1.2 PROFIL NOVÉ ŠKOLY O. P. S.
Naše role
Naše organizace spolupracovala na celém výzkumu, zaměřili jsme se na oblast vzdělávání a školství. V přípravné 1. fázi projektu jsme zajišťovali studium dokumentů relevantních pro oblast školství a vzdělávání, naše pracovnice zpracovala monitoring tisku zpřístupněný pro účely tohoto výzkumu Radou vlády pro záležitosti romské komunity s cílem hledání nových potenciálních sociálně vyloučených romských lokalit, spolupodíleli jsme se na sestavení záznamového archu, který byl následně využíván pro zaznamenávání informací zjištěných v terénu nebo prostřednictvím telefonních rozhovorů.
V průběhu terénních fází realizace jsme kontaktovali přes 500 škol a více než 300 neziskových organizací, které pracují s dětmi a mládeží ze sociálně vyloučených lokalit, a odbory školství v daných městech a obcích. Naší snahou bylo v maximální možné míře zmapovat, do kterých konkrétních škol chodí děti ze sociálně vyloučených nebo sociálním vyloučením ohrožených romských lokalit, zmapovat aktivity a programy, které se při práci s těmito dětmi využívají, získat informace o tom, co se osvědčuje, co chybí. Mapovali jsme alespoň nejzákladnější informace týkající se oblasti vzdělávání dospělých.
V závěrečné analytické fázi jsme vypracovali obsahovou analýzu oblasti vzdělávání (především s ohledem na využívané programy a postupy) a podíleli se na navržení strategie směřující ke zvyšování školní úspěšnosti romských dětí, jejich motivace ke vzdělávání i motivace jejich rodin.
Kdo jsme
Obecně prospěšná společnost Nová škola je nevládní, nezisková organizace, která od roku 1996 podporuje vzdělávání menšin, především Romů, dospělých i dětí v celé republice.
V ČR zůstává závažným problémem diskriminace v přístupu ke vzdělání, zejména segregace romských dětí do speciálních škol. Systém je pročeský se značným důrazem na zvládnutí českého jazyka. Proto vytváříme podmínky pro rovné příležitosti — prostřednictvím svých projektů, školení, seminářů a konferencí zlepšujeme komunikaci mezi většinovou společností a menšinami. Vytváříme a prosazujeme postupy ve vzdělávání, které posilují občanskou a multikulturní společnost.
Našimi programy zvyšujeme šance romských dětí na ukončení základního vzdělání a na vstup talentovaných dětí na střední školy. Dokážeme zapojit místní školu do života komunity. Máme dlouhodobou zkušenost v oblasti vzdělávání a práce s asistenty pedagoga a komunitního vzdělávání, i s přímou prací s dětmi.
Naše programy:
Podpora asistentů pedagogů – program směřuje k zavedení funkcí asistentů pedagoga do všech vzdělávacích institucí s větším počtem romských dětí a mládeže.
Podpora komunitního vzdělávání – cílem programu je vytvořit metodologii pro přeměnu školy v komunitní centrum dané oblasti, které se stane centrem celoživotního vzdělávání komunity.
Romano suno – literární a výtvarná soutěž. Dětem, které umějí romsky, dáváme možnost využít tuto svoji schopnost.
Rozlety – žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí integrujeme do běžného vzdělávacího systému na základních a středních školách.
www.novaskola.org