03_23_047 Podnikové vzdělávání (1)
KLUB
Vážení tazatelé,
před položením dotazu prosím zkontrolujte historii již zodpovězených dotazů v tomto klubu, lze využít i vyhledávání podle klíčových slov. Je pravděpodobné, že stejný nebo obdobný dotaz už byl zodpovězen.
Upozorňujeme, že tento klub slouží pouze k pokládání dotazů týkajících se projektů z výzvy č. 47 v rámci OPZ+.
Pro řešení technických problémů při vyplnění či podání žádosti o podporu v IS KP21+ je určena HOTLINE.
V případě doplňujících dotazů k již zodpovězené otázce prosím z technických důvodů nevyužívejte možnost vrácení otázky zpět řešiteli. Postačí k otázce či odpovědi přidat komentář, řešiteli se zobrazí.
Vyhledávání v klubu
Vážení tazatelé,
před položením dotazu prosím zkontrolujte historii již zodpovězených dotazů v tomto klubu, lze využít i vyhledávání podle klíčových slov. Je pravděpodobné, že stejný nebo obdobný dotaz už byl zodpovězen.
Upozorňujeme, že tento klub slouží pouze k pokládání dotazů týkajících se projektů z výzvy č. 47 v rámci OPZ+.
Pro řešení technických problémů při vyplnění či podání žádosti o podporu v IS KP21+ je určena HOTLINE.
V případě doplňujících dotazů k již zodpovězené otázce prosím z technických důvodů nevyužívejte možnost vrácení otázky zpět řešiteli. Postačí k otázce či odpovědi přidat komentář, řešiteli se zobrazí.
Otázka: Dotazy k realizaci
Dobrý den,
měl bych několik otázek k realizaci projektů, které aktuálně řešíme
1) Chtěl bych se zeptat, zda je možné nyní před vydáním RoPD, případně i po něm zažádat o změnu (snížení) hodnoty indikátoru. Příjemce při plánování školení zjistil, že neproškolí původně zamýšlený počet osob. Současně by došlo i k ponížení způsobilých výdajů jak na vzdělávání, tak i mzdový příspěvek. Tato skutečnost by de facto měla pozitivní vliv na počet dosažených bodů – projekt by i tak zůstal mezi podpořenými.
2) Jak prosím, postupovat v případě, že by se ponížení týkalo i zaměstnanců ve věku 55+ let. Případně, jaký by byl postup, pokud by na konci realizace projektu bylo proškoleno méně těchto zaměstnanců, než bylo původně plánováno. V případě, že by šlo zažádat o změnu a ponížit hodnotu celkového počtu podpořených osob, lze ponížit i tento indikátor a případně jakým způsobem?
Děkuji za Vaše odpovědi
3) Stanovená výše ZV projektu na vzdělávání vychází z počtu proškolených osob a hodin a jednotkové ceny na vzdělávání dle výzvy. Jak by se řešila situace, pokud by vysoutěžená cena školení při přepočtu na 1 osobohodinu klesla pod jednotkovou cenu stanovenou výzvou? Budou v tomto případě příjemci proplaceny výdaje ve výši jednotkových výdajů stanovených výzvou bez ohledu na vysoutěženou cenu nebo budou poníženy na skutečnou výši dle vysoutěžené ceny? Pokud by byly proplacené výdaje ve výši dle skutečné vysoutěžené ceny, je možné „uspořené“ prostředky nějakým způsobem použít např. na mzdový příspěvek nebo na vzdělávání dalších zaměstnanců?
4) Povinnost vyhlásit zakázku v režimu dle zákona o ZVZ - Dle plánovaného rozpočtu projektu by výdaje na vzdělávání měly přesáhnout 2 mil. Kč a mělo by být realizováno výběrové řízení dle ZZVZ. Nicméně při průzkumu trhu (oslovení několika potenciálních dodavatelů) za účelem zjištění předpokládané hodnoty zakázky se nyní ukazuje, že předpokládaná hodnota zakázky bude pod tuto hranici. Je tedy možné na základě průzkumu trhu a zjištěné předpokládané hodnoty zakázky upustit od vyhlášení zakázky v režimu dle ZVZZ?
5) V případě projektů se zjednodušeným vykazováním výdajů (tedy i pro projekty v této výzvě) platí, že pro zakázky s předpokládanou hodnotou do 2 000 000 Kč bez DPH je možné (při dodržení obecných pravidel pro výběr dodavatele) vybrat dodavatele napřímo (viz bod 4.4 přílohy č. 1 Obecné části pravidel) – je v tomto případě vhodným nástrojem pro doložení dodržení obecných pravidel pro výběr dodavatele provedení průzkumu trhu – oslovení 3 potenciálních dodavatelů a výběr nejnižší nabídky?
6) Dle pravidel je maximální počet účastníků v jednom běhu 12. Je možné, aby se školení zúčastnili i další zaměstnanci mimo projekt nad tento počet? Jak by v takovém případě měla vypadat prezenční listina? Zvlášť pro projekt a zvlášť mimo projekt, nebo dohromady a označit zaměstnance, které spadají do projektu?
Děkuji za Vaše odpovědi
RS
Komentáře k otázce
1 Odpověď
Dobrý den,
odpovědi na dotazy jsou následující:
ad. 1) Snížení cílové hodnoty indikátoru možné není, a to ani před a ani po vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace. Uvedené ponížení způsobilých výdajů možné není. Rozhodnutí o poskytnutí dotace bude vydáno s údaji předloženými v žádosti o podporu, která prošla hodnocením (resp. upraven bude pouze rozpočet v návaznosti na změnu sazby jednotkových nákladů).
ad. 2) Ponížení cílové hodnoty indikátoru „Účastníci ve věku 55 let a více“ není možné. Pokud by na konci projektu bylo proškoleno méně osob, může hrozit riziko sankce. Pro stanovení případné sankce je důležité, do jaké míry byl vyčerpán rozpočet projektu, do jaké míry byl naplněn indikátor 607 002 a do jaké míry byly naplněny ostatní závazkové indikátory výstupu uvedené v příloze rozhodnutí o poskytnutí dotace. Bližší informace viz Rozhodnutí o poskytnutí dotace – především bod 2.1 v části III, 3.7 v části V, příloha č. 1 Informace o projektu.
ad. 3) Výše podpory je vypočtena na základě počtu dosažených jednotek a pevně stanoveného jednotkového nákladu, k ponížení na výši dle vysoutěžené ceny nedochází. Jednotka „Vzdělávání“ je určena na úhradu nákladů na vzdělávací kurzy, jako jsou náklady na lektora, učební materiál a pomůcky, náklady na školicí prostory a další režijní náklady. Na úhradu mzdových nákladů podpořených osob je určena jednotka „Mzdový příspěvek“. Účelem dotace je podpora dalšího profesního vzdělávání osob z cílové skupiny projektu. Podporu z OPZ+ je možné čerpat za účast na vzdělávání osob z cílové skupiny, nikoli jiných/dalších zaměstnanců.
ad. 4) Při stanovení režimu výběru dodavatele není výše rozpočtu připadající na jednotku „Vzdělávání“ podstatná. Jak je uvedeno výše, jednotka „Vzdělávání“ je určena kromě lektora také na další náklady na vzdělávací kurzy. Pro stanovení předpokládané hodnoty zakázky je tedy třeba vycházet právě např. z informací získaných průzkumem trhu.
ad. 5) Průzkum trhu je možné využít, stále je však třeba dodržet zákaz střetu zájmů či zásady transparentnosti, přiměřenosti, rovného zacházení, zákazu diskriminace apod.
ad. 6) Jednoho běhu se může zúčastnit nejvýše 12 osob z cílové skupiny projektu. V případě účasti osob i mimo cílovou skupinu projektu (např. v případě kurzů volně nabízených na trhu) není stanovena podoba prezenční listiny – je možné vést prezenční listinu zvlášť pro projekt či doložit prezenční listinu i s dalšími účastníky (vždy musí ale prezenční listina splňovat povinné náležitosti dle kap. 5.2.3 Specifické části pravidel).
S pozdravem
Jitka Vránová
Komentáře k odpovědi
Dobrý den, děkuji za odpovědi, mám k tomu ještě několik doplňujícícíh otázek
máme v rámci výzvy 47 projekt, jehož rozpočtová položka vzdělávání je ve výši 2,3 mil. Kč. Dle Vašeho předchozího vyjádření se tato položka skládá jednak z nákladů na lektora a jednak z dalších nákladů na realizaci kurzů, režijních nákladů…
1) V tomto případě se tedy domníváme, že náklady spojené vyloženě se vzděláváním – nákup služeb celkem (bez režijních nákladů na vzdělávání) se bude pohybovat v součtu za plánované 2 roky v rozmezí od 500 tis. Kč bez DPH do 2 mil. Kč bez DPH. Dle „Metodického pokynu pro oblast zadávání zakázek“ se tedy bude jednat o zakázku malého rozsahu. Je naše úvaha správná?
2) Celkově plánujeme školit 2 roky, avšak nyní nedokážeme přesně definovat plán školení na 2. rok. Jsme povinni na základě bodu 6.4.1 MP zrealizovat stanovení předpokládané hodnoty zakázky i když se bude jednat pouze o část všech školení, tj. školení na 1. rok realizace projektu? Pokud ano, jak máme postupovat?
3) Dále bychom postupovali dle bodu 7.1.1. b) Zadavatel může zadat zakázku v případě zakázek malého rozsahu v uzavřené výzvě a bodu 7.1.3 tedy zadáním zakázky v uzavřené výzvě oslovením písemnou výzvou nejméně 3 dodavatelů k podání nabídky. Je toto správně? Pro výběr dodavatele školení v druhém roce realizace projektu bychom postupovali stejně. Je naše úvaha správná?
4) V případě realizace výběrového řízení v uzavřené výzvě dle Metodického pokynu (bod 7.1.3) – jak toto VŘ reálně probíhá a jaké jsou povinnosti ze strany zadavatele na formulaci a formuláře? Musíme doložit všechny formuláře uvedené v přílohách na esfcr (https://www.esfcr.cz/vzory-a-postupy-pro-zadavaci-vyberova-rizeni-opz-plus (tedy stejné, jako v rámci otevřené výzvy)? Nebo stačí pouze dané školení a podmínky definovat do e-mailu? Když oslovíme 3 potenciální dodavatele, stačí nám pouze 1 reakce a jedna zaslaná nabídka, nebo musí reagovat všichni oslovení tedy 3 nabídky? Nebo stačí jejich reakce, že se dané zakázky účastnit nechtějí? V případě, že reagovat nebudou, musí být potvrzení o přečtení e-mailu?
5) Dle kapitoly 20.2 Povinnost součinnosti příjemce ve věci prověřování zadávání zakázek v rámci Obecné části pravidel pro žadatele a příjemce z OPZ se uvádí, že příjemce nebo jeho partner s finančním příspěvkem musí při přípravě výběrového/zadávacího řízení i v jeho průběhu počítat s časem nezbytným na kontroly prováděné ŘO! Příjemce zasílá dokumentaci k výběrovému/zadávacímu řízení ve 3 okamžicích: a) před vyhlášením výběrového/zadávacího řízení, b) před podpisem smlouvy s vybraným dodavatelem, c) před podpisem dodatku ke smlouvě s dodavatelem. Týkají se tyto povinnosti i našeho projektu?
Moc děkuji za Vaše odpovědi a jsem s pozdravem
Radek Strnadel
Dobrý den,
k Vašim dotazům:
ad. 1) Pro projekty financované metodou zjednodušeného vykazování výdajů (tedy i pro projekty v této výzvě) platí, že v případě předpokládané hodnoty zakázky do 2 mil. Kč bez DPH není nutné provádět výběrové řízení a je možné vybrat dodavatele napřímo. V takovém případě by se nejednalo o zakázku malého rozsahu dle uvedeného metodického pokynu a není třeba se řídit procesními postupy stanovenými pro výběrová řízení v uvedeném MP. I v případě přímého zadání je ale vždy třeba dodržet obecné principy výběru dodavatele, které stanoví zákon nebo pravidla OPZ+ (např. zásady zákazu diskriminace, rovného přístupu, zákazu střetu zájmů apod.). Pokud by hodnota zakázky byla nad 2 mil. Kč bylo by třeba již postupovat dle zákona o veřejných zakázkách.
ad. 2) Viz odpověď 1. Pokud celkově bude hodnota do 2 mil. Kč bez DPH, lze vybrat dodavatele napřímo dle potřeby plánovaných školení, tedy např. část školení v 1. a část ve 2. roce.
ad. 3, 4) Viz odpověď 1.
ad. 5) Povinnost zasílání dokumentace ke kontrole dle uvedené kapitoly se této výzvy netýká. Zakázky hrazené v režimu zjednodušeného vykazování výdajů nejsou standardně předmětem kontroly ŘO.
S pozdravem
Jitka Vránová