03_17_077, 03_17_078 a 03_19_107 Podpora zařízení péče o děti na 1. stupni základních škol v době mimo školní vyučování mimo hl. město Prahu/v hl. městě Praze
KLUB
Vyhledávání v klubu
Otázka: Kapacita, vykazování PO a paušální náklady
Dobrý den,
mám několik dotazů:
1) Pokud se v příloze č. 3 výzvy uvádí, že Doporučený maximální počet pečujících osob je jedna pečující osoba (úvazek 1,0) na 15 dětí (resp. kapacitu primární aktivity Zařízení péče o děti 1. stupně ZŠ nebo předpokládaný počet přihlášených dětí na doplňkovou aktivitu Příměstský tábor v době školních prázdnin), rozumím tomu správně, že se může jednat např. i o dvě osoby, které pečují o skupinu 15 dětí v čase, kdy už nefunguje školní družina, tedy např. od 15:30 do 19 h (tedy 2*3,5 h plus 1 h na ukončení a zahájení provozu)?
2) V případě, že školní klub bude fungovat každý den od 06:30 do 08:00 a potom od 12:00 do 18:00 a bude fungovat (paralelně s ŠD) pro děti z 4. a 5. tříd, není možné, aby v klubu působila pečující osoba jen na 0,7 úvazku, a to i když bude mít klub okamžitou kapacitu 10 žáků. Je možné vyšší nároky na personál odůvodnit i potřebou většího časového rozpětí provozu zařízení? (Tedy bez ohledu na případné specifické potřeby žáků?)
2) Z jakého údaje se počítá počet osob, které školního klubu využívají? Jedná se o přihlášené děti? Počítá se s tím, že aktuální využívání variuje dle nemocnosti, docházení do kroužků apod. ? Je stanoven nějaký minimální podíl využívání klubu přihlášenými dětmi? (Např. průměrně tři dny v týdnu apod.)
3) Platí pro indikátor 60000 stejná pravidla jako v ostatních programech OPZ, tedy dosažení nebagatelní podpory (nad 40 hodin v rámci projektu)?
4) Monitorovací list odpořené osoby vyplňují oba rodiče, nebo pouze jeden za jedno dítě? (Je to informace důležitá pro stanovenípředpokládané hodnoty indikátoru 60000.)
5) Jak se přistupuje k 40% paušálům při kontrolách a v ŽoP - vykazují se jako NN, tedy spíše nevykazují, ale pouze dopočítávají dle skutečné výše osobních nákladů? Jak se bude postupovat při kontrole na místě: bude se dokládat využití paušálu?
Předem děkuji za Vaše odpovědi!
M.D.
Komentáře k otázce
3 Odpovědi
Dobrý den,
Otázka:
V souvislosti s monitoringem PO se chci zeptat, zda a jak se případně dokládá ona "vazba na trh práce". Cílovou skupinou jsou rodiče pečující o menší děti, případně rodiče pečující o děti do 15 let:
Domnívám se proto, že otázka, zda je rodič (ne)zaměstnaný, není pro to, aby mohl být (prostřednictvím svého dítěte) zapojen do projektu, rozhodující, protože buď zaměstnání hledá a díky rozšířené péči o jeho dítě ji může snáz nalézt, nebo práci má, ale díky si ji může udržet. Stejný argument bych uplatnila i pro rodiče OSVČ. Domnívám se tedy, že podpořenou osobou může být jak rodič zaměstnaný, tak nezaměstnaný, tak i OSVČ. Mýlím se?
Pletu se, když se domnívám, že není třeba sledovat progres rodičů na trhu práce (např. nemusím evidovat, zda si nezaměstnaný rodič v průběhu našel práci, zaměstnaný rozšířil úvazek apod.)? Protože podstatou projektu je snížit znevýhodnění, nikoli zajistit umístění na trhu práce.
Odpověď
Vazba na trh práce se bude dokládat potvrzení o postavení na trhu práce stejně jako v probíhajících výzvách 13 a 14. potvrzení Vzory budou v nejbližší době zveřejněny na stránkách výzev.
Cílovou skupinou jsou "Rodiče s dětmi mladšími 15 let" nicméně výzva tuto cílovou skupinu v celku jednoznačně omezuje na rodiče s dětmi na 1.stupni ZŠ.
Ve výzvách je uvedeno jakou vazbu může mít cílová skupina na trh práce. Všechny skupiny, které jmenujete, mohou být cílovou skupinou (viz výzva - poslední odstavce kapitol 4.1 A a 4.1 B).
Vaše domněnka není správná. Neboť povinností příjemce je mít potvrzení o postavení na trhu práce aktuální. Dále monitorovací list se vyplňuje s podpořenou osobou při vstupu do projektu a jeho poslední část při ukončení její účasti na projektu. Podstatou projektu je snížit znevýhodnění cílové skupiny i monitorovat případné zlepšení postavení podpořených osob na trhu práce.
S pozdravem
Mgr. Daniel Foch, projektový manažer
Oddělení projektů rovnosti žen a mužů
Odbor realizace programů ESF – adaptabilita a rovné příležitosti
Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
Na Poříčním právu 1, 128 01 Praha 2
Pracoviště: Kartouzská 4, 150 00 Praha 5
Tel: 950 195 709
e-mail: daniel.foch@mpsv.cz
Komentáře k odpovědi
Dobrý den,
dovolím si navázat na vaše odpovědi dalšími otázkami:
Pokud bude mít v aktivitě A. zařízení kapacitu 15 dětí, ale v konkrétní den se dostaví např. pouze 2 děti, budou způsobilé osobní náklady 1 pečujícíc osoby?
Obdobně, pokud v aktivitě B. na tábor bude přihlášeno 5 dětí, ale například 2 se bez udání důvodu nakonec nezapojí, budou způsobilé osobní náklady 1 pečující osoby? Těžko můžeme zbývajícím 3 dětem říct, že se tábor ruší, když rodiče budou počítat s tím, že mají pro děti péči na daný týden zajištěnou...
Do indikátoru 60000 se tedy započítává vždy pouze 1 rodič k 1 dítěti a pouze ten vyplňuje monitorovací list? Musí to být právě tento podpořený rodič, kdo podepisuje přihlášky dítěte na příměstské tábory a další dokumenty? Dokládat potvrzení o vazbě na trh práce musí ale oba rodiče?
Děkuji, Böhmová
Komentáře k odpovědi
Dobrý den, děkuji za odpovědi na mé otázky.
V souvislosti s monitoringem PO se chci zeptat, zda a jak se případně dokládá ona "vazba na trh práce". Cílovou skupinou jsou rodiče pečující o menší děti, případně rodiče pečující o děti do 15 let:
Domnívám se proto, že otázka, zda je rodič (ne)zaměstnaný, není pro to, aby mohl být (prostřednictvím svého dítěte) zapojen do projektu, rozhodující, protože buď zaměstnání hledá a díky rozšířené péči o jeho dítě ji může snáz nalézt, nebo práci má, ale díky si ji může udržet. Stejný argument bych uplatnila i pro rodiče OSVČ. Domnívám se tedy, že podpořenou osobou může být jak rodič zaměstnaný, tak nezaměstnaný, tak i OSVČ. Mýlím se?
Pletu se, když se domnívám, že není třeba sledovat progres rodičů na trhu práce (např. nemusím evidovat, zda si nezaměstnaný rodič v průběhu našel práci, zaměstnaný rozšířil úvazek apod.)? Protože podstatou projektu je snížit znevýhodnění, nikoli zajistit umístění na trhu práce.
Díky za doplňující odpověď.
MD
Dobrý den,
1) Ano, je možné např. od 15:30 do 19 h (tedy 2*3,5 h plus 1*1 h celkem na ukončení a zahájení provozu).
2a) Úvazek pečující osoby je stejný pro 5 až 15 dětí, vždy dle provozní doby.
2b) Konkrétní limit ve výzvě stanovený není. Platí zásady efektivnosti a hospodárnosti výdajů. V případě nízké docházky, kdy např. bude docházet do zařízení 10 dětí na místo kapacitně možných 25 dětí, nebudou způsobilé náklady na druhou pečující osobu. V případě, že docházka bude nulová, většina osobních nákladů bude nezpůsobilá a budou uznány za způsobilé jen osobní náklady vyhodnoceny za nezbytně nutné.
3) Ano.
4) Monitorovací list podpořené osoby vyplní pouze jeden z rodičů (ideálně vyplní ten z rodičů, u kterého lze přepokládat v průběhu projektu zlepšení postavení na trhu práce).
5) Výdaje projektu v režimu zjednodušeného vykazování výdajů. Konkrétně je využívána tzv. 40% paušální sazba, kterou vymezuje čl. 14 odst. 2 nařízení č. 1304/2013. V praxi to znamená, že v projektech jsou prokazovány pouze Osobní náklady a ostatní výdaje projektu se stanovují dopočtem (40 %) z částky Osobních nákladů; jejich vznik ani úhradu příjemce nedokládá.
S pozdravem
Mgr. Daniel Foch, projektový manažer
Oddělení projektů rovnosti žen a mužů
Odbor realizace programů ESF – adaptabilita a rovné příležitosti
Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
Na Poříčním právu 1, 128 01 Praha 2
Pracoviště: Kartouzská 4, 150 00 Praha 5
Tel: 950 195 709
e-mail: daniel.foch@mpsv.cz
Dobrý den,
Otázka: Pokud bude mít v aktivitě A. zařízení kapacitu 15 dětí, ale v konkrétní den se dostaví např. pouze 2 děti, budou způsobilé osobní náklady 1 pečující osoby?
Odpověď: Kapacitě 15 dětí odpovídá jedna pečující osoba a případně další pro pobyt venku. Obě budou způsobilé i při docházce 2 dětí, nicméně z dlouhodobého hlediska se zařízení s takto nízkou docházkou vystavuje riziku nedosažení závazné cílové hodnoty indikátoru 6 00 00 Celkový počet účastníků. Pokud by se nulová nebo mizivá účast opakovala dlouhodobě (tj. aktivita projektu by neplnila účel dotace) bude dotace krácena z důvodu neefektivnosti a nehospodárnosti na nezbytné minimum osobních nákladů i u pozice projektového manažera.
U příměstského tábora obdobně, pokud příjemce bude mít alespoň 5 přihlášek a dorazí alespoň jedno dítě, náklady pečující osoby budou způsobilé, pokud však nedorazí žádné dítě bude způsobilý pouze čas, který je nezbytný pro příjem dětí. Pokud by se nulová nebo mizivá účast opakovala dlouhodobě (tj. aktivita projektu by neplnila účel dotace) bude dotace krácena z důvodu neefektivnosti a nehospodárnosti na nezbytné minimum osobních nákladů i u pozice projektového manažera.
Otázka: Do indikátoru 60000 se tedy započítává vždy pouze 1 rodič k 1 dítěti a pouze ten vyplňuje monitorovací list? Musí to být právě tento podpořený rodič, kdo podepisuje přihlášky dítěte na příměstské tábory a další dokumenty?
Odpověď: Ano, vždy pouze 1 rodič k 1 dítěti nebo sourozencům a pouze ten rodič vyplňuje monitorovací list. Dále nemusí to být právě ten podpořený rodič, kdo podepisuje přihlášku, ale musí to být jeden z rodičů či zákonných zástupců, kdo má k tomuto podpisu oprávnění. Dokládat potvrzení o vazbě na trh práce musí oba rodiče.
S pozdravem
Mgr. Daniel Foch, projektový manažer
Oddělení projektů rovnosti žen a mužů
Odbor realizace programů ESF – adaptabilita a rovné příležitosti
Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
Na Poříčním právu 1, 128 01 Praha 2
Pracoviště: Kartouzská 4, 150 00 Praha 5
Tel: 950 195 709
e-mail: daniel.foch@mpsv.cz