|
[Obec s rozšířenou působností]
DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ
Typ lokality
| Městské holobyty pro neplatiče a "nepřizpůsobivé" občany (celkem 13 bytových jednotek)
|
Poloha lokality v rámci obce | Periferie
Cca 2 km za městem
|
Míra prostorového vyloučení | Jasné
Komunikace, která vede k objektu, je ve špatném stavu.
V blízkosti lokality je několik rodinných domků a budovy kasáren.
Občanská vybavenost je špatně dostupná (např. speciální škola, kam dochází většina dětí z lokality, se nachází na vzdáleném konci města). Do lokality nezajíždí MHD. Většina rodin ale vlastní automobily.
|
Stav domu/ů | Bezvadný
Objekt byl v roce 2003 kompletně zrekonstruován. Poničeny jsou některé dveře.
V okolí lokality se hromadí odpady (autovraky aj.)
|
Vybavenost domu/ů | Část standardní výbavy chybí
Jednotlivé holobyty jsou vybaveny umyvadly se studenou vodou. WC a koupelny (společné pro 2 až 3 rodiny) se nalézají na chodbě. Topí se tuhými palivy.
|
Vlastník nemovitosti | Obec
Od samého vzniku holobytů působí jako správce objektu občanské sdružení Naděje (viz níže).
|
Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Lokalita vzniklá nově řízeným sestěhováváním
Lokalita vznikla v roce 2003 jako městské holobyty pro neplatiče a "nepřizpůsobivé" obyvatele v kompletně zrekonstruovaném objektu bývalého vojenského muničního skladu. Objekt je součástí tzv. propustného vícestupňového systému sociálního bydlení (viz níže).
Nájemní smlouvy jsou uzavírány na dobu určitou. V některých případech je využíván institut zvláštního příjemce. Někteří obyvatelé v objektu bydlí dlouhodobě, jiní jen dočasně. Pokud nevznikají nové dluhy a nájemníci spolupracují s pracovníky občanského sdružení Naděje, jsou po čase stěhováni zpátky do lokality v centru města. Děje se tak v několika případech ročně.
|
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA
Celkový počet obyvatel obce
| 29 801
|
Odhad počtu romských obyvatel lokality | 26 – 50
|
Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 85 %
|
Odhad věkové struktury:
Do 15 let
| 40 %
|
Od 16 do 60 let | 60 %
|
Nad 61 let | 0
|
Odhad vzdělanostní struktury:
Maximálně základní
| 90 %
|
Střední bez maturity | 10 %
|
Střední s maturitou a vyšší | 0 %
|
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY
Celková míra nezaměstnanosti v obci
| 7,80 %
|
Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 93 %
|
Formy zabezpečení obživy | 1 osoba je trvale zaměstnaná.
Několik osob příležitostně pracuje na brigádách.
1 osoba pracuje "načerno".
|
SOCIÁLNÍ PROBLÉMOVÉ JEVY
Formy a míra výskytu
| Výjimečně se vyskytují drobné krádeže (kabely, kovové předměty). Ojediněle se vyskytuje problém gamblerství a narkomanie (v současnosti se to týká jen jedné osoby). Problémem je zadlužování u firem půjčujících na vysoký úrok.
|
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA
Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním
| Informace nezjištěna
|
Základní škola A | - - |
Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: Základní škola
Celkový počet žáků: 640
|
Odhad podílu romských žáků na škole | do 10 %
|
Existence přípravného ročníku | Ne
|
Aktivity a projekty | 1 asistentka pedagoga
Doučování zajišťuje asistentka pedagoga.
Volnočasové aktivity (10 kroužků)
|
ESF a jiné zdroje financování | Informace nezjištěna
|
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Samospráva
Místní koncepce integrace
| Koncepce romské integrace neexistuje.
V současné době je zpracováván komunitní plán.
|
Funkce romského poradce | Ano (od roku 2003; kumulovaná funkce)
|
Aktivity a projekty | Propustný vícestupňový systém sociálního bydlení – ve spolupráci s občanským sdružením Naděje (správcovství a TSP v domě se sociálními byty a v holobytech). Motivace sociálně potřebných a "nepřizpůsobivých" obyvatel – možnost opětovného získání obecního nájemního bytu i pro bývalé dlužníky. Hodnoceno jako úspěšné ze strany OS Naděje i MÚ – neplatiči nejsou vystěhováváni "na ulici", daří se je motivovat ke splácení dluhů, v několika případech došlo k opětovnému přestěhování do nájemního bytu.
|
ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají. Nevylučují, že budou v budoucnu žádat.
|
Nestátní neziskové organizace
OS Naděje
Nábřeží 1. Máje 1401, resp. Svatoplukova 211
| Aktivity a projekty:
Správcovská služba a TSP v městských sociálních bytech (od roku 2000) a holobytech (od roku 2003). Řízení provozu domů, dohled nad dodržováním domovního řádu, každodenní kontakt s klienty, TSP. V obou objektech je kancelář, klubovna pro předškolní a školní děti (zaměstnány pracovnice klubovny – odpolední doučování, příprava do školy, získávání praktických dovedností). Projekt ve spolupráci s ÚP – "Nová šance" – zaměstnání na VPP – zakázky technického směru pro obyvatele lokality přes TSM (šance splatit dluhy z minulosti).
Komunitní centrum Nábřeží od r. 2004 pro cílovou skupinu předškolních a školních dětí (po – pá: 9:00 – 12:00; 13:00- 18:00). Dopolední klub pro matky s dětmi. Odpolední program – kroužky (vaření, pohybový, taneční, malování, fotografický). Doučování (13.00 – 15.00), besedy. Poznávací výlety, prázdninový tábor. Video – večery, táboráky. Pravidelně dochází cca 50 romských dětí z centra města a sídliště.
Financování:
O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou dobře informováni. Mají zkušenost s čerpáním z Globálního grantu. Podán projekt na rozšíření působnosti a spektra činností KC Nábřeží (SROP) – zřízení centra pro matky s dětmi.
Aktuálně podán projekt na OP RLZ – "Analýza zájmů a potřeb cílové skupiny" (soužití majority a majority v rámci odlišnosti, vzdělávání obou skupin – plánovány společné semináře).
Činnost financována z rozpočtu MÚ, čerpány dotace z MPSV.
|
Člověk v tísni – společnost při ČT, o. p. s.
Tyršova 56 | Aktivity a projekty:
TSP od roku 2002. 46 dlouhodobých klientů. Vyřizování splátkových kalendářů, pomoc při jednání na úřadech, řešení otázky bydlení (rostoucího penále na dluzích na nájemném), soc. – právní poradenství, pomoc při exekucích od soukromých firem (leasingové společnosti).
Plánují rozšířit kapacitu o dalšího TSP.
Od listopadu 2005 kancelář (Tyršova ulice), docházení do rodin, asistence klientům.
Financování:
O možnostech čerpat prostředky z ESF jsou informováni dobře, zkušenosti mají četné, čerpají průběžně z různých programů.
|
Občanské sdružení Mesada
Nábřeží 1. máje 2259 | Aktivity a projekty:
Podporované zaměstnávání (zajistili např. pracovnice pro občanské sdružení Naděje).
Financování:
Informace nezjištěna
|
Jiný subjekt
Úřad práce
Písek
| Aktivity a projekty:
Program "Nová šance" pro dlouhodobě nezaměstnané a obtížně umístitelné (zařazení na pomocné práce po dobu jednoho roku – údržba zeleně). Zaměřené na získání pracovních návyků. Týká se také obyvatel lokality.
V současnosti 16 míst na VPP pro město, v rámci programu "Nová Šance" záměr navýšit na 50 míst.
Praktické rekvalifikace – stavební práce, zahradnické práce (teorie + praxe), svářečský kurs, obsluha vysokozdvižných vozíků, křovinořezy a motorové pily.
Spolupráce s OS Naděje – příspěvek na mzdy pracovníkům OS Naděje (SÚM).
Financování:
Program "Nová šance" financován z APZ.
Projekty ESF realizovány na krajské úrovni (např. program "Příprava na práci" realizován UP České Budějovice).
|
|
|