03_15_024 Sociální inovace v oblasti sociálního začleňování a přístupu na trh práce pro nejohroženější skupiny
KLUB
Vyhledávání v klubu
Otázka: Odbornost hodnotitelů?
Dobrý den,
zpracování kvalitního IZ vyžaduje odpovídající kompetence v problematice sociálních inovací, hodnocení impaktu a samozřejmě problematice věcné - každé inovační řešení se zabývá zcela odlišnými CS, řeší odlišné problémy, používá odlišné metodiky pro hodnocení impaktu atd. Odborná úroveň je povinně dokládána ověřitelnými informacemi o obsahově relevantních aktivitách odborného garanta. To je samozřejmě skvělé, protože jedním z hlavních problémů nízké inovační výkonnosti je dosud nízká znalostní náročnost sociálních inovací.
Nicméně by mě zajímalo, jak je ve výzvě 24 zaručena a doložena odpovídající, obsahově relevantní odborná kompetence na straně hodnotitelů, která by měla být, předpokládám, na minimálně stejné úrovni jako v případě odboných garantů inovačního řešení. Zdůrazňuji, že mi nejde o kompetenci obecně hodnotitelskou, která zřejmě dostačuje při hodnocení standardních projektů, ale o kompetenci specificky odbornou, která je nezbytná při hodnocení projektů inovačních.
Pokud totiž nejsou odbornosti obou stran srovnatelné, dostávají se žadatelé při tvorbě IZ do dosti neřešitelné situace. IZ byl koncipován jako minimalistický dokument, včetně omezení rozsahu, a to na základě zkušeností z pilotních výzev B7 a D7 a dosaženého empirického poznání toho, jaké jsou klíčové faktory a informace významné pro identifikaci a realizaci kvalitní teorie změny sociálně inovačního řešení. Zároveň musí navrhované inovační řešení odrážet reálné, tzv. umožňující podmínky a dosažený stav poznání, protože sociálně inovační řešení je vždy kontextově specifické.
Posouzení obojího - tedy kvality teorie změny a výchozího kontextu není bez odpovídající odbornosti možné, což třeba není pro poskytovatele podpory důležité, i když by mělo být. Není ale ani možné naplnit nároky IZ ve stanoveném omezeném rozsahu, pokud hodnotitel IZ danou problematiku dostatečně nezná nebo ji nezná vůbec. Žadatel totiž musí v takovém případě rezignovat na odbornost IZ a snažit se o polopatické vysvětlování, což v případě skutečně inovačních projektů je prostorově hodně náročné. Nebo polopaticky vysvětlovat jenom to, co se vejde do stanoveného rozsahu a poté podstupovat nekonečný proces podávání a přepracovávání IZ a tím se postupně dozvědět, na jaké znalostní úrovni se hodnotitelé pohybují, resp. jak inovační vlastně předkládané řešení může být (inovačnost podpořených projektů vždy odráží inovačnost toho, kdo o podpoře rozhoduje).
Ovšem i v případě, že je IZ schválen, nastává problém v případě, kdy hodnotitelé formulují své kritické výhrady a doporučení. Protože podle požadavků výzvy se jimi žadatel musí řídit při zpracování nového IZ předkládaného ve 2. kole. Pokud není odborná kompetence hodnotitelů v souladu s odbornou kompetencí žadatelů, co s takovými doporučeními dělat? Riskovat, že sociální inovace díky těmto doporučením skončí fiaskem nebo vůbec nebude realizovatelná? Odvolání proti rozhodnutí možné není, pokud je kladné.
Upozorňuji na uvedené problémy proto, že se ukazují jako velmi závažné a mají už reálné dopady na podané a hodnocené IZ. Jde přitom o inovační řešení, která jsou již úspěšně realizovaná, s prokázaným zájmem o rozšíření a s odpovídajícím fundamentem odborným a praktickým, včetně náročné validace, resp. mezinárodního odborného ocenění.
Doc. ing. Anna Kadeřábková, Ph.D.
2 Odpovědi
Dobrý den, paní docentko,
reflektujeme Vaše postřehy a jsme si vědomi, že v průběhu celého procesu implementace, tedy od okamžiku přípravy inovační výzvy až po ukončování realizace jednotlivých inovačních projektů, je mnoho rizikových oblastí, na kterých mohou pohořet nejenom projekty, ale také jednotlivé osoby se svými kompetencemi. Toto riziko se nevyhýbá ani hodnotitelům. MPSV nastavilo proces výběru hodnotitelů s důrazem na obecné kompetence pro zvládnutí hodnotícího procesu. Ve specifické rovině jsou hodnotitelé nad rámec povinných školení průběžně vzděláváni vyhlašovatelem výzvy za pomoci externích konzultantů, kteří mají v této oblasti renomé. Toto je předpokladem pro odpovídající odbornou kompetenci hodnotitelů výzev na sociální inovace, která bude s probíhajícím hodnocením dále růst.
Petra Kottová
Komentáře k odpovědi
Souhlasím s názorem doc. Kadeřábkové. Navíc přidávám: Nyní připravuji definitivní znění Inovačního záměru „A“. A to tím, že zkracuji slova, umazávám mezery před novou větou apod., abych se vešel do stanovených 1000 znaků a hodnotitelé se nezlobili.
Přitom ale předmětem naší inovace je radikálně nový nástroj pro financování socioekon. problémů ve městech. Řekněme – nový způsob implementace ESF a ERDF, který má sice dlouhou historii a úspěšnou jak v ČR, tak jinde v EU, avšak mimo samotná města. Nezvyklý je tím, že nám jde o inovaci ne nějakého produktu, např. soc. služby, nýbrž o inovaci procesu řízení rozvoje měst. To je náročné na vysvětlování.
I když to všechno doufám překonáme, pořád si nejsme jistí hodnocením v 1. kole. Vybírám z hodnotících kritérií: 1.2 Je na základě relevantních a prokazatelných dat doložena absence/nevhodnost stávajícího řešení? Podle nás nelze odpovědět, dosud se to řešilo podporou indiv. projektů z OP a vlastními rozpočty měst – jak a na jakých datech prokázat nevhodnost? Jak prokázat na datech nevhodnost Místní agendy 21 nebo komunitní plánování soc. služeb? Přinášejí nějaký užitek, ale neumíme ho porovnat s jinými alternativami, nejvýše umíme říct, že kdyby neexistovaly, tak by na tom byli relevantní cílové skupiny hůře. Ale tím obhajujeme tyto alternativy a ne naši inovaci.
Podobně kritérium 1.5 Jsou identifikované příčiny a problémy kvantifikovány? Bohužel ne (ale ani MPSV to nikdy nedokázalo). Navíc nám ani tak nejde o „řešení problémů“ (což se vine celou výzvou 24), nýbrž o využití příležitosti řešit socioek. problémy ve městech novým způsobem, s použitím nového nástroje (samozřejmě bez zrušení stávajících, čili jako doplněk, další alternativa).
Nebo kritérium 3.4 Je prokázána kauzalita porovnáním změny u cílové skupiny ve srovnání s kontrolní/srovnávací skupinou? Toto přece má být právě předmětem pilotní fáze našeho projektu. Takže jsme zatím „kauzalitu“ (?!) neprokázali a budeme sankcionováni.
Z toho všeho si dělám závěr, že naše bezesporu sociální inovace se nevejde ani do hodnotících kritérií, protože jaksi nepočítají s celou rozmanitostí inovací. Kdo tím bude nakonec postižen?
Komentáře k otázce