| [Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Skupina panelových domů na sídlišti | Poloha lokality v rámci obce | Běžná zástavba | Míra prostorového vyloučení | Žádné
Sociálně nevyloučení obyvatelé žijí přímo v panelových domech, v nichž žijí romské rodiny.
Většina základních služeb je dostupná v cca 1 – 15 minut chůze nebo cca 15 – 20 minut za použití hromadné dopravy (autobus). | Stav domu/ů | Bezvadný
Celkový dojem se různí. Některé vchody vypadají dobře, jiné neudržovaně. | Vybavenost domu/ů | Standardní výbava
Vyskytuje se jen občasný problém s odvozem odpadků. | Vlastník nemovitosti | Obec | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Dlouhodobě existující lokalita
Sídliště bylo postavené kolem 1985 a původně bylo určené pro armádu. Po roce 1989 sem bylo přestěhováno velké množství romských rodin, dříve často žijících v centru města a okolí. Řada rodin zde získala bydlení po privatizaci některých domů v centru. |
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA Celkový počet obyvatel obce | 49 865 | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 801 – 900 | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 60 %
V jedné ulici až 80 %. |
Do 15 let | 60 % | Od 16 do 60 let | 38 % | Nad 61 let | 2 % |
Odhad vzdělanostní struktury: | |
Maximálně základní | 95 % | Střední bez maturity | 5 % | Střední s maturitou a vyšší | 0 % |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 7,10 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 70 – 80 % | Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách.
Někteří příležitostně pracují „načerno“(většinou stavební práce).
Několik osob pracuje (jako asistenti pedagoga, v soukromých firmách). |
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Významněji jsou v lokalitě zastoupeny drobné krádeže, ojediněle se vyskytuje lichva, prostituce a prodej drog. Ojedinělé jsou problémy s alkoholismem a narkomanií, výrazněji je zastoupeno gamblerství. |
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | 21 – 30 % | Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 82
Na škole je pouze 1. stupeň. | Odhad podílu romských žáků na škole | 61 – 70 % | Existence přípravného ročníku | Ano | Aktivity a projekty | Na škole působí 2 asistenti pedagoga.
Funguje tu projekt „Školička“, který je zaměřen na podporu dětí, kterým domácí prostředí neumožní přípravu (asistent pedagoga se jim individuálně věnuje; využívá cca 30 dětí). | ESF a jiné zdroje financování | O možnostech jsou dobře informováni nicméně reálné zkušenosti s ESF nemá.
MŠMT (Program Podpora romské integrace)
Phare (vybavení třídy přípravného ročníku) |
Základní škola B | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní škola
Celkový počet žáků: 150 | Odhad podílu romských žáků na škole | 41 – 50 % | Existence přípravného ročníku | Ano | Aktivity a projekty | Na škole působí 3 asistenti pedagoga.
Škola též realizuje celou řadu projektů a programů:
Program „Začít spolu“ (Step by Step),
Projekt „Patronáty“, v rámci kterého starší děti vedou ty mladší, Projekt „Otevřená škola“, který se zabývá prevencí rasismu, xenofobie a projektovým vyučováním,
Projekt „Mistr sportu“, který zahrnuje besedy se známými sportovci a plní funkci především motivační.
Škola má též svůj školní autobus, který sváží děti s nedostupných částí města. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni, zkušenosti mají. Mimo jiné jsou z ESF financováni asistenti pedagoga a projekt „Hodina“ (volná hodina informatiky).
NROS
Magistrát města Vysočina
Fond Vysočina |
Základní škola C | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 209 | Odhad podílu romských žáků na škole | Informace nezjištěna
Na 2. stupeň školy odchází většina dětí ze školy A | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Informace nezjištěna | ESF a jiné zdroje financování | Informace nezjištěna |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní koncepce integrace | V současné době je v přípravě komunitní plán, který by měl být hotový do roku 2007.
Spolupracují s R – centrem Oblastní charity a občanskou poradnou. | Funkce romského poradce | Ne | Aktivity a projekty | Nejsou realizovány žádné specifické aktivity a projekty. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni, zkušenosti mají. |
Nestátní neziskové organizace | |
Oblastní Charita Jihlava
Jakubské nám. 2 | Aktivity a projekty:
Romské komunitní centrum
Tři dny v týdnu v prostorách centra funguje dopolední Klubíčko pro předškolní děti.
Centrum prevence – Klub Vrak Bar, který zajišťuje rekvalifikační kurzy a slouží též jako dobrovolnické a nízkoprahové centrum.
Financování:
O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni, zkušenosti mají.
Klub VRAK BAR je příjemcem grantu z ESF na rekvalifikační kurzy.
MPSV
MŠMT
MV
MI ČR
Fond Vysočina
NROS
Nadace Civilia | Občanské sdružení Horizont
Jarní 22 | Aktivity a projekty:
Komunitní centrum Lentilky, které v současnosti nabízí volnočasové aktivity a doučování.
Financování:
O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni, zkušenosti mají.
OSF
Fond Vysočina
Magistrát města Jihlava
Siemens (Fond na podporu sociálních aktivit)
Fond mládeže
MŠMT | Občanská poradna Jihlava
Žižkova 13 | Aktivity a projekty:
Provozuje dobrovolné poradenství pro rodiče dětí v KC Lentilky.
Financování:
O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají.
Asociace občanských poraden
MPSV
Statutární město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká národní agentura "Mládež"
Úřad práce v Jihlavě |
VOŠ sociální
Jihlava | Aktivity a projekty:
Studenti školy jsou v rámci praxe na škole v rámci předmětu „Vedení dlouhodobého případu“ dobrovolníky v KC Lentilky.
Financování:
Informace nezjištěna | Úřad práce Jihlava | Aktivity a projekty
Projekt „Příprava na práci na Vysočině“
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Zkušenosti mají s OP RLZ aj. |
|
|
|