| [Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Jednopatrový dům Byty 2. kategorie | Poloha lokality v rámci obce | Centrum | Míra prostorového vyloučení | Žádné Nejbližší sociálně nevyloučení bydlí v okolních domech. Občanská vybavenost je dostupná v dosahu 5 – 10 minut. | Stav domu/ů | Neobyvatelný Dům má narušenou statiku. Stěny jsou popraskané, dům se pomalu rozpadá. Dochází k sesuvu schodiště. Odpady jsou popraskané. Střechou zatéká. Objekt je po požáru. Statik najatý městem však shledal dům v přijatelném stavu. | Vybavenost domu/ů | Část standardní výbavy chybí Topí se tuhými palivy. Pouze tři rodiny mají vlastní boilery, ostatní mají k dispozici pouze studenou vodu. | Vlastník nemovitosti | Obec | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Dlouhodobě existující lokalita Od 70. let začaly lokalitu postupně osídlovat romské rodiny. Většina neromských obyvatel se postupně odstěhovala. Sociální mobilita byla zaznamenána u jedné rodiny. |
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA Celkový počet obyvatel obce | 35 177 | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 26 – 50 | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | 85 % |
Do 15 let | 40 % | Od 16 do 60 let | 58 % | Nad 61 let | 2 % |
Odhad vzdělanostní struktury: | |
Maximálně základní | 98 % | Střední bez maturity | 2 % | Střední s maturitou a vyšší | 0 % |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 12,30 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 95 – 100 % | Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách. Několik jich příležitostně pracuje „načerno“. |
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Ojediněle se vyskytuje lichva, gamblerství, narkomanie a alkoholismus. Významněji jsou zastoupeny drobné krádeže. |
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | 81 – 90 % | Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola Celkový počet žáků: 300 | Odhad podílu romských žáků na škole | do 10 % | Existence přípravného ročníku | Ano (V letošním roce jej nenavštěvuje žádné romské dítě.) | Aktivity a projekty | Asistent pedagoga (působí v přípravném ročníku) Doučování je zajišťováno formou odpoledních kroužků. Navštěvovány jsou podle potřeby. Volnočasové aktivity | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti zatím nemají. Phare (vybavení třídy přípravného ročníku) |
Základní škola B | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola Celkový počet žáků: 133 | Odhad podílu romských žáků na škole | 21 – 30 % | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | 1 asistentka pedagoga. Volnočasové aktivity (PC, sportovní aktivity). | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti zatím nemají. |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní koncepce integrace | V současnosti probíhá komunitní plánování. Primárně se však na řešení problematiky sociálního vyloučení Romů nezaměřuje. | Funkce romského poradce | Ano | Aktivity a projekty | Přispívají na stravné romským školákům. Podporují NNO prostřednictvím grantového systému. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, zkušenosti mají. Nevyužívají však k řešení problematiky sociálního vyloučení Romů. |
Nestátní neziskové organizace | |
Sekce Romských poradců
Brno | Aktivity a projekty: Pomáhají klientům hledat zaměstnání a řešit problémy se sociálními dávkami. Kurz počítačové gramotnosti (ve spolupráci s Úřadem práce; účast 10 osob). Financování: Informace nezjištěna Phare (PC kurz) |
Nebyl identifikován žádný další subjekt. | |
|
|
|