Dobrý den,
obracím se na Vás s dotazem týkajícím se Souhlasu se zpracováním osobních údajů. Náš Pověřenec k ochraně osobních údajů mne dnes upozornil v návaznosti na seminář v Ostravě, který lektoroval Ing. Jaroslav Dolanský z odd. koncepce soc. služeb MPSV, že není-li to nezbytně nutné, je získávání podpisů k Souhlasu se zpracováním osobních údajů vnímáno jako porušení pravidel GDPR. Konkrétně pokud bude používán nadbytečně a bude možné zvolit jiný právní titul, bude se dle Nařízení jednat o porušení pravidel. V aktualizaci Pravidel pro žadatele a příjemce OPZ je uvedeno, že "Osobní údaje podpořených osob jsou sbírány a zpracovávány z titulu právního předpisu, k jejich sběru a zpracování tedy není potřeba souhlas dané osoby".
Je to tedy tak, že osobní údaje budeme sbírat bez podepsaného souhlasu se zpracováním osobních údajů ze strany účastníků projektu? Na základě podepisování Souhlasu jsme totiž již nyní nedávali podepisovat Monitorovací listy. Co konkrétně jakožto Správce v oblasti GDPR budete po nás jakožto Zpracovateli požadovat z hlediska doložení získávání osobních údajů ze strany účastníků projektu?
V případě sociální služby Terénního programu se dle Zákona č. 108/2006 Sb. většinou neuzavírá písemná smlouva - stačí např. napsat do záznamu o ústní smlouvě informaci, že účastník projektu byl poučen o všech aspektech sběru osobních údajů podpořených osob v projektu OPZ?
Předem Vám děkuji za informaci
S přáním hezkého dne
Ilona BužkováDobrý den,
pokud budete postupovat podle kap. 18.1.3.3 Obecných pravidel pro žadatele a příjemce, kde je uvedeno, že ke sběru a zpracování osobních údajů podpořených osob pro účely projektu není třeba souhlas dané osoby, nemusíte v tento moment mít podpis dané osoby. Jen při dodržování pravidel nesmíte opomenout, že musí být micméně zajištěno, že konkrétní osoba je poučena o všech aspektech sběru svých oosbních údajů. Příklady formulací jsou uvedeny ve vzoru monitorovacího listu, který je k dispozici na portálu OPZ. Jako příjemce dotace se řídíte tedy informacemi uvedenými v kap. 18.1.3.3 Obecných pravidel pro žadatele a příjemce.
Jako poskytovatel soc.služby se dále můžete řídit i Doporučeným postupem č. 02/2018 (vydaným odborem 22), kde je uvedeno v kap.4.5, že informace musí být klientovi podávána srozumitelně, tedy přizpůsobena adresátovi a jeho rozumovým schopúnostem. Dále je zde uvedeno, že správce (tedy poskytovatel soc.služby) by měl být schopen splnění informační povinnosti doložit buď odkazem na zveřejněný dokument nebo obsahem smlouvy či potvrzením subjektu údajů o poskytnutí informace.
S pozdravem Š.Müllerová
Komentáře k otázce