| [Obec s rozšířenou působností: Ústí nad Labem] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Lokalita je tvořená čtyřmi domy:
i) Tři domy slouží jako městská ubytovna pro neplatiče (3 byty 1+1 a 14 bytů o jedné místnosti)
ii) Jeden dům v soukromém vlastnictví | Poloha lokality v rámci obce | Periferie | Míra prostorového vyloučení | Jasné
Z jedné strany je lokalita vymezena silnicí a dálnicí, z druhé polem a parovodem.
Nejbližší sociálně nevyloučení obyvatelé se bydlí cca 500 metrů od lokality. Přes pole se nachází rodinné domy.
Základní občanská vybavenost je v dosahu cca 5 – 10 minut chůze. Některé služby a instituce se nacházejí v Ústí nad Labem (vzdáleném cca 15 – 20 minut jízdy autobusem). | Stav domu/ů | Solidní
Domy ubytovny jsou jen hrubě omítnuty. Soukromý dům je neomítnut. | Vybavenost domu/ů | Část standardní výbavy chybí
Romové topí tuhými palivy, která jsou levnější, ač je v objektech elektrické vytápění.
Bojlerem je vybaven jen byt domovníka, jinak zde není teplá voda k dispozici.
Voda je k dispozici pouze na chodbách.
V objektech jsou společná WC ( jedno pro celé patro na chodbě). | Vlastník nemovitosti | Obec / Jejich obyvatelé
V případě neplatičství jsou využívány splátkové kalendáře, v některých případech je zaveden institut zvláštního příjemce. Cca 80 % neplatičů se dostane k soudu.
Obec spolupracuje na řešení problémů spolupracuje s terénním sociálním pracovníkem občanského sdružení Romano Jasnica. | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Lokalita vzniklá nově řízeným sestěhováním
Ubytovna pro neplatiče zde byla zřízena v letech 1996 – 97.
Dvě rodiny se z lokality odstěhovaly do jiné trmické lokality.
Byly zaznamenány dva případy migrace do zemí EU (nezjištěno, zda se jednalo o lidi z této lokality).
V soukromém domě bydlí Romové, kteří se sem přistěhovali z Předlic. Vedle stál dříve ještě jeden soukromý dům obydlený Romy, ten byl ale zbourán. Na místě zůstala hromada sutin. |
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA Celkový počet obyvatel obce | 2 696 | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 50 – 75 | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 90 % |
Odhad věkové struktury: Do 15 let | 62 % | Od 16 do 60 let | 35 % | Nad 61 let | 3 % |
Odhad vzdělanostní struktury: Maximálně základní | Informace nezjištěna | Střední bez maturity | Informace nezjištěna | Střední s maturitou a vyšší | Informace nezjištěna |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 26,60 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 70 % | Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách nebo pobírají invalidní či starobní důchod.
Několik osob pracuje na VPP.
Někteří si přivydělávají sběrem železného šrotu. |
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Ojediněle se zde vyskytují krádeže.
Ojediněle se vyskytují také problémy se závislostmi (narkomanie, gamblerství, alkoholismus). |
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | Informace nezjištěna
Zřejmě však jde o většinu dětí z lokality. | Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 255 | Odhad podílu romských žáků na škole | 21 – 30 % | Existence přípravného ročníku | Ano | Aktivity a projekty | Působí zde 2 asistenti pedagoga.
Zajišťují doučování.
Organizují volnočasové aktivity (romské děti využívají hlavně sportu a PC), preventivní přednášky a akce.
Jsou partnery na projektu prevence kriminality, který podával MÚ Trmice. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti zatím nemají. V současnosti plánují vytvořit projekt na OP RLZ.
SIPVZ |
Základní škola B | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola, praktická škola (jednoletá a dvouletá)
Celkový počet žáků: 200 | Odhad podílu romských žáků na škole | 91 – 100 % | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Působí zde 3 asistenti pedagoga a (2 asistenti pro postižené děti).
Organizují řadu volnočasových aktivit (kroužků).
Při škole působí občanské sdružení Unie rodičů (jeho prostřednictvím podává škola žádosti o granty).
Spolupracují s občanským sdružením Romano Jasnica.
Připravují projekt zaměřený na vzdělávání sociokulturně znevýhodněných žáků a jejich rodičů. Projekt je navržen ve třech stupních (jazyky, PC, zájmová činnost). | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s přípravou projektu.
MŠMT
Sponzorské dary |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní samospráva Místní koncepce integrace | Specifická koncepce neexistuje a ani se nepřipravuje. | Funkce romského poradce | Ne | Aktivity a projekty | Podporují občanské sdružení Romano Jasnica.
| ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou informováni, praktické zkušenosti nemají. |
Nestátní neziskové organizace Romano jasnica, o. s.
Gogolova 29/2 | Aktivity a projekty:
Při organizaci působí 1 terénní sociální pracovník.
Organizují volnočasové aktivity, provozují vzdělávací centrum (počítače, angličtina, sportovní a taneční kroužek), pořádají jednorázové akce (tábory, hudební festival, výjezdové akce).
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti zatím nemají.
MPSV
MŠMT
Rada vlády pro záležitosti romské komunity
Ústecký kraj
NROS | K.L.Y.D., o. s.
Revoluční 802 | Aktivity a projekty:
Připravují bezplatné kurzy PC a administrativní práce.
Provozují výchovně vzdělávací centrum (sociálně správní kurzy).
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti. | O. s. Slovo 21
Praha | Aktivity a projekty:
Realizují projekt „Pale o vudar – Otevřít dveře“, jehož cílem je podpora vzdělávání romské komunity – jednak podpora studia Romů na VŠ, jednak podpora vzdělávání romských žen. Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s OP RLZ. |
Jiný subjekt Nebyly identifikovány žádné další subjekty. | |
|
|
|