|
[Obec s rozšířenou působností]
DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ
Typ lokality |
Dva zchátralé domy určené k demolici
V prvním objektu bylo původně 36 bytů, z toho 29 považovaných za obyvatelné (obývány však i „neobyvatelné“ byty).
Ve druhém objektu je 11 bytů. |
Poloha lokality v rámci obce |
Centrum
Lokalita se nachází asi 5 minut od centra u autobusového nádraží. |
Míra prostorového vyloučení |
Žádné
Lokalita je přímo u autobusového nádraží. Z jedné strany je dům oddělen řekou, v těsném sousedství nejsou žádné další domy.
Nejbližší sociálně nevyloučení žijí v domech přes hlavní komunikaci.
Občanská vybavenost je dostupná v dosahu cca 5 - 10 minut. |
Stav domu/ů |
Špatný
Dům je zjevně zanedbaný. Společné prostory jsou zničené. Okna v chodbách jsou rozbitá, některé dveře jsou také rozbité. Do bytů v nejvyšších patrech zatéká. Podle sociálního odboru se v jednom z objektů propadají některé stropy.
Dům je určen k demolici z rozhodnutí Rady města vzhledem k příliš vysokým nákladům na nezbytné opravy a modernizaci bytů (proběhne pravděpodobně v průběhu roku 2006). |
Vybavenost domu/ů |
Část standardní výbavy chybí
V bytech se topí lokálně na tuhá paliva. Někdy jsou na vlastní náklady využívána akumulační kamna nebo přímotopy.
Některé rodiny si na vlastní náklady pořídily bojler.
Vodovod v zimě zamrzá. |
Vlastník nemovitosti |
Obec
Institut zvláštního příjemce v minulosti nebyl uplatňován. |
Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu |
Kombinace dlouhodobé existence a „přirozeného“ sestěhovávání
V 60. letech zde žily pouze 2 romské rodiny, od 70. let započal příliv levné pracovní síly ze Slovenska. Původní neromské obyvatelstvo domů se postupně odstěhovalo. Do vyprázdněných bytů se nastěhovali romští dělníci a jejich rodiny.
Byly zřízeny také byty pro neplatiče nájemného. Další nárůst počtu obyvatel je spojen s příchodem příbuzných (sňatky) a s nízkým nájemným v lokalitě.
Město objekty odkoupilo v letech 2004/5 od správce konkursní podstaty.
Nájemníci jsou v současné době vystěhováváni. Demolice je plánována na jaro – léto 2006
2 rodiny se smlouvou na dobu neurčitou získaly náhradní ubytování – byty v lepším stavu mimo lokalitu (sídliště).
Část rodin se odstěhovala do okolních obcí (Velké Hamry, Liberec, Smržovka).
Město poskytuje zvláštní dávku na náklady spojené se stěhováním.
Obyvatel lokality mají vzhledem k medializaci problému stíženou možnost nalézt vhodné bydlení. |
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA
Celkový počet obyvatel obce |
6 917 |
Odhad počtu romských obyvatel lokality |
101 – 150 |
Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality |
60 % |
Do 15 let |
Informace nezjištěna |
Od 16 do 60 let |
Informace nezjištěna – převládají obyvatelé do 40 let. |
Nad 61 let |
Informace nezjištěna |
Odhad vzdělanostní struktury: |
|
Maximálně základní |
85 % |
Střední bez maturity |
10 % |
Střední s maturitou a vyšší |
5 % |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY
Celková míra nezaměstnanosti v obci |
9,20 % |
Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality |
70 % |
Formy zabezpečení obživy |
Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách.
Někteří obyvatelé lokality (OSVČ) vykonávají sezónní kopáčské práce. Někteří jsou trvale zaměstnaní.
Někteří pracují příležitostně, částečně „načerno“.
Objevuje se zde neformální ekonomika (sběr kovů, rozebírání vraků, sběr a prodej zeleniny a ovoce). |
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY
Formy a míra výskytu |
Ojediněle se zde vyskytují krádeže a gamblerství.
Problémem je zadlužování u firem půjčujících na vysoký úrok. |
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA
Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním |
41 – 50 % |
Základní škola A | - - |
Vybrané informace o škole |
Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 349 |
Odhad podílu romských žáků na škole |
do 10 % |
Existence přípravného ročníku |
Ne |
Aktivity a projekty |
Mají menší počet žáků ve třídách a věnují se dětem individuálně.
Za poslední dva roky přeřadili pouze 1 dítě na ZvŠ.
Absolventi úspěšní: odcházejí na SŠ i na SOŠ.
Od 5. třídy mohou žáci využívat konzultace z českého jazyka a matematiky.
Od roku 1994 jsou zapojeni do projektu „Škola podporující zdraví“.
Organizují volnočasové aktivity: informatika, sportovní kroužek, ekologický kroužek, školní klub. |
ESF a jiné zdroje financování |
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s přípravou projektů (jazyková výuka). |
Základní škola B | - - |
Vybrané informace o škole |
Vzdělávací program: zvláštní škola
Celkový počet žáků: 60 |
Odhad podílu romských žáků na škole |
71 – 80 %
Velká fluktuace žáků, zaznamenány romské děti ze Slovenska. |
Existence přípravného ročníku |
Ne |
Aktivity a projekty |
Škola vytvořila svůj alternativní program pro rozvoj romských žáků, kantorky se zúčastnily kurzů multikulturní výchovy.
Účast v soutěži Romano Suno. |
ESF a jiné zdroje financování |
Informace nezjištěna |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA
Místní koncepce integrace |
Specifická koncepce neexistuje a ani se nepřipravuje.
Ve zpracovávaném komunitním plánu nebude otázka romské integrace zohledněna. |
Funkce romského poradce |
Ne |
Aktivity a projekty |
Neexistují žádné projekty. |
ESF a jiné zdroje financování |
Informace nezjištěna |
Nestátní neziskové organizace |
|
Nebyly identifikovány žádné NNO. | |
Nebyl identifikován žádný další subjekt. | |
|
|
|