Zpět

Vzdělávání ve státní správě

V lidech je možná dlouhodobě zakořeněná představa, že jednání na úřadech je nezbytné zlo, které musí člověk prostě vytrpět. Nedíváme se však na úředníky skrz prsty neoprávněně? Co když se vztah zaměstnanců ve státní správě k občanům v poslední době zlepšil?

Video k příběhu naleznete zde.

Všichni se shodují na tom, že člověk už dnes nevystačí s tím, čemu se naučil v čase přípravy k zaměstnání a nezbytností je permanentní vzdělávání. Žádá si to doba a v mnoha oblastech, jako třeba ve veřejné správě, i rychle se měnící legislativa a prudce se rozvíjející elektronizace úřadů a dat, které obhospodařují. 

Ivana Mytisková a Irena Vacková pracují již čtvrtým rokem na radnici v Náchodě. Paní Ivana na oddělení evidence obyvatelstva, její kolegyni najdou občané tohoto východočeského města na přepážce Czech Pointu. 

Za dobu svého působení ve státní správě na jedné straně již dokonale zvládly práci s evidencí obyvatel a přenosem dat do centrální evidence obyvatelstva, umí si poradit a občanům pomoci s vyhledáváním výpisů obchodního rejstříku, či katastru, s elektronickými podpisy a kdo ví, s čím ještě, a na straně druhé se umí velice rychle vyrovnat s průběžnými změnami zákonů nebo aplikacemi, které se v jejich počítačích objeví někdy i ze dne na den. 

Aby byly úředníci státní správy a samosprávy schopni této flexibility a uměli občanům s jejich záležitostmi co nejlépe a co nejrychleji pomoci, musí se vzdělávat, procházet různými typy školení.

Jednou z cest ke zkvalitnění znalostí úředníků otevřelo v Náchodě místní eGONcentrum. Jeho manažerka Alena Marešová činnost centra konkretizuje takto: „Chceme přiblížit úředníka občanovi. Proto uvádíme do života soubory procesů, které přispívají k elektronizaci veřejné správy, jako třeba Datové schránky nebo Czech Pointy,“ říká manažerka eGONcentra Alena Marešová. 

Právě v těsné spolupráci s EGONcentrem vznikl projekt Vzdělávání ve státní správě financovaný z Evropského sociálního fondu. „Nakoupili jsme výpočetní techniku, sestavili výukový program a proškolili na tři sta padesát úředníků,“ říká koordinátorka projektu Mgr. Věra Sakslová. 

Základním problémem každého školení zaměstnanců bývá především skutečnost, že lidé, kteří ho absolvují, jsou na nezbytný čas vyjmuti z běžného pracovního procesu a ve chvíli, kdy jsou na školení, na svých pracovních místech chybí. „To by byl u nás dost velký problém,“ svěřuje se Ivana Mytisková s tím, že jich na úřadě nepracuje zase tolik, aby se absence jedné, dvou pracovnic neodrazilo negativně na kvalitě a rychlosti poskytovaných služeb občanům. 

Autoři projektu si toho byly dobře vědomi a koncipovali ho tedy tak, že vedle tradičního prezenčního typu školení přišli i s jeho e-learningovou podobou, tedy vzděláváním s pomocí PC. „Účastník tohoto typu školení si po zalogování otevře ve svém pracovním počítači náš program a s novými poznatky se seznamuje přímo od svého pracovního stolu,“ vysvětluje moderní způsob vzdělávání Alena Marešová. 

Tento způsob maximálně vítám,“ chválí e-learningovou metodu Irena Vacková. „Pokud nemám zrovna u přepážky nějakého občana, mohu svůj pracovní čas plně věnovat vzdělávání. Těch školících souborů mám v počítači několik, ať se již týkají evidence obyvatelstva, obecné problematiky Czech Pointů nebo problematiky elektronického podpisu. Každý je přínosný a pro moji práci užitečný

Projekt nebyl určen pouze lidem za přepážkou, ale také zastupitelům i samotným starostům. O tom, že se nadmíru vydařil, vypovídá skutečnost, že projekt Vzdělávání ve státní správě byl ministerstvem práce a sociálních věcí pojat, jako pilotní a jeho organizátoři byli požádáni, aby s ním seznámili i jiná města a obce, kde se školením úředníků státní správy a samospráv rovněž věnují.


Otevřít galerii
 
30.8.2016