|
[Obec s rozšířenou působností]
DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ
Typ lokality
| Část sídliště
| Poloha lokality v rámci obce
| Periferie
V okrajové západní části města | Míra prostorového vyloučení
| Žádné
Uzavřený okruh tvořený bloky panelových domů.
Sociálně nevyloučení obyvatelé bydlí ve stejných nebo okolních panelových domech.
Občanská vybavenost je dobrá, v dosahu jsou obchody, zdravotní péče, předškolní i školní zařízení.
Dopravní obslužnost je dobrá.
| Stav domu/ů
| Bezvadný
Protože nejsou opravované, jsou domy tvořící lokalitu jasně rozpoznatelné. Společné prostory jsou neudržované, schránky rozbité.
| Vybavenost domu/ů
| Standardní výbava
Problém přelidněných bytů | Vlastník nemovitosti
| Jiné soukromé osoby či firmy / Jejich obyvatelé / Obec
Část bytů v majetku stavebního bytového družstva, část odkoupena obyvateli do osobního vlastnictví.
Některé byty v majetku města.
V případě neplatičství je samosprávou využíván institut zvláštního příjemce. Nebylo zjištěno, v jaké míře to platí o této lokalitě. Institut zvláštního příjemce vnímán spíše negativně – neřeší situaci.
| Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu
| Kombinace dlouhodobé existence a řízeného i "přirozeného" sestěhovávání
Sídliště postaveno v 80. letech v souvislosti s výstavbou jaderné elektrárny v Temelíně. Po roce 1989 sem byli v důsledku privatizace a restitucí sestěhováni Romové z městských bytů z centra města. Na sídlišti Máj přidělovány byty dle pořadníku.
Řízené sestěhování provázeno "přirozeným" sestěhováváním do lokality (za příbuznými, z důvodů nižších životních nákladů).
Neromové mají v současnosti tendenci odstěhovávat se z lokality. Zejména ve dvou ulicích jsou byty téměř neprodejné, jsou nabízeny pod cenou. V okolních ulicích je situace o něco lepší. Při pokračování současného trendu by se lokalita mohla stát čistě romskou. Romy je sídliště považováno za lepší bydlení, mají tendence dále se sem přistěhovávat.
Migrace ze Slovenska probíhá jen z důvodu uzavírání sňatků.
V současné době probíhá migrace do Anglie. Lidé odcházejí jen dočasně za prací či za příbuznými.
|
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA
Celkový počet obyvatel obce
| 94 622 | Odhad počtu romských obyvatel lokality
| 251 – 300
(Ve dvou ulicích s největší koncentrací Romů) |
Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | Informace nezjištěna
V jedné ulici až 70 %, v ostatních ulicích tvoří většinu obyvatel neromové
|
Odhad věkové struktury:
Do 15 let
| Informace nezjištěna
| Od 16 do 60 let | Informace nezjištěna
|
Nad 61 let | Informace nezjištěna
|
Odhad vzdělanostní struktury:
Maximálně základní | 90 %
|
Střední bez maturity | 10 %
|
Střední s maturitou a vyšší | 0 %
|
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY
Celková míra nezaměstnanosti v obci
| 4,80 %
|
Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 85 %
|
Formy zabezpečení obživy | Hodně lidí v lokalitě je na mateřské dovolené, v invalidním důchodu, pobírají příspěvek péče o osobu blízkou.
Někteří muži v produktivním věku pracují "načerno" (kopáčské, pomocné stavební a úklidové práce).
10 osob zaměstnáváno městem na VPP.
|
PROBLÉMOVÉ JEVY
Formy a míra výskytu
| Ojediněle se vyskytuje gamblerství, problémy s drogami u mládeže (marihuana, toluen, medikamenty v kombinaci s alkoholem).
Časté zadlužování u firem půjčujících na vysoký úrok.
Ojediněle obyvateli provozována prostituce (v některých případech přímo v bytech), distribuce drog, lichva (přímo v lokalitě žije lichvář), krádeže (zejména za účelem zajištění prostředků na drogy).
|
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA
Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním
| Informace nezjištěna
|
Základní škola A | - - |
Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: Základní škola
Celkový počet žáků: 577
|
Odhad podílu romských žáků na škole | 11 – 20 %
Škola má nálepku "romské školy" – podíl neromských dětí se v poslední době snižuje.
|
Existence přípravného ročníku | Ne
|
Zapojení do projektů zaměřených na zvyšování úspěšnosti romských žáků | Program "Škola na míru" – dělení žáků na I. stupni do skupin podle vzdělávacích potřeb (matematiku a český jazyk učí odděleně)
3 rekvalifikovaní asistenti pedagoga,
kteří zajišťují individuálně doučování.
Volnočasové aktivity (20 kroužků – jen výjimečně je navštěvují romské děti z prvního stupně).
|
ESF a jiné zdroje financování | Informace nezjištěna
|
Základní škola B
| - - |
Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: Základní škola
Celkový počet žáků: 534
|
Odhad podílu romských žáků na škole | Informace nezjištěna
|
Existence přípravného ročníku | Ne
|
Zapojení do projektů zaměřených na zvyšování úspěšnosti romských žáků | V 1. třídě 1 asistentka pedagoga (do ročníku se zapsalo větší množství romských dětí, což vedlo k tomu, že neromské rodiny zapsaly své děti jinam).
|
ESF a jiné zdroje financování | Informace nezjištěna
|
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Samospráva
Místní koncepce integrace
| Zpracován komunitní plán, jako jedna z priorit je v něm stanovena pomoc menšinám. Existuje katalog poskytovatelů sociálních služeb.
|
Funkce romského poradce | Ano (od roku 2004)
|
Aktivity a projekty | MÚ podporuje NNO pracující v sociální oblasti (OS Městská Charita, Salesiánské středisko mládeže).
|
ESF a jiné zdroje financování | Informace nezjištěna
|
Nestátní neziskové organizace
Salesiánské středisko mládeže
Emy Destinové 1
| Aktivity a projekty:
Program zaměřený na romskou komunitu:
Cílová skupina – děti do 15 let, především děti ze sídliště, v menším množství i děti z jiných částí města.
V nízkoprahovém zařízení (v blízkosti sídliště) realizováno: 1) doučování (žáci 1. – 5. třídy, individuální péče, spolupráce se školou; pravidelně dochází 20 – 30 dětí; dětem se věnují až 3 dospělí) a 2) "oratoř" – volnočasové aktivity pro děti (docházejí především romské děti ze sídliště; třikrát týdně, různé kroužky: hudební, PC, výtvarná výchova, aktivity v tělocvičně aj.; dochází 40 – 70 dětí).
Od listopadu 2005 je realizována "Terénní práce", organizování volnočasových aktivit přímo na sídlišti (třikrát týdně). Pracovníci částečně docházejí i do rodin.
Podporované zaměstnávání (informování, doprovod do informačního a poradenského střediska pro volbu a změnu povolání UP).
Financování:
Zkušenosti s ESF zatím nejsou, informovanost je dobrá (působí zde profesionální fundraiser). Vnímáno jako problematické -předfinancování.
Prostředky čerpány z MÚ, MŠMT, KÚ.
|
Městská charita České Budějovice
B. Němcové 53 | Aktivity a projekty:
Do ubytovny pro neplatiče (další identifikované lokality) dochází 1 TSP z charitního azylového domu sv. Pavla (řeší naléhavé krizové případy, nejedná se tedy o systematickou činnost v lokalitě).
Od června 2005 je v lokalitě provozován nízkoprahový klub Jilorol. 2 pracovníci klubu zaměstnáni na VPP. Kapacita 30 dětí. Projekt se osvědčil (vysoká návštěvnost), v současnosti plánováno rozšíření poskytovaných služeb, zlepšení vybavení klubovny. S tímto záměrem podán projekt na OP RLZ (opatření 3. 2.) – projekt "Tolerance 2006 – 2007".
Plánováno poskytování komplexních služeb cílených na sociálně znevýhodněnou skupinu obyvatel lokality – ubytovny: podporované zaměstnávání, nízkoprahový klub pro děti a mládež, zájmové dílny, jobkluby, doučování, předškolní příprava. Počítáno i s činností TSP, speciálního pedagoga, arteterapeuta, spoluprácí s romským psychoterapeutem (zaměstnanec věznice). V další místnosti plánováno zřízení otevřené klubovny pro vlastní iniciativu volnočasových aktivit místních obyvatel (tanec, zpěv, hudební zkušebna).
Rekvalifikace – sanitářský kurz akreditovaný MŠMT.
Financování:
Činnost nízkoprahového centra financována ze SROP, příspěvek na provoz z rozpočtu MÚ. Čerpány dotace z Globálního grantu, KÚ.
V současnosti podán projekt "Tolerance 2006 – 2007" na OP RLZ (opatření 3.2.).
|
Jiný subjekt
Úřad práce
České Budějovice
| Aktivity a projekty:
Podpora oblasti vzdělávání (projekt "Družina" od roku 2003 – 10 romským asistentů na ZŠ). Program "Příležitost, integrace, prevence" (pro mládež ze sociokulturně znevýhodněného prostředí – 4 asistenti na ZŠ v lokalitě sídliště Máj – doučování, příprava do školy). Projekt "Profesní příprava" pro mladší osoby se základním vzděláním: pětiměsíční kurs s praxí, následné zaměstnání na VPP (od roku 1994).
Projekt "Šance" pro osoby se základním vzděláním do 25 let – profesní příprava, umisťováni na VPP, SUPM, poradenství, program pro matky s dětmi.
Projekty "Najdi si práci" a "Příprava na práci" (cílová skupina: dlouhodobě nezaměstnaní, ohrožení sociální exkluzí, se základním vzděláním; 35 účastníků, z toho 13 Romů). Právě probíhá blok profesní rekvalifikace (9 Romů – obory prodavač, kuchař, skladník).
Spolupráce s romskými podnikateli: stavební firma (dotovány mzdy 3 – 4 osobám na VPP); firma zajišťující úklid veřejných prostranství pro město (18 lidí jako VPP).
Veřejné služby města (a. s.) – 10 Romů jako VPP.
Městská Charita – příspěvek na mzdu 1 romského pracovníka (3 roky).
Salesiáni – příspěvek na mzdy pracovníků s mládeží (3 roky), podporované zaměstnávání (informování, doprovod do informačního a poradenského střediska pro volbu a změnu povolání UP v budově).
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti.
MPSV
APZ
|
Městská policie
České Budějovice | Aktivity a projekty:
Záměr zřídit sdružení pro tzv. méně přizpůsobivé osoby. Nesetkalo se s podporou subjektů, působících v sociální oblasti. Žádány dotace z MV ČR (program prevence kriminality) - iniciativa vytvoření "řízeného squatu" (kapacita 17 osob). Poskytnuty prostory od MÚ, finance na vybavení z MV ČR, KÚ. Projekt selhal v pilotní fázi, dotace musely být vráceny.
|
|
|