Vážená paní, vážený pane,
v souvislosti s grantovou výzvou C2 Podpora standardizace orgánů sociálně právní ochrany a případným zapojením města Žďár nad Sázavou do této výzvy vyvstává několik nejasností nebo pochybností týkajících se jeho udržitelnosti a pracovně-právních vztahů vzniklých na základě této výzvy.
je-li cílem výzvy C2 „vytvoření podmínek pro systematickou sociální práci orgánů sociálně-právní ochrany s rodinami a dětmi jako nezbytného předpokladu pro aktivity veřejných orgánů v oblasti sociální integrace osob ohrožených sociálním vyloučením.“, kdy stěžejním bodem je „naplnění minimálního personálního standardu stanoveného v bodě 4b přílohy č. 1 vyhlášky č. 473/2012 Sb., tj. dosažení počtu zaměstnanců, který je přiměřený správnímu obvodu orgánu sociálně-právní ochrany, podporou nových zaměstnanců zařazených do orgánu sociálně-právní ochrany (dále jen „zaměstnanec“).“, pak se zřejmě nejedná o časově omezenou správní činnost ve smyslu § 10 zákona 312/2002 Sb. o úřednících ÚSC. Nic na tom nemění ani způsob financování této činnosti formou grantové výzvy časově omezené na 17 měsíců tj. do 30.6.2015.
2.obec v souladu s § 10 zákona 312/2002 Sb. uzavírá pracovní poměr na dobu neurčitou, do 3 měsíců vysílá úředníka na vstupní vzdělávání, do 6 měsíců jej přihlašuje na zkoušku zvláštní odborné způsobilosti, kterou musí složit nejpozději do 18 měsíců od uzavření pracovního poměru. To vše jsou další desetitisícové náklady, které musí obec vynaložit v souvislosti s pracovním místem úředníka
Přestože jsme MPSV ČR ubezpečováni o navazujícím financování výkonu sociálně právní ochrany dětí a jejich nových standardů od roku 2015 ze státního rozpočtu je třeba připomenout, že toto financování přenesené působnosti je uskutečňováno formou příspěvku, který nepokrývá 100% nákladů s touto činností spojených. To výmluvně dokládají i čísla Akčního plánu k naplnění Národní strategie ochrany práv dětí, schválený usnesením vlády č. 258 z 11.4.2012, který počítá se zvýšením prostředků z 0,8 mld.Kč na 1 mld.Kč, což je o 20%. Přitom bude-li ORP aplikovat tzv. Doporučení Ministerstva práce a sociálních věcí ke stanovení počtu zaměstnanců obce s rozšířenou působností zařazených do orgánu sociálně-právní ochrany (součást výzvy C2), dojde ke zvýšení počtu zaměstnanců a tedy i nákladů obce o 80-120%!
V důsledku již několikaletých propadů příjmů obecních rozpočtů, snižování počtu zaměstnanců (80% nákladů) obecních úřadů a stabilitu vytvořených pracovních míst by bylo nezodpovědné, začít vytvářet systematickou sociální práci na časově omezených, v budoucnu nejistých nebo nedostatečných finančních zdrojích. Kvalitní veřejné služby nikdy nebyly a ani nebudou levné, a pokud stát je na obcích požaduje, tak musí zajistit jejich stabilní a dlouhodobé financování.
Ve Žďáře nad Sázavou 6.8.2013 Ing. Jan Havlík MPA
Tajemník MěÚ
Vážený pane tajemníku,
nejsem si jistá, zda toto vaše upozornění a možná i rozhořčení směřujete na správné osoby. Tato výzva rozhodně není povinností, pro některé možná částečnou šancí. V naší gesci jsou pouze evropské projekty v rámci OP LZZ a otázka veřejných služeb a jejich financování nám věcně nepřísluší.
I přesto vám děkujeme za názor a přejeme hodně úspěchů při vaší jistě nelehké práci ohledně zajišťování oblasti veřejných služeb.
Hezký den
Tondlová Dita
Komentáře k otázce