03_15_015 Podpora sociálního podnikání
KLUB
Vyhledávání v klubu
Otázka: úhrada zaměstnanců mimo CS
Dobrý den,
v současné době provozujeme firmu, která zajišťuje zahradnické práce a prodej použitého textilu (2 pobočky jedné firmy), rádi bychom činnsot naší firmy rozšířili o 2 nové činnosti, na které ale už máme živnostenské oprávnění.
To co bychom potřebovali je zajistit manažerské řízení firmy (s jejím růstem je náročnější a nelze již dále řídit firmu pouze lidmi se vzděláním sociální práce) a dále marketing, zejména jeho organizaci (prezentace v médiích, pořádání akcí jako jsou modní přehlídky, ..).
Je možné ve výzvě financovat náklady spojené se zaměstnáním lidí, kteří nejsou z CS a zastávali by tyto pozice? Pokud plánujeme pouze rozšíření portfolia činností? Činnost nevykonáváme, ale máme oprávnění?
Moc děkuju za odpověď.
Iva Černá
Komentáře k otázce
1 Odpověď
Dobrý den,
výzva na podporu sociálního podnikání podporuje vznik a rozvoj nových podnikatelstkých aktivit v oblasti sociálního podnikání - integrační sociální podnik. Novou aktivitou se též rozumí podnikatelská aktivita jako nově zřízená živnost subjektu již existujícího. V případě, že plánujete rozšíření portfolia činnosti je nutné, aby zároveň došlo k rozšířená personální kapacity. Rozšířením personální kapacity se rozumí přijetí dalších zaměstnanců z cílových skupin na nově vytvořená místa vzniklá s produkčním rozšířením kapacity. Způsobilé výdaje projektu jsou v tomto případě pouze ty, které se týkají rozšíření kapacity podniku. Musí dojít k vytvoření nových pracovních míst pro osoby z cílových skupin z celkového počtu zaměstnanců, aby byl splněn 30% podíl zaměstnanců z cílových skupin z celkového počtu zaměstnanců sociálního podniku, tzn. že celá společnost musí splňovat principy sociálního podnikání.
Pozice typu manažerské řízení podniku (NE však projektu), marketingové pozice či pozice pracovníků s cílovou skupinou,lze hradit z osobních nákladů projektu.
S pozdravem
L. Janatová
Komentáře k odpovědi
Dobrý den,
Ve stávajícím podniku mám jedinou pozici top managementu (ředitel podniku). Pokud v rámci rozšíření personálních a produkčních kapacit navýším stávající stav pracovníků, přepokládám, že z osobních nákladů tohoto jediného top manažera budu moci uplatnit poměrnou část do přímých nákladů, protože se tento manažer bude logicky muset poměrnou částí úvazku věnovat nové divizi podniku (???). Ve stávajícím počtu pracovníků jsou jak osoby z cílových skupin, tak mimo cílové skupiny, i personální rozšíření bude znbamenat nárůst počtu osob z cílových skupin i mimo ně (jejich přímý vedoucí). Z čeho stanovím adekvátní podíl úvazku manažera podniku zahrnutelný do přímých nákladů ? Z poměru počtu stávajících a nově přijímkaných pracovníků z cílových skupin, nebo z poměru stávajících a nově přijímaných zaměstnanců celkem ?
Děkuji, Jan Houdek
Dobrý den,
v případě rozvoje = rozšíření musí dojít k personálnímu a současně produkčnímu rozšíření kapacity podniku. To znamená, že musí být přijati další zaměstnanci z cílové skupiny (výzva neuvádí jejich počet). Tyto pozice je možné hradit avšak za předpokladu, že budou zaměstnáni další zaměstanci z cílové skupiny viz výše. Tito zaměstnanci musí přímo pracovat s nově přijatými zaměstnanci z cílové skupiny nebo se podílet na nově vzniklé podnikatelské aktivitě, tzn. rozvoj = rozšíření sociálního podniku.
Personalistu není možné hradit z přímých nákladů a řadové pracovníky výzva nepodporuje.
S pozdravem
L. Janatová
Dobrý den,
již nyní provozujeme sociální podnik (splňuje všechny principy), který zaměstnává cca 80 % osob z cílových skupin (ve smyslu přepočtených úvazků) a nyní jej plánujeme personálně a produkčně rozšířit (cca o 5 osob):
1) Musíme nově vytvořená pracovní místa vyhradit osobám z cílové skupiny, i když i po přijetí 5 nových zaměstnanců (mimo CS) bychom bez problému splnili povinný podíl 30 % osob z CS?
2) Kolik z nově vytvořených pracovních míst musíme vyhradit pro CS, když jako celá firma splníme limit 30 %, i když by žádný z nově přijatých zaměstnanců nebyl z CS?
3) Nová pracovní místa bychom potřebovali mj. pro veoducí pracovníky (s růstem firmy rostou nároky na řízení), marktetingového specialistu, personalistu, který by se věnoval náboru, zapracování, školení a další práci s CS a dále "řadové pracovníky", ale mimo CS. Je možné náklady na tyto zaměstance zahrnout do přímých výdajů projektu, i když nevytvoříme žádné nové prac. místo pro osoby z CS?
předem děkuji za odpověď.
V. Štěrbová
Dobrý den,
mzdové náklady manažera podniku spadají do přímých nákladů většinou jen částečně, je tedy nezbytné při výpočtu mzdových nákladů brát v úvahu nejen výši úvazku, který bude věnován projektu, ale také rozdělení tohoto úvazku mezi přímé a nepřímé náklady. U manažera podniku se předpokládá, že se bude jednat minimálně o tyto nepřímé náklady: personální řízení, podíl na vedení účetnictví, propagace a administrace projektu, zahrnující přípravu zpráv, podkladů pro kontrolu, komunikaci s poskytovatelem dotace apod.
Pro vypočet adekvátního podílu úvazku není stanovena žádná metodika. Tento podíl si stanoví žadatel s ohledem na to, jakou část pracovní doby bude nové divizi/sociálnímu podniku věnovat, přičemž je nezbytné odečíst tu část, která by spadala do nepřímých nákladů (viz výše). Způsob rozdělení mzdových nákladů, tedy vymezení výdajů způsobilých pro projekt a jejich rozdělení na přímé a nepřímé náklady můžete i s komentářem uvést do podnikatelského plánu v části „Management a lidské zdroje“, kam je vhodné popsat kompletní pracovní tým, včetně zaměstnanců z cílových skupin i zaměstnanců, jejichž mzdové náklady budou hrazeny z nepřímých nákladů.
Dále je třeba mít na mysli, že osoby, jejichž mzdové náklady budou i jen částečně financovány z prostředků OPZ, mohou mít úvazek max. 1,0. Pracovní smlouvy a dohody musí nad rámec náležitostí daných zákoníkem práce obsahovat popis pracovních činností konaných pro projekt, projekt musí být ve smlouvě či dohodě identifikován (název či číslo), musí v nich být stanoven úvazek či počet hodin a výše odměny související s projektem.
S pozdravem
M. Kousková