| [Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Městská čtvrť rozdělená silnicí na dvě části:
i) ve spodní „lepší“ části jsou většinou rodinné domy
ii) ve vrchní „horší“ části jsou tři činžovní domy (z toho jeden je neobyvatelný) | Poloha lokality v rámci obce | Periferie | Míra prostorového vyloučení | Jasné
Lokalita je z jedné strany ohraničena železnicí, z druhé strany řekou.
Sociálně nevyloučení žijí cca 300 metrů od lokality.
Občanská vybavenost je v dosahu cca 15 – 20 minut chůze.
V lokalitě se nachází služebna městské policie, je zde kamerový systém. | Stav domu/ů | Solidní
V bytech se vyskytují plísně. Chybějí okapy. U některých bytů jsou poničené dveře. Prázdné byty jsou vypáčeny a zdevastovány. Na prostranstvích jsou odpadky. | Vybavenost domu/ů | Část standardní výbavy chybí
Byty jsou bez teplé vody a bez koupelen. Součástí bytů jsou pouze umyvadla a toalety. Společné sprchy ve sklepě domů nefungují. Existuje možnost použít sprchu v komunitním centru v době konzultačních hodin či po domluvě.
Plyn je při neplacení odpojen. | Vlastník nemovitosti | Jejich obyvatelé / Obec / Jiné soukromé osoby či firmy
Necelá čtvrtina domů je v osobním vlastnictví Romů.
Obecní domy jsou spravovány realitní kanceláří.
Nájemní smlouvy bývají vystavovány na půl roku. Nyní jsou nově příchozím rodinám vystavovány smlouvy na dobu neurčitou.
Byty v jedné části lokality jsou určeny pro neplatiče nájemného. Jsou ovšem přidělovány i těm romským rodinám, které nemají dluhy na nájemném.
Neplatičtství se řeší různě, není využíván institut zvláštního příjemce, k tomu musí být souhlas klienta. Při stanovování splátkových kalendářů je ve smlouvě, že při porušení platební kázně musí dlužník vyplatit celou částku. Stává se, když dlužník vyplatí dluh, žaloba je stáhnuta. | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Dlouhodobě existující lokalita
Romové sem byli sestěhováváni už od 80. let.
V 90. letech sem začali být stěhováni neplatiči. I přesto jsou zde byty přidělovány.
Dva objekty byly prodány.
Sociální mobilita nebyla zaznamenána.
Občas dochází k stěhování na různé ubytovny. Nadále jsou udržovány vazby na vyloučenou lokalitu.
Ojediněle dochází k migraci do jiných sociálně vyloučených lokalit.
Do lokality přišlo několik migrantů ze Slovenska. |
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA Celkový počet obyvatel obce | 93 859 | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 151 – 200 | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | Informace nezjištěna |
Odhad věkové struktury: Do 15 let | 45 % | Od 16 do 60 let | 55 % | Nad 61 let | 0 % |
Odhad vzdělanostní struktury: Maximálně základní | Většina | Střední bez maturity | Jednotlivci | Střední s maturitou a vyšší | 0 % |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 13,10 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 99 % | Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách.
Několik osob příležitostně pracuje (na brigádách, na VPP).
Mnozí příležitostně pracují „načerno“. Jedná se především o stavební a výkopové práce.
Někteří si přivydělávají sběrem železného šrotu. |
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Je zde významně zastoupena lichva a prodej drog.
Ojediněle se zde vyskytuje prostituce a krádeže, gamblerství a alkoholismus.
Významně zastoupena je zde narkomanie. |
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | 91 – 100 % | Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: Informace nezjištěna | Odhad podílu romských žáků na škole | Informace nezjištěna | Existence přípravného ročníku | Ano (Údajně se brání přijímání romských dětí a posílají je na jinou ZŠ.) | Aktivity a projekty | Informace nezjištěna | ESF a jiné zdroje financování | Informace nezjištěna |
Základní škola B | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: 340 | Odhad podílu romských žáků na škole | 31 – 40 %
Podíl romských žáků se postupně zvyšuje. | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Organizují volnočasové aktivity (placené zájmové kroužky). | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF nejsou informováni, praktické zkušenosti nemají.
O granty nežádají. Volnočasové aktivity financují z výnosů ze sběru papíru. |
Základní škola C | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola
Celkový počet žáků: 217 | Odhad podílu romských žáků na škole | 61 – 70 % | Existence přípravného ročníku | Ano (kapacita je zcela naplněna) | Aktivity a projekty | Organizují volnočasové aktivity (7 zájmových kroužků).
Spolupracují s městskou policií na projektu „Ruce plné pomoci“.
Připravují projekt zaměřený na řešení problematiky mladých absolventů, kteří neseženou práci. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni. Mají připravený projekt na ESF, ale zatím ho nepodali. Jedná se o řešení problematiky mladých absolventů, kteří neseženou práci.
Různé malé granty |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní samospráva Místní koncepce integrace | Specifická koncepce neexistuje.
V současnosti se připravuje již třetí komunitní plán (první platil v letech 1998 – 2003, druhý v letech 2004 – 2006). Součástí komunitního plánování je skupina pro etnické menšiny. Prví komunitní plán byl moc obecný, ze stanovených cílů nebyl žádný uskutečněn. Druhý komunitní plán již byl zaměřen na jednotlivé cíle. | Funkce romského poradce | Ano (od roku 2003 je zde zřízena funkce poradce primátora pro etnické menšiny) | Aktivity a projekty | Nerealizují žádné specifické projekty či aktivity.
Pouze podporují činnost NNO a to dvojím způsobem:
i) podporují vlastní činnost NNO
ii) podporují psaní projektů na ESF (poskytují prostředky na vypracování kvalitního projektu)
O zřízení funkce TSP nemají zájem. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti (nikoli ovšem s projekty zaměřenými na sociální oblast). |
Nestátní neziskové organizace Člověk v tísni – společnost při ČT, o. p. s.
Masarykova 49 | Aktivity a projekty:
Od roku 2005 zde realizují pilotní projekt „Polis“ zaměřený na komplexní podporu sociálně – integračních politik a služeb.
V jeho rámci spolupracují s různými subjekty (úřady, školami, policií, zastupiteli, NNO), které přicházejí do styku s lidmi ohroženými sociálním vyloučením.
Působí zde 3 terénní sociální pracovníci, poskytují sociální poradenství, věnují se aktivitám zaměřeným na podporu zaměstnanosti (působí zde 1 terénní pracovní poradce).
Zajišťují doučování v rodinách.
Provozují nízkoprahový klub v lokalitě A.
Organizují volnočasové a vzdělávací aktivity, které převzali po o.s. Rami.
Pořádají kurs „Alternativní pedagogická činnost“ ve spolupráci s fakultami PF a FSE univerzity.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají řadu praktických zkušeností (např. s EQUAL, OP RLZ).
MPSV
Rada vlády pro záležitosti romské komunity
Phare
Další zdroje | Centrum komunitní práce
Koněvova 18 | Aktivity a projekty:
Úzce spolupracují na tvorbě Komunitního plánu pro Ústí nad Labem. (Kromě toho se podílejí na vytváření komunitních plánů v dalších 23 městech v celé ČR.)
Podílejí se na vzdělávání poskytovatelů sociálních služeb a managementu.
Realizují projekty zaměřené na zaměstnanost (aktivačně –motivační programy pro občany nad 50 let a pro mladistvé).
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s projekty v rámci SROP, OP RLZ i EQUAL. | Drug out – club
Stará ulice 1 | Aktivity a projekty:
Provozují kontaktní centrum pro drogově závislé.
Realizují projekt „Kontaktní centrum pro drogově závislé – služby pro romské uživatele drog“.
V několika lokalitách realizují terénní program. Poskytují služby jako Harm Reduction, poradenství, individuální psychoterapie, potravinový servis, telefonická služba, vyšetření na žloutenky, HIV, syfilis, hygienický servis.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti zatím nemají. | O. s. Sokrates
Prokopa Diviše 1605/5 | Aktivity a projekty:
Provozují nízkoprahové zařízení, které poskytuje služby osobám závislým na drogách, osobám závislostí ohroženým, jejich rodinným příslušníkům, žákům a studentům. Mají celkem cca 400 klientů z toho až 80 % tvoří Romové.
Zajišťují streetwork. Poskytuje služby Harm Reduction, informační a poradenské služby.
Realizují program „Stop HIV/AIDS“.
Věnují se primární prevenci (přednášky, preventivní akce v klubech, na diskotékách aj.).
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti zatím nemají.
MPSV
Ústecký kraj
Město Ústí nad Labem
Úřad práce Ústí nad Labem
Sponzorské dary a jiné zdroje | Oblastní charita
Kubelíkova 1 | Aktivity a projekty:
Provozují komunitní centrum pro děti „Světluška“ (s kapacitou 30 dětí). V jeho rámci funguje:
i) předškolní dopolední klub určený dětem od 5 let. Klub má děti připravit na zahájení základní školní docházky.
ii) odpolední klub určený dětem od 6 do 15 let. Pomocí doučování a volnočasových aktivit má klub dětem pomoci zvládnutí školní látky a naučit je smysluplně využívat volný čas, motivovat rodiče, aby se změnil jejich přístup ke vzdělávání.
Realizují projekt „Varianta“ zaměřený na zaměstnávání osob odsouzených k trestu obecně prospěšných prací.
Dále realizují projekt „Prozam“ zaměřený na program pro dlouhodobě nezaměstnané.
Provozují azylový dům pro muže a ženy (zhruba třetinu klientů tvoří Romové).
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s OP RLZ.
MPSV
Město Ústí nad Labem
Phare
Pomozte dětem
Další zdroje | RoaSa
Mlýnská 454 | Aktivity a projekty:
Realizují rekvalifikace na zpracování přírodních materiálů se základy ekologické recyklace surovin. V rámci tohoto kurzu funguje šicí dílna a truhlárna. Chtějí rozšířit nabídku a šíři kurzů (likvidace elektroniky, kováři do skanzenu, práce se dřevem atd.)
Plánují vytvořit komunitní centrum s právní poradnou, centrum pro matky s dětmi.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s přípravou projektu v rámci OP RLZ. | Dobrovolnické centrum, o. s.
Prokopa Diviše 1605/5 | Aktivity a projekty:
Jsou partnery projektu „Polis“ společnosti Člověk v Tísni. Zaměřují se na vyškolení a zprostředkování dobrovolníků do rodin ohrožených sociálním vyloučením (dobrovolníci docházejí jednou týdně do rodin, zajišťují doučování a volnočasové aktivity, komunikují s rodinou). V programu je zatím zapojeno 7 dobrovolníků a 14 romských rodin.
Dále realizují sociálně – preventivní volnočasové programy „Pět P“ (vytváření kamarádského vztahu mezi dítětem a starším dobrovolníkem) a „Kompas“ (pravidelné setkávání skupin dětí s dobrovolníky).
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s EQUAL.
MPSV
MŠMT
NROS
Pomozte dětem
Další zdroje | O. s. Slovo 21
Praha | Aktivity a projekty:
Realizují projekt „Pale o vudar – Otevřít dveře“, jehož cílem je podpora vzdělávání romské komunity – jednak podpora studia Romů na VŠ, jednak podpora vzdělávání romských žen. Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s OP RLZ. |
Jiný subjekt Městská policie Ústí nad Labem | Aktivity a projekty:
Od roku 1996 realizují v rámci prevence kriminality programy zaměřené na romské děti. Organizují volnočasové aktivity (k dispozici je dopravní hřiště), letní tábory. Přispívají k utváření právního povědomí.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti nemají. |
|
|