|
[Obec s rozšířenou působností: Brno] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Staré činžovní domy v několika sousedících ulicích Byty různé velikosti většinou 3. a 4. kategorie (výjimečně i 1. kategorie) | Poloha lokality v rámci obce | Běžná zástavba | Míra prostorového vyloučení | Žádné Lokalita je poměrně obtížně vymezitelná, neboť se jedná o konkrétní objekty v dané čtvrti a nikoliv o celou čtvrť. Nejbližší sociálně nevyloučení bydlí v okolních domech. Jedná se o městskou čtvrť, jejíž občanská vybavenost je na standardní úrovni. Většina služeb je dostupná přímo v lokalitě. | Stav domu/ů | Solidní Technický stav jednotlivých domů je různý. Některé jsou ve velmi špatném technickém stavu, jiné jsou na standardní úrovni. | Vybavenost domu/ů | Standardní výbava Většinou jsou byty vybaveny vafkami, někde elektrickými přímotopy. Několik domů má dálkové vytápění. Někde se topí tuhými palivy. Elektřina je často instalována „načerno“. | Vlastník nemovitosti | Obec / Jiné soukromé osoby a firmy Většina Romů bydlících v soukromých domech nemá nájemní smlouvy. Ti, kteří užívají městských bytů, mají smlouvu buď na dobu neurčitou (starousedlíci) nebo určitou. Institut zvláštního příjemce není příliš využíván. V současné době bylo vydáno mnoho soudních příkazů k vystěhování neplatičů. | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Kombinace dlouhodobé existence a „přirozeného“ i řízeného sestěhovávání Jedná se lokalitu, v níž lze nalézt jak více-generační rodiny žijící zde již desítky let, tak nově přistěhované rodiny (z vlastního či cizího rozhodnutí). Řada domů byla městem odprodána soukromým majitelům, kteří se následně snaží byty v získaném objektu uvolnit, zrekonstruovat a výhodně pronajmout. V lokalitě žije několik rodin ze Slovenska. Rodiny, kterým se v minulosti podařilo získat byt v jiné části města patří k výjimkám. Dochází spíše k migraci mezi jednotlivými lokalitami v rámci Brna. Některé rodiny emigrovaly do zahraničí (Velká Británie, Irsko, Kanada). |
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA Celkový počet obyvatel obce | 367 729 | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 3 001 – 5 000 | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 40 – 50 % |
Do 15 let | 50 % | Od 16 do 60 let | 40 % | Nad 61 let | 10 % |
|
Odhad vzdělanostní struktury: |
Maximálně základní | Informace nezjištěna | Střední bez maturity | Informace nezjištěna | Střední s maturitou a vyšší | 5 % |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 9,50 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 90 % | Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách. Několik obyvatel je trvale zaměstnáno, několik jich pracuje příležitostně. Přes léto pracuje více než polovina mužů (výkopové a pomocné stavební práce), většinou však „načerno“. Někteří si přivydělávají sběrem železného šrotu. |
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Významněji jsou zde zastoupeny prostituce, prodej drog, lichva a krádeže, stejně jako gamblerství, narkomanie a alkoholismus. |
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | 30 – 50 % | Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola Vybrané třídy pracují podle modifikace vzdělávacího programu Základní škola pro specifické potřeby dětí se sociálním nebo kulturním znevýhodněním Celkový počet žáků: 385 | Odhad podílu romských žáků na škole | 71 – 80 % V létě 2004 byla škola sloučena s jinou. V důsledku toho ze školy odešlo cca 180 neromských dětí. | Existence přípravného ročníku | Ano (od roku 1996) | Aktivity a projekty | 5 asistentů pedagoga (2 na 1.stupni a 3 na 2. stupni) Realizují projekt „Bachtale čhave“ (Program MŠMT na podporu romské integrace), jehož cílem je zapojení rodičů předškolních dětí do vzdělávacího procesu a příprava dětí na vstup do 1. třídy. Doučování je zajišťováno v rámci projektu „Škola s celodenním programem“ a v rámci činnosti školního klubu učiteli a asistenty pedagoga. Volnočasové aktivity (letos je otevřeno 13 kroužků; dále zde fungují tzv. kluby pro děti, které nechtějí pravidelnou činnost, ale rády by někdy opustily ulici a zašly do školy relaxovat, sportovat, studovat. Projekt „Žij zdravě“ Projekt „Tvorba školního vzdělávacího programu“ (Step by Step ČR, o.s.). | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Zkušenosti zatím nemají. Pro školu je také náročné zajistit dofinancování. Přípravu a vedení projektů vnímají jako příliš komplikovanou. Dotace od MŠMT KÚ SIPVZ (Státní informační politika ve vzdělávání) |
Základní škola B | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola Celkový počet žáků: 700 | Odhad podílu romských žáků na škole | 11 – 20 % V létě 2005 byla škola sloučena s jinou. V důsledku toho ze školy odešlo cca 80 neromských dětí. | Existence přípravného ročníku | Ano | Aktivity a projekty | 5 asistentů pedagoga Volnočasové aktivity (několik kroužků organizovaných asistenty pedagoga). Doučování zajišťují asistenti pedagoga. Podporuje komunitní vzdělávání, kurzy pro asistenty pedagogů (Nová škola, o. p. s.) Liga komunitních škol Projekt „Škola pro všechny“ (Aisis) | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají. |
Základní škola C | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola (modifikace vzdělávacího programu ZŠ pro specifické potřeby sociálně znevýhodněných skupin) Celkový počet žáků: 228 | Odhad podílu romských žáků na škole | 71 – 80 % | Existence přípravného ročníku | Ano | Aktivity a projekty | 4 asistenti pedagoga Funguje zde nízkoprahový klub Křenka. Volnočasové aktivity (Na škole působí hudební skupina.) Plánují projekt na vytvoření komunitního centra. V rámci projektu „Lačhi buťi“ (Phare 2003) provozují kurzy pro dospělé (Práce na počítači pro dospělé, Angličtina pro dospělé, Počítače pro rodiče s dětmi, Angličtina pro rodiče s dětmi, Internet pro veřejnost) | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Phare 2003 Dotace MŠMT |
Základní škola D | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola Celkový počet žáků: 150 | Odhad podílu romských žáků na škole | 81 – 90 % | Existence přípravného ročníku | Ano | Aktivity a projekty | 3 asistenti pedagoga. Jsou zapojeni v projektu „VIP kariéra“. Spolupracují s DROMem, IQ Roma Servisem, Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity, Institutem pedagogicko psychologické poradny. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Byli zapojeni v EQUAL (projekt skončil v létě 2005). |
Základní škola E | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní škola, základní škola Celkový počet žáků: 112 žáků | Odhad podílu romských žáků na škole | 81 – 90 % | Existence přípravného ročníku | Ano | Aktivity a projekty | 2 asistenti pedagoga Spolupracují s DROMem, IQ Roma Servisem, Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity, Institutem pedagogicko psychologické poradny. V současnosti nerealizují žádný projekt. Součástí vyučování „předprofesní příprava“ – exkurze na učiliště, k různým zaměstnavatelům | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají. |
Základní škola F | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola Celkový počet žáků: 685 | Odhad podílu romských žáků na škole | do 10 % | Existence přípravného ročníku | Informace nezjištěna | Aktivity a projekty | Informace nezjištěna | ESF a jiné zdroje financování | Informace nezjištěna |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní koncepce integrace | Na léta 2001 – 2004 byla přijata Koncepce sociální pomoci „Vize soužití“, jejíž jedna část byla věnována „romské problematice“. Koncepce měla spíše deklarativní charakter. V březnu 2006 bylo zahájeno komunitní plánování. | Funkce romského poradce | Ano | Aktivity a projekty | V rámci grantového programu podporují několik NNO. 2 TSP. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti mají četné, a to z různých programů financovaných z ESF. V rámci magistrátu funguje „Projektová implementační jednotka“ – příprava projektů. TSP financováni z Rady vlády pro záležitosti romské komunity |
Nestátní neziskové organizace | |
DROM Bratislavská 41 | Aktivity a projekty: DROM je příspěvkovou organizací Brna – sever, paralelně zřízen DROM o. p. s. – toto řešení umožňuje realizaci širšího spektra aktivit. Nabízí širokou škálu činností: Nízkoprahový klub (průměrná denní návštěvnost je 50 dětí a mladých) a komunitní centrum. Volnočasové aktivity (taneční soubor, hudební kroužek, práce na PC, výtvarná dílna, rukodělné práce, fotbal, posilováni aj. Sociálně-právní poradenství Doučování pro žáky ZŠ, SŠ a SOU. Projekt „Sastipen“ (školení zdravotně sociálních pracovníků v sociálně vyloučených lokalitách). Projekt „Mikrobus“ na podporu zaměstnanosti. Dvoustupňový vzdělávací program pro TSP. Financování: O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Zkušenosti mají s OP RLZ, EQUAL. Nadace Via | IQ Roma servis Hybešova 41 | Aktivity a projekty: Provozují centrum komunitní a sociální práce ( 6 TSP, sociálně – právní poradenství). Realizují zaměstnanecký program (v partnerství s ÚP). Ve spolupráci se školami zajišťují doučování a přípravu na přijímací zkoušky. Nabízejí volnočasové aktivity (Cirkus Le Grando – žonglování, herní ekvilibristika, jednokolky, akrobacie; klub pro dívky; výtvarná dílna, taneční kroužek, street dance, divadlo, filmový klub)
Připravují projekt „EEG BIOFEEDBACK“, který je zaměřen na zlepšování pozornosti, sebe-řízení a výkonnosti mozku skrze hraní PC her. V současnosti se vybavuje místnost. Poskytují vzdělávání dalším subjektům. Financování: O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informování. Zkušenosti mají s OP RLZ a EQUAL. Dotace od MPSV KÚ Phare | Společenství Romů na Moravě, o. p. s. Francouzská 84 | Aktivity a projekty: Organizace má síť poboček po celé Moravě. Od roku 2003 zajišťují TSP a sociálně-právní poradenství. Provozují komunitní centra, programy předškolní výchovy, volnočasové aktivity. Zajišťují doučování (včetně přípravy a asistence studentů Pedagogické fakultu MU Vydávají periodikum Romano Hangos. Pořádají hudební festival. Spolupracují s Kabinetem multikulturní výchovy. Projekt „Dostupnost bydlení“ Projekt MPSV „Mámy a tátové – pojďte k nám“ Monitoring případů diskriminace Financování: O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Zkušenosti mají. V současnosti chystají projekt do OP RLZ. Dotace od MPSV. | Ratolest, o. s. Milady Horákové19 | Aktivity a projekty: Provozují nízkoprahový klub „Pavlač“. Podílejí se na projektu „Lačhi Buťi“ (zprostředkovávají rekvalifikační kurz manikúry). Ve spolupráci se ZŠ organizují kurzy na PC, doučování, exkurze. Pořádají poradenství pro klienty a jejich rodiče (pomoc s vyhledáváním zaměstnání). Financování: O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Zkušenosti mají s SROP a globálním grantem NROS. Phare Nadace Vodafone Dotace od MPSV KÚ Magistrát | Petrov (Sdružení pro práci s dětmi a mládeží brněnské diecéze) Petrov 5 | Aktivity a projekty: Volnočasové aktivity pro romské děti v Dětském domě Zábrdovice (otevřen i volně příchozím) Financování: Dotace od Rady vlády pro záležitosti romské komunity (program „Předcházení sociálního vyloučení“) MŠMT MPSV KÚ Statutární město Brno | Armáda spásy, o. s. Körnerova 1 | Aktivity a projekty: V rámci činnosti komunitního centra je organizován každé odpoledne program pro děti, který začíná doučováním, na které navazují volnočasové aktivity (vaření, výtvarná činnost, biblický kroužek, zeměpisný kroužek). Dále pořádány programy pro dospělé a seniory. Pořádány jsou kurzy anglického jazyka a kurz práce na PC. Financování: Vlastní zdroje Dotace od MPSV |
Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity
Kabinet multikulturní výchovy | Aktivity a projekty: Kurz pedagogicko – psychologické přípravy pro budoucí asistenty pedagogů (absolventi získají osvědčení akreditované MŠMT). Projekt „Integrované poradenství pro znevýhodněné osoby na trhu práce“ Organizují doučování žáků doma i ve školách (projekt „Domácí učitel“; zapojeno cca 60 studentů), provozují přípravné ročníky. Financování: O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Zkušenosti mají s EQUAL. Dotace od MŠMT | Centrum praktických studií
Fakulta sociálních studií
Masarykova univerzita | Aktivity a projekty: „Asistent do rodiny“ – posilování ohrožených rodin
(příprava do školy, výchovné problémy, vztahy v rodině, chod domácnosti, poradenství) Financování: ESF, MŠMT | Úřad práce Brno – venkov | Aktivity a projekty: Projekt „Příprava na práci v Jihomoravském kraji“
Financování:
O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni. Zkušenosti mají s OP RLZ aj. |
|
|