|
[Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ
Typ lokality |
Lokalita je tvořená třípatrovým pavlačovým domem o 59 bytech (3. kategorie) a čtyřmi domy (celkem o 32 bytech; 4. kategorie; tři z domů mají status holobytů) v přilehlé ulici.
Město v celé Plzni v současnosti vlastní už jen několik domů, většinou byty 3. a 4. kategorie, což snižuje šance Romů na přestěhování se do kvalitnějšího prostředí. |
Poloha lokality v rámci obce |
Periferie |
Míra prostorového vyloučení |
Jasné
Jedná se o jediné bytové domy v lokalitě. Od okolí jsou odděleny průmyslovými podniky, železnicí a silniční komunikací.
Nejbližší sociálně nevyloučení obyvatelé bydlí cca 300 metrů od lokality.
Základní občanská vybavenost je v dosahu 10 minut za využití MHD (zastávka je přímo před pavlačovým domem). |
Stav domu/ů |
Solidní
Pavlačový dům prošel v nedávné době částečnou rekonstrukcí (statika pavlačí, vchodové dveře). Tři ze čtyř domů ve vedlejší ulici byly zrekonstruovány v letech 2002 – 2003. |
Vybavenost domu/ů |
Část standardní výbavy chybí
V pavlačovém domě se topí vafkami, v ostatních domech elektrickými přímotopy nebo kamny na tuhá paliva.
Do domů není zavedená teplá voda, některé byty jsou vybaveny průtokovými ohřívači.
V minulosti docházelo k „černému“ odběru elektřiny.
Vodoměry a elektroměry jsou společné, spotřeba se rozpočítává rovnoměrně mezi všechny nájemníky. |
Vlastník nemovitosti |
Obec
Ve správě soukromé realitní kanceláře.
Nájemní smlouvy jsou uzavírány na dobu určitou (na 3 měsíce).
V případě neplatičství je někdy využíván institut zvláštního příjemce. Dochází k soudním exekucím a vystěhováváním. |
Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu |
Kombinace dlouhodobé existence a řízeného přistěhovávání
Nižší sociální statut měla lokalita již koncem 80. let. Většina nájemníků se sestěhovala z jiných městských obvodů v průběhu 90. let. V současnosti je snaha zamezit přistěhování dalších lidí s nízkým sociálním statusem. Byty jsou přidělovány na základě bodového systému. V důsledku toho zde jsou volné byty, protože rodiny s vyšším sociálním statusem sem nechtějí.
|
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA
Celkový počet obyvatel obce |
162 627 |
Odhad počtu romských obyvatel lokality |
101 – 150 |
Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality |
70 % |
Odhad věkové struktury: Do 15 let |
25 % |
Od 16 do 60 let |
70 % |
Nad 61 let |
5 % |
Odhad vzdělanostní struktury:
Maximálně základní |
Informace nezjištěna
Nízká úroveň vzdělanosti; většinou nedokončené základní vzdělání |
Střední bez maturity |
Informace nezjištěna |
Střední s maturitou a vyšší |
Informace nezjištěna
|
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY
Celková míra nezaměstnanosti v obci |
5,90 % |
Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality |
95 % |
Formy zabezpečení obživy |
Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách. Mnozí příležitostně pracují “načerno“. Většinou se jedná o pomocné stavební, úklidové a kopáčské práce (zaměstnavateli jsou romští podnikatelé ale i “renomované” podniky). Dalším zdrojem příjmů některých rodin je rozebírání vraků a následný prodej náhradních dílů.
|
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu |
Občas se vyskytuje narkomanie spojená s prodejem drog. V menší míře se vyskytuje gamblerství, alkoholismus a drobné krádeže, ojediněle prostituce.
|
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA
Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním |
71 – 80 % |
Základní škola A | - - |
Vybrané informace o škole |
Vzdělávací program: zvláštní škola
Celkový počet žáků: 140
Škola dělá každoročně zápis do prvních tříd. |
Odhad podílu romských žáků na škole |
71 – 80 % |
Existence přípravného ročníku |
Ne |
Aktivity a projekty |
Asistent pedagoga
Volnočasové aktivity (Keramika, sborový zpěv, lyžařské výcviky, cyklistické výlety, ozdravné pobyty v Itálii) |
ESF a jiné zdroje financování |
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Systém čerpání považují za příliš komplikovaný.
Magistrát
Sponzorské příspěvky |
Základní škola B | - - |
Vybrané informace o škole |
Vzdělávací program: praktická škola
Celkový počet žáků: 230 |
Podíl romských žáků na škole |
31 – 40 % |
Existence přípravného ročníku |
Ne |
Aktivity a projekty |
Nejsou realizovány žádné specifické projekty. |
ESF a jiné zdroje financování |
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti nemají. |
Základní škola C | - - |
Vybrané informace o škole |
Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 618 |
Podíl romských žáků na škole |
do 10 % |
Existence přípravného ročníku |
Ne |
Aktivity a projekty |
Nerealizují žádné specifické projekty. |
ESF a jiné zdroje financování |
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti nemají. Cestu k získání grantu považují za složitou.
Ředitel by byl ochoten vstoupit do projektu financovaného z ESF v případě, že by mu někdo pomohl s žádostí a s administrativou. |
Základní škola D | - - |
Vybrané informace o škole |
Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: Informace nezjištěna |
Podíl romských žáků na škole |
Informace nezjištěna |
Existence přípravného ročníku |
Ne |
Aktivity a projekty |
Informace nezjištěna |
ESF a jiné zdroje financování |
Informace nezjištěna
|
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Samospráva
Místní koncepce integrace |
Analytický podklad pro koncepci byl schválen. Doporučení k postupu, která obsahuje, nikoliv.
V rámci města působí komise pro integraci etnických menšin |
Funkce romského poradce |
Ne (funkce byla zrušena) |
Aktivity a projekty |
Nejsou realizovány žádné specifické projekty. Pozice TSP při magistrátu byla zrušena v roce 2004.
Město je partnerem v projektu Polis společnosti Člověk v tísni. Vytvořeny pracovní skupiny komunitního plánování – Skupina pro lidi ze sociálně vyloučených lokalit a pro lidi bez domova. |
ESF a jiné zdroje financování |
O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni. Zkušenosti zatím nemají. |
Nestátní neziskové organizace
Člověk v Tísni – společnost při ČT, o. p. s.
Koterovská 601/25 |
Aktivity a projekty:
Program Polis (od roku 2005; snaha o propojení všech institucí, které přicházejí do styku se sociálně vyloučenými, do jednotného a systémového postupu proti sociální exkluzi)
Financování:
O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni, financují z něj právě např. projekt Polis.
Prostředky od Rady vlády pro záležitosti romské komunity |
Salesiánské středisko mládeže
Revoluční 98 |
Aktivity a projekty:
Spolupráce s Člověkem v tísni v rámci projektu Polis.
Volnočasové aktivity pro děti, tábory, doučování, výlety.
Financování:
O možnosti čerpat prostředky z ESF nejsou dostatečně informováni, zkušenosti zatím nemají. |
Tady a teď, o. p. s.
Koterovská 25 |
Aktivity a projekty:
Spolupráce s Člověkem v tísni v rámci projektu Polis.
Volnočasové aktivity pro děti.
“Cesta z ghetta“ – hra pro SŠ
Interkulturní vzdělávání
Seberealizační pobyty
Zátěžové výjezdy
Financování:
O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni. Využívají SROP a jsou partneři v EQUAL. |
Ulice - Agentura terénní sociální práce o. s.
Plovární 40, Úslavská 31 |
Aktivity a projekty:
Terénní sociální práce, zaměřená na uživatele drog a osoby živící se prostitucí.
Financování:
O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají.
MPSV, Rada vlády pro koordinaci protidrogové politiky, Magistrát, Krajský úřad |
Začít spolu, o. s.
Podmostní 1/2398 |
Aktivity a projekty:
Nízkoprahové centrum „Pixla“ (pro děti a mládež od 6 do 20 let; denní návštěvnost: 30 – 40 dětí; volnočasové aktivity). Doučování, příprava dětí na vstup do školy, protidrogová prevence
Projekt „Příležitost“ (pro mladé od 15 do 25 let; program na zvýšení pracovních kompetencí; skončilo v létě 2005)
Ve spolupráci s Probační a mediační službou plánují probační a rekvalifikační program
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni.
Prostředky od Rady vlády pro záležitosti romské komunity
Magistrát
MPSV
NROS – Pomozte dětem
Nadace Via |
Občanská poradna
Barrandova 8 |
Aktivity a projekty:
Poradenství v sociální oblasti
Poradenství pro NNO
Vzdělávací aktivity pro veřejnost
Projekt „Podpora dostupnosti zaměstnání pro Romy v situaci sociálního vyloučení a zahájení sociálního dialogu na trhu práce v plzeňském regionu“
Projekt „Občanské poradenství v romských komunitách s důrazem na podporu dostupnosti zaměstnání“
Partner Člověka v Tísni v rámci projektu Polis
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni.
Phare 2003
MPSV
Prostředky od Rady vlády pro záležitosti romské komunity |
Sdružení Romů a národnostních menšin Plzeňského kraje
Koterovská 162 |
Aktivity a projekty:
Školení terénních pracovníků
Kulturní aktivity
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, zkušenosti zatím nemají. |
Naděje, o. s.
Železniční 36 |
Aktivity a projekty:
nízkoprahové centrum
doučování a volnočasové aktivity; (zapojeno cca 50 dětí, z toho asi 25 pravidelně)
sociální, pracovní a právní poradenství
Financování:
Mají informace i reálné zkušenosti se zpracováním žádosti o prostředky z ESF:
Naděje v EU - podpora adaptability NNO na podmínky v EU
Dále zdroje MPSV, NROS |
Diecézní charita
Cukrovarská 16, Sady 5. května |
Aktivity a projekty:
Terénní sociální práce
Plánují otevření komunitního centra v lokalitě E.
Financování:
Mají informace k ESF, konkrétní zkušenosti jsou omezené, prostředky v době přípravy nečerpali.
Prostředky od Rady vlády pro záležitosti romské komunity
|
Jiný subjekt
Městská policie
Plzeň |
Aktivity a projekty:
Projekt “Pro děti” (od dubna 2002) – zájmový kroužek “Slunečnice”; návštěvnost cca 15 dětí; výlety.
Financování:
Informace nezjištěna |
Úřad práce
Plzeň |
Aktivity a projekty:
Realizace programu „Příprava na práci“ v Plzeňském kraji.
Financování:
OP RLZ |
Západočeská univerzita
Plzeň |
Aktivity a projekty:
Studenti si mohou v rámci studia zapsat jako nepovinný volitelný předmět Mentoring romského žáka.
V letním semestru 2005 se tohoto programu účastnilo 7 studentů,
dalších 6 dobrovolníků je zapojeno v projektu POLIS.
Financování:
Reálné zkušenosti a dobrá informovat o ESF. Projekt POLIS je hrazen z těchto prostředků.
|
|
|