| [Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Skupina pěti domů v jedné ulici
Všechny domy jsou stejné, mají 4 vchody (2 byty nahoře a 2 byty dole). Většinou se jedná o byty 1+1, v jednom z domů jsou byty 2+1.
Byty jsou 4. kategorie.
| Poloha lokality v rámci obce | Periferie | Míra prostorového vyloučení | Částečné
Přestože jsou domy specifickou dominantou této části města a jsou velmi lehce rozpoznatelné, nejedná se o typický případ prostorového vyloučení. Ze tří stran sousedí s majoritní obytnou zástavbou.
Sociálně nevyloučení bydlí v sousedství.
Základní občanská vybavenost je v dosahu cca 25 minut chůze.
| Stav domu/ů | Solidní
Budovy jsou v poměrně dobrém technickém stavu. Problémem je spíše jejich vybavenost.
| Vybavenost domu/ů | Část standardní výbava chybí
Domy nejsou vybaveny koupelnami a záchody (ty jsou suché mimo domy, pro každou domácnost jeden).
Topí se pevným palivem, vaří se na kamnech.
K dispozici je pouze studená voda.
Do domů není zaveden plyn.
Každý byt má svůj vlastní elektroměr, vodoměr je jeden na celou lokalitu.
| Vlastník nemovitosti | Obec | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Lokalita vzniklá nově řízeným sestěhováváním
Domy v lokalitě patřily dříve Železárnám a drátovnám Bohumín. Po roce 1989 je železárny postoupily městu, které zde zřídilo byty pro sociálně slabé.
Sociální mobilita nebyla zaznamenána.
|
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA Celkový počet obyvatel obce | 23 078 | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 201 – 250 | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 75 % |
Odhad věkové struktury: Do 15 let | 48 % | Od 16 do 60 let | 48 % | Nad 61 let | 4 % |
Odhad vzdělanostní struktury: Maximálně základní | 99 % | Střední bez maturity | 1 % | Střední s maturitou a vyšší | 0 % |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 15,50 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 93 % | Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách.
Několik obyvatel je trvale zaměstnáno.
Někteří příležitostně pracují (často „načerno“).
Někteří si přivydělávají sběrem šrotu nebo dřeva.
|
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Je zde významně zastoupena lichva.
Gamblerství, narkomanie, prodej drog, krádeže a alkoholismus se vyskytují ojediněle.
|
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | Informace nezjištěna
Převážná většina dětí z lokality chodí do běžné místní ZŠ.
|
Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 351 | Odhad podílu romských žáků na škole | 21 – 30 % | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Nerealizují žádné specifické aktivity ani projekty.
| ESF a jiné zdroje financování | Zcela chybí zkušenosti s ESF.
|
Základní škola B | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola a 3 speciální třídy
Celkový počet žáků: 570 | Odhad podílu romských žáků na škole | do 10 %
Zaznamenána vzrůstající tendence.
| Existence přípravného ročníku | Informace nezjištěna | Aktivity a projekty | Informace nezjištěna | ESF a jiné zdroje financování | ESF jako zdroj financí nepovažují pro školu za důležitý. Nesnaží se opatřit si informace.
| | | Základní škola C | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola, 4 speciální třídy se vzdělávacím programem zvláštní škola
Celkový počet žáků: 198 | Odhad podílu romských žáků na škole | 81 – 90 % | Existence přípravného ročníku | Ano | Aktivity a projekty | Působí zde 6 asistentů pedagoga.
V roce 2004/05 realizovali projekt „Tvoříme pozitivní sociální klima ve škole“ (vzdělávání pedagogického sboru).
Realizují projekt „Neorganizovaná mládež“, který je zaměřen na volnočasové aktivity.
Dále realizují projekt „Žijeme a bavíme se spolu“, jenž se také zaměřuje na využití volného času.
Na škole funguje 18 kroužků.
Doučování zajišťují individuálně podle potřeby (na vlastní žádost dětí).
| ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. V minulosti žádný projekt nepodávali, a ani se nechystají.
Mají bohaté zkušenosti v oblasti čerpání různých dotací a grantů, např. z
MŠMT
Moravskoslezský kraj
Město Bohumín
Phare (vybavení přípravného ročníku)
Asociace TOM |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní samospráva Místní koncepce integrace | Koncepce romské integrace neexistuje a ani se nepřipravuje.
V komunitním plánování, které se rozbíhá (připravují se pracovní skupiny a chystá se analýza potřeb), se počítá s pracovní skupinou zabývající se otázkou národnostních menšin (Romů, Řeků, Poláků).
| Funkce romského poradce | Ne | Aktivity a projekty | Veškeré aktivity ze strany města se výrazně omezily po medializovaném vyklizení Hotelového domu
V současné době vzniká pracovní skupina, která se komplexně zaměří na řešení situace v romských lokalitách (otázky sociální, bydlení, vzdělávání). Momentálně je projekt ve fázi oslovování osob – nezjištěny podrobnosti o uvažovaných řešeních.
Město vyhlásilo Program nulové tolerance (impulsem rozšířené neplatičství, podrobnosti na www.mesto-bohumin.cz) | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Praktické zkušenosti mají (ze SROP realizují např. projekt komunitního plánování sociálních služeb nebo „Posílení kapacity při plánování a realizaci programů v Moravskoslezském kraji“). |
Nestátní neziskové organizace Slezská Diakonie
Drátovenská 246 | Aktivity a projekty:
Provozují komunitní centrum (nízkoprahové zařízení pro děti a mládež KANAAN, založeno v roce 2002), které nabízí volnočasové aktivity (kurzy vaření, šití, PC, besedy /o nebezpečí lichvy apod./).
Zajišťují TSP pro lokalitu B.
Během letních měsíců při komunitním centru funguje mateřské centrum pro matku a dítě Klub Sluníčko.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Mají řadu praktických zkušenosti s čerpáním dotací z Phare, SROP (projekt “Kontakt Bohumín – metodika komunitního centra a sociálního poradenství v romské minoritě“, „Rovná šance – podporované zaměstnávání“), z nadačních zdrojů apod.
| Charita Bohumín
Čáslavská 1061 | Aktivity a projekty:
Od roku 2001 provozují občanskou poradnu, která se zabývá otázkou bydlení, sociálně-právním poradenstvím, občanskými a finančními problémy. Spolupracují v projektu SPES (síť poraden zabývajících se problematikou zadluženosti).
Od roku 1999 funguje charitní šatník (oblečení je poskytováno na poukázky, spolupráce se sociálním odborem).
Jsou partnerem komunitního plánování.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti zatím nemají. Byla by nutná spolupráce s okolními zkušenějšími charitami.
MPSV
Město Bohumín |
Jiný subjekt Nebyl identifikován žádný další subjekt. | |
|
|
|