|
[Obec s rozšířenou působností]
DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ
Typ lokality
|
Komplex dvou dvoupatrových činžovních domů
|
Poloha lokality v rámci obce
|
Běžná zástavba
|
Míra prostorového vyloučení
|
Žádné
Sociálně nevyloučení obyvatelé bydlí v bezprostředním sousedství.
Většina základních služeb je dobře dostupná (5 – 15 minut pěšky). Úřad práce a správa sociálního zabezpečení jsou dostupné 15 – 30 minut autobusem.
|
Stav domu/ů
|
Solidní / Špatný
Jeden z domů je v poměrně dobrém stavu (zajištěn i přívod plynu). Druhý objekt je ve velmi špatném stavu.
|
Vybavenost domu/ů
|
Standardní výbava
|
Vlastník nemovitosti
|
Obec
Obec využívá objektů jako ubytování pro sociálně slabé (převážně romské) rodiny.
Objekt spravuje soukromá firma (magistrátem určený správce).
|
Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu
|
Kombinace dlouhodobé existence a řízeného sestěhování
Původně se jednalo o velmi prestižní činžovní domy.
Po roce 1989 sem bylo postupně přestěhováno několik romských rodin. Časem však začal jeden z domů sloužit jako dům pro „problémové“ romské rodiny. To se promítlo i na jeho technickém stavu.
V porovnání s ostatními kladenskými lokalitami je tato považována za „lepší“ adresu.
|
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA
Celkový počet obyvatel obce
|
69 355
|
Odhad počtu romských obyvatel lokality
|
101 – 150
|
Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality
|
80 – 90 %
|
Odhad věkové struktury:
Do 15 let
|
55 %
|
Od 16 do 60 let
|
45 %
|
Nad 61 let
|
1 %
|
Odhad vzdělanostní struktury:
Maximálně základní
|
99 %
|
Střední bez maturity
|
1 %
|
Střední s maturitou a vyšší
|
0 %
|
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY
Celková míra nezaměstnanosti v obci
|
9,60 %
|
Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality
|
Informace nezjištěna
|
Formy zabezpečení obživy
|
Velká část obyvatel je závislá na sociálních dávkách. Několik jich má stálou práci (železárny, stavebnictví, město). Někteří pracují příležitostně „načerno“. Někteří si přivydělávají sběrem kovového šrotu.
|
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY
Formy a míra výskytu
|
Ojediněle se zde vyskytuje prodej drog, lichva a krádeže. Ojedinělým jevem je zde také gamblerství, narkomanie a alkoholismus.
|
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA
Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním
|
Informace nezjištěna
V lokalitě údajně žije málo dětí.
|
Základní škola A
| - - |
Vybrané informace o škole
|
Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 190
|
Odhad podílu romských žáků na škole
|
11 – 20 %
Snižující se počet žáků z majoritní společnosti.
|
Existence přípravného ročníku
|
Ne
|
Aktivity a projekty
|
Škola nabízí volnočasové aktivity (děti z lokality je nenavštěvují).
Škola plánuje zřízení funkce asistenta pedagoga.
|
ESF a jiné zdroje financování
|
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají.
|
Základní škola B
| - - |
Vybrané informace o škole
|
Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola
Celkový počet žáků: 238
|
Odhad podílu romských žáků na škole
|
71 – 80 %
|
Existence přípravného ročníku
|
Ne
|
Aktivity a projekty
|
Na škole působí 3 asistenti pedagoga, kteří zajišťují zájmovou činnost, organizují individuální doučování dle potřeby,
navštěvují rodiny,
spolupracují s Člověkem v Tísni,
pořádají výlety a exkurze (v rámci sociálního programu školy),
spolupracují s NNO Rosa (zvýšení komunikačních schopností děti).
|
ESF a jiné zdroje financování
|
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Podávali projekt „Napříč školou“ (o podpoře nebylo v době sběru informací rozhodnuto).
|
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA
Místní samospráva
Místní koncepce integrace
|
Specifická koncepce neexistuje.
Na začátku července 2005 bylo teprve odsouhlaseno zahájení komunitního plánování. V jeho rámci by měla být věnována pozornost též občanům a skupinám ohroženým sociálním vyloučením.
|
Funkce romského poradce
|
Ano
|
Aktivity a projekty
|
TSP od roku 2003
|
ESF a jiné zdroje financování
|
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s přípravou projektu např. v rámci SROP.
|
Nestátní neziskové organizace
Člověk v tísni – společnost při ČT, o. p. s.
Fibichova 1935
|
Aktivity a projekty:
TSP v několika lokalitách.
Organizuje doučování školních dětí z lokalit dobrovolníky (tento projekt se teprve rozjíždí, zatím mají jen 10 dobrovolníků).
Projekt pracovního poradenství
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Mají četné praktické zkušenosti s přípravou projektů.
|
Rosa – sdružení na pomoc ohroženým dětem
Římská 2846
|
Aktivity a projekty:
V několika lokalitách se zabývá předškolní přípravou dětí.
Od roku 1996 se podílí na projektu „Péče o děti etnicky a sociálně znevýhodněné - pracují především s předškolními dětmi, volnočasové aktivity.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají.
|
Střep – české centrum pro sanaci rodiny
Praha
|
Aktivity a projekty:
Sociální a právní poradenství.
„Víceúrovňový program sociálních služeb pro rodiny s dětmi, které jsou ohroženy odebráním do dětských domovů ze sociálních domovů“
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti mají.
|
Jiný subjekt
Úřad práce
Kladno
|
Aktivity a projekty:
Standardní rekvalifikační programy a programy přípravy na práci realizované ve všech krajích ČR
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti mají.
|
|
|
|