| [Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Několik tří- až čtyřpodlažních domů v několika ulicích nacházejících se blízko sebe.
Celkem se v lokalitě nachází cca 100 bytů různé velikosti. Řada z nich již není obydlena.
Ve většině případů jde o cihlové stavby z válečného období.
Přímo v lokalitě se nachází policejní služebna.
| Poloha lokality v rámci obce | Běžná zástavba | Míra prostorového vyloučení | Částečné
Sociálně nevyloučení obyvatelé bydlí v nejbližším okolí lokality (cca 50 metrů).
Základní občanská vybavenost je dostupná v centru města (cca 5 – 10 minut pěšky).
| Stav domu/ů | Solidní / Špatný
Byty jsou v různém stavu. Některé domy byly před 10 lety městem zrekonstruovány, ovšem dnes jsou zcela zničené (zejména společné prostory). | Vybavenost domu/ů | Část standardní výbavy není chybí
Topení je v některých bytech na plyn, v některých na elektřinu, jinde na pevná paliva.
V některých domech je společné sociální zařízení.
| Vlastník nemovitosti | Obec | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Kombinace dlouhodobé existence a „přirozeného“ sestěhování
Dříve se jednalo o luxusní podnikové byty. V 70. letech do lokality přišly první romské rodiny. Později začalo docházet ke spontánnímu sestěhovávání romských rodin do volných bytů.
Byla zaznamenána zvýšená migrace této lokality do zemí EU (Anglie).
Vzhledem k lukrativní poloze město plánuje postupné vyklizení lokality. Zatím se nehovoří o žádném konkrétním místě, kam budou rodiny přestěhovány.
|
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA Celkový počet obyvatel obce | 26 331 | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 201 – 250 | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 80 % |
Odhad věkové struktury: Do 15 let | 60 % | Od 16 do 60 let | 35 % | Nad 61 let | 5 % |
Odhad vzdělanostní struktury: Maximálně základní | 100 % | Střední bez maturity | 0 % | Střední s maturitou a vyšší | 0 % |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 11,30 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 93 % | Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel lokality je závislá na sociálních dávkách.
Několik osob trvale pracuje.
Někteří pracují příležitostně „načerno“ (výkopové práce).
Někteří si přivydělávají sběrem železného šrotu.
|
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Je zde významnou měrou zastoupena lichva, krádeže, prodej drog a mnoho obyvatel má problémy s gamblerstvím.
Ojediněle se zde vyskytuje prostituce, narkomanie a alkoholismus.
|
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | 41 – 50 %
Mnoho rodičů se aktivně brání zařazování dětí do škol se speciálním vzděláváním.
| Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní, pomocná škola
Celkový počet žáků: 111 | Odhad podílu romských žáků na škole | 41 – 50 % | Existence přípravného ročníku | Ne
Škola měla přípravný ročník, dětem dokonce zajišťovala svačiny zdarma. Ročník byl zrušen pro malý zájem.
| Aktivity a projekty | Působí zde 1asistent pedagoga.
Organizují volnočasové aktivity.
Účastní se řady vzdělávacích projektů orientovaných na pedagogický sbor (např. Nová škola, Step by Step, Aisis, Humanitas Profes atd.) | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti zatím nemají.
|
Základní škola B | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 1040 | Odhad podílu romských žáků na škole | do 10 % | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Působí zde 1 asistent pedagoga.
Působí zde také sociální pedagog.
Nabízejí řadu volnočasových aktivit (kroužky).
| ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, reálné zkušenosti zatím nemají.
|
Základní škola C | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 422 | Odhad podílu romských žáků na škole | do 10 % | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Působí zde 1 asistent pedagoga.
Zajišťují doučování.
Realizují projekt „Začít spolu“ (1. stupeň).
Organizují volnočasové aktivity.
Účastní se řady vzdělávacích projektů orientovaných na pedagogický sbor (např. Nová škola, Step by Step, Aisis, Humanitas Profes atd.)
| ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti zatím nemají. |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní samospráva Místní koncepce integrace | Koncepce integrace neexistuje a ani se nepřipravuje.
V současné době se připravuje komunitní plán, do kterého je zahrnuta problematika sociálního vyloučení. Na tuto oblast byla vytvořena pracovní skupina.
| Funkce romského poradce | Ano (od roku 2004) | Aktivity a projekty | Nerealizují žádné specifické aktivity ani projekty.
| ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni. Praktické zkušenosti mají pouze v rámci programu SROP – „Posílení kapacity při plánování a realizaci programů v Moravskoslezském kraji“. (Nespecifikováno, zda hrazeno z ESF či ERDF).
|
Nestátní neziskové organizace Společenství Romů na Moravě
Suvorova 8 | Aktivity a projekty:
Provozují Komunitní centrum.
Nabízejí spolupráci na předškolní výchově a přípravě dětí pro vstup na ZŠ.
Zajišťují doučování.
Působí zde 2 TSP a 1 asistent pedagoga.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni. Sami nemají žádné praktické zkušenosti mohou v této věci však spolupracovat s brněnským centrem. | Slovo 21
Praha | Aktivity a projekty:
Realizují projekt „Terne čhave – Mladí lidé“ (projekt vzdělávání odborných pracovníků center pro rozvoj funkční gramotnosti romské mládeže). Cílem projektu je vybudování funkční sítě poskytovatelů specifických sociálních služeb v kraji určených především uživatelům ohroženým sociální exkluzí v důsledku života v prostorově segregovaných lokalitách.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Mají praktické zkušenosti s OP RLZ.
|
Jiný subjekt Nebyly identifikovány žádné další subjekty. | |
|
|
|