03_23_047 Podnikové vzdělávání (1)
KLUB
Vážení tazatelé,
před položením dotazu prosím zkontrolujte historii již zodpovězených dotazů v tomto klubu, lze využít i vyhledávání podle klíčových slov. Je pravděpodobné, že stejný nebo obdobný dotaz už byl zodpovězen.
Upozorňujeme, že tento klub slouží pouze k pokládání dotazů týkajících se projektů z výzvy č. 47 v rámci OPZ+.
Pro řešení technických problémů při vyplnění či podání žádosti o podporu v IS KP21+ je určena HOTLINE.
V případě doplňujících dotazů k již zodpovězené otázce prosím z technických důvodů nevyužívejte možnost vrácení otázky zpět řešiteli. Postačí k otázce či odpovědi přidat komentář, řešiteli se zobrazí.
Vyhledávání v klubu
Vážení tazatelé,
před položením dotazu prosím zkontrolujte historii již zodpovězených dotazů v tomto klubu, lze využít i vyhledávání podle klíčových slov. Je pravděpodobné, že stejný nebo obdobný dotaz už byl zodpovězen.
Upozorňujeme, že tento klub slouží pouze k pokládání dotazů týkajících se projektů z výzvy č. 47 v rámci OPZ+.
Pro řešení technických problémů při vyplnění či podání žádosti o podporu v IS KP21+ je určena HOTLINE.
V případě doplňujících dotazů k již zodpovězené otázce prosím z technických důvodů nevyužívejte možnost vrácení otázky zpět řešiteli. Postačí k otázce či odpovědi přidat komentář, řešiteli se zobrazí.
Otázka: K zamyšlení
Dobrý den,
jsem zástupce jedné z firem, která díky nově nastaveným sazbám ve výzvě 047 přišla o možnost vzdělávat své zaměstnance s pomocí dotací z ESF fondů.
S odstupem času si stále více uvědomuji, jak tato výzva zvýhodňuje větší firmy a znevýhodňuje nás, menší žadatele.
Na seminářích pro přípravu žádostí o dotací jsme byli informováni, že se sazby budou upravovat, to je v pořádku. Co ale nebylo a není v pořádku, že nikdo ze zástupců ministerstva neřekl, ani nikde nebylo uvedeno, předpokládané možné (případně maximální) snížení těchto sazeb. Odkazovat žadatele na data z Eurostatu bylo sice fajn, ale kdo se těmito stránkami probíral, brzy zjistil, že se tam pro rozhodnutí ohledně výše dotace toho moc nedozví. Navíc vše v angličtině, což může být pro část žadatelů docela velká komplikace.
Zavedená spoluúčast, snížené sazby na nákup vzdělávacích aktivit i na mzdy v době pokračující inflace moc podnikatelům nepomáhá.
Můžete nám sdělit mechanismus výpočtu snížení jednotlivých sazeb (celkové snížení -9,17 %)? Rádi bychom věděli, jak ministerstvo tato čísla stanovila.
Chápeme, že zájem o tyto dotace několikrát převyšuje alokaci, chápeme i pracnost s menšími projekty.
Nicméně vláda/ministerstva ve svých prohlášeních často zmiňují důležitost a podporu malých a středních podniků v ekonomice.
Nastavení výzvy a změny sazeb tomu v žádném případně neodpovídají.
Předpokládám, že nejsme jediní, kteří s postupem ministerstva nesouhlasí.
Budeme rádi, pokud i ostatní vyjádří svůj názor.
Ministerstvo ve svých výzvách prolamuje, že na dotaci není právní nárok. Myslíme si, že by ale při nastavení pravidel nemělo docházet k diskriminaci určité skupiny podnikatelů, kteří po zamítnutí své žádosti tento pocit mohou mít.
Děkuji za vysvětlení.
Ondřej Šrámek
Komentáře k otázce
Dobrý den pane Šrámku,
jako dotační agentura máme s klienty za sebou úspěšně realizovaných 131 projektů ve výzvě 97 a nyní 70 podaných projektů do výzvy 47. Proč to píšu? Protože váš příspěvek v tomto fóru úplně nechápu. Nechápu, proč píšete "stesk" vůči MPSV.
Mám z něho dojem, že byste se měl především obrátit na toho, kdo vám možnost dotace nabídl a s vidinou úspory peněz na vzdělávání u vás (či s vidinou své provize z dotace pro něj) vám zapomněl vysvětlit to podstatné - jak ta výzva je letos nastavena a že ta částka osobohodiny je +15% s kterými ale vůbec nemáte počítat ani v žádosti, ani v rozpočtu projektu a buď jí mít budete, nebo ne.
Na seminářích MPSV nám bylo několikrát vysvětleno, aby se nenastavovaly rozpočty "na knop", že těch 15% je nadsazených a může to být i 0-15%. Chápu, když jako malá firma chcete body, tak to třeba i "risknete", ale jak říkal pan Prajer z MPSV na semináři - tyhle projekty jsou po zkušenostech z výzvy 97 zaměřené spíše na střední firmy a malé mohou žádat v POVEZ, skrze asociace ve výzvě 40 OPZ+ atp.
U nás těch 70 žádostí po snížení jednotky osobohodin formálkama v kritériu "minimální rozpočet" prošlo, ale třeba si ty "naše" malé firmy kvůli "neriskování" nakonec zase nesáhnou na alokaci (protože mají automaticky méně bodů v kritériu náklad na člověka, jenž je samozřejmě vyšší), ale furt je to o tom si říci, zda chcete na školení nějaké kačky navíc za podmínek výzvy nebo to celé táhnout ze svého - a pokud to první, tak to brát tak jak je dané a zařídit se podle toho.
Třeba vám to v příštím kole vyjde nebo v mezičase najdete nějakou asociaci, která vám zaplatí lektora a refundaci mezd zaměstnanců skrze výzvu 40.
Každopádně držím palce
S pozdravem,
Honza Guzi
1 Odpověď
Dobrý den,
ŘO využívá ve výzvě č. 47 na podporu dalšího profesního vzdělávání sazby jednotkových nákladů, které jsou upraveny nařízením Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/1676 ze dne 7. července 2023, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/1060, pokud jde o definici jednotkových nákladů, jednorázových částek a paušálních sazeb a financování nesouvisejícího s náklady za účelem úhrady výdajů Komisí členským státům (dále jen „nařízení“ - dostupné na odkazu: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/HTML/?uri=CELEX:32023R1676&qid=1699870388880#ntr6-L_2023216CS.01001301-E0006, konkrétně se jedná o sazby uvedené tabulce 3a přílohy nařízení.). V době přípravy a vyhlášení výzev měl ŘO k dispozici podklady EK pro přípravu návrhu tohoto nařízení, podle kterých postupoval při nastavení sazeb jednotkových nákladů použitých ve výzvě.
V podkladech EK pro přípravu návrhu nařízení byla výchozí hodnota sazby jednotkového nákladu pro jednotku „Vzdělávání“ (V nařízení označeno jako „Hodinová sazba – odborná příprava zaměstnaných osob“.) ve výši 11,72 EUR stanovena na úrovni roku 2019 a výchozí hodnota sazby jednotkového nákladu pro jednotku „Mzdový příspěvek“ (V nařízení uváděno pod názvem „Hodinová sazba platu vyplácená jednomu zaměstnanci během kurzu odborné přípravy“.) ve výši 9,16 EUR byla stanovena také na úrovni roku 2019. Uvedené výchozí hodnoty jednotkových nákladů odpovídaly hodnotám stanoveným pro rok 2019 v Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2015/2195 ze dne 9. července 2015, které platilo pro programové období 2014-2020. Pro přepočet na Kč byl využit fixní kurz ve výši 23,50 Kč/EUR závazně stanovený ze strany Ministerstva financí ČR, který zohledňuje očekávané posilování směnného kurzu Kč/EUR v průběhu programového období.
Výchozí hodnoty jednotkových nákladů (v Kč, pro rok 2019) byly tyto:
- Vzdělávání: 275,42,
- Mzdový příspěvek: 215,26.
Hodnoty pro rok 2019 byly upraveny na hodnoty roku 2021 (V již vydaném nařízení jsou sazby jednotkových nákladů uvedeny v hodnotách pro rok 2021.) s využitím kumulativních indexů nákladů práce v oblastech vzdělávání a administrativní podpory (za roky 2020 a 2021). Tento postup pro úpravu sazeb byl uveden přímo v podkladech pro přípravu návrhu nařízení (Postup uvedený v návrhu nařízení se neliší od postupu ve schváleném nařízení. Postup pro úpravu částek je popsán v bodě 3.4 přílohy nařízení, a to následovně: „Jednotkové náklady stanovené v tabulce 3a lze každoročně automaticky upravit použitím indexu nákladů práce na vzdělávání a indexu nákladů práce na administrativní podporu.“) a ŘO se od něj nemohl odchýlit. Kumulativní indexy jsou k dispozici na stránkách Eurostatu, konkrétně pro jednotku „Vzdělávání“ na odkazu zde: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/LC_LCI_R2_A__custom_4154832/default/table?lang=en - zvoleno časové období tak, aby zahrnovalo také rok 2021, a pro jednotku „Mzdový příspěvek“ zde: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/LC_LCI_R2_A__custom_4154851/default/table?lang=en - zvoleno období tak, aby zahrnovalo také rok 2021).
Hodnoty pro rok 2021 (v Kč) jsou následující:
- Vzdělávání: 317,72
- Mzdový příspěvek: 250,98
V roce 2022 však zejména inflace v České republice vlivem rozličných faktorů významně narostla, a proto chtěl ŘO vyjít žadatelům o podporu maximálně vstříc a finální sazby jednotkových nákladů pro výzvu č. 47 upravit ještě o indexy nárůstu nákladů práce pro rok 2022, o kterých bylo možné předpokládat, že značně vzrostou, avšak v době vyhlášení výzev nebyly tyto indexy známy. ŘO proto zohlednil v sazbách jednotkových nákladů rezervu ve výši 15 %, která byla určena na pokrytí možného nárůstu hodnot uvedených indexů, přičemž při stanovení rezervy vycházel jednak z nárůstu průměrné měsíční mzdy v ČR v roce 2022, který se v 1. až 3. čtvrtletí roku 2022 pohyboval mezi 4,4 – 7,2 % (V době přípravy výzev čerpal ŘO údaje o nárůstu průměrné měsíční mzdy z informací zveřejňovaných Českým statistickým úřadem, nárůst za 1. čtvrtletí 2022: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/prumerne-mzdy-1-ctvrtleti-2022, za 2. čtvrtletí 2022: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/prumerne-mzdy-2-ctvrtleti-2022 a 3. čtvrtletí 2022: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/prumerne-mzdy-3-ctvrtleti-2022.), tak z informací o průměrné míře roční inflace za rok 2022, která činila 15,1 % (V době přípravy výzev měl ŘO k dispozici údaje o inflaci z informací zveřejňovaných Českým statistickým úřadem, viz např. zde: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/indexy-spotrebitelskych-cen-inflace-prosinec-2022).Dle názoru ŘO z textu výzvy jednoznačně vyplývá, že rezerva bude využita v případě, že skutečně dojde k navýšení indexu nárůstů nákladů práce za rok 2022 a že čerpání rezervy bude odpovídat částce, o kterou se hodnota indexu navýší oproti jeho hodnotě za rok 2021.
Hodnoty indexů nárůstu nákladů práce za rok 2022 byly zveřejněny na stránkách Eurostatu v květnu 2023 a lze konstatovat, že očekávání ŘO ohledně nárůstu indexu nákladů práce nebyla naplněna. ŘO použil hodnoty indexů ze dne 19. 6. 2023, pro jednotku „Vzdělávání“ činil index 1,4 % (Dostupné zde: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/LC_LCI_R2_A__custom_5997192/default/table?lang=en - zvoleno časové období tak, aby zahrnovalo také rok 2022) a pro jednotku „Mzdový příspěvek“ byl index 8,5 % (Dostupné zde: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/LC_LCI_R2_A__custom_5997469/default/table?lang=en - zvoleno časové období tak, aby zahrnovalo také rok 2022). Postup, že ŘO přepočítal sazby jednotkových nákladů s ohledem na indexy nárůstu nákladů práce pro rok 2022, byl zcela v souladu s příslušným ustanovením nařízení o způsobu úpravy částek. Finální sazby jednotkových nákladů nebylo možné nastavit jinak než tak, jak ukládá nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 2023/1676. V této souvislosti ŘO upozorňuje na skutečnost, že Eurostat několikrát ročně data aktualizuje, a tak aktuálně zveřejňované hodnoty indexů na stránkách Eurostatu nemusí odpovídat údajům, které ŘO použil pro indexaci sazeb jednotkových nákladů na hodnoty roku 2022.
Připomínku, že ŘO měl ve výzvě určit předpokládané rozmezí uvažované korekce (oproti rezervě ve výši 15 %), by nebylo možné zohlednit, protože ŘO nedisponoval v době přípravy výzvy (podzim 2022–zima 2023) žádnými přesnějšími informacemi o reálném nárůstu indexu pro rok 2022. Nastavením rezervy ve výši 15 % pro indexaci sazeb jednotkových nákladů bylo z pohledu ŘO transparentním, správným a oprávněným postupem, neboť bylo možné předpokládat, že nárůst indexů práce pro rok 2022 může kopírovat i vývoj inflace v České republice. Pokud by ŘO stanovil rezervu na nižší hranici a hodnoty finálních indexů by byly vyšší, pak by ŘO nemohl upravit finální sazby jednotkových nákladů dle výsledné hodnoty indexů, ale jen o použitou nižší hranici.
Žadatelé byli na skutečnost, že dojde k úpravě jednotkových nákladů na finální hodnoty vycházející z indexů nárůstu nákladů práce pro rok 2022, upozorněni v kap. 6.1 textu výzvy. V příloze výzvy byl pak popsán postup stanovení sazeb jednotkových nákladů. Způsob nastavení sazeb byl také prezentován na seminářích pro žadatele a pracovníci ŘO účastníky upozorňovali na to, že ke korekci sazeb dojde, a to v rozmezí 0–15 %.
Součástí kap. 6.1 textu výzvy bylo také ustanovení o tom, že pokud vlivem úpravy jednotkových nákladů před vydáním právního aktu dojde ke snížení celkových způsobilých výdajů projektu pod hranici minimální výše celkových způsobilých výdajů uvedených v části 3.6 textu výzvy, nebude žádost o podporu podpořena.
ŘO postupoval při nastavení výzvy č. 47 zcela transparentně, když informoval žadatele o způsobu nastavení finálních sazeb jednotkových nákladů i o skutečnosti, že žádost nebude možné podpořit, pokud vlivem úpravy dojde ke snížení celkových způsobilých výdajů projektu.
Pokud menší firmy z důvodu nastavení podmínek výzvy nemohou získat podporu, mohou i přesto využít jiné formy podpory dalšího profesního vzdělávání nabízené v České republice, a to i v rámci OPZ+. Pokud je např. firma členským subjektem některého z příjemců ve výzvě č. 40 vyhlášené v OPZ+ na podporu dalšího profesního vzdělávání, pak se může zapojit do vzdělávacích kurzů nabízených příjemcem.
S pozdravem
Jan Prajer
Jen doplním,
POVEZ II je již neaktuální projekt, který skončil a již nebude.