Konkretizuji náš záměr, který vychází z odhadů, že 40 - 50% populace má poruchu attachementu - tedy poruchu citového pouta k blízké a bezpečné vztahové osobě v důsledku nepříznivých životních situací (rozvod rodičů, dlouhodobá hospitalizace, přítomnost násilníka v rodině, opuštění původní rodiny, ústavní péče apod.). Tuto poruchu attachementu je důležité řešit (léčit) již v zárodku u dětí, nejlépe jí preventivně předcházet prostřednictvím specializovaného přístupu terapeutického rodičovství dříve než dojde k závažným poruchám chování a učení, jež negativně ovlivní další vývoj dítěte a celé rodiny, a mohou vést k odebrání dětí z rodin do ústavní péče a následnému vyloučení ze společnosti, závislostem a kriminálnímu jednání.
Jedná se o pilotní projekt přípravy a ověření metodiky terapeutického rodičovství na pilotním vzorku rodin, implementaci metodiky, která bude nabídnuta pracovníkům v sociálních službách, rodinných centrech, pracovníkům škol a municipalit, implementace zahrne také tvorbu programu pro rodiče a roční kurz terapeutickéh rodičovství pro rodiče ohrožených dětí.
Je možné žádat o dotaci pro tento záměr v 95. výzvě?
Dobrý den, není zřejmé, kam otázka směřuje. Vámi vybrané téma směřuje na podporu udržení rodičovské role, zachování kontaktu rodiny s dítětem (podpora rodiny, dítěte i náhradních pečovatelů)... cílem je návrat zpět do rodiny. Pokud tedy Váš záměr směřuje na podporu adoptivních dětí a rodičů, nespadá do uvedeného téma. Doporučuji si prostudovat dílčí aktivity uvedené v aktivitě 9, nikoliv jen témata. Návodné může být i zpracování přílohy č. 4 Naplnění specifických a inovativních principů péče o ohrožené děti a rodiny.
S pozdravem Š.Müllerová
Dobrý den,
na základě doplnění je zřejmé, že Vámi uvedený projektový záměr spadá do výzvy 95.
S pozdravem Š.Müllerová
Dobrý den, zasadili bychom projekt do jednoho primárního tématu Dítě ve specifické situaci a dvou podtémat:
1. Děti se specifickými potřebami v oblasti duševního zdraví.
2. Děti a mládež s rizikovými projevy chování
Aktivity pro obě podskupiny podobné s odchylkami dle zaměření skupiny:
a) Včasná identifikace potřeb dítěte (diagnostika poruch attachmentu - citového pouta, které má 4 stupně: 1. jistý, 2. nejistý embivalentní, 3. nejistý odtažitý, 4. nejistý dezorganizovaný)
b) Rozpoznání potřeb dítěte v oblasti duševního zdraví (děti s nejistým citovým poutem mají problém navázat blízké citové pouto ke svým rodičům a následně jsou ohroženy poruchami chování, učení, emočními problémy)
c) Prevence rozvoje ohrožení (rozpoznání rizikových faktorů)
d) Podpora dítěte v rodině (vytvoření Programu podpory rodičovských kompetencí založeném na terapii poruch attachmentu a terapeutickém rodičovství ve smyslu vhodných výchovných intervencí, které posilují citové pouto mezi rodiči a dětmi, čímž léčí... a materiálů pro rodiče, odzkoušení na pilotním vzorku rodin, kde mají děti diagnostikovánu poruchu attachementu)
e) Podpora aktérů sítě (vytvoření edukační materiály, metodických pokynů, proškolení pro pracovníky OSPOD, NNO, rodinných center, škol, školek) atd.
INOVATIVNOST:
- poruchy attachmentu jsou v ČR dosud ne zcela známé a často se zaměňují za projevy ADHD. Děti mají vleklé výchovné problémy (impulsivita, agresivita, opoziční chování, neochota ke spolupráci, problémy respektovat hranice a limity, poruchy v příjmu potravy, spánku, problémy se zneužíváním návykových látek), emoční problémy, problémy při regulaci afektů a problémy v učení (poruchy pozornosti, učení, špatné porozumění řeči, slabá slovní zásoba, problémy se zaměřením se na úkol a jeho dokončení). V ČR se pomalu rozvíjí nabídka terapií poruch attachmentu - zatím je omezená na doprovázející organizace pěstounů adoptivních rodin, což zdaleka nezahrnuje všechny potřebné rodiny. Pojem terapeutické rodičovství, který zahrnuje vhodné terapeutické intervence pro rodiče pečující o děti s poruchami attachmentu je dosud neznámý.
Inovativnost spočívá se zavedením tohoto účinného a v zahraničí ověřeného přístupu i do ČR, vypracování materiálů pro rodiče ověřeného na pilotním vzorku rodin, vypracování metodik pro profesionály, nabídka metodik dalším odborníkům sítě (OSPOD, NNO, rodinná centra, školy, školky...) pro rozvoj kompetencí. Přístup brání gradaci poruch chování a učení, je prevencí před možnými pobyty na psychiatriích či ve střediscích výchovné péče apod. Což naplňuje minimálně dílčí aktivity 1. Podpora procesů při zavádění nových a inovativních služeb, postupů a metod práce, 2. Podpora implementace inovativních procesů a služeb pro ohrožené děti a rodiny i 3. Podpora mezioborové spolupráce.