| [Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ
Typ lokality |
Blok čtyřpatrových činžovních domů o 5 vchodech
Celkem 57 bytových jednotek o velikosti 1+1 až 3+1 |
Poloha lokality v rámci obce |
Periferie |
Míra prostorového vyloučení |
Částečné
Nejbližší sociálně nevyloučení bydlí cca 50 metrů od lokality. |
Stav domu/ů |
Špatný
Celý blok domů je velmi špatném technickém stavu. Chybí vchodové dveře, chodby jsou v dezolátním stavu. Sklepy, do kterých jsou z ulice probourány díry ve zdivu, jsou plné odpadu. Na chodbách a v některých bytech chybí okna. Na některých místech jsou porušeny střechy. Za domy je rozbahněná plocha s dřevěnými boudami na dřevo a jiná paliva a skládky. V jednom domě nedávno vyměněna okna za plastová. |
Vybavenost domu/ů |
Část standardní výbavy chybí
Topí se pevnými palivy. Teplou vodu mají jen rodiny, které si pořídily ohřívače. V některých bytech je odpojena elektřina. V minulosti docházelo k odběrům „načerno“. |
Vlastník nemovitosti |
Jiné soukromé osoby či firmy
Majitel vlastní v kraji několik podobných domů. Dluhy na nájemném má více než polovina obyvatel lokality. |
Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu |
Lokalita vzniklá nově řízeným sestěhováváním
Na počátku 90. let byly domy prodány soukromé osobě. Romové z centra se začali (řízeně i samovolně) stěhovat do této lokality. Původní obyvatelé dům velmi rychle opustili. Migrace z lokality až na výjimky není známa.
|
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA
Celkový počet obyvatel obce |
33 462 |
Odhad počtu romských obyvatel lokality |
301 – 350 |
Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality |
100 %
Několik smíšených manželství |
Odhad věkové struktury: Do 15 let |
40 % |
Od 16 do 60 let |
58 % |
Nad 61 let |
2 % |
Odhad vzdělanostní struktury:
Maximálně základní |
99,5 %
Většina obyvatel lokality jsou absolventy zvláštní školy nebo nemají dokončené základní vzdělání. |
Střední bez maturity |
Pouze 2 vyučení.
0,5 % |
Střední s maturitou a vyšší |
0 %
|
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY
Celková míra nezaměstnanosti v obci |
10,3 % |
Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality |
95 % |
Formy zabezpečení obživy |
Většina obyvatel lokality je závislá na sociálních dávkách nebo pobírá invalidních důchod. Část pracuje „načerno“. Někteří si přivydělávají sběrem železa (zejména z prostor nádraží a přilehlé trati).
|
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu |
Ve větší míře se vyskytuje prostituce, prodej drog a drobné krádeže. Problémem je také zadlužování u firem půjčujících na vysoký úrok.
|
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA
Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním |
61 – 70 % |
Základní škola A | - - |
Vybrané informace o škole |
Vzdělávací program: pomocná škola, přípravný stupeň pomocné školy
Celkový počet žáků: 139 |
Odhad podílu romských žáků na škole |
51 – 60 % |
Existence přípravného ročníku |
Ne |
Aktivity a projekty |
Nejsou realizovány žádné specifické projekty.
Na ZŠ působil dříve asistent pedagoga, ale ředitel tuto funkci později zrušil. |
ESF a jiné zdroje financování |
Informace nezjištěna |
Základní škola B | - - |
Vybrané informace o škole |
Vzdělávací program: Základní škola
Celkový počet žáků: 700 |
Odhad podílu romských žáků na škole |
do 10 % |
Existence přípravného ročníku |
Ano (od září 2005; asi 15 dětí, z toho 13 romských) |
Aktivity a projekty |
1 asistent pedagoga
Měli by zájem o speciálního pedagoga. |
ESF a jiné zdroje financování |
Jsou informováni o možnostech čerpat prostředky z ESF, zkušenosti mají (Interreg, Sokrates).
Mají zájem o výměnu příkladů dobré praxe z již realizovaných či probíhajících projektů jiných subjektů.
|
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Samospráva
Místní koncepce integrace |
Specifická koncepce neexistuje. Měla by být součástí připravovaného komunitního plánu. Bude v něm obsažen plán výstavby cca 60 bytů pro nízkopříjmové skupiny a bytů “na půl cesty” (bydlení pod patronátem sociálních pracovníků). Projekt by měl být realizován od roku 2007. Financovat jej bude město a MMR. |
Funkce romského poradce |
Ano (od roku 2004; na poloviční úvazek) |
Aktivity a projekty |
2 TSP (působí zároveň jako asistentky Policie ČR – viz níže)
Nízkoprahové centrum (Karlova 17; zřízené Odborem sociálních věcí a zdravotnictví MÚ) – volnočasové aktivity (navštěvuje asi 6 dětí z lokality). Plánují program domácího doučování. |
ESF a jiné zdroje financování |
O možnostech čerpat prostředky z ESF nejsou dostatečně informováni, zkušenosti zatím nemají.
TSP financována z prostředků Rady vlády pro záležitosti romské komunity |
Nestátní neziskové organizace
Odvaha řešit o. s.
Wolkerova 2 |
Aktivity a projekty:
Od ledna 2005 provoz klubovny v lokalitě, prevence kriminality, volnočasové aktivity.
Financování:
O možnosti čerpat prostředky z ESF nejsou dostatečně informováni, zkušenosti zatím nemají.
Aktivity financovány z dotací od MÚ a MPSV. |
Lačo jilo, o. s.
Jungmannova 13 |
Aktivity a projekty:
Volnočasové aktivity (taneční soubor /20 – 25 dětí/, taneční kurzy), besedy o domácím násilí, drogách a prevenci sexuálního zneužívání a prostituce ve spolupráci s Policií ČR (asi 4 – 5x ročně).
Financování:
O možnosti čerpat prostředky z ESF nejsou dostatečně informováni, zkušenosti zatím nemají.
Aktivity financují z dotací od MÚ a z vlastních zdrojů. |
O. s. Vinice
Přátelství 10 |
Aktivity a projekty:
Volnočasové aktivity (spontánní i řízené) – 85 % klientely tvoří romské děti a mládež.
Financování:
O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají.
Kvůli složité administrativě by do budoucna rádi participovali na projektu v roli partnera.
|
Jiný subjekt
Policie ČR
Cheb |
Aktivity a projekty:
Od roku 2004 ve spolupráci s MÚ realizován projekt „Asistent Policie ČR pro spolupráci s romskou komunitou v Chebu“ (2 asistentky policie pracující zároveň jako TSP). Projekt je zaměřen především na řešení problematiky zneužívání dětí.
Financování:
Projekt je financován z dotace od Rady vlády pro záležitosti romské komunity
|
|
|
|