| [Obec s rozšířenou působností] DESKRIPCE LOKALITY, JEJÍ VZNIK A VÝVOJ Typ lokality | Blok panelových domů na sídlišti
Romové zdě žijí spolu s neromským obyvatelstvem. V některých místech je koncentrace Romů větší (dva vchody jsou téměř výhradně obývané romskými rodinami). | Poloha lokality v rámci obce | Běžná zástavba | Míra prostorového vyloučení | Žádné
Sociálně nevyloučení žijí ve stejných či okolních domech.
Občanská vybavenost je v dosahu do cca 20 minut chůze. | Stav domu/ů | Bezvadný
Jedná se o panelové domy, které jsou ve velmi dobrém stavu. | Vybavenost domu/ů | Standardní výbava | Vlastník nemovitosti | Obec | Vznik a vývoj lokality, mechanismy vstupu a výstupu | Kombinace dlouhodobé existence a řízeného přistěhovávání
Po revoluci zde byly nabídnuty byty Romům žijícím do té doby v lukrativních domech v centru města. V letech 1990 – 92 se sem přistěhovalo asi 50 romských rodin. Sestěhovávají se sem nadále.
Byty v této lokalitě mají nižší tržní hodnotu. Je zde potenciál k vývoji v sociálně vyloučenou lokalitu.
Několik lidí se přistěhovalo ze Slovenska.
Sociální mobilita byla zaznamenána u více rodin.
Několik rodin se odstěhovalo do zahraničí za prací. Některé se vrátily zpět. |
POČET OBYVATEL LOKALITY, VZDĚLANOSTNÍ A VĚKOVÁ STRUKTURA Celkový počet obyvatel obce | 19 535 | Odhad celkového počtu obyvatel lokality | Informace nezjištěna | Odhad počtu romských obyvatel lokality | 201 – 250 | Odhad podílu Romů na celkovém počtu obyvatel lokality | Informace nezjištěna |
Odhad věkové struktury: Do 15 let | Informace nezjištěna | Od 16 do 60 let | Informace nezjištěna | Nad 61 let | Informace nezjištěna |
Odhad vzdělanostní struktury: Maximálně základní | 90 % | Střední bez maturity | 9 % | Střední s maturitou a vyšší | 1 % |
ZABEZPEČENÍ OBŽIVY Celková míra nezaměstnanosti v obci | 15,70 % | Odhad míry nezaměstnanosti romských obyvatel lokality | 85 % | Formy zabezpečení obživy | Většina obyvatel je závislá na sociálních dávkách.
Několik osob je trvale zaměstnáno.
Někteří pracují příležitostně, většinou „načerno“.
Někteří si přivydělávají dovozem použitého nábytku, elektrospotřebičů a automobilů z Německa. |
SOCIÁLNĚ PROBLÉMOVÉ JEVY Formy a míra výskytu | Ojediněle se zde vyskytuje lichva, prodej drog a krádeže.
Ojediněle se vyskytuje také gamblerství, narkomanie a alkoholismus.
Problémem je zadlužování u firem půjčujících na vysoký úrok. |
ŠKOLSTVÍ – PŘEHLED ZÁKLADNÍCH ŠKOL A ABSORPČNÍ KAPACITA Odhad míry zařazování romských dětí z lokality do škol se speciálním vzděláváním | 41 – 50 % | Základní škola A | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Fungují zde třídy pro dyslektické žáky.
Celkový počet žáků: 600 žáků | Odhad podílu romských žáků na škole | 21 – 30 % | Existence přípravného ročníku | Ne | Aktivity a projekty | Informace nezjištěna | ESF a jiné zdroje financování | Informace nezjištěna |
Základní škola B | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: základní škola
Celkový počet žáků: Informace nezjištěna | Odhad podílu romských žáků na škole | 1 – 20 % | Existence přípravného ročníku | Informace nezjištěna | Aktivity a projekty | V každém ročníku I. stupně je dyslektická třída. Na II. stupni je individuální vzdělávací plán pro děti z dyslektických tříd. | ESF a jiné zdroje financování | Informace nezjištěna |
Základní škola C | - - | Vybrané informace o škole | Vzdělávací program: zvláštní škola, pomocná škola, základní škola
Celkový počet žáků: 197 žáků | Odhad podílu romských žáků na škole | 71 – 80 % | Existence přípravného ročníku | Ano | Aktivity a projekty | Realizují projekty „Integrace romské komunity“, „Prevence sociálně – patologických jevů“ a „Prevence kriminality“.
Ve Speciálním pedagogickém centru působí 1 sociální pracovnice.
Doučování zajišťují individuálně podle potřeby.
Spolupracují s VCP „Budoucnost“ (pomoc žákům při výběru vhodného povolání).
Organizují volnočasové aktivity (12 kroužků: kytara, vaření, zpěv, kapela, sporty, angličtina, dramatický kroužek atd.). Kroužky navštěvuje cca 120 dětí (i děti z jiných škol). Kroužky jsou napojeny na vyučování, aby děti neodcházely domů. Z lokality se kroužků účastní cca 80 % dětí.
Pořádají dětské tábory. | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti zatím nemají.
MV ČR
MŠMT
Phare
IPVZ |
INSTITUCIONÁLNÍ OKOLÍ A ABSORPČNÍ KAPACITA Místní samospráva Místní koncepce integrace | Specifická koncepce neexistuje a ani se nepřipravuje.
V současnosti je připravován komunitní plán. Romská problematika v něm ale nemá být zohledněna. | Funkce romského poradce | Ano (kumulovaná funkce) | Aktivity a projekty | Nerealizují žádné specifické projekty či aktivity (Dříve zde působil 1 TSP. Do budoucna ovšem s funkcí nepočítají.) | ESF a jiné zdroje financování | O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s přípravou projektu (nikoli ale v sociální oblasti). |
Nestátní neziskové organizace Sdružení pro podporu integrace, o. s.
Podměstí 2161 | Aktivity a projekty:
Ve spolupráci s jednou místní školou realizují projekt „Školáček“. Zajišťují odpolední doučování (každý všední den kromě pátku, 13:00 – 17:00). K doučování využívají 11 dobrovolníků z řad středoškolských studentů.
Zajišťují terénní sociální práci zaměřenou na děti.
Organizují volnočasové aktivity (sportovní aktivity).
Financování:
Informace nezjištěna | K-centrum
Chelčického nám. 202 | Aktivity a projekty:
Nízkoprahové zařízení pro osoby v kontaktu s drogou a pro ty, kteří hledají pomoc v aktuální krizi. V praxi mají okolo 8 – 10 klientů.
Financování:
Informace nezjištěna | Vzdělávací centrum Podkrušnohoří (VCP)
Masarykova 745 | Aktivity a projekty:
Realizují projekt „Budoucnost“ zaměřený na žáky základních škol. Žákům je nabízena pomoc při volbě vhodného povolání. Je kladen důraz na zlepšení komunikace a na práci s PC. Po absolvování kurzu nastoupilo 15 romských dětí (ze všech žateckých lokalit) na učiliště.
Poskytují pracovní poradenství – projekt „Centrum pro nezaměstnané v Lounech“. Cílem je navržení vhodného pracovního uplatnění pro konkrétního nezaměstnané.
Realizují rekvalifikační kurzy „Pečovatel/ka“ (určený pro zájemce o práci v sociálních službách) a „Comeback“ (určený mladým lidem do 25 let se základním vzděláním; obory zednické práce, zámečnické práce a šička).
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, mají praktické zkušenosti s přípravou projektu v rámci OP RLZ.
Phare 2003 |
Jiný subjekt Selli, s. r. o.
Masarykova 745 | Aktivity a projekty:
Realizují projekty „Příprava na práci v Ústeckém kraji“, „Návrat do práce – Ústecký kraj“ aj.
Financování:
O možnosti čerpání prostředků z ESF jsou informováni, praktické zkušenosti mají.
Phare |
|
|
|