Dobrý den, prosím o odpověd. Došlo k uzavření všech ZŠ dle nařízení vlády (10. 3. 2020) a činnost Pečovatelů v našem projektu je vázána na prostředí škol a na žáky těchto škol. Doslechli jsme se, že se u těchto pozic předpokládá způsobilost nákladů odpovídajících běžnému provozu klubu a že využití personálních kapacit u klubů uzavřených v souvislosti s nařízením vlády po dobu jejich uzavření je plně v kompetenci provozovatele klubu.
Znamená to tedy konkrétně, že mzdové výdaje na činnost Pečovatelů ve všech jeho pracovních formách ( tedy pracovní smlouva, DPPdo, DPČ ) mohou být uznatelné ve 100%? Za jakých podmínek? Je možná činnost na homeoffice zaměřená na vyhodnocení činnosti, přípravu programu na další období apod? Je nutné v tomto případě dodatkovat smlouvu/dohody o místo výkonu činnosti?
Děkuji Klvaňová N.
momentálně máme vyjádření od metodiků, ale zatím není oficiální (v současné době stále probíhá připomínkové řízení). V následujících dnech či týdnech bude vydáno ROZHODNUTÍ O VÝJIMCE Z ŘÍDICÍ DOKUMENTACE OPZ. Účinnost výjimky bude od 11. 3. 2020 do odvolání nouzového stavu a dalších mimořádných opatření (resp. v případě výjimky dle bodu C do odvolání opatření zakazujícího mj. osobní přítomnost žáků a studentů na základním, středním a vyšším odborném vzdělávání ve školách a školských zařízeních podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a při akcích pořádaných těmito školami.
Níže zasílám pouze část z Rozhodnutí o výjimce, která se Vás týká (některé části záměrně vynechávám – jako např. nízkoprahová zařízení):
B) Výjimka stanovující způsobilost výdajů z důvodu zásahu vyšší moci
V přílohách č. 10 a 13 pracovního postupu 6.B - Specifická část pravidel pro žadatele a příjemce v rámci OPZ pro projekty se skutečně vzniklými výdaji a případně také s nepřímými náklady a ve Specifické části pravidel pro žadatele a příjemce v rámci OPZ pro projekty financované s využitím 40% paušální sazby jsou v kap. 6 uvedeny podmínky, které musí splnit způsobilý výdaj v OPZ: „Způsobilý výdaj je takový, který:
1. je v souladu s právními předpisy (tj. zejména legislativou EU a ČR),
2. je v souladu s pravidly programu a s podmínkami poskytnutí podpory,
3. je přiměřený (viz níže),
4. vzniknul v době realizace projektu, kdy datum zahájení i datum ukončení realizace specifikuje právní akt (nejpozději však 31. 12. 2023), a byl uhrazen (pokud je to relevantní) nejpozději do okamžiku ukončení administrace závěrečné zprávy o realizaci projektu, resp. závěrečné žádosti o platbu,
5. splňuje podmínky územní způsobilosti (tj. váže se na aktivity projektu, které jsou územně způsobilé),
6. je řádně identifikovatelný, prokazatelný a doložitelný,
7. je nezbytný pro dosažení cílů projektu.“
V souvislosti s vyhlášením nouzového stavu a přijetím mimořádných opatření dochází k pozastavení nebo omezení aktivit realizovaných v projektech, což má dopad na posouzení způsobilosti výdajů. Přehled aktivit, na které mohou mít dopad mimořádná opatření (jedná se o demonstrativní výčet):
1) Provoz dětských klubů (tj. zařízení péče o děti mladšího školního věku) a mikrojeslí – s aktivitou jsou spojeny osobní náklady pečujících osob, režijní a administrativní náklady a náklady ve prospěch cílové skupiny (zejména výtvarné potřeby, hry a pomůcky pro práci s dětmi). Provoz dětských klubů a mikrojeslí je přerušován nebo výrazně omezován od 11. 3. 2020, ať už z důvodu, že se nacházejí v prostorách škol či školských zařízení, anebo protože žáci s ohledem na uzavření škol a školských zařízení zůstávají po celý den doma.
2) ….
...
5) Osobní náklady členů realizačního týmu, kteří z důvodu mimořádných opatření nemohou vykonávat činnost na projektu, a ani nemohou vykonávat práci z domova – zaměstnavatel je povinen zaměstnancům proplácet v souladu se zákoníkem práce náhradu mzdy anebo platbu, přičemž výše náhrady se odvíjí od důvodů, proč členové realizačního týmu nemohou vykonávat činnost.
Obecné nařízení v čl. 22 a 87 předvídá, že plnění cílů operačního programu může ovlivnit vyšší moc, která může vážně ovlivnit provádění programu nebo jeho části. Na výše uvedené případy bude po dobu trvání této výjimky aplikováno pravidlo, že výdaje mohou být způsobilé také v případě, že vznikly v důsledku vyšší moci, resp. z předem nepředvídatelných důvodů. Mimořádná opatření přijatá v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu lze označit za předem nepředvídatelné důvody mající charakter vyšší moci, a proto jsou výdaje vzniklé v důsledku vyhlášení nouzového stavu a přijatých mimořádných opatření způsobilé. Pro způsobilost výdajů je však nezbytné, aby byla splněna podmínka, že tyto výdaje nejsou kryté pojistným plněním, anebo nejsou refundovány z jiných zdrojů (např. pokud je možné refundovat osobní náklady z prostředků Cíleného programu podpory zaměstnanosti – tzv. Antivirus, který byl schválen usnesením vlády ČR č. 257/2020, pak tyto osobní náklady nejsou způsobilé v OPZ).
Na základě toho tedy můžete buď zaměstnance nechat doma a použít ust. ZP překážka v práci na straně zaměstnavatele a zaměstnanec má průměrný výdělek, který bude hrazen od 11. 3. do odvolání nouzového stavu a dalších mimořádných opatření z dotace, nebo můžete zaměstnance nechat vykonávat práci z domova a do výkazu práce uvádět přípravné práce pro další fungování zařízení péče a přípravné práce pro další realizaci. Doporučuji Vám ale u té práce z domova ji vykonávat v nějaké rozumné míře, která bude odpovídat reálné přípravě. I v tomto případě bude posuzována způsobilost těchto výdajů (rozsah a náplň práce vzhledem aktivitám projektu). V případě práce z domova doporučujeme dodatkovat smlouvy/dohody o místo výkonu činnosti, aby byly v souladu se Zákoníkem práce.
Odpověď na tuto otázku by mě také zajímala.
Černá