| [Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Čtyři staré činžovní domy
Jeden dům (o 8 bytech) je v jedné ulici, další tři domy jsou v přilehlé ulici.
Byty většinou 4. kategorie | Poloha lokality v rámci obce | Periferie | Míra prostorového vyloučení | Jasné
V okolí je zahrádkářská kolonie.
Nejbližší sociálně nevyloučení obyvatelé žijí cca 200 metrů od lokality.
Základní občanská vybavenost je v dosahu cca 15 – 30 minut pěšky.
| Stav domu/ů | Solidní
Zdi jsou bez omítky, v objektu je mokro, plíseň a v přízemích jsou rozbitá okna, která jsou zalepena lepenkou. Pouze 3 byty jsou modernizovány (byty ve kterých bydlí rodiny platící řádně nájemné).
Město plánuje postupné rekonstrukce bytů (zhruba dva byty ročně).
| Vybavenost domu/ů | Část standardní výbavy chybí
Topí se v kamnech na pevná paliva.
Do domů není zavedena teplá voda.
Elektřina sice je zavedena, nicméně z důvodů častého neplacení bývá přívod odpojován.
| Vlastník nemovitosti | Obec
Často se zde vyskytuje problém neplatičství. Je zde využíván institut zvláštního příjemce a splátkové kalendáře.
V jednom domě byla zřízena funkce domovníka.
| Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Kombinace dlouhodobé existence a řízeného sestěhování
Asi polovinu z obyvatel lokality tvoří „starousedlíci“. Druhou polovinu zde během období před rokem 1989 tvořili neromští obyvatelé. Po revoluci sem byli sestěhováni neplatiči nájemného.
Přebývají zde dlouhodobé návštěvy příbuzných ze Slovenska.
|
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA Celkový počet obyvatel obce | 21 197 | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 101 – 150 | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 70 % |
Odhad věkové struktury: Do 15 let | 48 % | Od 16 do 60 let | 45 % | Nad 61 let | 7 % |
Odhad vzdělanostní struktury: Maximálně základní | 98 % | Střední bez maturity | 2 % | Střední s maturitou a vyšší | 0 % |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 8,50 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 99 % | Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách. Několik osob pracuje trvale. Několik obyvatel je vždy zaměstnáno v Technických službách na úklidu ulic (organizováno prostřednictvím TSP a financováno Úřadem práce). Někteří pracují příležitostně, většinou „načerno“. Někteří si přivydělávají sezónním sběrem ovoce.
|
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Ojediněle se v lokalitě vyskytuje prodej drog, lichva a drobné krádeže.
Mnozí mají problémy s gamblerstvím a alkoholismem.
Problém představuje zadlužování u firem půjčujících na vysoký úrok.
|
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | 91 – 100 % | Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní škola
Celkový počet žáků: 33 | Odhad podílu romských žáků na škole | 81 – 90 % | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Na škole působí 1 romská asistentka pedagoga (na půl úvazku) a 1 osobní asistentka (pracuje s jedním nevidomým žákem).
| ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, zkušenosti zatím nemají.
|
Základní škola B | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 400
Spádová škola pro tuto lokalitu | Odhad podílu romských žáků na škole | do 10 % | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Spolupracují s terénním sociálním pracovníkem.
Do školy jednou týdně dochází Asistent pedagoga z jiné školy ve městě. Věnuje se výchovným a prospěchovým problémům, komunikaci mezi rodiči, žáky a učiteli.
| ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, zkušenosti zatím nemají.
|
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní samospráva Místní koncepce integrace | Specifická koncepce neexistuje a ani se nepřipravuje.
| Funkce romského poradce | Ano (od roku 2004) | Aktivity a projekty | Obec má k dispozici 2 terénní sociální pracovníky.
Město též podávalo projekt na Radu vlády pro záležitosti romské komunity. V rámci činností terénních sociálních pracovníků, byly organizovány letní tábory pro romské děti.
Podporují aktivity NNO.
Zřídili a financují provoz Komunitního centra, jež zastřešuje pět občanských sdružení. Centrum ve spolupráci s DDM „Déčko“ realizovalo projekt „Youth“ (prostředky na vybavení centra).
| ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají.
Phare
Interreg
Rada vlády pro záležitosti romské komunity |
Nestátní neziskové organizace Se všemi, o. s.
Jugoslávská 1539 | Aktivity a projekty:
Podílejí se na chodu Komunitního centra.
Organizují řadu volnočasových aktivit.
Financování:
Informace nezjištěna | Dokořán, o. s.
Čechova 342 | Aktivity a projekty:
Provozují nízkoprahové centrum pro děti a mládež „Archa“, jehož klientelu tvoří cca 90 % dětí z lokality. Centrum nabízí především volnočasové aktivity (sport, kultura, hry, vaření, výlety aj.)
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají.
MPSV
Královéhradecký kraj
Město Náchod
Komise pro prevenci kriminality
Pomozte dětem |
Jiný subjekt Městské středisko volnočasových aktivit | Aktivity a projekty:
Pořádají volnočasové aktivity, kterých se romské děti také účastní.
Financování:
Informace nezjištěna | Úřad práce
Náchod | Aktivity a projekty:
Ve spolupráci s DDM realizují projekt „Vzdělání, šance zaměstnání“ (jednou z cílových skupin jsou dlouhodobě nezaměstnaní se základním vzděláním).
V roce 2005 realizovali projekt „Impuls“ (zaměřený na mladé lidi, kteří předčasně odešli ze školy). V současnosti s norskými partnery chystají mezinárodní projekt, jenž má stejný cíl: zaměstnat mladé nebo je vrátit do školy.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti mají.
| Dům dětí a mládeže „Déčko“ Zámecká 243 | Aktivity a projekty:
Nabízí především volnočasové aktivity (počítačové kurzy, zájmové kroužky), spolupracují s komunitním centrem.
Realizují program „Romské tradice“.
Připravují projekt zaměřený na doučování dětí.
Funguje zde romský pedagog.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti mají.
|
|
|
|