Dobrý den,
ráda bych si ověřila, které mark. nástroje je možné pořídit z přímých výdajů.
Web nového provozu sociálního podniku je stále nepřímý výdaj? A pokud by z webu bylo možné zaslat i objednávku, třeba jen dnoduchým formulářkem, byl by to už prodejní nástroj, který by šlo hradit z PN?
Články a tiskové zprávy o novém provozu, o produktech, které se budou vyrábět a pointě sociální podnikání, to by mohly být PN? Asi v každém takovém článku by se ale objevila zmínka, že nová provozovna vznikla díky OPZ a projektu.
Pokud by se vytářely a tiskly obaly na výrobky, na obalech by bylo logo nového provozu sociálního podniku, bylo by možné tyto obaly brát jako marketingový nástroj a jejich výrobu hradit z PN? V případě zakázek na míru by na těchto obalech bylo i logo koncového zákazníka (složilo by k propagaci zákazníka).
Výnosy: bere se jako výnos celá dotace z výzvy 129, i když by její část byla na investiční výdaje? Zahrnují se do výnosů dary, dotace z nestátních zdrojů apod. získané před spuštěním projektu? A opět, pokud byly určeny na investiční vybavení, mají se do celkových výnosů započítat? Vybavení některých provozů je investičně hodně nákladné, zvažovaný projekt by měl být dost krátký, cca 12 měsíců, takže přemýšlíme, co všechno by navýšilo stranu výnosů, a kolik by pak bylo 30% tvořených tržbami. POkud by projekt byl dlouhý třeba 15 měsíců a veškeré vybavení by se nakoupilo v prvních dvou měsících, pak by se do výnosů za posledních 12 měsíců už počítaly pouze výnosy přijmutí za posledních 12 měsíců?
Odštěpný závod - Pokud je žadatelem sociální podnik, vytváří novou provozovnu (úplně nová pod. činnost), platí v tomto případě, že ten nový provoz se má k principům soc. podnikání přihlásit jako odštěpný závod?
Velmi děkuji za odpovědi.
Nela Marešová
Dobrý den,
děkuji za reakci. Tím pádem je přípustný výdaj i letáky nebo plakáty o novém provozu sociálního podniku i banner, že? Reklama je uznatelný výdaj bez ohledu na to, kde je propagována? Zvažujeme totiž placenou reklamu na sociálních sítích (FB).
Další marketingový nápad je pořídit si nějaký stánek nebo stojánek a nabízet produkty k prodeji na jarmarcích, veletrzích apod. Šlo by pořídit něco takového? Protože výrobky budou potraviny, potřebovali bychom koupit i nějakou skleněnou vitrínku nebo malou chladničku/chladící box pro venkovní prodej.
Děkuji za odpověď.
Nela Marešová
Dobrý den, webové stránky jsou nepřímý náklad jako celek, z přímých nákladů je možné hradit vytvoření e-shopu, je-li pro daný předmět podnikání relevantní. Všechny další marketingové nástroje je možné hradit z přímých nákladů projektu, vždy je posuzována smysluplnost/efektivita marketingového nástroje vůči předmětu podnikání. Tiskovou zprávu bude vyhotovovat zřejmě manažer podniku, nebo jiný relevantní pracovník, takže ta sama o sobě zřejmě výdajem nebude. Obaly hradit z přímých nákladů nelze, resp. lze hradit z přímých nákladů návrh obalů jako součást marketingové strategie.
K výnosům: do výnosů se nezapočítávají investiční dotace (jedno z jakých programů, tzn. i z OPZ). Tržby se počítají za posledních 12 měsíců realizace projektu, proto výnosy před zahájením projektu nejsou relevantní (projekty jsou zpravidla 2 leté). Nedoporučujeme Vám projekt realizovat méně než 15 měsíců, a to právě s ohledem na naplnění min. 30 % tržeb na celkových výnosech (kam by se nepočítaly investice, pokud byste je v tomto případě koupily v prvních 3 měsích realizace projektu).
Stávající obchodní korporace odštěpný závod zřizovat nemusí v případě, že se k principům sociálního podnikání přihlásí celá korporace. Naplňování principů sociálního podnikání se pak sleduje jen pro podnikatelskou aktivitu, která je předmětem projektu.
S.Škantová
Dobrý den, Vámi uváděné nástroje je možné hradit z přímých nákladů. U stánků atd. musí být přímá vazba mezi pořizovaným zařízením a výkonem práce osoby z CS (prodejce apod.).
S. Škantová