|
[Obec s rozšířenou působností]
DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ
Typ lokality
|
Třípatrový dům s obecními nájemními byty
|
Poloha lokality v rámci obce
|
Běžná zástavba
Objekt je součástí majoritní rezidenční zóny. Od okolní zástavby se vizuálně odlišuje pouze zanedbaným vzhledem.
|
Míra prostorového vyloučení
|
Žádné
Nejbližší sociálně nevyloučení obyvatelé bydlí cca 50 metrů od objektu.
Občanská vybavenost je velmi dobrá. Většina služeb se nachází v přijatelné vzdálenosti (do 15 minut pěšky). Pouze úřad práce se nachází v centru města (15 minut autobusem).
Autobusové spojení není příliš frekventované.
Objekt je vnímán jako tzv. „špatná adresa“.
|
Stav domu/ů
|
Solidní
Do objektu zatéká z rozbitých okapů, tudíž se na některých místech na zdech tvoří plísně. Zatéká také do oken. Objekt má vytopený sklep, v havarijním stavu je též odpad a jímka.
|
Vybavenost domu/ů
|
Část standardní výbavy chybí
Každá z domácností má odlišný způsob vytápění. Zaznamenány jsou elektrické přímotopy, kamna na pevná paliva a elektrický kotel ústředního topení (pouze v jednom bytě).
Některé byty mají WC na chodbě a v některých WC zcela chybí.
Všechny byty mají své vlastní elektroměry.
Spotřeba vody se rozpočítává (společný vodoměr).
|
Vlastník nemovitosti
|
Obec
Městský magistrát využívá budovu jako ubytování pro „neplatiče“.
|
Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu
|
Kombinace dlouhodobé existence a řízeného sestěhování
Původně byly byty určené pro zaměstnance uhelných šachet. Později byl objekt převeden do správy města. V 90. letech začal být objekt využíván jako ubytovna pro dlužníky nájemného.
|
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA
Celkový počet obyvatel obce
|
69 355
|
Odhad počtu romských obyvatel lokality
|
51 – 75
|
Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality
|
92 %
Kromě romských rodin jsou zde ubytováni i invalidé (vystěhováni ze zdravotnického objektu META z důvodu dluhu na nájemném).
|
Odhad věkové struktury:
Do 15 let
|
70 %
|
Od 16 do 60 let
|
28 %
|
Nad 61 let
|
2 %
|
Odhad vzdělanostní struktury:
Maximálně základní
|
99 %
|
Střední bez maturity
|
1 %
|
Střední s maturitou a vyšší
|
0 %
|
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY
Celková míra nezaměstnanosti v obci
|
9,60 %
|
Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality
|
90 – 95 %
|
Formy zabezpečení obživy
|
Významná část obyvatel je závislá na sociálních dávkách. Několik osob z dlouhodobě pracuje. Někteří příležitostně pracují „načerno“. Někteří si také přivydělávají sběrem železného šrotu a barevných kovů.
|
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY
Formy a míra výskytu
|
Ojedinělým jevem jsou zde lichva a krádeže, někteří obyvatelé mají též ojediněle problémy se závislostmi (narkomanie, gamblerství, alkoholismus).
|
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA
Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním
|
Informace nezjištěna
|
Základní škola A
| - - |
Vybrané informace o škole
|
Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 307
|
Odhad podílu romských žáků na škole
|
do 10%
|
Existence přípravného ročníku
|
Ne
|
Aktivity a projekty
|
Informace nezjištěna
|
ESF a jiné zdroje financování
|
Informace nezjištěna
|
Základní škola B
| - - |
Vybrané informace o škole
|
Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 530
|
Odhad podílu romských žáků na škole
|
do 10 %
|
Existence přípravného ročníku
|
Ne
|
Aktivity a projekty
|
Informace nezjištěna
|
ESF a jiné zdroje financování
|
Informace nezjištěna
|
Základní škola C
| - - |
Vybrané informace o škole
|
Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola
Celkový počet žáků: 238
|
Odhad podílu romských žáků na škole
|
71 – 80 %
|
Existence přípravného ročníku
|
Ne
|
Aktivity a projekty
|
Na škole působí 3 asistenti pedagoga, kteří zajišťují zájmovou činnost, organizují individuální doučování dle potřeby,
navštěvují rodiny,
spolupracují s Člověkem v Tísni,
pořádají výlety a exkurze (v rámci sociálního programu školy),
spolupracují s NNO Rosa (zvýšení komunikačních schopností děti).
|
ESF a jiné zdroje financování
|
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Podávali projekt „Napříč školou“ (o podpoře nebylo v době sběru informací rozhodnuto).
|
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA
Místní samospráva
Místní koncepce integrace
|
Specifická koncepce neexistuje.
Na začátku července 2005 bylo teprve odsouhlaseno zahájení komunitního plánování. V jeho rámci by měla být věnována pozornost též občanům a skupinám ohroženým sociálním vyloučením.
|
Funkce romského poradce
|
Ano
|
Aktivity a projekty
|
TSP od roku 2003
|
ESF a jiné zdroje financování
|
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s přípravou projektu např. v rámci SROP.
|
Nestátní neziskové organizace
Člověk v tísni – společnost při ČT, o. p. s.
Fibichova 1935
|
Aktivity a projekty:
TSP v několika lokalitách.
Organizuje doučování školních dětí z lokalit dobrovolníky (tento projekt se teprve rozjíždí, zatím mají jen 10 dobrovolníků, probíhá konkrétně např. právě v lokalitě C).
Projekt pracovního poradenství
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Mají četné praktické zkušenosti s přípravou projektů.
|
Rosa – sdružení na pomoc ohroženým dětem
Římská 2846
|
Aktivity a projekty:
V několika lokalitách se zabývá předškolní přípravou dětí.
Od roku 1996 se podílí na projektu „Péče o děti etnicky a sociálně znevýhodněné - pracují především s předškolními dětmi, volnočasové aktivity.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají.
|
Střep – české centrum pro sanaci rodiny
Praha
|
Aktivity a projekty:
Sociální a právní poradenství.
„Víceúrovňový program sociálních služeb pro rodiny s dětmi, které jsou ohroženy odebráním do dětských domovů ze sociálních domovů“.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti mají.
|
Jiný subjekt
Úřad práce
Kladno
|
Aktivity a projekty:
Standardní rekvalifikační programy a programy přípravy na práci realizované ve všech krajích ČR
Financování:
ESF
|
|
|
|