03_22_042 Budování kapacit a profesionalizace romských a proromských NNO
KLUB
Vyhledávání v klubu
Otázka: 2023/242 Náplň pozic RT ve vztahu k podporovaným aktivitám
Dobrý den,
ani v rámci on-line semináře (tam jsem ten problém myslím neměl jen já sám), ani z odstupem, mi s jedinou výjimkou není příliš zřejmá provázanost náplně pozic dle přílohy 3 s podporovanými aktivitami dle bodu 4.1. Výzvy. Konkrétně:
Jasné mi je, že když dle bodu 4.1. Výzvy je náplní aktivity (zkráceně) Fundraising "fundraisingová strategie, rozvoj dárcovství...", tak to realizuje manažer fundraisingu tak, že dle Přílohy 3 "vytváří koncepci fundraisingové a komunikační strategie .... vytváří a aktualizuje databázi dárců ..." Tam je přímá návaznost mezi tím, co má v rámci aktivity vzniknout, a jaká je náplň činnosti příslušné pozice v RT.
Ale naopak:
Aktivita Podpora strategického plánování: zde se jednoznačně nabízí zpracování strategického plánu rozvoje organizace. Podle náplně práce k tomu má nejblíže Specialista (asi ve spolupráci s Koordinátorem), ovšem z popisu mi nevyplývá, že by Specialista mohl Plán sám zpracovávat (obdobně jako může Manažer fundraisingu zpracovávat Koncepci fundraisingové strategie), ale že mi může tak leda radit, jak bych to měl udělat. Protože na rozdíl od manažera fundraisngu, který má v náplni "vytváří...vytváří a aktualizuje... udržuje portfolium - tedy přímý výkon činnosti) má Specialista v náplni toliko "konzultace, metodickou podporu, poradenství...", ale výkonnou činnost žádnou.
Obdobně aktivita Finanční management, kde dle Výzvy "součástí aktivity může být například analýza financování organizace, plán diversifikace zdrojů...." což je asi opět úkol pro (jiného) Specialistu (zde patrně ve spolupráci s manažerem fundraisingu). Nicméně opět, z popisu jeho činnosti Specialisty v Příloze 3 mi nevyplývá, že by v rámci svého úvazku z PN mohl onu Analýzu a Plán diversifikace zdrojů zpracovat, podle mne mi opět může leda tak radit, jak to mám udělat.
Obdobně u aktivity Lidské zdroje, kde asi u každého poskytovatele sociálních služeb je základním prvkem "opatření na zvyšování profesionality zaměstnanců organizace" existence a periodická aktualizace tzv. standardů. Nenašel jsem v náplni Specialisty nic, co by ho opravňovalo v rámci jeho úvazku z přímých nákladů tyto standardy revidovat a aktualizovat - může mi podle mne tak leda sdělit, že bych to měl nechat udělat (což vím saám) a poradit kým a jaké mu mám dát zadání (na což taky specialistu nepotřebuju - potřebuju zpracovat ty standardy)
Pokud jsem ve výkladu textu přílohy 3 příliš restriktivní, a vyvedete mne z omylu s tím, že Specialista ty Analýzy, Plány, Standardy apod. zpracovávat může (nebo že je může pod vedením Specialisty zpracovávat třeba Koordinátor), budu jen rád. Pokud ne, pak po pravdě nechápu, že si u aktivity Fundraising všechny ty koncepce a strategie vyjmenované pro aktivitu v bodě 4.1. Výzvy můžu nechat zpracovat z PN (Manažerem fundraisingu), zatímco u ostatních aktivit bych koncepce a strategie vyjmenované pro tyto aktivity v bodě 4.1. mám platit z paušálu.
Děkuji, je to trochu obsáhlé, ale více zkrátit bez ztáty smyslu textu už to nešlo.
2 Odpovědi
Děkuji, myslím že jsem v pochopení filozofie Výzvy dost pokročil, ale asi se ještě ozvu.
Jan Houdek
Komentáře k odpovědi
Dobrý den,
děkujeme za Váš dotaz. Výzva č. 42 cílí především na rozvoj, udržitelnost a celkovou profesionalizaci organizací – výsledkem projektů by proto v ideálním případě neměl být pouze zpracovaný strategický plán rozvoje organizace nebo plán diversifikace zdrojů (které v dotazu, mimo jiné, zmiňujete), ale především získání dovedností, jak plány do budoucna vytvářet a aktualizovat vlastními zdroji. Tím se dostávám i k odpovědi na Vaši otázku – specialista tak, jak uvádíte, nebude přímo tím, kdo strategie či analýzy zpracuje (v rámci přímých nákladů), ale svou odborností přispěje k jejich zpracování – do jejich tvorby/zpracování by pak měli být zapojeni relevantní zaměstnanci organizace, včetně managementu (vedení organizace) a určitě to může být i koordinátor projektových aktivit a jeho asistent. (Manažer fundraisingu/komunikace je jednou z klíčových pozic pro rozvoj a udržitelnost organizace, je to pozice, u které je žádoucí, aby v organizaci zůstala i po skončení realizace projektu a pokračovala dál v započaté práci. Proto je jeho pracovní náplň takto konkrétně daná.)
V případě trvajících nejasností jsme vám k dispozici.
S pozdravem,
Petra Altmannová
Komentáře k otázce