03_22_036 Transformace pobytových sociálních služeb
KLUB
Vyhledávání v klubu
Otázka: Domov Háj, p. o.
V rámci výzvy plánujeme podpořit nově vznikající ambulantní službu Domova Háj, v rámci poslední fáze procesu transformace celé organizace. Jedná se o službu denní stacionář, která bude poskytována v části nového objektu. V druhé části bude poskytována služba DOZP, konkrétně to bude nové místo poskytování této služby a budou tam denní aktivity pro klienty, kteří se již před rokem přestěhovali do transformovaných domácností v této lokalitě.
1. Je možné zařadit do projektu i službu DOZP (tj. její zaměstnance a klienty), pokud budou poskytovat klientům asistenci v novém místě poskytování služby formou denních aktivit?
Jedná se o situaci:
Pobytová komunitní služba DOZP již funguje od podzimu roku 2021. Denní aktivity pro toto komunitní DOZP však vznikají dodatečně v jiné budově, která je nyní teprve v počátcích výstavby. Denní aktivity jsou budovány pro klienty DOZP jako další místo poskytování této služby. Bylo by možné projektem podpořit i rozjezd těchto denních aktivit tak, aby byly nastaveny co nejvíce deintitucionální formou? Více individuální asistence, vyškolení personálu, větší supervizní a metodická podpora atd.?
2. Denní stacionář bude určen, jak pro naše klienty, tak i pro klienty z veřejnosti. Je možné z projektu podpořit celou službu, včetně těchto klientů? Za předpokladu, že se jedná o zkvalitnění sítě sociálních služeb v regionu. I stavěný objekt je podpořen z IROP a jedná se o Transformaci Domova Háj IV.
3. Lze / je potřeba vyplňovat Záznam o změnách v životě Uživatelů (příloha transformačního plánu) u klientů, kteří budou do denního stacionáře přijati z veřejnosti? Dosud s nimi nemáme kontakt.
4. Je vůbec potřeba vyplňovat záznam o změnách v životě uživatele, pokud se nejedná o pobytovou službu?
5. Nebylo by reálné, aby se časové omezení více rozvolnilo i na komunitní služby vzniklé v roce 2021, alespoň v druhé polovině?) Naše organizace během období květen až říjen 2021 dokázala postupně spustit komunitní služby v pěti lokalitách Havlíčkobrodska a plně opustit původní ústavní budovu. Nyní, po více jak roce fungování komunitních služeb, zjišťujeme, jaká podpora by pro klienty a personál byla nejvhodnější, co chybí, kde jsou slabé stránky, limity atd. A musíme konstatovat, že v každé lokalitě a v každé službě je to trochu jiné. Proto bychom až nyní vlastně dobře identifikovali místa, která bychom prostřednictvím dotačních prostředků posílili nad standardní a běžně dostupnou úroveň. Jednoduše řečeno, praxe ukázala, co opravdu chceme a potřebujeme pro skutečnou integraci dlouhodobě zústavnělých lidí do komunity a vůbec běžného života – respektive, jak potřebujeme i zkvalitnit a zkompetentnit pracovníky, aby dokázali klienty v tomto dobře podpořit. Nepřistupovali bychom k projektu již na základě všeobecných predikcích a plošných klíčových aktivit, ale už bychom psali projekt přímo na míru skutečně zjištěných potřeb podpory.
1 Odpověď
Dobrý den,
Děkujeme za informace ohledně připravovaného projektu. A níže konkrétněji k Vašim dotazům:
1. V případě, že sociální služba splní veškerá kritéria daná výzvou č. 036, je možné tuto službu v plném rozsahu podpořit. Jen připomínáme, že před vydáním Právního aktu je nutné doložit Pověření k této službě, což se bude týkat také již existující služby, která bude „nově“ vykonávána na nové adrese.
2. K tomuto bodu nejdříve uvádíme, že služby podpořené projekty ve výzvě č. 036, musí vycházet z předloženého TP daného zařízení. Tedy nejedná se primárně o zkvalitnění sítě sociálních služeb v regionu. A návazně tedy lze konstatovat: bude-li Denní stacionář vycházet z definice výzvy (typ C Podpora registrované sociální služby, která je zapojena do transformačního procesu) a dále v souladu s TP daného zařízení, lze tuto službu podpořit.
3. Záznam o změnách v životě uživatelů je nutné vyplňovat u všech klientů, kteří budou projektem podpořeni. Tato povinnost se bude vztahovat tedy i na klienty, kteří budou do denního stacionáře přijati z veřejnosti.
4. Záznam o změnách v životě uživatelů se bude vyplňovat u klientů podpořené služby, tedy i v případě, že se nejedná o pobytovou službu.
5. K tomuto bodu dodáváme, že v toto chvíli není prioritní podpořit novou službu/služby, které jsou v provozu již více než 6 měsíců. Žadatelům doporučujeme obrátit se na svého zřizovatele, zda je možné získat podporu na zkvalitňování těchto služeb z dotačních titulů vázaných na kraje, či případně využít vhodnou podporu v rámci jiných výzev OPZ+.
V případě návazných dotazů se neváhejte na nás obrátit v rámci individiální konzultace.
S pozdravem
Ivana Tomešová
Komentáře k otázce