|
[Obec s rozšířenou působností]
DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ
Typ lokality
|
Třípatrový činžovní dům v sídlištní zástavbě
Cca 31 bytů (některé jsou neobydlené)
|
Poloha lokality v rámci obce
|
Běžná zástavba
|
Míra prostorového vyloučení
|
Žádné
Nejbližší sociálně nevyloučení obyvatelé bydlí od lokality cca 40 – 60 metrů v okolních činžovních domech.
Většina základních služeb je dostupná pěšky (2 – 15 minut) nebo za použití autobusové dopravy (20 minut).
|
Stav domu/ů
|
Špatný
Dům má řadu závad jako například rozbitá okna i dveře, rozbité stoupačky, nefunkční ústřední topení, praskají odpadní roury, střecha ve špatném stavu.
|
Vybavenost domu/ů
|
Část standardní výbavy chybí
K topení se používají pevná paliva i elektrické přímotopy.
V objektu je problém s vodou, přívod teplé vody neexistuje vůbec.
|
Vlastník nemovitosti
|
Jiné soukromé osoby či firmy
Od města odkoupil dům soukromý majitel, který do oprav domu neinvestuje.
|
Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu
|
Dlouhodobě existující lokalita
Okolo roku 1995 začalo město do lokality stěhovat romské rodiny (většinou se jednalo o neplatiče nájemného).
Jedná se o jednu z prvních lokalit, která byla uznána městem za problematickou a k řešení problémů s romskými rodinami byl magistrátem zaměstnán terénní sociální pracovník.
V lokalitě jsou zaznamenány občasné návštěvy Romů ze Slovenska a střednědobé pracovní migrace.
|
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA
Celkový počet obyvatel obce
|
69 355
|
Odhad počtu romských obyvatel lokality
|
301 – 350
|
Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality
|
85 %
|
Odhad věkové struktury:
Do 15 let
|
57 %
|
Od 16 do 60 let
|
43 %
|
Nad 61 let
|
0 %
|
Odhad vzdělanostní struktury:
Maximálně základní
|
100 %
|
Střední bez maturity
|
0 %
|
Střední s maturitou a vyšší
|
0 %
|
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY
Celková míra nezaměstnanosti v obci
|
9,60 %
|
Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality
|
98 %
|
Formy zabezpečení obživy
|
Většina obyvatel lokality je závislá na sociálních dávkách. Někteří příležitostně pracují „načerno“.
|
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY
Formy a míra výskytu
|
Významně zastoupenými jevy jsou prostituce, prodej drog a lichva. Mnoho obyvatel lokality má též problém se závislostmi (alkoholismus, narkomanie, gamblerství).
|
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA
Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním
|
41 – 50 %
|
Základní škola A
| - - |
Vybrané informace o škole
|
Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 530
|
Odhad podílu romských žáků na škole
|
do 10 %
|
Existence přípravného ročníku
|
Ne
|
Aktivity a projekty
|
Informace nezjištěna
|
ESF a jiné zdroje financování
|
Informace nezjištěna
|
Základní škola B
| - - |
Vybrané informace o škole
|
Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola
Celkový počet žáků: 238
|
Odhad podílu romských žáků na škole
|
71 – 80 %
|
Existence přípravného ročníku
|
Ne
|
Aktivity a projekty
|
Na škole působí 3 asistenti pedagoga, kteří zajišťují zájmovou činnost, organizují individuální doučování dle potřeby,
navštěvují rodiny,
spolupracují s Člověkem v Tísni,
pořádají výlety a exkurze (v rámci sociálního programu školy),
spolupracují s NNO Rosa (zvýšení komunikačních schopností děti).
Projekt „Napříč školou“
|
ESF a jiné zdroje financování
|
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Podávali projekt „Napříč školou“ (o podpoře nebylo v době sběru informací rozhodnuto).
|
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA
Místní samospráva
Místní koncepce integrace
|
Specifická koncepce neexistuje.
Na začátku července 2005 bylo teprve odsouhlaseno zahájení komunitního plánování. V jeho rámci by měla být věnována pozornost též občanům a skupinám ohroženým sociálním vyloučením.
|
Funkce romského poradce
|
Ano
|
Aktivity a projekty
|
TSP od roku 2003
|
ESF a jiné zdroje financování
|
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s přípravou projektu např. v rámci SROP.
|
Nestátní neziskové organizace
Člověk v tísni – společnost při ČT, o. p. s.
Fibichova 1935
|
Aktivity a projekty:
TSP v několika lokalitách.
Organizují doučování školních dětí z lokalit dobrovolníky (tento projekt se teprve rozjíždí, zatím mají jen 10 dobrovolníků).
Projekt pracovního poradenství
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Mají četné praktické zkušenosti s přípravou projektů.
|
Rosa – sdružení na pomoc ohroženým dětem
Římská 2846
|
Aktivity a projekty:
V několika lokalitách se zabývá předškolní přípravou dětí.
Od roku 1996 se podílí na projektu „Péče o děti etnicky a sociálně znevýhodněné – pracují především s předškolními dětmi, volnočasové aktivity.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají.
|
Střep – české centrum pro sanaci rodiny
Praha
|
Aktivity a projekty:
Sociální a právní poradenství.
„Víceúrovňový program sociálních služeb pro rodiny s dětmi, které jsou ohroženy odebráním do dětských domovů ze sociálních domovů“
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Mají zkušenosti s přípravou žádostí o evropské finance.
|
Jiný subjekt
Úřad práce
Kladno
|
Aktivity a projekty:
Standardní rekvalifikační programy a programy přípravy na práci realizované ve všech krajích ČR
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti mají
|
|
|
|