| [Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Několik panelových domů na sídlišti
Romové tvoří většinu jen v 5 panelových domech.
Byty 1. kategorie | Poloha lokality v rámci obce | Periferie
Sídliště tvoří jižní periferii města (cca 15 minut autobusem od centra). | Míra prostorového vyloučení | Žádné
Domy v nichž převládají Romové jsou součástí běžné zástavby.
Nejbližší sociálně nevyloučení obyvatelé bydlí v bezprostřední blízkosti (ve stejných i sousedních domech).
Základní občanská vybavenost je v dosahu cca 4 - 15 minut za použití hromadné dopravy. | Stav domu/ů | Bezvadný | Vybavenost domu/ů | Standardní výbava | Vlastník nemovitosti | Jiné soukromé osoby či firmy
Domy byly původně v majetku města. Byly zde velké problémy s neplatičstvím. V roce 2005 prodalo město domy soukromému majiteli. Bylo vystěhováno několik „problémových“ rodin. Situaci s neplatičstvím se postupně daří řešit. | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Kombinace dlouhodobé existence a řízeného sestěhování
Sídliště bylo vystavěno v 80. letech. Již v té době sem byla nastěhována řada romských rodin. Po r. 1989 sem byli stěhováni Romové ze zbouraných starých domů v různých čtvrtích ve městě.
Stále dochází k migraci Romů z jiných lokalit v Děčíně (rodiny se sem stěhují ke svým příbuzným, v případě, že jsou jim vypovězeny nájemní smlouvy v bytech v jiných částech města).
Řada Romů odešla do Anglie, většinou se vrátili zpět. |
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA Celkový počet obyvatel obce | 51 820 | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 251 – 300 | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 52 %
(Údaj se nevztahuje k celému sídlišti, ale jen k pěti domům, kde žije většina romských rodin.) |
Odhad věkové struktury: Do 15 let | 45 % | Od 16 do 60 let | 53 % | Nad 61 let | 2 % |
Odhad vzdělanostní struktury: Maximálně základní | 75 % | Střední bez maturity | 25 % | Střední s maturitou a vyšší | 0 % |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 14,20 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 95 % | Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách. Práce „načerno“ se zde příliš nevyskytuje. Někteří obyvatelé si přivydělávají dovozem starého nábytku z Německa a jeho následným prodejem. |
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Ojediněle se zde vyskytuje prostituce a drobné krádeže. Ojediněle se zde vyskytují problémy s gamblerstvím, narkomanií a alkoholismem. |
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | Nízká | Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 590
Pro integrované žáky je sestavován individuální vzdělávací program. | Odhad podílu romských žáků na škole | do 10 % | Existence přípravného ročníku | Ano | Aktivity a projekty | Na škole působí 1 asistent pedagoga.
Jsou realizovány kurzy nápravy poruch učení.
Škola nabízí řadu volnočasových aktivit (asistent pedagoga vede taneční kroužek, dívčí klub, internet) a doučování.
Funguje zde nízkoprahové centrum „Kamarád“ (viz o. s. Indigo). | ESF a jiné zdroje financování | Informace nezjištěna |
Základní škola B | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní škola
Celkový počet žáků: Informace nezjištěna | Odhad podílu romských žáků na škole | Informace nezjištěna | Existence přípravného ročníku | Informace nezjištěna | Aktivity a projekty | Informace nezjištěna | ESF a jiné zdroje financování | Informace nezjištěna |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní samospráva Místní koncepce integrace | Specifická koncepce neexistuje a ani se nepřipravuje.
V současné době se v rámci komunitního plánování vypracovává analýza potřeb v sociální sféře, ve které je jedna část věnována menšinám. Funguje zde koordinační skupina Drogově závislí a etnické menšiny. | Funkce romského poradce | Ano (Od roku 2005 funkci na půl úvazku vykonává terénní sociální pracovník.) | Aktivity a projekty | Podporují NNO, které působí v oblasti integrace sociálně vyloučených skupin obyvatel. Ve spolupráci s těmito NNO se připravuje komunitní plán.
Plánují zřízení nízkoprahového zařízení.
Spolupracují s Úřadem práce při realizaci programu „Návrat“ pro mladé, dlouhodobě nezaměstnané. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s EQUAL.
APZ
Phare |
Nestátní neziskové organizace Občanské sdružení Indigo
Havlíčkova 25, Jílové u Děčína | Aktivity a projekty:
Ve spolupráci s DDM provozují v prostorách jedné místní školy nízkoprahové zařízení „Centrum Kamarád“ (pro děti 6 – 15 let). V rámci centra nabízejí volnočasové aktivity a doučování. Docházejí sem romské i neromské děti.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti nemají.
Komunitní nadace Ústí nad Labem
Město Děčín
Sponzorské dary | Charitní sdružení Děčín – Občanská poradna
Husovo nám 99/13 (sídlo)
Palackého 1226/17 (poradna) | Aktivity a projekty:
Poskytují všeobecné sociálně – právní poradenství, provozují poradnu pro zaměstnávání.
Realizuje projekt „Pomozme si navzájem I., II.“, v rámci kterého terénní sociální pracovník dochází do rodin (smlouva o asistenční službě v pěti vybraných romských rodinách).
Dále realizují projekt „Společné soužití“, v rámci kterého je poskytováno poradenství pro romské NNO.
Ve spolupráci s Úřadem práce realizují projekt „Romové chtějí pracovat“ (je do něj zařazeno 79 klientů, zaměstnání našlo 29 osob).
Dále realizují projekt „Poradenství pro nezaměstnané nad 50 let“.
Zajišťují doučování dětí v rodinách.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti mají s OP RLZ.
MPSV
Ústecký kraj
Phare
Úřad práce |
Jiný subjekt Nebyly identifikovány žádné další subjekty | |
|
|
|