Dobrý den,
v rámci projektu Domovník-preventista řešíme otázku vykazování odpracovaných hodin u Domovníka v rámci DPČ. Dohodu o pracovní činnosti má Domovník uzavřenou na 60h/měsíčně.
Nicméně v reálné situaci, kdy každý z 15 Domovníků tohoto projektu má na starosti problémové lokality s několika bytovými domy, není možné tento fond pracovní doby vždy pevně dodržet.
Mohou nastat měsíce, kdy Domovník odpracuje např. 40h/měsíčně a nic významného k řešení se v bytových domech daný měsíc neděje a jiný měsíc může z objektivních důvodů řešit akutní situace, které rozhodně přesáhnou 60h/měsíčně. Přitom v průměru se bude sledovat, aby počet hodin byl 60h/měsíčně, jen v odůvodněných případech se jeden měsíc přesáhne 60h a další bude například méně hodin. Zachová se čerpání přímých osobních nákladů bez zasahování do rozpočtu.
Stejná situace může nastat, kdy v době nemoci daného Domovníka ho zastupuje pod dobu nezbytnou jiný Domovník a ten bude mít logicky vykázaných hodin více (jeho lokalita + zástup za kolegu v době nemoci)
Z lidského hlediska není možné, aby při vzniklém problému Domovník argumentoval slovy, že v tomto měsíci „už má odpracováno 60h a nic víc udělat už nemůže“. Pokud se bude jednat o havárii a daný Domovník bude mít již v tomto měsíci odpracováno 60h, musí samozřejmě reagovat a daný problém vyřešit.
Jak v tomto případě postupovat? A lze tedy vykazovat každý měsíc jiný počet hodin dle aktuálních situací?? (samozřejmě bez překročení rozpočtu)
A další dotaz s tím související – nemocenská.
Pokud Domovník bude týden na nemocenské (proplatí se mu úměrný počet odpracovaných hodin v 60% dle zákona). Nicméně Domovník může daný měsíc odpracovat 60h (ve zbytku daného měsíce je to zvládnutelné, zvlášť kdy v době nemoci tuto činnost vykonávat nemohl).
Je toto možné?? Případně, jak tento problém řešit, aby byl v rámci projektu obhajitelný??
Lze úpravou DPČ pro Domovníka – klauzule o klouzavém počtu odpracovaných hodin, dle objektivně zjištěných situací během výkonu pracovní činnosti Domovníka tuto skutečnost právně obhájit a vykazovat tak v rámci projektu v každém měsíci reálně odpracovaný počet hodin?? Samozřejmě bez překročení rozpočtu.
Děkuji za odpověď, za projektový tým,
Michaela Pawerová
Dobrý den,
přeposílám reakci z metodického oddělení.
Ad 1) Je na příjemci, jakým způsobem si úvazek/počet hodin pracovníka v dohodě o pracovní činnosti nastaví. Jestliže zní ustanovení DPČ na 60 hodin za měsíc, musí být ujednání dodrženo. Dle Specifické části pravidel pro žadatele a příjemce v rámci OPZ+ musí pracovní smlouvy a dohody pro účely projektu obsahovat: popis pracovní činnosti (pozn.: činnost, kterou zaměstnanec vykonává pro projekt, musí patřit do některé z činností uvedených v popisu), identifikaci projektu (název či registrační číslo), výši odměny a rozsah činnosti, tzn. úvazek či počet hodin za časovou jednotku (měsíc, rok apod.) pro projekt, přičemž je možné velikost úvazku specifikovat i jako proměnou v čase, např. jako průměrnou, či v rozsahu za celý projekt bez detailu na jednotlivé měsíce apod. Příjemce si tedy může úvazek či počet hodin nastavit i jiným způsobem tak, aby to vyhovovalo podmínkám projektu i splňovalo pravidla OPZ+ (viz výše).
Ad 2) Dle aktuálního nastavení dohody má zaměstnanec v dohodě sjednán úvazek 60 hodin měsíčně. V těchto hodinách buď pracuje, je nemocen, příp. kombinace obojího. To musí dát v součtu 60 hodin za měsíc. Není možné vykazovat nemoc a následně ještě 60 hodin odpracovat. Vždy je třeba respektovat ujednání o sjednaném úvazku/počtu hodin v dohodě.
Ing. Jakub Slávka, DiS.
Dobrý den,
dotaz byl odeslán na metodické oddělení.
Ing. Jakub Slávka, DiS.
Komentáře k otázce