|
[Obec s rozšířenou působností: Brno] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Několik dvou- až třípatrových činžovních domů v několika ulicích Většina bytů 4. kategorie Dva z domů mají statut holobytů | Poloha lokality v rámci obce | Běžná zástavba | Míra prostorového vyloučení | Částečné Sociálně nevyloučení bydlí v okolních domech. Jedná se o městskou čtvrť, jejíž občanská vybavenost je na standardní úrovni, celkově je však oblast považována za „špatnou adresu“. Většina služeb je dostupná přímo v lokalitě. | Stav domu/ů | Špatný, neobyvatelný Domy jsou ve velmi špatném stavu. Některé z nich lze považovat až za neobyvatelné. Ve dvorech některých domů se tvoří skládky odpadků. Byty jsou plesnivé. Ve sklepích je voda. | Vybavenost domu/ů | Standardní výbava Někde se topí tuhými palivy, někde plynem. | Vlastník nemovitosti | Obec Dochází k vystěhovávání rodin pro neplacení nájmu. Institut zvláštního příjemce zaváděn nově. | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Kombinace dlouhodobé existence a „přirozeného“ i řízeného sestěhovávání Romské rodiny se do lokality přestěhovaly cca před 20 lety ze Slovenska. Dnes jsou považovány za starousedlé. V současné době je patrný nárůst nových rodin, neboť tato městská čtvrť je jedním z mála míst, kde jsou přidělovány byty, nejedná se však výlučně o řízené sestěhovávání. Převažuje nárůst počtu sociálně vyloučených obyvatel přirozeným přírůstkem. Pouze výjimečně se podařilo několika obyvatelům přestěhovat se mimo lokalitu. Patrně dochází k migraci mezi jednotlivými brněnskými lokalitami. |
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA Celkový počet obyvatel obce | 367 729 | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 901 - 1 000 | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | Informace nezjištěna |
Do 15 let | Informace nezjištěna | Od 16 do 60 let | Informace nezjištěna | Nad 61 let | Informace nezjištěna |
Odhad vzdělanostní struktury: | |
Maximálně základní | Naprostá většina | Střední bez maturity | Informace nezjištěna | Střední s maturitou a vyšší | Jednotlivci |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 9,50 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 95 % | Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách. Někteří pracují příležitostně „načerno“ (většinou výkopové a úklidové práce).
Někteří si přivydělávají sběrem železného šrotu a papíru. |
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Ojediněle se zde vyskytuje prostituce a krádeže. Významně zastoupena je lichva a prodej drog. Významně jsou zastoupeny také gamblerství a narkomanie, alkoholismus spíše ojediněle. |
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | Informace nezjištěna | Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola Celkový počet žáků: 536 Škola má od 3. ročníku jazykové zaměření. | Odhad podílu romských žáků na škole | do 10 % | Existence přípravného ročníku | Informace nezjištěna | Aktivity a projekty | Informace nezjištěna | ESF a jiné zdroje financování | Informace nezjištěna |
Základní škola B | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola ZŠ s výukou podle modifikovaných vzdělávacích programů. Celkový počet žáků: 700 | Odhad podílu romských žáků na škole | 11 – 20 % V létě 2005 byla škola sloučena s jinou. V důsledku toho ze školy odešlo cca 80 neromských dětí. | Existence přípravného ročníku | Ano | Aktivity a projekty | 5 asistentů pedagoga Volnočasové aktivity (několik kroužků organizovaných asistenty pedagoga). Doučování zajišťují asistenti pedagoga. Podporuje komunitní vzdělávání, kurzy pro asistenty pedagogů (Nová škola, o. p. s.) Liga komunitních škol Projekt „Škola pro všechny“ (Aisis) | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají. |
Základní škola C | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola Celkový počet žáků: 150 | Odhad podílu romských žáků na škole | 81 – 90 % | Existence přípravného ročníku | Ano
(velký zájem dětí, osvědčil se) | Aktivity a projekty | 3 asistenti pedagoga (od roku 1995, velmi se osvědčili) Jsou zapojeni v projektu „VIP kariéra“. Spolupracují s DROMem, IQ Roma Servisem, Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity, Institutem pedagogicko psychologické poradny. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Byli zapojeni v EQUAL (projekt skončil v létě 2005). |
Základní škola D | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní škola, základní škola
Celkový počet žáků: 112 žáků | Odhad podílu romských žáků na škole | 81 – 90 % | Existence přípravného ročníku | Ano | Aktivity a projekty | 2 asistenti pedagoga (velmi se osvědčili) Spolupracují s DROMem, IQ Roma Servisem, Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity, Institutem pedagogicko psychologické poradny. V současnosti nerealizují žádný projekt. Součástí vyučování „předprofesní příprava“ – exkurze na učiliště, k různým zaměstnavatelům | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají. |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní koncepce integrace | Na léta 2001 – 2004 byla přijata Koncepce sociální pomoci „Vize soužití“, jejíž jedna část byla věnována „romské problematice“. Koncepce měla spíše deklarativní charakter. V březnu 2006 bylo zahájeno komunitní plánování. | Funkce romského poradce | Ano | Aktivity a projekty | V rámci grantového programu podporují několik NNO. 2 TSP. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti mají četné, a to z různých programů financovaných z ESF. V rámci magistrátu funguje „Projektová implementační jednotka“ – příprava projektů. TSP financováni z Rady vlády pro záležitosti romské komunity |
Nestátní neziskové organizace | |
DROM Bratislavská 41 | Aktivity a projekty: DROM je příspěvkovou organizací Brna – sever, paralelně zřízen DROM o. p. s. – toto řešení umožňuje realizaci širšího spektra aktivit.
Nabízí širokou škálu činností: Nízkoprahový klub (průměrná denní návštěvnost je 50 dětí a mladých) a komunitní centrum. Volnočasové aktivity (taneční soubor, hudební kroužek, práce na PC, výtvarná dílna, rukodělné práce, fotbal, posilováni aj. Sociálně-právní poradenství Doučování pro žáky ZŠ, SŠ a SOU. Projekt „Sastipen“ (školení zdravotně sociálních pracovníků v sociálně vyloučených lokalitách). Projekt „Mikrobus“ na podporu zaměstnanosti. Dvoustupňový vzdělávací program pro TSP. Financování: O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Zkušenosti mají s OP RLZ, EQUAL. Nadace Via | IQ Roma servis Hybešova 41 | Aktivity a projekty: Aktivity této NNO se zaměřují na husovickou lokalitu pouze v menší míře. Provozují centrum komunitní a sociální práce ( 6 TSP, sociálně – právní poradenství). Realizují zaměstnanecký program (v partnerství s ÚP). Ve spolupráci se školami zajišťují doučování a přípravu na přijímací zkoušky. Nabízejí volnočasové aktivity (Cirkus Le Grando – žonglování, herní ekvilibristika, jednokolky, akrobacie; klub pro dívky; výtvarná dílna, taneční kroužek, street dance, divadlo, filmový klub)
Připravují projekt „EEG BIOFEEDBACK“, který je zaměřen na zlepšování pozornosti, sebe-řízení a výkonnosti mozku skrze hraní PC her. V současnosti se vybavuje místnost. Poskytují vzdělávání dalším subjektům. Financování: O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informování. Zkušenosti mají s OP RLZ a EQUAL. Dotace od MPSV KÚ Phare | Společenství Romů na Moravě, o. p. s. Francouzská 84 | Aktivity a projekty: Organizace má síť poboček po celé Moravě. Od roku 2003 zajišťují TSP a sociálně-právní poradenství. Provozují komunitní centra, programy předškolní výchovy, volnočasové aktivity. Zajišťují doučování (včetně přípravy a asistence studentů Pedagogické fakultu MU Vydávají periodikum Romano Hangos. Pořádají hudební festival. Spolupracují s Kabinetem multikulturní výchovy. Projekt „Dostupnost bydlení“ Projekt MPSV „Mámy a tátové – pojďte k nám“ Monitoring případů diskriminace Financování: O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Zkušenosti mají. V současnosti chystají projekt na OP RLZ. Dotace od MPSV. | Ratolest, o. s. Milady Horákové19 | Aktivity a projekty: Provozují nízkoprahový klub „Pavlač“ (Aktivita se zaměřují na husovickou lokalitu pouze v minimální míře.) Podílejí se na projektu „Lačhi Buťi“ (zprostředkovávají rekvalifikační kurz manikúry). Ve spolupráci se ZŠ organizují kurzy na PC, doučování, exkurze. Pořádají poradenství pro klienty a jejich rodiče (pomoc s vyhledáváním zaměstnání). Financování: O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Zkušenosti mají s SROP a globálním grantem NROS. Phare Nadace Vodafone Dotace od MPSV KÚ Statutární město Brno | Petrov (Sdružení pro práci s dětmi a mládeží brněnské diecéze) Petrov 5 | Aktivity a projekty: Volnočasové aktivity pro romské děti v Dětském domě Zábrdovice Financování: Dotace od Rady vlády pro záležitosti romské komunity (program „Předcházení sociálního vyloučení“) MŠMT MPSV KÚ Statutární město Brno |
Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity
Kabinet multikulturní výchovy | Aktivity a projekty: Kurz pedagogicko – psychologické přípravy pro budoucí asistenty pedagogů (absolventi získají osvědčení akreditované MŠMT). Projekt „Integrované poradenství pro znevýhodněné osoby na trhu práce“ Organizují doučování žáků doma i ve školách (projekt „Domácí učitel“; zapojeno cca 60 studentů), provozují přípravné ročníky. Financování: O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Zkušenosti mají s EQUAL. Dotace od MŠMT | Centrum praktických studií
Fakulta sociálních studií
Masarykova univerzita | Aktivity a projekty: „Asistent do rodiny“ – posilování ohrožených rodin
(příprava do školy, výchovné problémy, vztahy v rodině, chod domácnosti, poradenství) Financování: ESF, MŠMT | Úřad práce Brno – venkov | Aktivity a projekty: Projekt „Příprava na práci v Jihomoravském kraji“ Financování: O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni. Zkušenosti mají s OP RLZ aj. |
|
|