03_23_047 Podnikové vzdělávání (1)
KLUB
Vážení tazatelé,
před položením dotazu prosím zkontrolujte historii již zodpovězených dotazů v tomto klubu, lze využít i vyhledávání podle klíčových slov. Je pravděpodobné, že stejný nebo obdobný dotaz už byl zodpovězen.
Upozorňujeme, že tento klub slouží pouze k pokládání dotazů týkajících se projektů z výzvy č. 47 v rámci OPZ+.
Pro řešení technických problémů při vyplnění či podání žádosti o podporu v IS KP21+ je určena HOTLINE.
V případě doplňujících dotazů k již zodpovězené otázce prosím z technických důvodů nevyužívejte možnost vrácení otázky zpět řešiteli. Postačí k otázce či odpovědi přidat komentář, řešiteli se zobrazí.
Vyhledávání v klubu
Vážení tazatelé,
před položením dotazu prosím zkontrolujte historii již zodpovězených dotazů v tomto klubu, lze využít i vyhledávání podle klíčových slov. Je pravděpodobné, že stejný nebo obdobný dotaz už byl zodpovězen.
Upozorňujeme, že tento klub slouží pouze k pokládání dotazů týkajících se projektů z výzvy č. 47 v rámci OPZ+.
Pro řešení technických problémů při vyplnění či podání žádosti o podporu v IS KP21+ je určena HOTLINE.
V případě doplňujících dotazů k již zodpovězené otázce prosím z technických důvodů nevyužívejte možnost vrácení otázky zpět řešiteli. Postačí k otázce či odpovědi přidat komentář, řešiteli se zobrazí.
Otázka: Kurzy v kategorii "profesní vzdělávání" a jejich akceptace ze strany MPSV
Dobrý den,
neustále řešíme s příjemci dotace ve výzvě 47 a partnery ve výzvách 40 to, co je pravidly považováno za "profesní vzdělávání" a lze tak zařadit do projektů a co už není a zařadit nelze. Jde nám především o soft skills školení v oblasti profesního vzdělávání.
Máme staženy definice, získaná vyjádření několika desítek vzdělávacích subjektů, co tam dle nich zařadit lze a co ne a stejně z toho nejsme moudří, jelikož například v oblasti soft skills se odpovědi i zde na fóru různí oproti tomu, co považujeme za možné zařadit. jelikož to bude mít dopad na naplnění indikátorů (1 neuznané téma = nenaplnění bagatelní podpory projektu), rádi bychom měli jasno...
Proto bych rád rozdělil dotazy na 2 časti - obecné a konkrétní.
Obecné:
u definice: "Profesní vzdělávání zaměstnanců je proces systematického rozvoje a posilování znalostí, dovedností a kompetencí pracovníků, které jsou potřebné pro jejich aktuální pracovní pozice a budoucí kariérní růst. Toto vzdělávání je zaměřeno na zvyšování odbornosti a efektivity zaměstnanců, přičemž přispívá ke zlepšení jejich pracovního výkonu a celkové produktivity organizace." jsou uvedeny příklady profesního vzdělávání v oblasti soft skills jako: komunikační dovednosti, týmová práce a spolupráce, vedení a řízení, řešení konfliktů a vyjednávání, time managemenet a produktivita, projektové a procesní řízení, ale také kurzy z oblasti work-life balance, práce s energií a stresem a prevence syndromu vyhoření. Tyto kurzy hrají klíčovou roli v rozvoji měkkých dovedností zaměstnanců, které jsou nezbytné pro udržení zdravého pracovního prostředí a dlouhodobé produktivity.
Dotazy:
- Lze zařadit témata výše uvedená? Vedení samozřejmě u pozic, které vedou..
- Máte-li výhrady k zařadení témat, lze zveřejnit seznam vámi uznatelných v oblasti soft-skills (za předpokladu vazby vedení na vedoucí pracovníky?
Konkrétní
Jsme před zahájením školení pro cca 200 osob. Pokud by došlo k neuznání 1 z témat po jejich realizaci, asociace nesplní žádnou bagatelní podporu a celou dotaci vrátí = zánik asociace z důvodu insolvence. Potřebujeme vědět, že témata jsou jako taková i podle vás (pro nás dle definice výše jsou) uznatelná jako další profesní vzdělávání.
Zapojený subjekt je nadnárodní společnost dodávající výtahy a servis kolem nich.Vzdělávací programy jsou určeny pro vybrané zaměstnance společnosti na pozicích servisní technik, montér, montážní mistr, servisní leader a kontrolor jakosti.
lze do projektu zařadit kurzy pro tyto skupiny?
5 dní – témata pro servisní techniky, montéry a kontrolory jakosti (komunikují se zákazníky)
- Služba zákazníkovi a efektivní komunikace
- Řešení obtížných komunikačních situací
- Praktická asertivita
- Zvládání stresu a prevence syndromu vyhoření
- Upselling
5 dní pro montážní mistry a servisní leadery (komunikují se zákazníky a vedou lidi)
- Vedení lidí a inventura týmu
- Motivační nástroje
- Řešení obtížných situací při vedení lidí
- Praktická asertivita
- Zvládání stresu a prevence syndromu vyhoření
Moc děkuji za pomoc. Bez toho si myslím, že se v mnoha směrech nepohneme dále a nemůžeme riskovat potenciální velké problémy s uznatelností.
S díky a pozdravem,
Honza G.
1 Odpověď
Dobrý den,
v úvodu upozorňuji, že definice profesního vzdělávání uvedená v dotazu není převzata z pravidel či jiných dokumentů OPZ+, pro projekty realizované ve zmíněných výzvách č. 40 a 47 tedy není relevantní.
V obecné rovině dle pravidel platí, že:
- podporu je možné čerpat na vzdělávací kurzy spojené s rozvíjením znalostí, schopností a dovedností vyžadovaných pro výkon určitého povolání,
- příjemce je povinen volit jednotlivé kurzy tak, aby měl obsah kurzu vazbu na pracovní náplň daného účastníka.
Už z těchto definic samo o sobě vyplývá, že zařazení kurzů měkkých dovedností, které jsou tzv. přínosné úplně pro každého (bez ohledu na to, jakou práci vykonává), je problematické, protože v jejich případě nebude s velkou pravděpodobností splněno některé z výše uvedených pravidel.
Doporučujeme proto, abyste v případě pochybností o tom, které kurzy tyto základní definice splňují a které nikoliv, takové kurzy v rámci projektu nerealizovali a vyhnuli se tak budoucím nedorozuměním, potažmo nezpůsobilým výdajům.
Co se týče Vašich konkrétnějších dotazů, tak u kurzů vyjmenovaných v části „Obecné“ vidíme jako problematické (soudě výhradně dle názvu, neboť obsah nemáme k dispozici) kurzy z oblasti work-life balance, práce s energií a stresem a prevence syndromu vyhoření. Kompetence získané v těchto kurzech nebudou s největší pravděpodobností vyžadovány pro výkon určitého povolání, stejně tak nebudou mít kurzy patrně prokazatelnou vazbu na pracovní náplň účastníků. Nedoporučujeme je proto v projektu realizovat. Samozřejmě nelze vyloučit, že v ojedinělých případech se může i u těchto kurzů jednat o podporované vzdělávání (např. v případě, kdy je podstatou práce zvládání stresových situací a taková schopnost je pro danou pozici explicitně požadována, např. pracovník řízení letového provozu, může být kurz práce se stresem relevantní).
Z témat vyjmenovaných v části „Konkrétní“ vidíme jako problematické zvládání stresu a prevence syndromu vyhoření, ostatní témata se zdají být s ohledem na uvedené pracovní pozice v pořádku.
S pozdravem
Jitka Vránová
Komentáře k otázce