Pilotní ověření péče o nejmenší děti v mikrojeslích v ČR (výzvy 03_16_126, 03_16_127, 03_16_069, 03_16_070)
KLUB
Vážení příjemci,
rádi bychom Vás upozornili, že došlo k aktualizaci verze pravidel pro žadatele a příjemce, kde je uvedená výjimka pro výpočet obsazenosti v mikrojeslích podpořených z OPZ s účinností od 18. 9. 2020 do 30. 6. 2021.
Celé znění výjimky je uvedeno v příloze č. 1 Specifické části pravidel pro projekty financované s využitím 40% paušální sazby zde.
Shrnutí výjimky:
V období od 18. 9. 2020 do 30. 6. 2021 lze v souvislosti s mimořádnými opatřeními související s epidemiologickou situací v ČR způsobenou onemocněním COVID-19, uplatnit nárok na 100% docházku, a to v následujících případech:
1) V případě, že provozovatel mikrojeslí omezí provoz z důvodu nařízené karantény kvůli možnému onemocnění COVID-19 u pečujících osob, anebo docházka do mikrojeslí bude nízká z důvodu nařízené karantény u dětí kvůli možnému onemocnění COVID-19 se může provozovatel rozhodnout, zda uplatní 100% nárok za ty pracovní dny, ve kterých fungovaly mikrojesle pouze v omezeném režimu, případně byla nízká docházka. Maximálně je však z těchto důvodů možné uplatnit nárok za pracovní dny v období 31 po sobě jdoucích kalendářních dnů.
Doložení v ZOR:
Výstupem z elektronického docházkového systému, ve kterém je zaznamenávaná docházka pečujících osob a dětí, a dále rozhodnutím krajské hygienické stanice či ošetřujícího lékaře o nařízení karanténních opatření a potvrzením ošetřujícího lékaře o ukončení nařízených karanténních opatření nebo potvrzením ošetřujícího lékaře o délce trvání nařízených karanténních opatření nebo čestným prohlášením rodiče o délce trvání nařízených karanténních opatření dítěte.
2) V případě, že docházka do mikrojeslí bude nízká z důvodu nepřítomnosti dětí s příznaky s podobnou symptomatologií jako v případě onemocnění COVID-19 a mikrojesle nebudou uzavřeny, pak se provozovatel může rozhodnout, zda uplatní 100% nárok za ty pracovní dny, ve kterých byla nízká docházka. Maximálně je však z těchto důvodů možné uplatnit 100% nárok za pracovní dny v období 31 po sobě jdoucích kalendářních dnů.
Doložení v ZOR:
Výstupem z elektronického docházkového systému, ve kterém je zaznamenávaná docházka dětí, a dále rozhodnutím ošetřujícího lékaře o potřebě ošetřování (péče) a jejím ukončení nebo potvrzením ošetřujícího lékaře o délce trvání příznaků onemocnění dítěte nebo čestným prohlášením rodiče o délce trvání příznaků s podobnou symptomatologií jako v případě onemocnění COVID-19.
3) Může dojít k omezení provozu, docházka do mikrojeslí bude nízká nebo k uzavření mikrojeslí v návaznosti na celostátní, krajské či místní zavedení mimořádných opatření, která budou mít obdobný dopad jako např. od 11. 3. 2020 platný zákaz osobní přítomnosti na základním vzdělávání ve školách a školských zařízeních podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. V takovém případě lze uplatnit 100% nárok za ty pracovní dny, ve kterých nebudou mikrojesle v provozu nebo provoz mikrojeslí bude omezen v návaznosti na přijatá opatření související s epidemiologickou situací v ČR i po dobu delší jak 31 po sobě jdoucích kalendářních dnů.
Doložení v ZOR:
Rozhodnutí provozovatele o přerušení či omezení provozu s odvoláním na konkrétní celostátní, krajská či místní mimořádná opatření (v písemné podobě s uvedením začátku a konce uzavření či omezení provozu). Nízká docházka bude doložena výstupem z elektronického docházkového systému, ve kterém je zaznamenávaná docházka dětí.
Pro situace vymezené v bodech 1 – 3 platí, že z doložených dokladů musí zřetelně vyplývat začátek i konec období, ke kterému se vztahují.
Dále platí, že příjemce v textu zprávy o realizaci projektu v části Identifikace problému uvede konkrétní dny, za které uplatňuje 100% nárok na způsobilé osobní náklady z výše uvedených příčin (body 1 – 3) včetně příslušného odůvodnění (např. nařízená karanténní opatření dětí).
S přáním pevného zdraví
Monika Švandová
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vážení příjemci,
ŘO OPZ upozorňuje na zveřejnění informace pro příjemce, která obsahuje výjimky upravující pravidla realizace aktivit a způsobilosti výdajů v návaznosti na vyhlášení nouzového stavu v ČR a přijetí mimořádných opatření za účelem ochrany veřejného zdraví a prevence nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 a sdělení ŘO k plnění lhůt.
Informace pokrývá tyto oblasti:
A) Výjimka pro tzv. bagatelnost podpory a rozšíření možnosti realizace aktivit také v elektronické a telefonické formě
B) Výjimka stanovující způsobilost výdajů z důvodu zásahu vyšší moci
C) Výjimka pro výpočet obsazenosti v dětských skupinách a mikrojeslích
Protože jsou podmínky výpočtu obsazenosti pro provozovatele mikrojeslí součástí rozhodnutí o poskytnutí dotace, je pro využití výjimky nezbytné úpravu pravidel pro výpočet obsazenosti provést formou změnového rozhodnutí o poskytnutí dotace. Vydání změnového rozhodnutí o poskytnutí dotace musí být na základě žádosti o změnu. Daná žádost změnu bude v příštím týdnu vytvořena v MS 2014+ ze strany ŘO na všech projektech výzvy č.69 a 70. Po té příjemce v případě zájmu využití výjimky předpřipravenou žádost podá nebo v opačném případě ji zamítne.
Prosíme tedy o vyčkání do doby, než žádost o změnu bude z naší strany vytvořena.
Po schválení žádosti o změnu bude vystaveno změnové rozhodnutí o poskytnutí dotace, které bude třeba před podpisem na straně ŘO z Vaší strany odsouhlasit, prosíme tedy o sledování depeší a součinnost.
D) Výjimka pro realizaci vzdělávacích kurzů v projektech s jednotkovými náklady zaměřených na další profesní vzdělávání
D1) Výjimka pro plány aktivit
D2) Výjimka umožňující realizaci vzdělávacích akcí také v elektronické formě
E) Sdělení ŘO k plnění lhůt
Účinnost výjimek A – D je pro každou oblast stanovena samostatně.
Informace pro příjemce je k dispozici na portálu OPZ, viz https://www.esfcr.cz/pravidla-pro-zadatele-a-prijemce-opz.
S přáním pevného zdraví
Monika Švandová
Vážení příjemci,
v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu v ČR vyhodnotil Řídicí orgán OPZ možné dopady na provoz mikrojeslí financovaných z OPZ a přichází s řešením, které umožní provozovatelům uhradit vynaložené náklady i při přerušení nebo omezení jejich provozu.
Aktuální stanovisko nalezenete v dokumentech tohoto fóra.
S přáním klidných dní
Monika Švandová
Oddělení projektů sociálních inovací a mezinárodní spolupráce
odbor realizace programů ESF- odd. projektů sociálních inovací a mezinárodní spolupráce
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, 128 01 Praha 2
Pracoviště: Kartouzská 4, 150 00 Praha 5
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vážení příjemci,
do dokumentů tohoto fora byl vložen dokument popisující aktuální situaci u mikrojeslí (dále MJ), ve věci epidemie COVID-19 způsobené koronavirem SARS-CoV-2
S přáním hezkého dne
Monika Švandová
odbor realizace programů ESF- odd. projektů sociálních inovací a mezinárodní spolupráce
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, 128 01 Praha 2
Pracoviště: Kartouzská 4, 150 00 Praha 5
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vážení žadatelé výzvy č.69 a 70,
včera jsme pod výzvu č. 69 a 70 umístili aktualizaci níže uvedených dokumentů:
- Návod na vyplnění docházky MJ
- Pomůcka pro výpočet docházky
Zároveň jsme zveřejnili pod souborem „Vizualizace docházky“ některé příklady 100%, 80% a 0% nároku docházky.
V případě dotazů neváhejte kontaktovat své projektové manažery.
S přáním hezkého dne
Monika Švandová, projektový manažer
odbor realizace programů ESF- odd. projektů sociálních inovací a mezinárodní spolupráce
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, 128 01 Praha 2
Pracoviště: Kartouzská 4, 150 00 Praha 5
tel.: +420 950 195 716
Vážení žadatelé do výzvy č.69,
ráda bych Vás informovala, že do výzvy č.69 (s celkovou alokací 200 000 000 Kč) byly k dnešnímu dni (8.2.2019)předloženy žádosti ve výši 280 000 000 Kč.
S přáním hezkého dne a víkendu
Monika Švandová
MPSV
Vyhledávání v klubu
Otázka: PRONÁJEM PROSTOR OD OBCE a další
Dobrý den,
zasíláme dotazy týkající spolupráce s obcí (jsme nezisková organizace):
1. Obec, se kterou budeme uzavírat partnerství nám nabídla možnost pronajmout si volné prostory v budově bývalé školy, kterou vlastní (nyní je zde soukromá školka, centrum na hlídání dětí, žádné ze zažízení ale nenabízí péči o děti nižšího věku, mikrojesle by tak byly vhodným doplňkem). Stavebně oddělené prostory se samostatným vchodem jsou již částečně upraveny pro splnění hygienických předpisů pro provoz školky. Považujeme to za vyjímečnou příležitost, kterou s minimálními náklady uzpůsobíme pro provoz mikrojeslí.
Ve výzvě je uvedeno, že obec je partnerem bez finančního příspěvku. Bude fakturace za prostory obci považována za finanční příspěvek partnerovi?
2. Zvažujeme otevření dvou mikrojeslí, je nutné stavebně oddělit i toalety (přepážkou oddělit dvě dětské toalety vedle sebe v jedné místnosti)?
3. Je pořízení výpisu z rejstříku trestů, ověřené kopie diplomu, zdravotní prohlídky a potravinářského průkazu způsobilým výdajem projektu pro pečující osoby, se kterými budeme uzavírat pracovně-právní vztah?
4. Jaké doklady je třeba přiložit k žádosti za partnera projektu (obec, v našem případě městskou část). Z příručky to není zřejmé. Podepisuje partner elektronicky žádost? Je povinen prokázat právní subjektivitu přílohou k žádosti?
Děkujeme za odpovědi, významně nám ulehčí přípravné práce
Lennies
1 Odpověď
Dobrý den,
1, Toto bohužel není možné - partner bez finančního příspěvku se podílí na realizaci věcných aktivit projektu, ale na své výdaje spojené s realizací projektu nezískává z OPZ žádný finanční příspěvek. Možné ovšem je, aby Vám obec poskytla své prostory v rámci partnerství bezplatně.
2, V rámci jednoho místa lze zřídit více mikrojeslí pouze za předpokladu, že bude dodržen jejich charakter v plném rozsahu. Mikrojesle musí být stavebně oddělené a samostatně splňovat veškeré definované podmínky. To znamená, že každé mikrojesle musí mít své oddělené sociální zařízení.
3, Způsobilými výdaji jsou v souvislosti realizačním týmem pouze osobní náklady a případně cestovné (pozor případně na správné zařazení do nepřímých nákladů) . O cestovné se v tomto případě nejedná a v rámci osobních nákladů jsou způsobilými výdaji mzdové náklady na zaměstnance (těmi se rozumí hrubá mzda / plat nebo odměna zaměstnanců pracujících na základě dohod o činnostech vykonávaných mimo pracovní poměr), odvody zaměstnavatele na sociální a zdravotní pojištění a další poplatky spojené se zaměstnancem hrazené zaměstnavatelem povinně na základě právních předpisů. Pořízení výpisu z rejstříku trestů a další položky, které zmiňujete, do výše uvedeného výčtu nespadá. Navíc se jedná o výdaje, které, jak předpokládám, vzniknou dříve, než se daná osoba stane zaměstnancem v rámci projektu. Tyto náklady tedy nejsou způsobilými výdaji projektu.
4, Výzva nepožaduje, aby za partnera projektu bylo doloženo něco nad rámec Obecné části pravidel pro žadatele a příjemce OPZ. Z tohoto dokumentu vyplývá, že ve Vašem případě, tj. partnerství bez finančního příspěvku, pravidla OPZ nevyžadují smluvně/prohlášením zakotvit závazky partnera týkající se realizace projektu - není tedy nutné, abyste k žádosti o podporu přikládali smlouvu o partnerství. Zjednodušeně řečeno - za partnera projektu bez finančního příspěvku nemusíte k žádosti přikládat žádné dokumenty - stačí, když při tvorbě žádosti v systému ISKP vyplníte povinná pole související s partnerstvím. Partner žádost elektronicky nepodepisuje ani není povinen prokázat právní subjektivitu přílohou k žádosti.
Jan Jelínek
Komentáře k odpovědi
Vážení příjemci,
rádi bychom Vás upozornili, že v souvislosti se změnou zákona o registru smluv od 1. 7. 2017 vstupují v účinnost sankční mechanizmy – tj. smlouva nezveřejněná v registru není účinná a pokud není zveřejněna do tří měsíců po uzavření, je neplatná i kdyby byla zveřejněna dodatečně. Prosíme Vás proto, abyste tomu věnovali pozornost i v rámci vaši projektů, pokud jste jednou z těchto typů organizací:
Česká republika - orgány státní správy;
územní samosprávné celky, včetně městských částí nebo městských obvodů územně členěných statutárních měst nebo městských částí hlavního města Prahy;
státní příspěvkové organizace;
státní fondy;
veřejné výzkumné instituce nebo veřejné vysoké školy;
dobrovolné svazky obcí;
regionální rady regionu soudržnosti;
příspěvkové organizace územních samosprávných celků;
ústavy založené státem nebo územními samosprávnými celky;
obecně prospěšné společnosti založená státem nebo územními samosprávnými celky;
státní podniky nebo národní podniky;
zdravotní pojišťovny;
Český rozhlas;
Česká televize;
právnické osoby, v níž má stát nebo územní samosprávný celek sám nebo s jinými územními samosprávnými celky většinovou majetkovou účast, a to i prostřednictvím jiné právnické osoby.
Co publikovat v registru smluv?
Soukromoprávní smlouvy, smlouvy o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci a metadata minimálně v rozsahu:
identifikace smluvních stran;
vymezení předmětu smlouvy;
cena, a pokud ji smlouva neobsahuje, hodnota předmětu smlouvy, lze-li ji určit;
datum uzavření smlouvy.
Smlouvy musí být v otevřeném formátu, tzn. ve formátu, který mohou zobrazit volně a zdarma dostupné aplikace.
Zároveň musí být ve formátu, který je strojově čitelný, tzn. textové údaje je možné ze smlouvy získat pomocí programové aplikace a lze je dále zpracovávat. Například formát PDF s textovou vrstvou je strojově čitelný, PDF vzniklé jako scan smlouvy však tuto podmínku nesplňuje.
Pokud smlouva obsahuje informace, které není možné poskytnout ani podle zákona o svobodném přístupu k informacím, např. obchodní tajemství nebo osobní údaje chráněné zákonem o ochraně osobních údajů, lze je před odesláním ke zveřejnění znečitelnit.
Odkaz na registr smluv je zde:
https://smlouvy.gov.cz/
Komentáře k otázce