| [Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Část ulice, především uzavřený komplex 2 rozlehlých činžovních domů
Celkem 65 obydlených bytů 2. – 4. kategorie.
V některých domech v bezprostředním okolí jsou rekonstruovány tzv. holobyty pro neplatiče nájemného. | Poloha lokality v rámci obce | Běžná zástavba | Míra prostorového vyloučení | Částečné
Lokalita se nachází za železničním nadjezdem, u silnice vedoucí z města, v průmyslové zóně. Je oddělena průchodem pod železničním mostem. Za průmyslovou zónou již nejsou další obydlí.
Nejbližší sociálně nevyloučení obyvatelé bydlí cca 150 metrů od lokality.
Většina základních služeb se nachází v centru města, které je v dosahu cca 3 – 10 minut chůze. | Stav domu/ů | Solidní / Špatný
Společné prostory jsou ve špatném stavu. Mají poškozené dveře, poničené omítky.
Dřevěné části krovů jsou využívány jako topivo.
Částečné je narušena střecha, ve vyšších patrech zatéká. | Vybavenost domu/ů | Část standardní výbavy chybí
Většina bytů nemá koupelnu, sociální zařízení je na chodbě. Koupelny se nachází pouze v bytech, kde si je na vlastní náklady zřídili nájemníci bytů.
V některých bytech pro neplatiče (tzv. holobyty) je zabudováno elektrické vytápění v podlaze. Jinak převládá topení na tuhá paliva. Na vlastní náklady si některé rodiny pořídily elektrické přímotopy.
Teplá voda je pouze v bytech, kde byl na vlastní náklady instalován bojler.
V objektu se často vyskytuje neplatičství. Dochází k odpojování elektřiny. Obyvatelé lokality situaci řeší napojováním „načerno“ na společné prostory. | Vlastník nemovitosti | Obec
Obec se často potýká s problémem neplacení nájemného a služeb. Neplatiči jsou vystěhováváni do holobytů se smlouvou na dobu určitou (smlouva je na 6 měsíců a prodlužuje se dle plnění povinností).
Institut zvláštního příjemce je uplatňován v individuálních případech, nikoli hromadně. | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Kombinace dlouhodobé existence a řízeného sestěhování
Část obyvatel lokality tvoří starousedlíci (bývalí zaměstnanci ČD), část obyvatel do lokality přišla za levnějším bydlením.
V této lokalitě byly zaznamenány dlouhodobé návštěvy příbuzných ze Slovenska.
Byly zaznamenány případy 3 rodin migrujících do Velké Británie (některé z nich se vrátily). |
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA Celkový počet obyvatel obce | 46 938 | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 701 – 800 | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 80 % |
Odhad věkové struktury: Do 15 let | 10 % | Od 16 do 60 let | Většina | Nad 61 let | Informace nezjištěna |
Odhad vzdělanostní struktury: Maximálně základní | 100 % | Střední bez maturity | 0 % | Střední s maturitou a vyšší | 0 % |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 12,20 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 95 % | Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách.
Jen několik málo osob je trvale legálně zaměstnáno, několik dalších pracuje příležitostně na smlouvy na dobu určitou.
Někteří příležitostně pracují „načerno“.
Někteří si přivydělávají sběrem železného šrotu. |
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Ojediněle se zde vyskytuje prostituce, lichva a krádeže.
Problémem je také zadlužování u firem půjčujících na vysoký úrok.
Ojediněle se zde vyskytují problémy se závislostmi (narkomanie, gamblerství, alkoholismus). |
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | 81 – 90 % | Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 350 | Odhad podílu romských žáků na škole | 11 – 20 % | Existence přípravného ročníku | Ano | Aktivity a projekty | Na škole působí 4 asistenti pedagoga, kteří pomáhají při komunikaci s rodinami žáků, zajišťují doučování.
V roce 2001 realizovali projekt „Škola pro všechny“ (OSF).
V rámci projektu „Zvyšování informační gramotnosti příslušníků romské komunity a tvorba výukových programů s aktivní participací Romů“ pomáhali žáci 8. a 9. dospělým Romům vzdělávat se na PC.
Zapojují se též do multikulturních programů. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti zatím nemají. |
Základní škola B | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola
Celkový počet žáků: informace nezjištěna (kapacita: 269 žáků) | Odhad podílu romských žáků na škole | Informace nezjištěna | Existence přípravného ročníku | Informace nezjištěna | Aktivity a projekty | Informace nezjištěna | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti nemají. |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní samospráva Místní koncepce integrace | Od roku 2002 realizují program „Soužití“ (zaměřený na podporu integrace romské komunity). Za priority programu je stanoveno řešení bytové problematiky, vzdělávání, volnočasové aktivity a zlepšování komunikace. | Funkce romského poradce | Ano (od roku 2001, necelý půl úvazek, kumulovaná funkce) | Aktivity a projekty | Působí zde 2 TSP.
Organizují akce pro děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí.
Dále pak spolupracují s městskou policií v oblasti prevence kriminality a sociálně patologických jevů.
Podporují NNO. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti mají s OP RLZ a SROP (projekty však nejsou zaměřeny primárně na řešení romské problematiky). |
Nestátní neziskové organizace Oblastní charita Přerov
9. května 82 | Aktivity a projekty:
Provozují komunitní centrum Lačho Jilo v lokalitě A, v jehož rámci je zajišťováno doučování dětí, volnočasové aktivity (odpolední klub), přednášky v oblasti drogové a zdravotní prevence.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti v celorepublikovém měřítku.
MŠMT
Olomoucký kraj
Město Přerov | Romale
Husova 9 | Aktivity a projekty:
Provozují komunitní centrum pro mládež v lokalitě A, které poskytuje sociální asistenci, poradenství a volnočasové aktivity.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou informováni, praktické zkušenosti nemají. | Armáda spásy
Dr. Skaláka 9 | Aktivity a projekty:
Provozují dvě komunitní centra v Přerově, z čehož 1 se nachází v lokalitě B. Toto centrum nabízí programy zaměřené na děti předškolního a školního věku (volnočasové aktivity, kroužky, doučování a pomoc při psaní domácích úkolů, organizování výletů, táborů apod.).
Ve druhém centru (Jižní čtvrť, ul. 9. května) organizace nabízí programy i pro dospělé a seniory.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti nemají.
MPSV
MŠMT
Olomoucký kraj
Město Přerov | K - centrum Kappa Help
Kosmákova 44 | Aktivity a projekty:
Provozují nízkoprahové zařízení, které zajišťuje drogovou prevenci, přednášky ve školách a streetwork.
Mají terénní sociální pracovníky (jejich klientelu tvoří z velké části Romové).
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s přípravou projektů. | Donator o. p. s.
B. Němcové 1652 | Aktivity a projekty:
Realizují projekt „Centrum informační vzdělanosti handicapovaných osob v regionu města Přerov“ zaměřený na zvýšení vzdělanosti u Romů, a to formou získání základního, rozšířeného a speciálního vzdělání v oblasti IT.
Financování:
SROP – ESF |
Jiný subjekt Gymnázium Jakuba Škody
Komenského 29 | Aktivity a projekty:
Ve spolupráci s městem připravují projekt „Jiný pohled“, zaměřený na přiblížení tradiční romské kultury studentům středních škol.
Financování:
MŠMT
Město Přerov |
|
|