| [Obec s rozšířenou působností: Rosice] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Jeden nízkopodlažní řadový dům rozdělený na 6 bytových jednotek různých velikostí (nejčastěji však 2+KK) | Poloha lokality v rámci obce | Běžná zástavba | Míra prostorového vyloučení | Částečné Lokalita je na okraji rezidenční zástavby obce. Vedle domu je starý neobydlený objekt v dezolátním stavu. Sociálně nevyloučení bydlí v okolních domech. Občanská vybavenost je dostupná v centru obce vzdáleném cca 10 minut pěšky. | Stav domu/ů | Špatný Dům je v poměrně špatném technickém stavu, hlavní příčinou je stáří a fakt, že do domu nebylo již několik desítek let investováno. Odpadní potrubí je v některých bytech v havarijním stavu. Střechou objektu při větších srážkách zatéká. Na obvodním zdivu jsou viditelné známky částečně narušené statiky. | Vybavenost domu/ů | Část standardní výbavy chybí Topí se tuhými palivy. Do domu není zavedena teplá voda ani plyn. Odvoz odpadků není zajištěn. | Vlastník nemovitosti | Obec | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Kombinace dlouhodobé existence a řízeného sestěhovávání První rodina do obce migrovala v 50. letech za prací v těžebním průmyslu. Ostatní romské obyvatelstvo sestěhováno z Rosic, ke kterým byla Zastávka na čas připojena. V roce 1997 zkrachovala společnostvlastnící původně objekt a bytový fond připadl do správy obce Zastávka i se smluvními nájemníky.
Sociální mobilita nebyla zaznamenána. |
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA Celkový počet obyvatel obce | 2 399 | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 26 – 50 | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 95 % |
Do 15 let | 25 % | Od 16 do 60 let | 70 % | Nad 61 let | 5 % |
Odhad vzdělanostní struktury: | |
Maximálně základní | 95 % | Střední bez maturity | 5 % | Střední s maturitou a vyšší | 0 % |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 10,60 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 100 % | Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách. Několik obyvatel lokality příležitostně pracuje „načerno“. Někteří si přivydělávají sběrem železného šrotu a sezónním sběrem jablek. |
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Ojediněle zde dochází k případům drobných krádeží. Gamblerství a alkoholismus se vyskytují ojediněle. Problémem je zadlužování u firem půjčujících na vysoký úrok. |
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | 21 – 30 % | Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola Celkový počet žáků: 360 | Odhad podílu romských žáků na škole | do 10 % | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Provozují edukativně-stimulační skupiny pro dětí z posledního ročníku MŠ (jedna hodina týdně s pedagogem ZŠ). Doučování je zajišťováno individuálně podle potřeby. Volnočasové aktivity v rámci školního klubu – bezplatné Besedy pro rodiče zaměřené na prevenci vůči šikaně, drogám apod. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají. |
Základní škola B | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola Celkový počet žáků: 47 žáků | Odhad podílu romských žáků na škole | 21 – 30 % | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Volnočasové aktivity (pro nezájem většinou skončí v 1. pololetí, romské děti se většinou neúčastní) | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou dostatečně informováni, zkušenosti zatím nemají. |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní koncepce integrace | Koncepce integrace chybí a její příprava se nechystá. | Funkce romského poradce | Ne | Aktivity a projekty | Projekt „Soužití“ (zlepšení bydlení, zamezení vyčleňování, růst vzdělanosti – bez podrobnějších informací). | ESF a jiné zdroje financování | Informace nezjištěna |
Nestátní neziskové organizace | |
Nebyly identifikovány žádné NNO | |
Nebyl identifikován žádný další subjekt. | |
|
|
|