|
[Obec s rozšířenou působností]
DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ
Typ lokality
| Devítipatrový panelový dům o 72 malometrážních bytech (1+1)
Byty 1. kategorie
|
Poloha lokality v rámci obce | Periferie
|
Míra prostorového vyloučení | Žádné
Občanská vybavenost je v centru, v dosahu 10 minut cesty MHD.
|
Stav domu/ů | Bezvadný
Dům v dobrém stavu, bez zjevných závad, společné prostory relativně udržované, osvětlení na chodbách funkční.
O pořádek dbá domovnice.
|
Vybavenost domu/ů | Standardní výbava
Do domu není zaveden plyn
|
Vlastník nemovitosti | Obec
|
Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Lokalita vzniklá nově řízeným sestěhováváním
Budova dříve byla ubytovnou Vodních staveb. Město ji v druhé polovině 90. let odkoupilo se záměrem zřízení sociálních bytů pro nízkopříjmové skupiny obyvatel. Byty jsou přidělovány většinou matkám s malými dětmi. Obyvatelé zde většinou žijí dlouhodobě.
|
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA
Celkový počet obyvatel obce
| 36 013
|
Odhad počtu romských obyvatel lokality | 26 – 50
Jedná se většinou o matky s malými dětmi.
|
Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 25 %
|
Odhad věkové struktury:
Do 15 let
| 50 %
|
Od 16 do 60 let | 50 %
|
Nad 61 let | 0
|
Odhad vzdělanostní struktury:
Maximálně základní
| 80 %
|
Střední bez maturity | 20 %
|
Střední s maturitou a vyšší | 0 %
|
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY
Celková míra nezaměstnanosti v obci
| 6,70 %
|
Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 85 %
|
Formy zabezpečení obživy | Jedná se často o matky s malými dětmi na mateřské dovolené.
Většina ostatních je závislá na sociálních dávkách.
Některé ženy chodí příležitostně na brigády (výpomoc v kuchyni, úklidy). Někdy takto pracují "načerno".
|
OSTATNÍ PATOLOGICKÉ JEVY
Formy a míra výskytu
| Jen výjimečně se vyskytují drobné krádeže (páchané dětmi – hlavně v supermarketech).
Problémem je zadlužování u firem půjčujících na vysoký úrok.
|
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA
Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním
| Informace nezjištěna
Během posledních tří let přestoupily na Speciální školu 3 děti.
|
Základní škola A | - - |
Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: Základní škola
Celkový počet žáků: 740
Škola s rozšířenou výukou tělesné výchovy
|
Odhad podílu romských žáků na škole | do 10 %
|
Existence přípravného ročníku | Ne
Součástí školy je i Mateřská školka sídlící nedaleko lokality A (navštěvuje ji většina zdejších dětí).
|
Aktivity a projekty | 1 asistentka pedagoga
Doučování je realizováno individuálně podle potřeby. Romské děti je téměř nevyužívají.
Volnočasové aktivity (20 kroužků) – romští žáci se s výjimkou několika dětí z I. stupně neúčastní.
|
ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají.
|
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Samospráva
Místní koncepce integrace
| Specifická koncepce neexistuje, zpracovává se ale v rámci komunitního plánování (jednou z oblastí bude problematika menšin).
|
Funkce romského poradce | Ano (od roku 1999; na plný úvazek)
|
Aktivity a projekty | Podpora NNO zabývajících se problematikou (Charita, Cheiron T) – poskytování dotací a překlenovacích úvěrů v případě realizace projektu, jenž je třeba předfinancovat.
1 TSP
Podpora Mateřské školky
|
ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni, zkušenosti v sociální oblasti zatím nemají. V budoucnu by rádi žádali.
TSP financován z programu Rady vlády pro záležitosti romské komunity.
|
Nestátní neziskové organizace
Cheiron T, o. p. s.
Děkanská 302
| Aktivity a projekty:
3 sekce:
Komunitní centrum pro neorganizovanou mládež. Volnočasové aktivity, funguje jako nízkoprahové zařízení. Dochází sem 30 – 35 osob denně (z 90 % Romové, především z lokality A, částečně i z lokality B a dalších oblastí Tábora). Cílová skupina – mládež od cca 15 let. Pod KC spadá i keramická dílna (romské děti docházejí jen částečně), k dispozici hudebna (zkoušky kapel – cca 50 % romských).
Dětský klub "Pavučinka" ( 99 % navštěvován Romy, především z lokality A, ale i z dalších částí Tábora). Cílová skupina – děti od 8 do 14 let. Volnočasové aktivity, mj. pořádají i doprovodné akce (taneční vystoupení apod.).
Mateřské centrum – pro nejmenší (Romové je nenavštěvují).
Financování:
O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni. V současné době podaná žádost o grant z OP RLZ – ještě není znám výsledek.
I do budoucna chtějí ESF využívat.
Čerpají dotace od KÚ, MÚ, MPSV, MŠMT, Rada vlády pro záležitosti romské komunity.
Dříve prostředky z EU přes NROS.
Prostředky získávají i od podnikatelských subjektů (Interspar,Tesco).
|
Kiwanis junior
Klokotská 100, Tábor | Aktivity a projekty:
Kiwanis junior klub – volnočasové aktivity pro děti, letní tábory a další programy.
Klubovna pro děti přímo v lokalitě B (po, st – 15:00 – 17:00) – volnočasové aktivity pro děti a mládež.
Financování:
Finanční podpora od MÚ
|
Farní Charita
Tábor | Aktivity a projekty:
K – Centrum Auritus (centrum pro osoby ohrožené drogou, prevence na ulicích) – využíváno i Romy z obou lokalit.
Financování:
O možnosti čerpat prostředky z ESF jsou informováni, mají zkušenosti z projektu "Resocializace" (SROP).
|
Jiný subjekt
Úřad práce
Tábor
| Aktivity a projekty:
Rekvalifikační program "Příprava na práci" (OP RLZ) pro mladší skupinu dlouhodobě nezaměstnaných se základním vzděláním. (dlaždičské práce, pomocné kuchařské, prodavačské, pečovatelské práce). Motivační kurs, zařazení na praxi dle výběru, příslib následného zaměstnání. 1. fáze od února do června 2006, účast 5 Romů.
Pro starší např. svářečský kurs, kurs slévárenský dělník.
UP poskytuje příspěvek na mzdu pracovníků NNO (např. Cheiron T), fungující spolupráce se SO (vzájemné informování o klientech).
Financování:
Rekvalifikační program ESF "Příprava na práci" pro cílovou skupinu dlouhodobě nezaměstnaných se základním vzděláním.
Program "Návrat do práce" má být teprve v JČ kraji realizován.
|
SOU a praktická škola Soběslav | Aktivity a projekty:
Dvouleté učební obory (zahradnické práce, aranžérství květin, šití, dlaždičské práce, pečovatelství). Nabízeno absolventům speciálních ZŠ, možnost nástupu do učení již ze 7. třídy. Dostupné pro žáky z Tábora.
Financování:
Informace nezjištěna
|
|
|