Dobrý den. Během semináře pro žadatele vyvstaly čtyři dotazy, na které neznám odpověď. Příjem žádostí končí 26. 6. 2017, prosím tedy o jejich zodpovězení. Děkuji moc.
1) Pokud rodiče žijí ve společné domácnosti, ale nejsou sezdáni, musí oba doložit potvrzení o vazbě na trh práce? Figurují v projektu stejně jako sezdaný pár? Podle mě ano, ale nejsem si jistá.
2) Je možné, aby se tábor konal na jiném místě než v místě bydliště - pronajatá chata v blízkosti bydliště. Žadatel by zajistil svoz dětí na místo (klíčová aktivita doprava dětí), po celodenním táboře by přijeli rodiče za dětmi a zůstali s nimi přes noc na chatě (žadatel by se o děti nestaral, nebyl by to tedy klasický tábor, spíš jiná verze příměstského), ráno by si od rodičů zase děti převzal až do odpoledne a večer by opět rodiče přijeli po dobu pěti pracovních dnů. Zapeklitá otázka, opravdu nevím odpověď.
3) Aktivita vzdělávání pečujících osob: je možné zaplatit pedagogické minimum (délka hodin) osobám, které pečují o děti na táboře? Jedná se o osoby, které by poté zůstaly v organizaci (DDM) jako vyučující, případně už jako vyučující pracují, ale nemají patřičné vzdělání. A je možné zaplatit podobný kurz také osobám, které ještě nejsou plnoletí (brigádníci navázaní na DDM - 16ti letí lektoři)?
4) Aktivita doprava dětí do školy: máme žadatele, který má speciální školy pro postižené děti. Obhájí tedy, že je nezbytné platit dopravu z projektu. On sám je nezisková organizace, která má vlastní minibus uzpůsobený potřebám postižených dětí a zaměstnává dva řidiče, jen nedokážou sehnat finance na dopravu. Chtěli by žádat. Znamenalo by to ale, že by si dopravu zajistili sami (podle mne dle pravidel nelze, neboť to má být nákup služby). Poté je ještě varianta, že by od nich dopravu koupila škola provozující vzdělání těchto dětí, ale pouze na kroužky v době vyučování - plavání, canisterapie, hippoterapie... Jsou sice spolek, který se zabývá dopravou dětí i jinými aktivitami, ale nejsou certifikovaný dopravce.
Děkuji moc za odpovědi, Eva Arnošt
Dobrý den,
1) Pokud rodiče žijí ve společné domácnosti, ale nejsou sezdáni, musí oba doložit potvrzení o vazbě na trh práce? Figurují v projektu stejně jako sezdaný pár? Podle mě ano, ale nejsem si jistá.
Ano, fungují stejně jako sezdaný pár. V podmínkách výzvy je, že příjemce má pro každé dítě využívající služeb v rámci projektu písemně doloženo, že oba rodiče splňují jedno z kritérií – je zaměstnán, vykonává podnikatelskou činnost nebo si práci aktivně hledá či je zapojen v procesu vzdělávání a kvalifikace. Do indikátorů se započítává vždy jen jeden z rodičů.
2) Je možné, aby se tábor konal na jiném místě než v místě bydliště - pronajatá chata v blízkosti bydliště. Žadatel by zajistil svoz dětí na místo (klíčová aktivita doprava dětí), po celodenním táboře by přijeli rodiče za dětmi a zůstali s nimi přes noc na chatě (žadatel by se o děti nestaral, nebyl by to tedy klasický tábor, spíš jiná verze příměstského), ráno by si od rodičů zase děti převzal až do odpoledne a večer by opět rodiče přijeli po dobu pěti pracovních dnů. Zapeklitá otázka, opravdu nevím odpověď.
Zde je důležité, aby se tábor konal na území MAS. Lidé pracující na území MAS podporují ekonomiku území. Rodiče přihlášených dětí mohou mít trvalé bydliště jinde (nebo dokonce i bydlet jinde), ale musí pracovat na území MAS, pak je dopad na území MAS.
V případě realizace společné dopravy dětí do/z příměstského tábora je nezbytné místo realizace přizpůsobit délce obvyklé dojížďky do spádových předškolních a školních zařízení. V dotazu píšete, že je to chata v blízkosti bydliště…pak tedy ano, realizovat takovýto projekt je možné, ale aktivity a účetnictví musí být odděleno zvlášť (tj. např. pronájem chaty pouze po dobu provozu příměstského tábora – zde by bylo vhodné doložit srovnání cen s pronájmem jiného zařízení), doprava dětí musí být odůvodněná a konkrétně popsaná – odkud kam budou děti dojíždět, propočty nákladů na dopravu, odůvodnění, aktivita „doprava“ musí splňovat podmínky výzvy). Doprava by v tomto případě byla 2x v týdnu – v pondělí ráno na tábor, v pátek z tábora domů. Nemohu posoudit, jak se bude k potřebnosti dopravy stavit hodnotitel ve svém odporném posudku, zda je doprava skutečně v pondělí a v pátek nutná, pokud jsou rodiče ochotní a schopní každý den za dětmi jezdit – znovu upozorňuji, že nutnost dopravy musí být řádně popsána. Co se týče nočního hlídání rodiči, Výzva ŘO OPZ tuto aktivitu nepodporuje, způsobilost nákladů se vztahuje pouze na denní příměstské tábory. Příměstský tábor by provozní dobou měl odpovídat potřebám rodičů, ale neměl by překračovat obvyklou provozní dobu např. 7-17 hod.
3) Aktivita vzdělávání pečujících osob: je možné zaplatit pedagogické minimum (délka hodin) osobám, které pečují o děti na táboře? Jedná se o osoby, které by poté zůstaly v organizaci (DDM) jako vyučující, případně už jako vyučující pracují, ale nemají patřičné vzdělání. A je možné zaplatit podobný kurz také osobám, které ještě nejsou plnoletí (brigádníci navázaní na DDM - 16ti letí lektoři)?
Osoby pečující o děti na táboře nemusí mít žádnou kvalifikaci, z těchto důvodů pro projekt na příměstský tábor nelze hradit vzdělávání pečujících osob. Pedagogické minimum tedy zaplatit nelze.
Pokud by žadatel chtěl realizovat projekt na vzdělávání pečujících osob, tak toto je samozřejmě možné a podmínkou je, že volba profesního vzdělávání musí odpovídat potřebám podporované cílové skupiny (což v případě táborů neodpovídá) a musí mít vazbu na projektem deklarované pracovní uplatnění. Projekt by tedy mohl být zaměřen na vzdělávání a rekvalifikaci osob dle potřeb budoucího zaměstnavatele a poté umístění těchto osob na pracovní místa (v tomto případě v DDM). Projekt by však v tomto případě musel být zařazen do výzvy na zaměstnanost a být v souladu s podmínkami, které jsou v této výzvě uvedeny.
4) Aktivita doprava dětí do školy: máme žadatele, který má speciální školy pro postižené děti. Obhájí tedy, že je nezbytné platit dopravu z projektu. On sám je nezisková organizace, která má vlastní minibus uzpůsobený potřebám postižených dětí a zaměstnává dva řidiče, jen nedokážou sehnat finance na dopravu. Chtěli by žádat. Znamenalo by to ale, že by si dopravu zajistili sami (podle mne dle pravidel nelze, neboť to má být nákup služby). Poté je ještě varianta, že by od nich dopravu koupila škola provozující vzdělání těchto dětí, ale pouze na kroužky v době vyučování - plavání, canisterapie, hippoterapie... Jsou sice spolek, který se zabývá dopravou dětí i jinými aktivitami, ale nejsou certifikovaný dopravce.
Přesně tak, doprava v rozpočtu projektu může být pouze jako služba, není možné využívat vlastního dopravního prostředku příjemce dotace nebo rodiče dítěte a službu musí poskytnout dopravce (nemusí to být veřejná doprava), který musí dodržovat zákonem stanovené předpisy (sedačky, poutání dětí za jízdy apod.). Dopravu tedy musí „nakoupit“. V případě odůvodnění potřebnosti služby je to podporovaná aktivita, kterou lze realizovat i jako samostatný projekt, ale za podmínek stanovených výzvou, tj. podpora je určena na zajištění dopravy dětí do/ze školy, dětské skupiny a/nebo příměstského tábora (týká se dětí předškolního věku a žáků 1. stupně ZŠ). Pokud by si od nich tuto službu škola koupila, možné to je, ovšem pro dopravu ze školy na kroužky není doprava podporovatelná.
S pozdravem,
Jan Blahota
Komentáře k otázce