| [Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Dva sousedící rodinné domy | Poloha lokality v rámci obce | Běžná zástavba | Míra prostorového vyloučení | Žádné
Sociálně nevyloučení obyvatelé bydlí v bezprostředním sousedství, přičemž vztahy s ostatními obyvateli jsou špatné.
Většina základní občanské vybavenosti je v dosahu cca 5 – 15 minut pěšky. | Stav domu/ů | Solidní
Některá okna a dveře jsou rozbité. | Vybavenost domu/ů | Část standardní výbavy chybí
Jeden dům má připojenou vodu a vybudovanou koupelnu. Je připojen na ústřední topení.
Druhý dům koupelnu nemá. K dispozici je pouze suché WC. Topí se zde kamny na tuhá paliva (V jedné místnosti není k dispozici žádné vytápění.).
Do domů není zaveden plyn.
V minulosti zde došlo k odpojení elektřiny z důvodu neplatičství. | Vlastník nemovitosti | Obyvatelé lokality / Obec
Jeden dům je ve vlastnictví města. To se potýká s neplacením nájemného ze strany jeho obyvatel. Ani přesto město nehodlá zavádět institut zvláštního příjemce.
Druhý dům byl poskytnut na bezúročnou půjčku jeho obyvatelům. | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Lokalita vzniklá nově řízeným sestěhováním
Tato lokalita je jednou z lokalit, kam byli přestěhováni Romové z bývalé kolonie u sv. Anny v Prostějově.
Obyvatelé lokality jsou vázáni pětiletou lhůtou, během níž nesmí dům, který jim byl zakoupen městem, prodat (pokud budou během této doby plnit veškeré smluvní povinnosti a udržovat dům v dobrém stavu, přejde do jejich soukromého vlastnictví). |
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA Celkový počet obyvatel obce | 47 165 | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 15 – 25 | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 100 % |
Odhad věkové struktury: Do 15 let | 44 % | Od 16 do 60 let | Informace nezjištěna | Nad 61 let | Informace nezjištěna |
Odhad vzdělanostní struktury: Maximálně základní | 100 % | Střední bez maturity | 0 % | Střední s maturitou a vyšší | 0 % |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 7,90 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 99 % | Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách. Žije zde jen několik mužů v produktivním věku.
Někteří příležitostně pracují, většinou však „načerno“. |
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Žádné problémové jevy nebyly v této lokalitě zaznamenány. |
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | 91 – 100 % | Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola
Celkový počet žáků: 250 | Odhad podílu romských žáků na škole | 41 – 50 % | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Organizují řadu volnočasových aktivit, kterých se ovšem děti z lokality neúčastní. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou informováni, praktické zkušenosti zatím nemají. |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní samospráva Místní koncepce integrace | Specifická koncepce neexistuje a ani se nepřipravuje. | Funkce romského poradce | Ano (Funkci od roku 2003 zastává na částečný úvazek kurátor pro mládež do 15 let). | Aktivity a projekty | Sociální odbor spolupracuje se sdružením Archa při realizaci volnočasových aktivit.
V letech 2001 – 2003 při městě fungovala pracovní skupina, která řešila problematiku převážně romské kolonie u sv. Anny. Po té, co z pohledu města došlo k vyřešení problémů, pracovní skupina byla rozpuštěna. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti zatím nemají. |
Nestátní neziskové organizace Archa
Plumlovská 68 | Aktivity a projekty:
Zajišťují TSP v prostějovských lokalitách i ve vybraných okolních obcích.
Poskytují sociálně právní a zdravotní poradenství (očkování dětí, spolupráce se zdravotními středisky).
Organizují volnočasové aktivity pro mládež (prevence kriminality).
Dohlížejí nad včasným placením záloh za služby (inkaso, odvoz odpadků) a pohledávek, pravidelnou docházkou dětí do škol apod.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, praktické zkušenosti nemají.
V současnosti nezískali od města dotace na činnost, TSP tedy pokračuje v omezené míře na bázi dobrovolnictví. | Člověk v tísni – společnost při ČT, o. p. s.
Nemá ve městě stálou kancelář | Aktivity a projekty:
Působí zde 1 TSP, který zajíždí do několika lokalit na Prostějovsku.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají řadu praktických zkušeností.
Rada vlády pro záležitosti romské komunity (program Předcházení sociálnímu vyloučení pro rok 2006). | Drom
Brno | Aktivity a projekty:
V rámci celorepublikového pilotního projektu Sastipen (zdravotně sociální pomocníci ve vyloučených romských komunitách) zde po dobu 16 měsíců bude působit 1 pracovnice.
Financování:
OP RLZ |
Jiný subjekt Nebyl identifikován žádný další subjekt. | |
|
|
|