| [Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Čtyři dvouposchoďové domy s byty 1+1 či 2+1
Většina bytů 4. kategorie, dva byty 2. kategorie | Poloha lokality v rámci obce | Centrum | Míra prostorového vyloučení | Částečné
Jedná se o slepou ulici, ve které bydlí jen Romové.
Sociálně nevyloučení obyvatelé bydlí ve vedlejší ulici.
Většina základních služeb je dostupná cca 6 – 30 minut pěšky od lokality.
| Stav domu/ů | Solidní
Objekt je velmi vlhký, proto se na zdech tvoří plíseň. Omítka je opadaná.
Některá okna jsou rozbitá, některá nově opravená.
| Vybavenost domu/ů | Část standardní výbavy chybí
Topí se většinou v kamnech na tuhá paliva. Jen ve dvou bytech, které jsou rekonstruovány na 2. kategorii, mají jejich obyvatelé etážové topení.
Sociální zařízení je na chodbách, případně si je na své náklady v některých bytech dodělávají sami. Voda někdy v zimě zamrzá.
Nedostatečná je i kapacita popelnic, odpadky se tudíž hromadí před domy.
| Vlastník nemovitosti | Jejich obyvatelé / Obec
Dva domy jsou obecní, dva domy patří majiteli, který na daném místě sám bydlí.
| Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Kombinace dlouhodobé existence a „přirozeného“ sestěhování
Lokalita byla osídlena Romy asi před 25 lety. Pět rodin se sem přistěhovalo po revoluci.
|
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA Celkový počet obyvatel obce | 21 197 | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 101 – 150 | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 96 % |
Odhad věkové struktury: Do 15 let | 40 % | Od 16 do 60 let | 60 % | Nad 61 let | 0 % |
Odhad vzdělanostní struktury: Maximálně základní | 98 % | Střední bez maturity | 2 % | Střední s maturitou a vyšší | 0 % |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 8,50 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 100 % | Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách. Mnozí z nich pracují „načerno“. Rozšířený je zde také sběr železa.
|
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Ojediněle se zde vyskytuje prostituce (vyskytuje se sezónně), lichva a drobné krádeže. Výjimečně se zde objevuje i gamblerství.
|
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | 91 – 100 % | Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní škola
Celkový počet žáků: 33 | Odhad podílu romských žáků na škole | 81 – 90 % | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Na škole působí 1 romská asistentka pedagoga a 1 osobní asistentka (pracuje s jedním nevidomým žákem).
| ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, zkušenosti zatím nemají.
|
Základní škola B | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 452 | Odhad podílu romských žáků na škole | Informace nezjištěna | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Spolupracují s terénním sociálním pracovníkem.
| ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, zkušenosti zatím nemají.
|
Základní škola C | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 900
Spádová škola pro tuto lokalitu | Odhad podílu romských žáků na škole | Informace nezjištěna | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Nabízejí též doučování, u kterého nebylo zjištěno, jestli se ho účastní i romské děti.
Nabízejí volnočasové aktivity (zájezdy atd.).
Na škole od roku 2005 funguje poradenské pracoviště (speciální pedagog, výchovný poradce, školní metodik prevence).
| ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti mají.
|
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní samospráva Místní koncepce integrace | Specifická koncepce neexistuje a ani se nepřipravuje.
| Funkce romského poradce | Ano (od roku 2004) | Aktivity a projekty | Obec má k dispozici 2 terénní sociální pracovníky.
Město též podávalo projekt na Radu vlády pro záležitosti romské komunity. V rámci činností terénních sociálních pracovníků, byly organizovány letní tábory pro romské děti.
Podporují aktivity NNO.
Zřídili a financují provoz Komunitního centra, jež zastřešuje pět občanských sdružení. Centrum ve spolupráci s DDM „Déčko“ realizovalo projekt „Youth“ (prostředky na vybavení centra).
| ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají.
Phare
Interreg
Rada vlády pro záležitosti romské komunity |
Nestátní neziskové organizace Se všemi, o. s.
Jugoslávská 1539 | Aktivity a projekty:
Podílejí se na chodu Komunitního centra.
Organizují řadu volnočasových aktivit.
Financování:
Informace nezjištěna | Dokořán, o. s.
Čechova 342 | Aktivity a projekty:
Provozují nízkoprahové centrum pro děti a mládež „Archa“, jehož klientelu tvoří cca 90 % dětí z lokality. Centrum nabízí především volnočasové aktivity (sport, kultura, hry, vaření, výlety aj.)
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají.
MPSV
Královéhradecký kraj
Město Náchod
Komise pro prevenci kriminality
Pomozte dětem |
Jiný subjekt Městské středisko volnočasových aktivit | Aktivity a projekty:
Pořádají volnočasové aktivity, kterých se romské děti také účastní.
Financování:
Informace nezjištěna | Úřad práce
Náchod | Aktivity a projekty:
Ve spolupráci s DDM realizují projekt „Vzdělání, šance zaměstnání“ (jednou z cílových skupin jsou dlouhodobě nezaměstnaní se základním vzděláním).
V roce 2005 realizovali projekt „Impuls“ (zaměřený na mladé lidi, kteří předčasně odešli ze školy). V současnosti s norskými partnery chystají mezinárodní projekt, jenž má stejný cíl: zaměstnat mladé nebo je vrátit do školy.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti mají.
| Dům dětí a mládeže „Déčko“ Zámecká 243 | Aktivity a projekty:
Nabízí především volnočasové aktivity (počítačové kurzy, zájmové kroužky), spolupracují s komunitním centrem.
Realizují program „Romské tradice“.
Připravují projekt zaměřený na doučování dětí.
Funguje zde romský pedagog.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti mají.
|
|
|
|