Pilotní ověření péče o nejmenší děti v mikrojeslích v ČR (výzvy 03_16_126, 03_16_127, 03_16_069, 03_16_070)
KLUB
Vážení příjemci,
rádi bychom Vás upozornili, že došlo k aktualizaci verze pravidel pro žadatele a příjemce, kde je uvedená výjimka pro výpočet obsazenosti v mikrojeslích podpořených z OPZ s účinností od 18. 9. 2020 do 30. 6. 2021.
Celé znění výjimky je uvedeno v příloze č. 1 Specifické části pravidel pro projekty financované s využitím 40% paušální sazby zde.
Shrnutí výjimky:
V období od 18. 9. 2020 do 30. 6. 2021 lze v souvislosti s mimořádnými opatřeními související s epidemiologickou situací v ČR způsobenou onemocněním COVID-19, uplatnit nárok na 100% docházku, a to v následujících případech:
1) V případě, že provozovatel mikrojeslí omezí provoz z důvodu nařízené karantény kvůli možnému onemocnění COVID-19 u pečujících osob, anebo docházka do mikrojeslí bude nízká z důvodu nařízené karantény u dětí kvůli možnému onemocnění COVID-19 se může provozovatel rozhodnout, zda uplatní 100% nárok za ty pracovní dny, ve kterých fungovaly mikrojesle pouze v omezeném režimu, případně byla nízká docházka. Maximálně je však z těchto důvodů možné uplatnit nárok za pracovní dny v období 31 po sobě jdoucích kalendářních dnů.
Doložení v ZOR:
Výstupem z elektronického docházkového systému, ve kterém je zaznamenávaná docházka pečujících osob a dětí, a dále rozhodnutím krajské hygienické stanice či ošetřujícího lékaře o nařízení karanténních opatření a potvrzením ošetřujícího lékaře o ukončení nařízených karanténních opatření nebo potvrzením ošetřujícího lékaře o délce trvání nařízených karanténních opatření nebo čestným prohlášením rodiče o délce trvání nařízených karanténních opatření dítěte.
2) V případě, že docházka do mikrojeslí bude nízká z důvodu nepřítomnosti dětí s příznaky s podobnou symptomatologií jako v případě onemocnění COVID-19 a mikrojesle nebudou uzavřeny, pak se provozovatel může rozhodnout, zda uplatní 100% nárok za ty pracovní dny, ve kterých byla nízká docházka. Maximálně je však z těchto důvodů možné uplatnit 100% nárok za pracovní dny v období 31 po sobě jdoucích kalendářních dnů.
Doložení v ZOR:
Výstupem z elektronického docházkového systému, ve kterém je zaznamenávaná docházka dětí, a dále rozhodnutím ošetřujícího lékaře o potřebě ošetřování (péče) a jejím ukončení nebo potvrzením ošetřujícího lékaře o délce trvání příznaků onemocnění dítěte nebo čestným prohlášením rodiče o délce trvání příznaků s podobnou symptomatologií jako v případě onemocnění COVID-19.
3) Může dojít k omezení provozu, docházka do mikrojeslí bude nízká nebo k uzavření mikrojeslí v návaznosti na celostátní, krajské či místní zavedení mimořádných opatření, která budou mít obdobný dopad jako např. od 11. 3. 2020 platný zákaz osobní přítomnosti na základním vzdělávání ve školách a školských zařízeních podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. V takovém případě lze uplatnit 100% nárok za ty pracovní dny, ve kterých nebudou mikrojesle v provozu nebo provoz mikrojeslí bude omezen v návaznosti na přijatá opatření související s epidemiologickou situací v ČR i po dobu delší jak 31 po sobě jdoucích kalendářních dnů.
Doložení v ZOR:
Rozhodnutí provozovatele o přerušení či omezení provozu s odvoláním na konkrétní celostátní, krajská či místní mimořádná opatření (v písemné podobě s uvedením začátku a konce uzavření či omezení provozu). Nízká docházka bude doložena výstupem z elektronického docházkového systému, ve kterém je zaznamenávaná docházka dětí.
Pro situace vymezené v bodech 1 – 3 platí, že z doložených dokladů musí zřetelně vyplývat začátek i konec období, ke kterému se vztahují.
Dále platí, že příjemce v textu zprávy o realizaci projektu v části Identifikace problému uvede konkrétní dny, za které uplatňuje 100% nárok na způsobilé osobní náklady z výše uvedených příčin (body 1 – 3) včetně příslušného odůvodnění (např. nařízená karanténní opatření dětí).
S přáním pevného zdraví
Monika Švandová
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vážení příjemci,
ŘO OPZ upozorňuje na zveřejnění informace pro příjemce, která obsahuje výjimky upravující pravidla realizace aktivit a způsobilosti výdajů v návaznosti na vyhlášení nouzového stavu v ČR a přijetí mimořádných opatření za účelem ochrany veřejného zdraví a prevence nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 a sdělení ŘO k plnění lhůt.
Informace pokrývá tyto oblasti:
A) Výjimka pro tzv. bagatelnost podpory a rozšíření možnosti realizace aktivit také v elektronické a telefonické formě
B) Výjimka stanovující způsobilost výdajů z důvodu zásahu vyšší moci
C) Výjimka pro výpočet obsazenosti v dětských skupinách a mikrojeslích
Protože jsou podmínky výpočtu obsazenosti pro provozovatele mikrojeslí součástí rozhodnutí o poskytnutí dotace, je pro využití výjimky nezbytné úpravu pravidel pro výpočet obsazenosti provést formou změnového rozhodnutí o poskytnutí dotace. Vydání změnového rozhodnutí o poskytnutí dotace musí být na základě žádosti o změnu. Daná žádost změnu bude v příštím týdnu vytvořena v MS 2014+ ze strany ŘO na všech projektech výzvy č.69 a 70. Po té příjemce v případě zájmu využití výjimky předpřipravenou žádost podá nebo v opačném případě ji zamítne.
Prosíme tedy o vyčkání do doby, než žádost o změnu bude z naší strany vytvořena.
Po schválení žádosti o změnu bude vystaveno změnové rozhodnutí o poskytnutí dotace, které bude třeba před podpisem na straně ŘO z Vaší strany odsouhlasit, prosíme tedy o sledování depeší a součinnost.
D) Výjimka pro realizaci vzdělávacích kurzů v projektech s jednotkovými náklady zaměřených na další profesní vzdělávání
D1) Výjimka pro plány aktivit
D2) Výjimka umožňující realizaci vzdělávacích akcí také v elektronické formě
E) Sdělení ŘO k plnění lhůt
Účinnost výjimek A – D je pro každou oblast stanovena samostatně.
Informace pro příjemce je k dispozici na portálu OPZ, viz https://www.esfcr.cz/pravidla-pro-zadatele-a-prijemce-opz.
S přáním pevného zdraví
Monika Švandová
Vážení příjemci,
v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu v ČR vyhodnotil Řídicí orgán OPZ možné dopady na provoz mikrojeslí financovaných z OPZ a přichází s řešením, které umožní provozovatelům uhradit vynaložené náklady i při přerušení nebo omezení jejich provozu.
Aktuální stanovisko nalezenete v dokumentech tohoto fóra.
S přáním klidných dní
Monika Švandová
Oddělení projektů sociálních inovací a mezinárodní spolupráce
odbor realizace programů ESF- odd. projektů sociálních inovací a mezinárodní spolupráce
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, 128 01 Praha 2
Pracoviště: Kartouzská 4, 150 00 Praha 5
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vážení příjemci,
do dokumentů tohoto fora byl vložen dokument popisující aktuální situaci u mikrojeslí (dále MJ), ve věci epidemie COVID-19 způsobené koronavirem SARS-CoV-2
S přáním hezkého dne
Monika Švandová
odbor realizace programů ESF- odd. projektů sociálních inovací a mezinárodní spolupráce
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, 128 01 Praha 2
Pracoviště: Kartouzská 4, 150 00 Praha 5
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vážení žadatelé výzvy č.69 a 70,
včera jsme pod výzvu č. 69 a 70 umístili aktualizaci níže uvedených dokumentů:
- Návod na vyplnění docházky MJ
- Pomůcka pro výpočet docházky
Zároveň jsme zveřejnili pod souborem „Vizualizace docházky“ některé příklady 100%, 80% a 0% nároku docházky.
V případě dotazů neváhejte kontaktovat své projektové manažery.
S přáním hezkého dne
Monika Švandová, projektový manažer
odbor realizace programů ESF- odd. projektů sociálních inovací a mezinárodní spolupráce
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, 128 01 Praha 2
Pracoviště: Kartouzská 4, 150 00 Praha 5
tel.: +420 950 195 716
Vážení žadatelé do výzvy č.69,
ráda bych Vás informovala, že do výzvy č.69 (s celkovou alokací 200 000 000 Kč) byly k dnešnímu dni (8.2.2019)předloženy žádosti ve výši 280 000 000 Kč.
S přáním hezkého dne a víkendu
Monika Švandová
MPSV
Vyhledávání v klubu
Otázka: Úhrada za pobyt dítěte v mikrojeslích
Dne 24.1. bylo na ČT 1 v 18 hodin v Událostech v regionech (Praha) odvysílaná reportáž o mikrojeslích v Pardubicích.
V reportáži bylo uvedeno, že rodiče za pobyt dítěte zaplatí měsíčně 1 600,- Kč. Tato částka je uvedena i v článku v Pardubickém deníku ze dne 12.1.2017.
Prosím o odpověď, vysvětlení a bližší konkretizaci, kdy a za co lze vybírat od rodičů jakékoli finanční příspěvky, a to v případě pokud je příjemcem spolek či jiné soukromoprávní subjekty vykonávající veřejně prospěšnou činnost? Spolek jako příjemce získal dotaci ve výši 100% (85% podíl EU a 15% státní rozpočet, financování spolku je 0%). Na seminářích bylo uvedeno, že od rodičů lze požadovat pouze finance na úhradu např. stravy nikoli za službu (za zajištění péče o dítě v mikrojeslích) a pokud by příjemce (konkrétně spolek) požadoval a přijal finance od rodičů za poskytování služby péče o dítě, o tuto částku by se krátil rozpočet (finanční dotace).
Děkuji za odpověď.
Komentáře k otázce
1 Odpověď
Dobrý den,
platí, co bylo řečeno na semináři. Bez vykazování příjmů projektu lze od rodičů požadovat pouze finance na úhradu položek, které není možné hradit z projektu, protože by byly ze své podstaty neuznatelným výdajem, ale přitom jsou pro realizaci projektu potřebné. Příkladem je právě Vámi zmiňovaná úhrada stravy. I zde však musí platit, že finanční prostředky na stravné vybrané se musí rovnat finančním prostředkům, které byly na stravné vynaloženy. Pokud by příjem za tuto položku byl větší než výdaj za tuto položku, nebo pokud by příjemce (konkrétně spolek) požadoval a přijal finance od rodičů za poskytování služby péče o dítě, tj. za něco, co má hrazeno s projektu, jednalo by se zde (u spolku) o příjmy projektu a o tuto částku by se mu krátil rozpočet (finanční dotace).
To ale neznamená, že provozovatel mikrojeslí nemůže peníze od rodičů vybírat – nejedná se o porušení pravidel. Je to jeho volba s výše uvedenými důsledky.
Jan Jelínek
Komentáře k odpovědi
Dobrý den,
pojmem "neuznatelný výdaj" jsem měl na mysli nezpůsobilý výdaj. Omlouvám se za nepřesnou formulaci. Dle mojí odpovědi a informací ze seminářů lze vybírat od rodičů finance na jakékoliv náklady, bez vykazování příjmů projektu lze ale od rodičů požadovat pouze finance na úhradu položek, které není možné hradit z projektu, protože by byly ze své podstaty nezpůsobilým výdajem projektu, ale přitom jsou pro realizaci projektu potřebné. Typickým příkladem je právě stravné - strava je pro děti potřebná, ale nelze ji z projektu hradit. Co se týče nepřímých nákladů (tj. např. finance na vedení účetnictví), tyto jsou způsobilými náklady, a tudíž pokud budete na tyto náklady vybírat finance od rodičů, je třeba v případě spolku vždy vykázat příjem projektu a ponížit dotaci.
Jan Jelínek
Dobrý den,
můžete nám napsat, kde najdeme definice neuznatelných výdajů, o kterých hovoříte, příručky znají termíny přímé/nepřímé náklady a způsobilé/nezpůsobilé výdaje. Definice neuznatelných výdajů, jak uvádíte, jsme nikde nenalezli.
Dle informací za seminářů a Vaší odpovědi je tedy možné vybírat finance od rodičů na způsobilé nepřímé náklady - tj. stravné. Je tedy možné vybírat finance i na vedení účetnictví, které je pro projekt nezbytné a které je definováno stejně jako stravné?
Děkuji za odpověď.
Vážení příjemci,
rádi bychom Vás upozornili, že v souvislosti se změnou zákona o registru smluv od 1. 7. 2017 vstupují v účinnost sankční mechanizmy – tj. smlouva nezveřejněná v registru není účinná a pokud není zveřejněna do tří měsíců po uzavření, je neplatná i kdyby byla zveřejněna dodatečně. Prosíme Vás proto, abyste tomu věnovali pozornost i v rámci vaši projektů, pokud jste jednou z těchto typů organizací:
Česká republika - orgány státní správy;
územní samosprávné celky, včetně městských částí nebo městských obvodů územně členěných statutárních měst nebo městských částí hlavního města Prahy;
státní příspěvkové organizace;
státní fondy;
veřejné výzkumné instituce nebo veřejné vysoké školy;
dobrovolné svazky obcí;
regionální rady regionu soudržnosti;
příspěvkové organizace územních samosprávných celků;
ústavy založené státem nebo územními samosprávnými celky;
obecně prospěšné společnosti založená státem nebo územními samosprávnými celky;
státní podniky nebo národní podniky;
zdravotní pojišťovny;
Český rozhlas;
Česká televize;
právnické osoby, v níž má stát nebo územní samosprávný celek sám nebo s jinými územními samosprávnými celky většinovou majetkovou účast, a to i prostřednictvím jiné právnické osoby.
Co publikovat v registru smluv?
Soukromoprávní smlouvy, smlouvy o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci a metadata minimálně v rozsahu:
identifikace smluvních stran;
vymezení předmětu smlouvy;
cena, a pokud ji smlouva neobsahuje, hodnota předmětu smlouvy, lze-li ji určit;
datum uzavření smlouvy.
Smlouvy musí být v otevřeném formátu, tzn. ve formátu, který mohou zobrazit volně a zdarma dostupné aplikace.
Zároveň musí být ve formátu, který je strojově čitelný, tzn. textové údaje je možné ze smlouvy získat pomocí programové aplikace a lze je dále zpracovávat. Například formát PDF s textovou vrstvou je strojově čitelný, PDF vzniklé jako scan smlouvy však tuto podmínku nesplňuje.
Pokud smlouva obsahuje informace, které není možné poskytnout ani podle zákona o svobodném přístupu k informacím, např. obchodní tajemství nebo osobní údaje chráněné zákonem o ochraně osobních údajů, lze je před odesláním ke zveřejnění znečitelnit.
Odkaz na registr smluv je zde:
https://smlouvy.gov.cz/
Dobrý den,
na semináři zaznělo, že v mikrojeslích se nemají děti vzdělávat, pouze hlídat a proto u některých projektů výběrová komise krátila finanční prostředky (např. na didaktické pomůcky - tablet pro děti apod.). Lze z tedy považovat vzdělávací aktivity dětí z pohledu projektu za určitý nepřiměřený nadstandart? Osobně si jako pedagog neumím představit, že bych děti v nejaktivnějším zkoumacícm a vstřebávacím věku nechala "zahálet" a pouze o ně pečovala (ve smyslu hygienickém a sociálním, bezpečnostním). Takže pokud dětem nabízíme konkrétní specifické rozvíjející a vzdělávací aktivity je možné je brát jako nezpůsobilý výdaj (který je v našem chápání nutný pro kvalitní realizaci projektu), za který můžeme přijímat od rodičů úhradu?
Děkuji za objasnění.
T.P.