivirus C, který spočívá ve snížení základu pro výpočet odvodu na sociální pojištění za zaměstnavatele. I snížení platby do státního rozpočtu je považováno za podporu z veřejných zdrojů a není možné ji kombinovat s dotací z OPZ. Tato kombinace v případě projektů na podporu budování a provozu dětských skupin spočívá v nárokování snížení základu pro výpočet odvodu na sociální pojištění za zaměstnavatele za kteroukoli pečující osobu uvedenou v záznamu o docházce za měsíce červen, červenec a srpen 2020. Není přitom vůbec podstatné, kolik dnů takováto pečující osoba ve Vašem zařízení pracovala. Sankci za porušení zákazu dvojího financování stanoví právní akt ve výši 5 % z celkové výše dotace.
Řídicí orgán účetní doklady příjemce v rámci realizace projektů se zjednodušeným vykazováním nesleduje, ale v případě zjištění duplicity v datech z ČSSZ, týkající se čerpání Antiviru C, je nutné doložit následující:
- opravný přehled o výši pojistného zaslaný na ČSSZ (včetně doručenky z DS nebo potvrzení o e-podání),
- bankovní výpis s doplacením pojistného,
- bezdlužnost na ČSSZ,
- sestavu z mzdového systému obsahující přehled vyměřovacích základů u jednotlivých zaměstnanců a výši pojistného.
V případě dotazů se, prosím, obracejte na své projektové manažery/ky. Máte-li pochybnosti, zda zapojení se do některých z podpůrných programu financovaných z veřejných zdrojů nebude považováno za duplicitní financování, kontaktujte svého projektového/ou manažera/ku pokud možno dříve, než budete podporu čerpat. Případné odstranění pochybení bývá obtížné prokázat.
Vážení příjemci,
dovolujeme si Vás upozornit, že pokud provozovatel dětské skupiny využije program Antivirus, a současně bude nárokovat za příslušné monitorovací období výdaje z OPZ, pak bude tato situace považovaná za dvojí financování. ŘO vyměří za porušení zákazu dvojího financování sankci ve výši 5% z celkové výše dotace v souladu s Rozhodnutím o poskytnutí dotace.
Prostředky Cíleného programu podpory zaměstnanosti – tzv. Antivirus, který byl schválen usnesením vlády ČR č. 353/2020 je rozdělen do kategorií A, B a C. Vzhledem k dopadu možného čerpání, z kterékoliv části tohoto programu na projekty dětských skupin, probíhá detailní kontrola duplicit. V rámci administrativního ověření předložené zprávy o realizaci ŘO ověřuje, zda došlo či nedošlo k dvojímu financování. Je třeba počítat s případným prodloužením administrativního ověření a v případě vyžádání poskytnout potřebnou součinnost.
Tým MPSV
Dobrý den,
dovolujeme si Vás upozornit, že při podání žádosti navazujícího provozu dětské skupiny je mj. třeba vyplnit pole „popis projektu“ dle textu stanoveného výzvou. Bez níže uvedených informací bude žádost považována za neúplnou a bude vyřazena z dalšího hodnocení. Pak je třeba žádost podat znovu včetně všech požadavků stanovených výzvou.
Záložka Projekt, pole Anotace projektu kde bude vždy uvedeno:
- číslo projektu podpořeného z OPZ výzev č. 03_15_035, 03_15_036, 03_16_132, 03_17_073 a 03_17_074, na který tento projekt navazuje, číslo projektu musí být ve formátu CZ.03.1.51/0.0/0.0/xx_xxx/000xxxx,
- přesná adresa místa provozu dětské skupiny (v detailu ulice a čísla popisného nebo čísla evidenčního) včetně dostatečně specifického vymezení prostor, kde bude zařízení provozováno,
- kapacita dětské skupiny, tj. počet míst,
- celkový harmonogram projektu (v detailu „od dd.mm.rok do dd.mm.rok“),
- forma dětské skupiny z hlediska uživatelů: podniková (pro zaměstnance příjemce a případně pro projektové partnery) x pro veřejnost
Tým MPSV
Vážení příjemci,
účinnost výjimky C byla prodloužena do 30. 6. 2020 viz aktualizovaný soubor „Nejčastější dotazy v souvislosti s nouzovým stavem v ČR (platnost od 11. 3. 2020 do odvolání)“ vložený do dokumentů na ESF fóru.
Tým MPSV
Vážení příjemci,
do dokumentů na ESF fóru byl vložen aktualizovaný soubor „Nejčastější dotazy v souvislosti s nouzovým stavem v ČR (platnost od 11. 3. 2020 do odvolání)“.
Tým MPSV
Vážení příjemci,
ŘO OPZ upozorňuje na zveřejnění informace pro příjemce, která obsahuje výjimky upravující pravidla realizace aktivit a způsobilosti výdajů v návaznosti na vyhlášení nouzového stavu v ČR a přijetí mimořádných opatření za účelem ochrany veřejného zdraví a prevence nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 a sdělení ŘO k plnění lhůt.
Informace pokrývá tyto oblasti:
A) Výjimka pro tzv. bagatelnost podpory a rozšíření možnosti realizace aktivit také v elektronické a telefonické formě
B) Výjimka stanovující způsobilost výdajů z důvodu zásahu vyšší moci
C) Výjimka pro výpočet obsazenosti v dětských skupinách a mikrojeslích
D) Výjimka pro realizaci vzdělávacích kurzů v projektech s jednotkovými náklady zaměřených na další profesní vzdělávání
D1) Výjimka pro plány aktivit
D2) Výjimka umožňující realizaci vzdělávacích akcí také v elektronické formě
E) Sdělení ŘO k plnění lhůt
Účinnost výjimek A – D je pro každou oblast stanovena samostatně.
Informace pro příjemce je k dispozici na portálu OPZ, viz https://www.esfcr.cz/pravidla-pro-zadatele-a-prijemce-opz.
ŘO OPZ
Vážení příjemci,
na Vaše časté dotazy uvádím, že možnost prodloužení povoleného odečtu dní z výpočtu obsazenosti z důvodu nouzového stavu v ČR řešíme. Vzhledem k tomu, že je zde nutné postupovat výjimkou z pravidel, je nutný souhlas Národního orgánu pro koordinaci (MMR), Auditního orgánu i Evropské komise. Řídicí orgán postupuje koordinovaně a řeší potřebné výjimky pro všechny oblasti administrace projektů napříč všemi prioritními osami OPZ. Z tohoto důvodu není možné ihned odpovídat na Vaše dotazy, související s aktuálním stavem. Chápeme, že potřebujete vědět, co bude dál. Vydání výjimky bude uveřejněno jako aktualita na esfcr.cz v následujících dnech. Pro úplnost - jiné kompenzace, než plná platba dotace dle právního aktu- se v OPZ nepřipravují. Děkuji za pochopení.
Tým MPSV
Vážení příjemci,
do dokumentů na ESF fóru byly vloženy nejčastější dotazy v souvislosti s nouzovým stavem v ČR (platnost od 11. 3. 2020 do odvolání).
Tým MPSV
Vážení příjemci, Vážené příjemkyně,
dovolujeme si Vás upozornit, že i přes aktuální situaci je stále nutné dodržovat stanovené lhůty pro podání Zpráv o realizaci a Žádostí o platbu. Případně nadále platí, že můžete prostřednictvím depeše v systému ISKP14+ požádat o posunutí termínu.
Děkujeme za pochopení a přejeme pevné zdraví,
Tým MPSV
Vážení příjemci,
V souvislosti s vyhlášením nouzového stavu v ČR vyhodnotil Řídicí orgán OPZ možné dopady na provoz dětských skupin financovaných z OPZ a přichází s řešením, které umožní provozovatelům uhradit vynaložené náklady i při přerušení nebo omezení jejich provozu.
Princip výpočtu podpory na provoz dětských skupin hrazených z OPZ se provádí na základě dosažené obsazenosti dětské skupiny. Obsazenost se vyhodnocuje za období 6 měsíců, protože takto nastavená délka zajistí očištění údaje o obsazenosti od dočasných výkyvů (způsobených např. nemocností dětí v zimním období či dovolenými v období letních prázdnin). Pro výpočet obsazenosti dětské skupiny není relevantní, zda zařízení péče o děti bylo či nebylo daný den otevřeno, ale rozhodující je počet půldnů strávených dětmi v dětské skupině a počet pracovních dní (přičemž každý den znamená 2 půldny) podle běžného nastavení fondu pracovní doby v České republice.
Dle kap. 4.1.3 Specifické části pravidel pro žadatele a příjemce v rámci OPZ pro projekty s jednotkovými náklady zaměřené na podporu zařízení péče o děti předškolního věku je možné snížit počet pracovních dnů použitý pro výpočet obsazenosti o ty dny, po které bylo zařízení zavřeno buď z předem nepředvídatelných důvodů, např. karanténa apod., anebo z předem ohlášených technických důvodů, jejichž příčina není na straně příjemce podpory a tyto důvody je možné doložit. Maximálně je však z těchto důvodů možné snížit počet pracovních dnů použitý pro výpočet obsazenosti o 31 po sobě jdoucích kalendářních dnů.
Za předem nepředvídatelné důvody lze také považovat mimořádná opatření související s epidemiologickou situací v České republice způsobenou koronavirem, která mohou vést k úplnému uzavření dětských skupin anebo k omezení jejich provozu:
· Pokud dojde k uzavření dětské skupiny, pak se sníží počet pracovních dnů použitý pro výpočet obsazenosti o ty pracovní dny, ve kterých nebude dětská skupina v provozu v návaznosti na přijatá opatření související s epidemiologickou situací v ČR.
· V případě, že provozovatel dětské skupiny omezí provoz, pak se může rozhodnout, zda sníží počet pracovních dnů použitých pro výpočet obsazenosti o ty pracovní dny, ve kterých fungovala dětská skupina pouze v omezeném režimu z důvodu epidemiologické situace, anebo do výpočtu zařadí všechny pracovní dny, tedy včetně období mimořádných opatření. (V případě omezení provozu je tedy na provozovateli dětské skupiny, aby si vyhodnotil dopad přijatých opatření na obsazenost provozované dětské skupiny, a zvolil tak vhodné řešení).
Z výpočtu obsazenosti lze vyjmout pracovní dny počínaje 11. 3. 2020, kdy došlo k přerušení výuky na školách.
Tým MPSV
Vážení příjemci,
vzhledem k aktuální situaci si Vás dovolujeme upozornit, že pro všechna podpořená zařízení je možné snížit počet pracovních dnů použitý pro výpočet obsazenosti o ty dny, po které je zařízení zavřeno z předem nepředvídatelných důvodů, např. karanténa. Uzavření doložíte stanoviskem příslušné KHS, která takové nařízení k uzavření vydá (např. obecné nařízení k uzavření pro danou oblast, nelze však akceptovat pouze doporučení k uzavření).
Pouze v následujících případech lze akceptovat jako důvod pro uzavření DS nařízení vlády o uzavření škol:
- příjemcem je škola nebo školské zařízení podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon),
- příjemcem, je vysoká škola podle zákona č. 111/1998 b., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů,
- DS je provozována v prostorech školy, nebo školského zařízení podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), případně v prostorách vysoké školy,
které budou dle Mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví uzavřeny.
Důvody pro uzavření provozu zařízení péče o děti musí být objektivní a musí být náležitě doloženy ve zprávě o realizaci projektu, která zahrnuje časový úsek, po který tato situace nastala. Maximálně je však z těchto důvodů možné snížit počet pracovních dnů použitý pro výpočet obsazenosti o 31 po sobě jdoucích kalendářních dnů.
Zvýšená nemocnost - pokud jde o nemocnost dětí a pečujících osob je tato absence započítána již v docházce, kterou jako 100% bereme již při 75% obsazenosti zařízení a není to tedy relevantní důvod pro uznání odečtení pracovních dnů z výpočtu docházky.
Situaci budeme nadále monitorovat a informace v případě potřeby aktualizovat.
Tým MPSV
Vážení příjemci výzev č. 111 a 133,
Ráda bych Vás informovala, že vedení výzvy č. 111/133 převzal od pí. Truncové kolega Jan Živec.
Kontakt na něj je jan.zivec@mpsv.cz a telefon 950 195 747.
Děkuji za pochopení. Tým MPSV
Vážení žadatelé,
dnes Vám již mohu oznámit, že se zdárně podařilo vyřešit nelehkou situaci výzev č. 111 a 133 a v obou výzvách budou navýšeny alokace výzev tak, aby mohly být podpořeny všechny žádosti o podporu, které úspěšně prošly hodnocením formálních náležitostí a přijatelnosti. Celkem tak bude moci být podpořeno 265 projektů za 847 mil. Kč!
V následujících dnech dořešíme všechny nutné administrativní úkony a začneme rozesílat v systému Výzvu k přípravě právního aktu.
Minulý týden jsme začali vydávat právní akty pro projekty, které se vešly do původní alokace, nyní budeme připravovat právní akty pro více než 200 projektů takřka současně. Jsme si vědomi, že čekáte na zálohové platby. Prosím Vás o součinnost – o rychlé reakce na naše depeše, bezchybné doplňování podkladů, o aktivní řešení potřebných změn.
Co se týče harmonogramů Vašich předložených žádostí o podporu – pokud jste schopni projekt realizovat v původně uvedeném harmonogramu, pozdější vydání právního aktu na tom nemusí nic měnit. Jednotkové náklady dle rozpočtu projektu mohou být uznatelné od data vyhlášení výzvy. V případě, že kvůli čekání na zprávu o podpoře budete muset harmonogram posunout, prosím, zvažte odpovědně posun s ohledem na nutnost dodržet ukončení realizace projektu do 30. 6. 2022 a zachovat vždy šestiměsíční fázi provozu.
Děkuji Vám za trpělivost, důvěru a spolupráci.
Iva Sotolářová V Praze 19.9.2019
Vážení žadatelé,
v souvislosti s předkládáním žádostí o podporu zaznamenal Řídicí orgán situaci, kdy může dojít k porušení pravidel OPZ, za kterých může být poskytnuta podpora na podnikové dětské skupiny. Dle § 3 odst. 1 zákona č. 247/2014 Sb. je provozovatel dětské skupiny zaměstnavatelem rodiče, nebo dle § 3, odst. 3 zákona č. 247/2014 Sb. provozovatel může poskytovat službu péče o dítě v dětské skupině rodiči též na základě dohody se zaměstnavatelem tohoto rodiče, a to za podmínek, za kterých poskytuje službu jinému rodiči. To znamená, že v případě podnikové dětské skupiny je možné přijmout k docházce pouze děti zaměstnanců příjemce podpory (tj. provozovatele) a příp. projektových partnerů. Toto je ověřováno při kontrole na místě. V případě, že je služba podnikové dětské skupiny poskytována pro širokou veřejnost, dochází k porušení nejen pravidel OPZ, ale i zákona o dětských skupinách.
Dovolujeme si Vás na toto upozornit a předejít tak případnému krácení dotace. V případě dotazů či nejasností s aplikací pravidel doporučujeme využít možnosti položit dotaz zde v klubu. Děkujeme za pochopení.
Tým MPSV
Vážení žadatelé,
v kalkulačce u výzvy 03_019_111bylo upraveno rozpočítávání vyúčtování vybudování/transformace ve finančním plánu. Případné nedostatky finančního plánu v projektové žádosti nejsou chybou, která by zapříčinila vyřazení projektu, finanční plán případně může být upraven při doplnění žádosti před vydáním právního aktu.
Tým MPSV
Vážení žadatelé a příjemci,
technická závada diskusního klubu na ESF Fóru byla odstraněna a zpětně byly doplněny časy přijetí a zodpovězení dotazu.
Tým MPSV
Vážení žadatelé a příjemci,
diskusní klub na ESF Fóru má aktuálně technickou závadu, která způsobuje, že u dotazů nejsou zobrazovány časy přijetí dotazu a čas zodpovězení dotazu. Tato technická závada je nahlášena u dodavatele systému s požadavkem na zpětné doplnění údajů.
Tým MPSV
Vážení žadatelé,
Upozorňujeme, že byla vyhlášena výzva č. 111 OPZ "Podpora vzniku a provozu dětských skupin pro podniky i veřejnost - dotace mimo Prahu".
https://www.esfcr.cz/vyzva-111-opz
Prosíme o detailní přečtení podmínek výzvy!
Oprava ani nové podání žádosti nemusí být umožněno.
Tým MPSV
Vážení žadatelé a příjemci,
technická podpora ISKP14+ upozorňuje na nutnost instalace nové podpisové komponety Crypto Web Extension (CWE - komponenta pro prohlížeč), bez které nejdou podepsat žádosti o platbu, zprávy o realizace a podávání nových projektových žádostí do nových výzev.
Tým technické podpory ISKP14 + proto připravil Desatero pro příjemce v ISKP14+. Tento dokument je uveřejněn v části klubu - dokumenty.
Dodržováním těchto zásad ušetříte čas při vyplňování a podávání projektových žádostí.
Tým MPSV
Vážení žadatelé a příjemci,
v pátek 31. 5. 2019 ve 23:59 končí příjem žádostí o podporu do výzev č. 112 a 113 na provoz dětských skupin. Chtěli bychom Vás upozornit na skutečnost, že tým technické podpory OPZ bude podporu v tento den poskytovat pouze do 16:00 hodin.
Děkujeme za pochopení.
Přejeme Vám úspěšné dny.
Tým MPSV
Vážení žadatelé a příjemci,
rádi bychom Vás informovali o tom, že na portálu ESF CR „Akce řídicího orgánu“ byly uveřejněny termíny seminářů pro nové výzvy na dětské skupiny.
Na semináře k výzvám č. 111 (10. 6. a 13. 6. 2019) a 133 (17. 6. 2019) se můžete přihlásit na následujících odkazech:
Přejeme Vám úspěšné dny.
Tým MPSV
Vážení žadatelé a příjemci,
rádi bychom Vás informovali o tom, že na stránkách výzev č. 101, 103, 112 a 113 jsou nově uveřejněny informace o průběhu jednotlivých výzev – stav alokace a stav projektových žádostí.
Přehled čerpání průběžných výzev bude aktualizován každých 14 dnů a sledovat ho můžete na následujících odkazech:
https://www.esfcr.cz/vyzva-101-opz
https://www.esfcr.cz/vyzva-103-opz
https://www.esfcr.cz/vyzva-112-opz
https://www.esfcr.cz/vyzva-113-opz
Přejeme Vám úspěšné dny.
Tým MPSV
Vážení žadatelé a příjemci,
tento diskusní klub je určen pro pokládání dotazů, přičemž bychom Vás tímto chtěli požádat, abyste specifikovali číslo výzvy, ke které je Váš dotaz směřován.
Děkujeme za pochopení.
Tým MPSV
Vážení žadatelé a příjemci,
dle harmonogramu výzev OPZ dnes řídicí orgán vyhlásil další výzvu na podporu provozu dětských skupin pro mimopražské regiony a dne 12. března 2019 bude následovat výzva pro území hl. m. Prahy.
Jedná se o výzvy č. 112 a 113, do kterých budete moci podávat projekty na provoz dětských skupin ze zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o děti v dětské skupině, které doposud nečerpaly podporu z OPZ. Řídící orgán novou výzvou vytváří možnost financování i těch žadatelů, kteří jsou zapsáni do evidence poskytovatelů služby péče o dítě v dětské skupině, a to nejpozději k 31. 12. 2018, a čerpání finančních prostředků z OPZ doposud nevyužívali. Řídicí orgán jako součást MPSV, které je garantem zákona o dětské skupině, tak postupuje s ohledem na již vyhlášené výzvy, které podporovaly především vznik nových dětských skupin či provoz stávajících dětských skupin. Žadatelům, kteří uspějí v hodnocení přijatelnosti a formálních náležitostí, bude poskytnuta podpora z OPZ.
Cílem výzvy je vytvoření možnosti financování dosud registrovaných dětských skupin, které ke dni vyhlášení této výzvy nečerpaly podporu z OPZ. Tyto výzvy nejsou určeny pro podporu nových, dosud neregistrovaných zařízení. Alokace výzvy byla stanovena tak, aby mohla být uspokojena poptávka všech případných zájemců splňujících podmínky výzvy. K přípravě projektu a jeho předložení je proto možno počítat s využitím celého časového období, v rámci něhož je výzva otevřena. Detailnější informace naleznete na stránkách výzev: www.esfcr.cz/vyzva-112-opz a www.esfcr.cz/vyzva-113-opz.
Přejeme Vám úspěšné dny.
Tým MPSV
Vážení žadatelé a příjemci,
dle harmonogramu výzev OPZ plánuje řídicí orgán vyhlásit další výzvy na podporu provozu dětských skupin - dne 4 února 2019 pro mimopražské regiony a od 11. února 2019 pro hl. m. Prahu.
Jedná se o výzvy č. 101 a 103, do kterých budete moci podávat projekty na kontinuální pokračování provozu dětských skupin ze zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o děti v dětské skupině. Podpora bude určena pouze na provoz dětské skupiny, tj. podpora se v těchto výzvách nevztahuje na vybudování/transformaci nových zařízení. Odlišností od předchozích výzev je snaha řídicího orgánu zamezit tzv. „klikacím“ výzvám, a proto budou podávány žádosti o podporu průběžně. Žádost o podporu v rámci těchto výzev nelze podat dříve než 4 měsíce před ukončením projektu podpořeného z OPZ. Zájemci o další dotaci na dětskou skupinu z OPZ tak nemusí s předložením žádosti spěchat a mohou se zaměřit na úspěšné dokončení běžících projektů. Krátkých lhůt na podání žádosti ani vyčerpání alokace dříve podanými projekty se nemusí nikdo obávat. Žadatelům, kteří uspějí v hodnocení přijatelnosti a formálních náležitostí, bude poskytnuta podpora z OPZ.
Cílem výzev je vytvoření možnosti kontinuálního financování pro registrované dětské skupiny financované dosud z Operačního programu Zaměstnanost (OPZ). Podmínky výzvy i dostupná alokace jsou nastaveny s předpokladem, že stávající dětské skupiny především maximálně využijí dosud získané veřejné prostředky (tedy řádně realizují a dle schválených harmonogramů dokončí stávající projekty v rámci výzev OPZ) a teprve následně v případě zájmu o další provoz kontinuálně požádají o financování dalšího provozu dle podmínek těchto výzev.
Vzhledem k zachování rovného přístupu k informacím a dle pravidel OPZ, budou detailnější podmínky pro podávání projektů uveřejněny až dnem vyhlášení výzev na stránkách ESF CR.
Přejeme Vám úspěšné dny.
Tým MPSV
Vážení žadatelé a příjemci,
rádi bychom Vás informovali o tom, že řídicí orgán uvažuje o posunu vyhlášení výzev č. 101 a 103 na únor 2019.
Tým MPSV
Vážení žadatelé a příjemci,
dle harmonogramu výzev OPZ plánuje řídicí orgán vyhlásit v březnu 2019 další výzvu na podporu dětských skupin. Podporována budou zařízení v hl. m. Praze i mimo hl. m. Prahu. Jedná se o výzvy č. 101 a 103, do kterých budete moci podávat projekty na kontinuální pokračování provozu zařízení dosud financovaných z OPZ.
Dále v roce 2019 řídicí orgán uvažuje o vyhlášení výzvy na podporu vzniku a provozu nových dětských skupin s alokací 300 mil. Kč (cca 100 nových DS).
Vzhledem k tomu, že termín vyhlášení se již blíží, považujeme za vhodné sdělit Vám informaci, že řídicí orgán uvažuje o úpravě nastavení plánovaných výzev oproti předchozím výzvám. Předmětem odlišností by mohla být podpora provozu zařízení péče o děti delší než dva roky, tak aby mohl být zajištěn případný plynulý přechod na národní financování.
Přejeme Vám úspěšné dny.
Tým MPSV
Upozornění pro příjemce ve výzvách 73 a 74
V případě dotazů týkajících se realizace Vašeho projektu se do přidělení stálého projektového manažera na straně ŘO můžete obracet buď na toto fórum, nebo své dotazy posílejte depeší z projektu na osoby, které mají systémovou roli manažer projektu (většínou osoba, která s Vámi komunikovala ohledně přípravy právního aktu).
Děkujeme za pochopení.
_______________________________________________________________________________________________________________
MPSV přijímá mimořádná opatření k urychlení vyplácení zálohových plateb pro dětské skupiny financované z Operačního programu Zaměstnanost
Ministerstvo práce a sociálních věcí v minulosti vyhlašovalo a kvůli vysoké poptávce i opakovaně navyšovalo výzvy z Operačního programu Zaměstnanost s cílem podpořit existenci co nejvíce dětských skupin. Z evropských dotací je schváleno již 834 dětských skupin. Velké množství projektů je však bohužel aktuálně příčinou dočasných prodlev ve vyplácení zálohových plateb pro nové projekty.
V rámci posledních výzev na dětské skupiny (č. 73 a 74) zaznamenává Řídicí orgán Operačního programu Zaměstnanost prodlevy jednoho až tří měsíců při hodnocení přijatých žádostí, přípravě právních aktů a následného proplácení zálohových plateb schválených projektů. Ne všichni příjemci mohli naplánovat zahájení realizace svého projektu realisticky vzhledem k času, který je na vyhodnocení žádostí a následných procesů na straně Řídicího orgánu nutný. Vliv na prodloužení hodnocení měla také snaha opět vyjít žadatelům maximálně vstříc dodatečným schválením navýšení alokace obou výzev.
Financování dětských skupin je však pro Ministerstvo práce a sociálních věcí prioritou, proplácení zálohových plateb se již rozběhlo a byl přijat akční plán k dalšímu urychlení proplacení zálohových plateb projektů s následujícím harmonogramem:
- projektům zahajujícím realizaci do konce června 2018 budou zálohy proplaceny rovněž do konce června,
- u projektů s pozdějším datem zahájení realizace již nebude docházet k žádným prodlevám a zálohové platby obdrží příjemci nejpozději v měsíci zahájení realizace.
_______________________________________________________________________________________________________________
Vážení žadatelé ve výzvách 73 a 74,
žadatelům, jejichž projekty v oblasti B uspěly v hodnocení přijatelnosti a formálních náležitostí, a kteří poskytnou potřebnou součinnost k vydání právního aktu o poskytnutí podpory, bude poskytována podpora z OPZ až do výše přidělení celé alokace části B výzvy 73 (tj. 165 000 000 Kč) a 74 (150 000 000 Kč), a to podle pořadí v jakém byly žádosti o podporu předloženy v MS2014+. Vzhledem k nedočerpání alokace v oblasti B výzvy 74 budou podpořeny všechny projekty podané v této oblasti, které uspěly v hodnocení přijatelnosti a formálních náležitostí a jejichž žadatelé poskytnou potřebnou součinnost k vydání právního aktu o poskytnutí podpory . O navýšení oblasti B výzvy 73 řídicí orgán nyní neuvažuje.
Žadatelům, jejichž projekty v oblasti A uspěly v hodnocení přijatelnosti a formálních náležitostí, a kteří poskytnou potřebnou součinnost k vydání právního aktu o poskytnutí podpory, bude poskytována podpora z OPZ až do výše přidělení celé alokace části A výzvy 73 a 74, a to podle pořadí v jakém byly žádosti o podporu předloženy v MS2014+. Současně řídicí orgán uvažuje o navýšení oblasti A výzvy 73 a 74 tak, aby mohly být podpořeny všechny podané projekty, které uspěly v hodnocení přijatelnosti a formálních náležitostí.
Dovolujeme si Vám připomenout, že postup řídicího orgánu (ŘO) při hodnocení přijatých žádostí o podporu vychází z platných metodických pokynů pro OPZ. Po dokončení tohoto hodnocení všech přijatých projektů a stanovení alokované částky lze projekty doporučit k podpoře. Dle pravidel OPZ však není možné v otevřené výzvě k podpoře doporučit projekty v částce vyšší, než je alokace výzvy. Alokaci výzvy lze současně navýšit nejpozději před rozhodnutím o tom, které projekty budou doporučeny k podpoře. Z těchto důvodů ŘO podniká patřičné kroky (probíhá hlasování) k rozhodnutí o navýšení či nenavýšení alokace oblasti A výzev 73 a 74. Toto rozhodnutí je očekáváno v nebližších dnech. Teprve poté budou zasílána žadatelům příslušná Vyrozumění.
Tým MPSV
Vážení žadatelé ve výzvách číslo 073 a 074,
rádi bychom Vás informovali o stavu přijatých žádostí o podporu v těchto výzvách.
Celkem bylo ve výzvě 073 přijato 578 projektů v celkovém objemu 1 501 059 342 CZK a ve výzvě 074 bylo přijato 150 projektů v celkovém objemu 395 295 858 CZK.
V současné době probíhá hodnocení formálních náležitostí a hodnocení přijatelnosti, do doby dokončení tohoto hodnocení není možné sdělovat jakékoli informace o podpořených projektech.
Žadatelům, jejichž projekty uspějí v hodnocení přijatelnosti a formálních náležitostí a kteří poskytnou potřebnou součinnost k vydání právního aktu o poskytnutí podpory, bude poskytována podpora z OPZ podle pořadí, v jakém byly žádosti o podporu předloženy v MS2014+.
Tým MPSV
UPOZORNĚNÍ
UPOZORŇUJEME ŽADATELE, ŽE VE VÝZVÁCH 073 a 074 JIŽ DOŠLO K PŘEKROČENÍ ALOKACE. Ve výzvě č. 073 byly zaregistrovány žádosti v souhrnné hodnotě překračující 1,38 miliardy Kč a ve výzvě č. 074 v souhrnné hodnotě překračující 0,37 miliardy Kč.
Žadatelům, jejichž projekty uspějí v hodnocení přijatelnosti a formálních náležitostí a kteří poskytnou potřebnou součinnost k vydání právního aktu o poskytnutí podpory, bude poskytována podpora z OPZ podle pořadí, v jakém byly žádosti o podporu předloženy v MS2014+.
Tým MPSV
Vážení žadatelé ve výzvách číslo 073 a 074,
rádi bychom Vás informovali k podávání žádosti v IS KP14+ o následujících skutenostech:
- Postupujte dle dokumentu „Pokyny k vyplnění projektové žádosti v IS KP2014+ jednotkové náklady u zařízení péče o děti“.
- Na záložce „Projekt“ doplňte údaje, které získáte z listu Anotace v souboru nazvaném "Kalkulačka".Tento soubor najdete na https://www.esfcr.cz/vyzva-073-opz a https://www.esfcr.cz/vyzva-074-opz (Soubory ke stažení: Kalkulačka). Kopírujte řádky 14-21. V případě, že se v řádku 3 neobjevuje možnost výběru ze seznamu, vepište správné odpovědi výběrem z následující tabulky:
Ve které oblasti žádáte? |
Provozujete zařízení péče o dítě déle jak 6 měsíců? | Jedná se o dětskou skupinu, zařízení provozované na základě ŽL, nebo jiné zařízení? | Žádáte o podporu zařízení, které doposud provozoval jiný subjekt, na nějž navazujete? |
Oblast A Oblast B |
Ano Ne |
|
Ano Ne |
- Na záložce finančního plánu vyplníte částky dle kalkulačky, při doplnění dat zálohových plateb nesmí být uvedena dvě shodná data.
- Na záložce monitorovacích indikátorů je třeba vyplnit údaje ke všem zobrazeným MI.
Tým MPSV
Vážení žadatelé ve výzvách číslo 073 a 074,
rádi bychom Vás informovali o tom, že na stránce výzev č. 073 a 074 je nově ke stažení kalkulačka k zařízení péče o děti. Současně byly vloženy instrukce, jak vyplňovat projektovou žádost a dokument „Specifická část pravidel pro žadatele a příjemce pro projekty s jednotkovými náklady zaměřené na podporu zařízení péče o děti předškolního věku“.
Tým MPSV
Příklad podávání žádostí o podporu ve výzvách 73 a 74 v návaznosti na dílčí alokace - co lze a co ne
Ve výzvě se pracuje s dvěma dílčími alokacemi, do kterých lze podat žádost o podporu:
a) provoz dětských skupin (dále A)
b) vybudování/transformace a provoz dětských skupin (dále B)
Jednomu subjektu nemohou být v této výzvě schváleny všechny podané žádosti o podporu, pokud je podal v rámci obou dílčích alokací. Současně v rámci dílčí alokace B může být schválena jednomu žadateli pouze jedna žádost.
Příklady:
-
Žadatel podal první žádost v rámci A a následně druhou v rámci B. Následek: Žádost podaná v rámci A bude dále hodnocena, žádost podaná v rámci B bude vyřazena v rámci FH/HP na neoprávněnosti žadatele. Takto vyřazeny budou i další eventuální žádosti tohoto subjektu podané v rámci B.
-
Žadatel podal první žádost v rámci B a následně druhou v rámci A. Následek: Žádost podaná v rámci B bude dále hodnocena, žádost podaná v rámci A bude vyřazena v rámci FH/HP na neoprávněnosti žadatele. Takto vyřazeny budou i další eventuální žádosti tohoto subjektu podané v rámci A a B.
-
Žadatel podal více žádostí v rámci A. Následek: Všechny tyto žádosti budou dále hodnoceny.
-
Žadatel podal více žádostí v rámci B. Následek: První žádost v rámci B bude dále hodnocena, další bude vyřazena v rámci FH/HP na neoprávněnosti žadatele.
-
Žadatel podal první žádost v rámci A, poté druhou v rámci B a následně třetí v rámci A. Následek: Obě žádosti podané v rámci A budou dále hodnoceny, žádost podaná v rámci B bude vyřazena v rámci FH/HP na neoprávněnosti žadatele. Takto vyřazeny budou i další eventuální žádosti tohoto subjektu podané v rámci B.
Vážení příjemci,
rádi bychom Vás upozornili, že v souvislosti se změnou zákona o registru smluv od 1. 7. 2017 vstupují v účinnost sankční mechanizmy – tj. smlouva nezveřejněná v registru není účinná a pokud není zveřejněna do tří měsíců po uzavření, je neplatná i kdyby byla zveřejněna dodatečně. Prosíme Vás proto, abyste tomu věnovali pozornost i v rámci vaši projektů, pokud jste jednou z těchto typů organizací:
- Česká republika - orgány státní správy;
- územní samosprávné celky, včetně městských částí nebo městských obvodů územně členěných statutárních měst nebo městských částí hlavního města Prahy;
- státní příspěvkové organizace;
- státní fondy;
- veřejné výzkumné instituce nebo veřejné vysoké školy;
- dobrovolné svazky obcí;
- regionální rady regionu soudržnosti;
- příspěvkové organizace územních samosprávných celků;
- ústavy založené státem nebo územními samosprávnými celky;
- obecně prospěšné společnosti založená státem nebo územními samosprávnými celky;
- státní podniky nebo národní podniky;
- zdravotní pojišťovny;
- Český rozhlas;
- Česká televize;
- právnické osoby, v níž má stát nebo územní samosprávný celek sám nebo s jinými územními samosprávnými celky většinovou majetkovou účast, a to i prostřednictvím jiné právnické osoby.
Co publikovat v registru smluv?
Soukromoprávní smlouvy, smlouvy o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci a metadata minimálně v rozsahu:
- identifikace smluvních stran;
- vymezení předmětu smlouvy;
- cena, a pokud ji smlouva neobsahuje, hodnota předmětu smlouvy, lze-li ji určit;
- datum uzavření smlouvy.
Smlouvy musí být v otevřeném formátu, tzn. ve formátu, který mohou zobrazit volně a zdarma dostupné aplikace.
Zároveň musí být ve formátu, který je strojově čitelný, tzn. textové údaje je možné ze smlouvy získat pomocí programové aplikace a lze je dále zpracovávat. Například formát PDF s textovou vrstvou je strojově čitelný, PDF vzniklé jako scan smlouvy však tuto podmínku nesplňuje.
Pokud smlouva obsahuje informace, které není možné poskytnout ani podle zákona o svobodném přístupu k informacím, např. obchodní tajemství nebo osobní údaje chráněné zákonem o ochraně osobních údajů, lze je před odesláním ke zveřejnění znečitelnit.
Odkaz na registr smluv je zde:
https://smlouvy.gov.cz/
Vážení žadatelé a příjemci,
dle harmonogramu výzev OPZ plánuje řídicí orgán vyhlásit v září 2017 další výzvu na podporu dětských skupin. Podporována budou zařízení v hl. m. Praha i mimo hl. m. Prahu.
Jedná se o výzvy č. 73 a 74, do kterých budete moci podávat projekty na kontinuální pokračování provozu již podpořených zařízení, popřípadě zařízení, která ještě dosud podpořena nebyla.
Vzhledem k tomu, že termín vyhlášení se již blíží, považujeme za vhodné sdělit Vám informaci, že řídicí orgán uvažuje o úpravě nastavení plánovaných výzev oproti výzvám 35 a 36. Předmětem odlišností by mohla být podpora pouze na provoz zařízení péče o děti, tj. podpora by se nevztahovala na vybudování/transformaci nových zařízení. Další změna, o které řídicí orgán uvažuje, je vypuštění podpory zařízení péče o děti provozované na základě živnostenského oprávnění a jejich podpory při transformaci na dětskou skupinu ze zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o děti v dětské skupině.
V současné době intenzivně pracujeme na konečném textu plánovaných výzev.
Přejeme Vám úspěšné dny.
V Praze dne 3. 8. 2017
Tým MPSV
Vážení žadatelé ve výzvě číslo 132,
v navaznosti na diskuzi v tomto klubu si Vám dovolujeme připomenout, že postup Řídicího orgánu (ŘO) při hodnocení přijatých žádostí o podporu vychází z platných metodických pokynů pro OPZ. Lhůta pro hodnocení formálních náležitostí ŘO je do 30 pracovních dnů od podání žádosti o podporu. Po dokončení tohoto hodnocení všech přijatých projektů, a dle alokované částky, lze projekty doporučit k podpoře. Dle pravidel OPZ však není možné v otevřené výzvě k podpoře doporučit projekty v částce vyšší, než je alokace výzvy. Alokaci výzvy lze soucasně navýšit nejpozději před rozhodnutím o tom, které projekty budou doporučeny k podpoře. Z těchto důvodů ŘO podniká patřičné kroky (probíhá hlasování) k rozhodnutí o navýšení či nenavýšení alokace výzvy 132. Toto rozhodnutí je očekáváno v nebližších dnech (max. 16 pracovních dní). Teprve poté (nejpozději dne
28. 4. 2017) budou zasílána žadatelům příslušná Vyrozumění.
Děkujeme za pochopení.
Tým MPSV
UPOZORNÉNÍ
1. 2. 2017, 14:00: UPOZORŇUJEME ŽADATELE, ŽE VE VÝZVĚ 132 JIŽ DOŠLO K PŘEKROČENÍ ALOKACE. BYLY ZAREGISTROVÁNY ŽÁDOSTI V SOUHRNNÉ HODNOTĚ PŘEKRAČUJÍCÍ 0,65 MILIARDY KČ.
Žadatelům, jejichž projekty uspějí v hodnocení přijatelnosti a formálních náležitostí a kteří poskytnou potřebnou součinnost k vydání právního aktu o poskytnutí podpory, bude poskytována podpora z OPZ až do přidělení celé alokace výzvy (350 mil. Kč), a to podle pořadí, v jakém byly žádosti o podporu předloženy v MS2014+.
Investice/neinvestice
Stanovisko je takové, že u projektů s jednotkovými náklady vychází rozdělení prostředků OPZ v právním aktu na investice a neinvestice z předpokládaného počtu jednotek a k nim stanoveným jednotkovým nákladům, které budou v projektu dosaženy. V tomto režimu financování neprokazujete skutečně vzniklé výdaje, nárok na proplacení prostředků z OPZ Vám vzniká v případě, že jednotky byly dosaženy v souladu s podmínkami právního aktu.
Prakticky to opravdu znamená, že při kontrole projektu s jednotkovými náklady řídicí orgán MPSV ani orgán finanční správy nebude kontrolovat účetní doklady.
I když nevykazujete v projektu skutečně vzniklé výdaje, musíte dodržovat právní předpisy ČR pro oblast daní, účetnictví atd., tedy vést účetnictví, či daňovou evidenci, ve které budou mj. zaznamenány finanční transakce hrazené z podpory (avšak nemusí být zaznamenány s přímou vazbou na projekt), podávat daňová přiznání pro daň z příjmů, DPH atd. Orgány finanční správy provádějí kontrolu dodržení daňových povinností (daň z příjmů, DPH apod.), vedení účetnictví atd. V tomto ohledu tedy mohou konstatovat pochybení u příjemce, které se však nebude týkat nedodržení podmínek poskytnutí podpory, ale bude znamenat porušení obecných povinností plynoucích z právních předpisů ČR. Takto zjištěná pochybení však nemají dopad na realizaci projektu podpořeného z OPZ jako takového.
Tým MPSV
Vážení žadatelé a příjemci,
dne 30. 11. 2016 byla vyhlášena další výzva na podporu budování dětských skupin (popř. transformace zařízení péče o děti z obecných předpisů na dětskou skupinu) dle zákona č. 247/2014 Sb. Výzvu naleznete zde: https://www.esfcr.cz/vyzva-132-opz
Výzva 132 se týká pouze nových zařízení. Výzva, do které budete moci podávat projekty na kontinuální pokračování provozu již podpořených zařízení, se plánuje na září 2017.
Tento diskusní klub je možné i nadále využívat pro pokládání dotazů, přičemž bych Vás tímto chtěla požádat, abyste při pokládání dotazů specifikovali, zda jste příjemci dotace ve výzvách 35/36, a tedy Váš dotaz směřuje již do realizace, či zda jste potenciálním žadatelem (žadatelkou) do výzvy 132. Vzhledem k tomu, že pravidla pro novou výzvu jsou mírně odlišná, či mohlo dojít ke změně Specifické části pravidel, může být určení výzvy pro správné zodpovězení dotazu zásadní.
V současné době intenzivně pracujeme na zprovoznění nové funkcionality pro pohodlnější vyhledávání v již položených dotazech.
Děkuji za pochopení.
Iva Sotolářová
Vážení příjemci,
rádi bychom Vás upozornili na dvoji financování, které se týká výzvy č. 60.
Pokud jsou zařízení péče o děti podporována v rámci výzev v IP 1.2 OPZ, případně i OP PPR ČR, pak by jejich zapojení do výzvy č. 60 představovalo dvojí financování. V jednotkách na podporu zařízení péče o děti předškolního věku je obsažena jednotka Kvalifikovaná pečující osoba, jejímž cílem je pokrýt náklady na kurz profesní kvalifikace a na získání osvědčení o profesní kvalifikaci chůvy pro děti do zahájení povinné školní docházky, a to pro pečující osoby v zařízení péče o děti, které před svým zapojením do projektu nesplňují požadavky na kvalifikaci pečující osoby.
I v případě, že v zařízení péče o děti mají všechny pečující osoby potřebnou kvalifikaci a příjemce tudíž jednotku Kvalifikovaná pečující osoba nečerpá, je třeba vzít v úvahu, že v jednotce Obsazenost zařízení péče o děti, kterou čerpá každé podpořené zařízení, byly zakalkulovány rovněž náklady na školení a vzdělávání, které jsou obsaženy (vedle výdajů zejména na opravy a údržbu, energie apod.) v použitých datech o nákladech na provoz zařízení péče o děti.
Školení mimo pracovní dobu problém dvojího financování neřeší. Problémem není doba konání školení, ale skutečnost, že by stejní zaměstnanci stejných subjektů měli mít hrazeno školení ze dvou různých projektů.
I v projektech IP 1.2, které nezahrnují žádné vzdělávání zaměstnanců, hrozí kolize s jednotkovými projekty v adaptabilitě, a to v oblasti osobních nákladů – plat pečujících osob je hrazen z projektu v IP 1.2, jednotky v adaptabilitě obsahují mzdový příspěvek za dobu účasti na školení, tj. došlo by k dvojímu financování.
Vážení příjemci,
do dokumentů na ESF fóru byly vloženy instrukce, jak vyplňovat Souhrnný záznam o docházce dětí a pečujícícíh osob.
Tým MPSV
Vážení příjemci,
v dokumentech ESF fóra máte k dispozici aktualizovanou tabulku Souhrnný záznam o docházce dětí a pečujících osob.
Tým MPSV
Vážení příjemci,
v případě, že vyplňuje Žádost o platbu (záložka Žádost o platbu – Způsobilé výdaje – požadováno), je potřeba nejprve vyplnit pole „Výše křížového financování pro zjednodušené projekty“ a pak teprve stisknout tlačítko „Naplnit data ze soupisky“.
Děkujeme za dodržování.
Tým MPSV
Vážení příjemci,
rádi bychom Vás informovali o tom, že na stránce výzev č. 035 a 036 je od 1. 7. 2016 ke stažení aktualizovaný vzor souhrnného záznamu o docházce.
Tým MPSV
Vážení příjemci, na základě četných zkušeností upozorňujeme na nutnost dodržování podmínek dotace:
Evidence dětských skupin
Pokud má být Vaše zařízení péče o děti dětská skupina na základě zákona č. 247/2014 Sb., pak musí získat zápis do evidence poskytovatelů před zahájením provozu dle harmonogramu projektu. Zápis do evidence podléhá správnímu řízení, a je potřeba si na něj vyhradit měsíc, předkládejte tedy žádosti o zápis do evidence včas!
Informace k zápisu do evidence naleznete na http://www.mpsv.cz/cs/19908 .
Změny projektu (zejm. harmonogramu)
Je velmi důležité, abyste řídili Vaše projekty co nejvíce v souladu s plánovaným harmonogramem. Každá změna projektu musí být nahlášena s dostatečným časovým předstihem před jejím plánovaným uskutečněním. Změny harmonogramu, které vyplývají z nedostatečného řízení projektu a nemají objektivní základ odůvodnění, nebudou schvalovány.
Děkuji za pochopení. Sotolářová
Na stránkách https://www.esfcr.cz/sablony-a-vzory-pro-vizualni-identitu-opz najdete šablony pro vytvoření povinných nástrojů (povinný plakát, dočasná deska, stálá deska nebo billboard).
Vyhledávání v klubu
Otázka: Požadavky na prohlášení o docházce dětí
Dobrý den,
ráda bych se informovala na požadavky na "Prohlášení o docházce dětí".
Ve výzvě k opravě PM uvádí, že podpis rodiče nesmí být na samostatné straně prohlášení a že prohlášení o docházce musí být podepsané a odsouhlasené za jednotlivé měsíce.
V této souvislosti by nás zajímalo, zda:
- je v rozporu s pravidly, pokud prohlášení o docházce rodič podepisuje na souhrnné košilce docházky, ke které je připojen export docházkového systému
- zda je nutné docházku dětí exportovat a podepisovat za každý měsíc.
Děkuji, Rýdlová
Komentáře k otázce
1 Odpověď
Dobrý den,
ve Specifických pravidlech je uvedeno, že dokladem obsazenosti zařízení péče o dítě je mimo jiné také Prohlášení o docházce dětí podepsané rodičem. ŘO dále doporučuje, aby sestava docházky dítěte byla vyhotovena za každý kalendářní měsíc, není to však povinné. Požadované údaje jsou: registrační číslo projektu, název projektu, název příjemce, identifikační údaje dítěte (jméno, příjmení), údaje o příchodu a odchodu dítěte v konkrétní dny, jméno a příjmení rodiče, datum a podpis rodiče, povinné prvky vizuální identity.
Aby doklad mohl být uznatelný, musí být skutečnosti v něm prokazatelné. Docházka nemusí být nutně rodičem podepsaná za každý měsíc, pro přehlednost a evidenci je to však doporučeno. Podpis, kterým rodič stvrzuje souhlas s uvedenými údaji, by však měl být jednoznačně vztažen ke každému potvrzovanému období. Pokud je podpis uveden na košilce nebo obálce, která může být k docházce pouze přiložena, nelze souhlas rodiče zhodnotit jako prokazatelný, a tím by se doklad stal neuznatelným.
Přestože v OPZ již nepovažujeme za efektivní provést doplnění pravidel, tuto zkušenost jsme již promítli do nastavení OPZ+, kde ve Specifické části pravidel je explicitně uvedeno:
"Kromě obecné evidence je provozovatel povinen vést a uchovávat řádné záznamy o docházce všech dětí v konkrétní dny. Ze záznamu musí být patrné, které dítě bylo v daný den v dětské skupině přítomno a v jakém čase. (…,) dokládá příjemce rodičem podepsanou docházku dítěte v podobě exportu z docházkového systému za každý započatý měsíc docházky dítěte."
Pavlína Kozlíková
Dobrý den,
v návaznosti na dotaz paní Rýdlové prosím o upřesnění odkazu pod čarou č. 102 str. 46: ŘO na webovém portálu OPZ stanovuje minimální rozsah údajů, které musí v podkladu být k dispozici.
Který zřejmě blíže specifikuje požadavky na • Prohlášení o docházce dětí potvrzené rodičem. Vše uvedeno ve: Specifická část pravidel pro žadatele a příjemce v rámci OPZ pro projekty s jednotkovými náklady zaměřené na podporu zařízení péče o děti předškolního věku verze 7 - tedy v platných pravidlech.
Děkuji a zdravím
Machů