Pilotní ověření péče o nejmenší děti v mikrojeslích v ČR (výzvy 03_16_126, 03_16_127, 03_16_069, 03_16_070)
KLUB
Vážení příjemci,
rádi bychom Vás upozornili, že došlo k aktualizaci verze pravidel pro žadatele a příjemce, kde je uvedená výjimka pro výpočet obsazenosti v mikrojeslích podpořených z OPZ s účinností od 18. 9. 2020 do 30. 6. 2021.
Celé znění výjimky je uvedeno v příloze č. 1 Specifické části pravidel pro projekty financované s využitím 40% paušální sazby zde.
Shrnutí výjimky:
V období od 18. 9. 2020 do 30. 6. 2021 lze v souvislosti s mimořádnými opatřeními související s epidemiologickou situací v ČR způsobenou onemocněním COVID-19, uplatnit nárok na 100% docházku, a to v následujících případech:
1) V případě, že provozovatel mikrojeslí omezí provoz z důvodu nařízené karantény kvůli možnému onemocnění COVID-19 u pečujících osob, anebo docházka do mikrojeslí bude nízká z důvodu nařízené karantény u dětí kvůli možnému onemocnění COVID-19 se může provozovatel rozhodnout, zda uplatní 100% nárok za ty pracovní dny, ve kterých fungovaly mikrojesle pouze v omezeném režimu, případně byla nízká docházka. Maximálně je však z těchto důvodů možné uplatnit nárok za pracovní dny v období 31 po sobě jdoucích kalendářních dnů.
Doložení v ZOR:
Výstupem z elektronického docházkového systému, ve kterém je zaznamenávaná docházka pečujících osob a dětí, a dále rozhodnutím krajské hygienické stanice či ošetřujícího lékaře o nařízení karanténních opatření a potvrzením ošetřujícího lékaře o ukončení nařízených karanténních opatření nebo potvrzením ošetřujícího lékaře o délce trvání nařízených karanténních opatření nebo čestným prohlášením rodiče o délce trvání nařízených karanténních opatření dítěte.
2) V případě, že docházka do mikrojeslí bude nízká z důvodu nepřítomnosti dětí s příznaky s podobnou symptomatologií jako v případě onemocnění COVID-19 a mikrojesle nebudou uzavřeny, pak se provozovatel může rozhodnout, zda uplatní 100% nárok za ty pracovní dny, ve kterých byla nízká docházka. Maximálně je však z těchto důvodů možné uplatnit 100% nárok za pracovní dny v období 31 po sobě jdoucích kalendářních dnů.
Doložení v ZOR:
Výstupem z elektronického docházkového systému, ve kterém je zaznamenávaná docházka dětí, a dále rozhodnutím ošetřujícího lékaře o potřebě ošetřování (péče) a jejím ukončení nebo potvrzením ošetřujícího lékaře o délce trvání příznaků onemocnění dítěte nebo čestným prohlášením rodiče o délce trvání příznaků s podobnou symptomatologií jako v případě onemocnění COVID-19.
3) Může dojít k omezení provozu, docházka do mikrojeslí bude nízká nebo k uzavření mikrojeslí v návaznosti na celostátní, krajské či místní zavedení mimořádných opatření, která budou mít obdobný dopad jako např. od 11. 3. 2020 platný zákaz osobní přítomnosti na základním vzdělávání ve školách a školských zařízeních podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. V takovém případě lze uplatnit 100% nárok za ty pracovní dny, ve kterých nebudou mikrojesle v provozu nebo provoz mikrojeslí bude omezen v návaznosti na přijatá opatření související s epidemiologickou situací v ČR i po dobu delší jak 31 po sobě jdoucích kalendářních dnů.
Doložení v ZOR:
Rozhodnutí provozovatele o přerušení či omezení provozu s odvoláním na konkrétní celostátní, krajská či místní mimořádná opatření (v písemné podobě s uvedením začátku a konce uzavření či omezení provozu). Nízká docházka bude doložena výstupem z elektronického docházkového systému, ve kterém je zaznamenávaná docházka dětí.
Pro situace vymezené v bodech 1 – 3 platí, že z doložených dokladů musí zřetelně vyplývat začátek i konec období, ke kterému se vztahují.
Dále platí, že příjemce v textu zprávy o realizaci projektu v části Identifikace problému uvede konkrétní dny, za které uplatňuje 100% nárok na způsobilé osobní náklady z výše uvedených příčin (body 1 – 3) včetně příslušného odůvodnění (např. nařízená karanténní opatření dětí).
S přáním pevného zdraví
Monika Švandová
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vážení příjemci,
ŘO OPZ upozorňuje na zveřejnění informace pro příjemce, která obsahuje výjimky upravující pravidla realizace aktivit a způsobilosti výdajů v návaznosti na vyhlášení nouzového stavu v ČR a přijetí mimořádných opatření za účelem ochrany veřejného zdraví a prevence nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 a sdělení ŘO k plnění lhůt.
Informace pokrývá tyto oblasti:
A) Výjimka pro tzv. bagatelnost podpory a rozšíření možnosti realizace aktivit také v elektronické a telefonické formě
B) Výjimka stanovující způsobilost výdajů z důvodu zásahu vyšší moci
C) Výjimka pro výpočet obsazenosti v dětských skupinách a mikrojeslích
Protože jsou podmínky výpočtu obsazenosti pro provozovatele mikrojeslí součástí rozhodnutí o poskytnutí dotace, je pro využití výjimky nezbytné úpravu pravidel pro výpočet obsazenosti provést formou změnového rozhodnutí o poskytnutí dotace. Vydání změnového rozhodnutí o poskytnutí dotace musí být na základě žádosti o změnu. Daná žádost změnu bude v příštím týdnu vytvořena v MS 2014+ ze strany ŘO na všech projektech výzvy č.69 a 70. Po té příjemce v případě zájmu využití výjimky předpřipravenou žádost podá nebo v opačném případě ji zamítne.
Prosíme tedy o vyčkání do doby, než žádost o změnu bude z naší strany vytvořena.
Po schválení žádosti o změnu bude vystaveno změnové rozhodnutí o poskytnutí dotace, které bude třeba před podpisem na straně ŘO z Vaší strany odsouhlasit, prosíme tedy o sledování depeší a součinnost.
D) Výjimka pro realizaci vzdělávacích kurzů v projektech s jednotkovými náklady zaměřených na další profesní vzdělávání
D1) Výjimka pro plány aktivit
D2) Výjimka umožňující realizaci vzdělávacích akcí také v elektronické formě
E) Sdělení ŘO k plnění lhůt
Účinnost výjimek A – D je pro každou oblast stanovena samostatně.
Informace pro příjemce je k dispozici na portálu OPZ, viz https://www.esfcr.cz/pravidla-pro-zadatele-a-prijemce-opz.
S přáním pevného zdraví
Monika Švandová
Vážení příjemci,
v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu v ČR vyhodnotil Řídicí orgán OPZ možné dopady na provoz mikrojeslí financovaných z OPZ a přichází s řešením, které umožní provozovatelům uhradit vynaložené náklady i při přerušení nebo omezení jejich provozu.
Aktuální stanovisko nalezenete v dokumentech tohoto fóra.
S přáním klidných dní
Monika Švandová
Oddělení projektů sociálních inovací a mezinárodní spolupráce
odbor realizace programů ESF- odd. projektů sociálních inovací a mezinárodní spolupráce
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, 128 01 Praha 2
Pracoviště: Kartouzská 4, 150 00 Praha 5
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vážení příjemci,
do dokumentů tohoto fora byl vložen dokument popisující aktuální situaci u mikrojeslí (dále MJ), ve věci epidemie COVID-19 způsobené koronavirem SARS-CoV-2
S přáním hezkého dne
Monika Švandová
odbor realizace programů ESF- odd. projektů sociálních inovací a mezinárodní spolupráce
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, 128 01 Praha 2
Pracoviště: Kartouzská 4, 150 00 Praha 5
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vážení žadatelé výzvy č.69 a 70,
včera jsme pod výzvu č. 69 a 70 umístili aktualizaci níže uvedených dokumentů:
- Návod na vyplnění docházky MJ
- Pomůcka pro výpočet docházky
Zároveň jsme zveřejnili pod souborem „Vizualizace docházky“ některé příklady 100%, 80% a 0% nároku docházky.
V případě dotazů neváhejte kontaktovat své projektové manažery.
S přáním hezkého dne
Monika Švandová, projektový manažer
odbor realizace programů ESF- odd. projektů sociálních inovací a mezinárodní spolupráce
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, 128 01 Praha 2
Pracoviště: Kartouzská 4, 150 00 Praha 5
tel.: +420 950 195 716
Vážení žadatelé do výzvy č.69,
ráda bych Vás informovala, že do výzvy č.69 (s celkovou alokací 200 000 000 Kč) byly k dnešnímu dni (8.2.2019)předloženy žádosti ve výši 280 000 000 Kč.
S přáním hezkého dne a víkendu
Monika Švandová
MPSV
Vyhledávání v klubu
Otázka: Kapacita dětí & indikátory
Dobrý den,
ráda bych se zeptala, zda:
1, Je nutné mít o celou dobu provozu naplněnou max. kapacitu 4 dětí? Může nastat situace, kdy ukončí docházku některé z dětí a po nějakou dobu bude dětí méně. Je např. možné, aby bylo zapsáno pouze dítě pečovatelky?
2, Započítává se do indikátorů i dítě/děti pečující osoby?
3, Plánujeme drobné opravy a úpravy v prostorách, které budou následně určeny k provozu mikrojeslí – tj. nákup veškerého potřebného materiálu (koberec, lišty, lino, obklady, kuchyňská linka apod.), položení koberce, lina, obložení kuchyňského koutu, koupelny a WC, instalace kuchyňské linky, celkové vymalování prostor, instalace žaluzií, montáž vodovodních baterií, montáž osvětlení v celých prostorách a příp.další nutné práce. V rozpočtu je správné zařadit vše výše uvedené pod položku křížové financování (celkově částka přesáhne 40 000,- Kč)? Nebo je nutné v rozpočtu rozložit na nákup služeb či drobné stavební úpravy (jednalo by se o veškeré uvedené práce do max. výše 40 000,- Kč) a nákup materiálu do jiných položek rozpočtu? Prosím o konkretizaci.
4, Do indikátoru 6 00 00 se započítává i pečující osoba, která v rámci kurzu absolvuje kurz chůvy a bude následně bude pracovat v mikrojeslích - – viz. odpověď na předchozí dotaz, přestože nebude CS (tj. Rodiče s malými dětmi)?
5, Pečující osobu (jednalo by se o osobu, která díky tomuto projektu získá pracovní místo) a zároveň bude mít zapsané dítě (děti) v těchto mikrojeslích, nelze počítat do indikátorů 6 00 00 a 5 01 10?
Předem děkuji za Vaši odpovědi.
1 Odpověď
Dobrý den,
1, Kapacita mikrojeslí nemusí být po celou dobu provozu plně naplněna - uznatelným výdajem jsou náklady spojené s provozem mikrojeslí i za předpokladu, že po celou provozní dobu daného pracovního dne nejsou přítomny žádné děti, v tomto případě však jsou mzdové náklady pečujících osob způsobilým výdajem pouze do výše 80% průměrného výdělku stanoveného dle zákoníku práce. V mikrojeslích může být zapsáno v jeden okamžik pouze tolik vlastních dětí pečovatelky, které tvoří maximálně polovinu zapsaných dětí. Není tedy možné, aby zde bylo zapsáno pouze dítě pečovatelky.
2, Ano, pokud pečující osoba splňuje podmínky, aby její dítě mohlo být zapsáno do mikrojeslí - tedy pokud pečující osoba spadá do cílové skupiny.
3, Do křížového financování patří výdaje za nákup infrastruktury a za rekonstrukci infrastruktury v rozsahu větším než jsou drobné stavební úpravy, tj. jak správně píšete přesahující limit 40 tis. Kč. Za infrastrukturu se považují budovy, stavby, pozemky a technická zařízení nezbytná pro fungování budov a staveb, s nemovitostmi pevně spojená (vodovod, kanalizace, energetické, komunikační vedení apod.). Za infrastrukturu se nepovažují movité a samostatně pořizované věci využívané při realizaci projektů (vybavení, nábytek, učební pomůcky, přístroje sloužící k výuce nebo používané při výzkumu a vývoji apod.). Na základě výše uvedené definice je tedy třeba vyčlenit plánované výdaje splňující definici křížového financování, a pokud souhrn přesáhne 40 tis. Kč, pak je třeba je do křížového financování zahrnout.
4, Ano
5, Naopak - pečující osobu, která splní podmínky pro to, aby byla cílovou skupinou, bude mít v mikrojeslích zapsané dítě a překročí limit bagatelní podpory, lze započítat do indikátorů 5 01 10 a 6 00 00.
Jan Jelínek
Komentáře k odpovědi
Vážení příjemci,
rádi bychom Vás upozornili, že v souvislosti se změnou zákona o registru smluv od 1. 7. 2017 vstupují v účinnost sankční mechanizmy – tj. smlouva nezveřejněná v registru není účinná a pokud není zveřejněna do tří měsíců po uzavření, je neplatná i kdyby byla zveřejněna dodatečně. Prosíme Vás proto, abyste tomu věnovali pozornost i v rámci vaši projektů, pokud jste jednou z těchto typů organizací:
Česká republika - orgány státní správy;
územní samosprávné celky, včetně městských částí nebo městských obvodů územně členěných statutárních měst nebo městských částí hlavního města Prahy;
státní příspěvkové organizace;
státní fondy;
veřejné výzkumné instituce nebo veřejné vysoké školy;
dobrovolné svazky obcí;
regionální rady regionu soudržnosti;
příspěvkové organizace územních samosprávných celků;
ústavy založené státem nebo územními samosprávnými celky;
obecně prospěšné společnosti založená státem nebo územními samosprávnými celky;
státní podniky nebo národní podniky;
zdravotní pojišťovny;
Český rozhlas;
Česká televize;
právnické osoby, v níž má stát nebo územní samosprávný celek sám nebo s jinými územními samosprávnými celky většinovou majetkovou účast, a to i prostřednictvím jiné právnické osoby.
Co publikovat v registru smluv?
Soukromoprávní smlouvy, smlouvy o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci a metadata minimálně v rozsahu:
identifikace smluvních stran;
vymezení předmětu smlouvy;
cena, a pokud ji smlouva neobsahuje, hodnota předmětu smlouvy, lze-li ji určit;
datum uzavření smlouvy.
Smlouvy musí být v otevřeném formátu, tzn. ve formátu, který mohou zobrazit volně a zdarma dostupné aplikace.
Zároveň musí být ve formátu, který je strojově čitelný, tzn. textové údaje je možné ze smlouvy získat pomocí programové aplikace a lze je dále zpracovávat. Například formát PDF s textovou vrstvou je strojově čitelný, PDF vzniklé jako scan smlouvy však tuto podmínku nesplňuje.
Pokud smlouva obsahuje informace, které není možné poskytnout ani podle zákona o svobodném přístupu k informacím, např. obchodní tajemství nebo osobní údaje chráněné zákonem o ochraně osobních údajů, lze je před odesláním ke zveřejnění znečitelnit.
Odkaz na registr smluv je zde:
https://smlouvy.gov.cz/
Komentáře k otázce