|
[Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ
Typ lokality |
Dva činžovní domy po 11 bytech
Byty 1+1 někde jen 1+kk |
Poloha lokality v rámci obce |
Běžná zástavba |
Míra prostorového vyloučení |
Žádné
Sociálně nevyloučení žijí v bezprostřední blízkosti.
Občanská vybavenost je dobře dostupná. |
Stav domu/ů |
Špatný
MÚ minulý rok nechal opravit fasády, plastová okna, střechy. Práce však nebyly kvalitní. Plastová okna jsou nekvalitní (profukují, zatéká). Omítka začíná pukat. Uvnitř bytů je vlhko, nemají koupelny. |
Vybavenost domu/ů |
Část standardní výbavy není k dispozici.
Chybí přívod teplé vody.
Topí se vafkami. |
Vlastník nemovitosti |
Obec
O dům se stará soukromá správcovská firma.
Institut zvláštního příjemce není příliš využíván. |
Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu |
Kombinace dlouhodobé existence a řízeného přistěhovávání
Romové zde žili již před rokem 1989, kolem roku 1996 sem začali být sestěhováváni obyvatelé z centra obce.
|
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA
Celkový počet obyvatel obce |
13 783 |
Odhad počtu romských obyvatel lokality |
76 – 100 |
Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality |
100 % |
Odhad věkové struktury: Do 15 let |
50 % |
Od 16 do 60 let |
40 % |
Nad 61 let |
10 % |
Odhad vzdělanostní struktury:
Maximálně základní |
99 % |
Střední bez maturity |
1 % |
Střední s maturitou a vyšší |
0 %
|
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY
Celková míra nezaměstnanosti v obci |
6,40 % |
Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality |
95 % |
Formy zabezpečení obživy |
Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách. Část pracuje příležitostně „načerno“. Další zdroje příjmů představuje rozebírání vraků a následný prodej náhradních dílů, sběr šrotu.
Ve městě fungujě několik romských firem. Ty zaměstnávají hlavně své příbuzné. Pro obyvatele lokality je zaměstnání u nich vesměs nedostupné a ani by pro ně pracovat nechtěli.
|
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu |
Jen výjimečně se vyskytuje lichva a narkomanie a s ní spojený prodej drog.
Významně zastoupeným jevem je gamblerství.
|
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA
Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním |
81 – 90 % |
Základní škola A | - - |
Vybrané informace o škole |
Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 770 |
Odhad podílu romských žáků na škole |
do 10 % |
Existence přípravného ročníku |
Ne |
Aktivity a projekty |
Nejsou realizovány žádné specifické projekty.
Volnočasové aktivity (6 zájmových kroužků)
Doučování je zajišťováno individuálně podle potřeby. |
ESF a jiné zdroje financování |
Ne |
Základní škola B | - - |
Vybrané informace o škole |
Vzdělávací program: zvláštní škola
Celkový počet žáků: 88 |
Odhad podílu romských žáků na škole |
51 – 60 % |
Existence přípravného ročníku |
Ne |
Aktivity a projekty |
Nejsou realizovány žádné specifické projekty.
Volnočasové aktivity (28 zájmových kroužků)
Doučování je zajišťováno individuálně podle potřeby. |
ESF a jiné zdroje financování |
Ne
|
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Samospráva
Místní koncepce integrace |
Koncepce je poněkud nejasná .
V rámci koncepce pro integraci Romů se schází komise. Integrace má být zaměřena na děti a mládež. V současné době je jedinou konkrétní činností pro děti a mládež začínající činnost protidrogové NNO z Plzně - Ulice a zejména nízkoprahové centrum Diakonie, které MÚ částečně finančně podporuje. |
Funkce romského poradce |
Ne (od roku 2005 není funkce obsazena) |
Aktivity a projekty |
Nejsou realizovány žádné specifické projekty. |
ESF a jiné zdroje financování |
Ne |
Nestátní neziskové organizace
Diakonie – středisko Přemysla Pittra
Jiráskova 481 |
Aktivity a projekty:
Nízkoprahové centrum pro děti a mládež
Doučování a volnočasové aktivity pro děti (denní návštěvnost cca 25 dětí), klub pro mladé (denní návštěvnost cca 20 mladých).
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti mají.
Prostředky od Rady vlády pro záležitosti romské komunity
Vlastní zdroje (ze sbírek) |
Ulice – Agentura terénní sociální práce, o. s.
Plzeň |
Aktivity a projekty:
Terénní sociální práce zaměřená na uživatele drog a osoby živící se prostitucí.
Financování:
O možnosti čerpat prostředky z ESF mají informace, praktické zkušenosti zatím nemají. |
Občanská poradna
Masarykovo nám. 80 |
Aktivity a projekty:
Poradenství v sociální oblasti (informace klientům o jejich právech a povinnostech při styku s úřady a dalšími institucemi, jednou týdně)
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni.
Phare 2003
MPSV
Prostředky od Rady vlády pro záležitosti romské komunity
|
Jiný subjekt
Nebyly identifikovány žádné další subjekty. |
|
|
|
|