03_15_024 Sociální inovace v oblasti sociálního začleňování a přístupu na trh práce pro nejohroženější skupiny
KLUB
Vyhledávání v klubu
Otázka: Fin. podíl žadatele podle regionů
Projekt budeme realizovat jak v méně rozvinutých regionech, tak v Praze a ani předem, ani dodatečně se nedají rozlišit výdaje na tu či onu kategorii regionů.
a) S jak velkým podílem žadatele musíme počítat? Ve Výzvě 24 se píše: „Podíl žadatele pro část projektu spadající do kategorie „více rozvinutých regionů“ činí 40 %. Podíl žadatele pro část projektu spadající do kategorie „méně rozvinutých regionů“ činí 5 %.“ – Podle našeho názoru rozhoduje, že žadatelem je spolek (čili 0%, max. 5%), kdežto obchodní korporace je pouze partnerem, tedy rozhoduje statut žadatele. Bude to tedy 0% nebo 5% nebo „něco mezi“?
b) Jak máme vyplnit příslušná okénka v MS2014+?
1 Odpověď
Dobrý den, pane Čepelko,
spolufinancování se odvíjí od žadatele, nikoliv od partnera. Níže zasílám bližší informace a vzorový příklad.
Petra Kottová
Jaké údaje vyplňuje žadatel do žádosti ke spolufinancování, jaký je vliv území dopadu na míru spolufinancování v projektu?
Podíl dopadu na hl. m. Prahu stanovený pro výzvy, které jsou vyhlašované jakožto výzvy s dopadem na celou ČR (pro rata) a tomu odpovídající maximální podíl financování ze zdrojů EU v prioritní ose č. 3 je následující:
maximální podíl financování ze zdrojů EU = 90,86 %
pro rata (národní podíl zahrnující spolufinancování a státní rozpočet) = 9,14 %.
Tedy stručně shrnuto, v OPZ nedochází k vyhodnocování místa vlivu místa dopadu na spolufinancování na úrovni jednotlivých projektů, ale pouze do úrovně investiční priority. Jestliže tedy bude žadatel např. agentura práce s právní formou akciová společnost chtít realizovat projekt ve výzvě č. 32, pak bude minimální podíl spolufinancování projektu pro tohoto žadatele činit vždy celý národní podíl, tj. 9,14 % (v případě obcí, krajů a vybraných vysokých škol tj. 5 %) a to bez ohledu na konkrétní území dopadu daného projektu.
Do projektové žádosti pak bude žadatel vyplňovat na záložce PŘEHLED ZDROJŮ FINANCOVÁNÍ, 2 pole, a to (viz náhled obrazovky na další straně):
% vlastního financování = toto pole se vztahuje v případě výzvy č. 32 na méně rozvinuté regiony, žadatel ve výše uvedeném příkladu uvede 5 % (v případě obcí, krajů a vybraných vysokých škol tj. rovněž 5 %)
% vlastního financování - více rozvinutý region = žadatel ve výše uvedeném příkladu zadá hodnotu 40 % (v případě obcí, krajů a vybraných vysokých škol tj. 5 %)
Pokyny k vyplnění žádosti viz http://www.esfcr.cz/file/9143/.
Podrobnější vysvětlení ke vlivu území dopadu na spolufinancování:
Prostředky na politiku soudržnosti jsou distribuovány mezi regiony EU v závislosti na jejich ekonomické výkonnosti. Pro ČR jsou relevantní 2 kategorie regionů: méně rozvinuté regiony a více rozvinuté regiony. Do druhé ze jmenovaných patří hl. m. Praha, do první celý zbytek republiky. OPZ je program platný pro celou ČR, jsou ovšem v rámci něho stanoveny samostatné rozpočty pro region hl. m. Prahy a pro zbytek republiky. V praxi se to projevuje v podmínkách stanovených ve výzvách k předkládání žádostí o podporu.
Z hlediska pravidel spolufinancování je důležité, že obecné nařízení vymezuje, že v rámci prostředků využitých na méně rozvinuté regiony může podpora čerpaná z EU dosahovat maximálně 85 % (a zbytek musí pokrýt národní zdroje) a limit pro prostředky využité na více rozvinuté regiony je pak 50 %. Pro prioritní osy, které jsou zcela zaměřeny na sociální inovace nebo nadnárodní spolupráci nebo jejich kombinaci, jsou uvedené limity o deset procentních bodů vyšší (na základě čl. 11 odst. 2 nařízení o ESF). To je i případ prioritní osy č. 3 OPZ.
Výzva k předkládání žádostí o podporu může být vyhlášena způsobem, že projekty v ní podpořené mohou mít dopad vždy jen do jedné kategorie regionů relevantních pro OPZ, tj. pouze na regiony ČR mimo hl. m. Prahu nebo pouze do Prahy. V takovém případě je rozpad zdrojů financování, resp. míra zapojení vlastního zdroje žadatele stanovitelná jednoduše. V textu výzvy k předkládání žádostí o podporu je stanoveno minimální procento (příp. je stanoveno více procentuálních podílů, každý pro odlišnou skupinu žadatelů), kterým se musí příjemce podílet na financování způsobilých výdajů projektu.
Doplňkově k výzvám, které jsou soustředěny vždy jen na jednu kategorii regionu, mohou být vyhlášeny výzvy, u kterých je jako území dopadu uvedena celá ČR. Prostředky vynaložené na projekty podpořené z těchto výzev musí být rozpočteny mezi kategorie regionů (méně rozvinuté a více rozvinuté) a od tohoto rozpadu se také odvíjí vyčíslení maximální míry zapojení ESF do financování těchto projektů. Pokud navíc daná výzva stanovuje povinnost žadatele financovat část způsobilých výdajů, pak jsou v textu výzvy uvedeny 2 procentuální podíly pro minimální zapojení vlastních zdrojů do financování projektu (pro každou kategorii regionu samostatné procento). Nicméně v průběhu realizace projektů nejsou tyto poměry pro příjemce podpory žádným způsobem omezující, na úrovni příjemce se žádný rozpad mezi kategorie regionů nezaznamenává.
Příjemce ovšem potřebuje vědět, jaký podíl celkových způsobilých výdajů jako celku je financován z prostředků EU, jaký podíl hradí státní rozpočet a jaký podíl musí financovat z vlastních zdrojů. Protože se míra zapojení jednotlivých zdrojů podle obecného nařízení liší pro více rozvinuté a pro méně rozvinuté regiony, je u výzev s dopadem na celou ČR podstatné, jak velká část prostředků na tyto výzvy připadá na hl. m. Prahu a jaká část je kalkulována jakožto s dopadem na zbytek ČR. Důležité je, že rozpad mezi kategorie regionů probíhá jednotným procentem stanoveným pro danou část OPZ (investiční prioritu), nedochází k vyhodnocování dopadů každého jednotlivého projektu. Mechanismus rozpadu mezi kategorie regionů je označována jako tzv. pro rata mechanismus.
Komentáře k otázce