03_19_106 Podpora procesu plánování sociálních služeb na obecní úrovni UZAVŘENO
KLUB
Vyhledávání v klubu
Otázka: Vymezení role souvisejících služeb UZAVŘENO
Dobrý den,
mohli bychom se prosím zeptat na přesné vymezení, jakou roli mohou hrát v projektech ve výzvě 106 související služby, případně jak je nutné oddělit komunitní plánování sociálních a souvisejících služeb u žadatelů, kde probíhá plánování obou skupin služeb dohromady?
Řešíme například tyto otázky:
A. proces zjišťování podkladů pro tvorbu komunitního plánu, mapování potřeb uživatelů, zjišťování kapacit aktuálně působících služeb apod. - je možné do projektu zařadit i zjišťování informací k souvisejícím službám a potřebám uživatelů souvisejících služeb, pokud je to nutné pro ověření, zda jsou kapacity a zaměření sociálních služeb dobře nastavené, tedy jestli se sociálními službami neřeší něco, co mohou vykrýt související služby v regionu nebo naopak jestli není díra (neřešené potřeby uživatelů).
B. Získávat část informací, které by sloužily jen plánování a rozvoji souvisejících služeb (třeba kampaně na podporu zdraví, prevence obezity, kouření, bezbariérovost, zdravé stárnutí, typické volnočasové aktivity) - to už musíme realizovat mimo výzvu 106?
C. Tvorba komunitního plánu sociálních a souvisejících služeb - pokud chceme vydat společný komunitní plán pro obě skupiny služeb, tak do náplně práce RT můžeme zahrnout jen přípravu těch částí plánu, které jsou (přímo nebo nepřímo) podkladem pro plánování sociálních služeb, že? Pasáže, které by se výlučně vztahovaly jen k souvisejícím službám (a nesloužily by ani nepřímo pro plánování sociálních služeb, třeba popis té bariérovosti veřejných budov v regionu), ty by už opět musely být zpracovávány mimo výzvu 106.
D. Návrh a vypracování opatření v komunitním plánu - pokud budeme definovat základní koncepci opatření souvisejících služeb, abychom určili, kam až budou sahat sociální služby, můžeme tento pracovní čas zahrnout do výzvy 106? Ale čas, kdy by se už precizovala opatření pro související služby, to už opět mimo výzvu 106?
E. Jak naložit s časem, kdy bude koordinátor zveřejňovat návrh celého komunitního plánu nebo pokud by mělo proběhnout nějaké veřejné projednávání celého komunitního plánu (tedy sociálních i souvisejících služeb)?
Děkuji za Vaši reakci!
Nela Marešová
1 Odpověď
Dobrý den,
jak jsme již uvedly v předchozích odpovědích, výzva č. 106 je primárně zaměřena na sociální služby, to znamená, že i SPRSS (jak už ostatně z názvu vyplývá) má cílit především na sociální služby. Totéž přitom platí i pro ostatní dokumenty, které by případně měly být výstupem projektu, např. katalog soc. služeb nebo informační letáky. Přestože je pochopitelné, že sociální služby nestojí v systémech pomoci a podpory samostatně, v rámci výzvy by neměly být řešeny ostatní služby v rozsahu, který by byl na úkor služeb sociálních.
Rozsah zjišťování informací o souvisejících službách a jejich potřebách, stejně tak zapracování těchto zjištění do komunitního plánu rozvoje sociálních služeb by měl být spíš v omezeném rozsahu, jak píšete, pokud je to nutné pro ověření, zda jsou kapacity a zaměření sociálních služeb dobře nastavené, tedy jestli se sociálními službami neřeší něco, co mohou vykrýt související služby v regionu.
V rámci aktivit daných výzvou č. 106 nelze podporovat Vámi citované kampaně v bodě B.
Ano, do náplně práce RT doporučujeme uvádět přípravu těch částí plánu, které jsou (přímo nebo nepřímo) podkladem pro plánování sociálních služeb.
Pokud se jedná o časové vymezení prací, tak nelze rozdělit čas věnovaný sociálním službám a souvisejícím službám. Hlavním výstupem projektu je komunitní plán, který bude primárně zaměřený na rozvoj sociálních služeb a jeho obsah a formu necháváme na příjemci za předpokladu dodržení požadavku na náležitosti plánu podle zák. č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, a vyhlášky č. 505/2006 Sb. Tento dokument bude zpracováván, připomínkován, schvalován a představen veřejnosti jako jeden celek.
Dále odkazujeme na bod textu výzvy č. 10.5 Odkaz na případné další relevantní dokumenty, kde je mimo jiné uvedeno, že žadatelé se musí řídit zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, vyhláškou č. 505/2006 a těmito metodickými dokumenty:
· Kritéria kvality plánování soc. služeb;
· Minimální kritéria kvality plánování rozvoje soc. služeb na krajské úrovni – pasáže týkající se spolupráce a činnosti obcí.
S pozdravem
Věra Nouzová, Hana Bartoníčková
Komentáře k otázce